Altijd dat eeuwige gepraat over andere mensen....

01-01-2010 23:47 30 berichten
Vandaag een uur bij schoonmoeder op bezoek en een tante van mijn man, en dan een uur praten over andere mensen om maar niet met jezelf geconfronteerd te worden, dat deden ze alleen maar. Wie herkent dit ?
Alle reacties Link kopieren
Jij praat nu toch ook over andere mensen?

Maar bedoel je roddelen of...wat eigenlijk?
Dat herken ik wel ja. Ik doe het zelf ook wel eens: dan heb ik zo'n rotdag/week/maand gehad en even he-le-maal geen zin om over m'n eigen sores te praten. Ik ben dan een avondje uit, om het naar m'n zin te hebben en om even m'n gedachten te verzetten.

En als ik het niet over mezelf en mijn sores wil hebben, tja dan blijven alleen andere mensen over...
Iets anders
Euh..... ja herkenbaar... maar wat wil je hier precies mee?
Het is een tijdverdrijf. Niet meer en niet minder.

En als anderen dat gebruiken om de aandacht van zichzelf af te leiden, wie ben jij dan om ze uit die droom te helpen?

Lekker laten gaan.
Door over andere mensen te praten, hoeft men inderdaad hun eigen tekortkomingen niet onder ogen te zien. Sommige mensen gaan zichzelf zelfs beter voelen en vergeten hun eigen misère. Het kan ook verveling zijn; zelf niet genoeg meemaken dus elke stukje detail (van het leven) van iemand anders analyseren.
je kunt praten over anderen en je kunt praten over anderen.

Wat bedoel je precies?
Gaat het dan echt om roddelen of meer om vragen over andere puur uit interesse en omdat je echt benieuwd bent naar de anderen?
Nee, geen roddelen, maar bv. Toon van Miep heeft dit of dat en dan vooral de zin van ziek zijn of een ziekte hebben.En de mensen kennen wij niet mijn man en ik.
de ellende van een ander dus....

Niet echt gezellig.
Beleefd knikken en daarna weer verder gaan, blij zijn dat je zelf niet zo bent.
Aa dat is wel vervelend leeuwenwelp! Wordt je daardoor ook echt buitengesloten van het gesprek of zijn er wel mogelijkheden om je te mengen hierin? En in hoeverre is je schoonmoeder hier bewust van?

En ja, herken het wel helaas:) Komt bij mij in de fam voornamelijk voor bij de wat oudere mensen of de mensen die geen werk/gezin hebben en het interessant vinden om veel over anderen te weten :S
Waar baseer je het stukje uit de OP 'om maar niet met jezelf geconfronteerd te worden' op?
quote:paloma schreef op 01 januari 2010 @ 23:51:

Door over andere mensen te praten, hoeft men inderdaad hun eigen tekortkomingen niet onder ogen te zien. Sommige mensen gaan zichzelf zelfs beter voelen en vergeten hun eigen misère. Het kan ook verveling zijn; zelf niet genoeg meemaken dus elke stukje detail (van het leven) van iemand anders analyseren.

Kan inderdaad zijn dat 'ze' zich zelf dan beter gaan voelen.

Maar inderdaad kan het ook zo zijn dan 'ze' zelf niet veel meemaken omdat ze b.v. aan huis gebonden zijn, of gewoon een klein wereldje hebben.

De ellende van een ander kan dan toch een favoriet onderwerp zijn, is redelijk dicht bij huis en leidt de aandacht inderdaad af
quote:Madhe schreef op 01 januari 2010 @ 23:50:

Het is een tijdverdrijf. Niet meer en niet minder.

En als anderen dat gebruiken om de aandacht van zichzelf af te leiden, wie ben jij dan om ze uit die droom te helpen?

Lekker laten gaan.Ja, dit doe ik ook maar soms is het doodvermoeiend, ze tonen nooit geen belangstelling naar ons toe, ik denk ook dat het tijdverdrijf is. Ik was gewoon nieuwsgierig of iemand dit ook meemaakt. Bedankt voor de reacties en allemaal een gelukkig en gezond 2010 !
het is nog altijd beter dat ze over anderen praten dan over zichzelf. dan zijn mensen pas irritant.
is wel herkenbaar wat je schrijft, hoor! Maar inderdaad, niets van aantrekken, beleefd knikken, en het bezoek dan maar wat inkorten.
leeuwenwelp wees blij dat ze geen belangstelling voor jullie tonen. geloof me, dat wil je niet haha.
quote:niramira schreef op 01 januari 2010 @ 23:58:

het is nog altijd beter dat ze over anderen praten dan over zichzelf. dan zijn mensen pas irritant.Nou, er zijn mensen waar ik heel graag naar luister als ze over zichzelf vertellen!
quote:medje schreef op 02 januari 2010 @ 00:00:

[...]

Nou, er zijn mensen waar ik heel graag naar luister als ze over zichzelf vertellen!Sommige mensen vind ik leuk als ze iets vertellen, ik vind het niet uitmaken jong of oud, het is een gevoel, ook vind ik dat iemand zijn of haar stem hier een rol in kan spelen.
als mensen over hun hobbies of interesses praten, of over hun werk, ....... Of hun mening geven én verdedigen.

Als het maar niet op een arrogante of schreeuwerige, zichzelf op de borst kloppende manier.

Maar over het algemeen vind ik het leuk als mensen over zichzelf vertellen. Zo leer je toch iemand kennen?
quote:medje schreef op 02 januari 2010 @ 00:10:

als mensen over hun hobbies of interesses praten, of over hun werk, ....... Of hun mening geven én verdedigen.

Als het maar niet op een arrogante of schreeuwerige, zichzelf op de borst kloppende manier.

Maar over het algemeen vind ik het leuk als mensen over zichzelf vertellen. Zo leer je toch iemand kennen?Ja Medje, dit vind ik ook en dat de ander dan ook interesse in je toont, wederzijds over en weer, het kan "klikken'' en dan is het leuk om naar elkaar te luisteren. Ik toon vaak belangstelling naar anderen, maar heel vaak praten ze alleen maar over zichzelf jong en oud. Waarom geen belangstelling tonen, ik begrijp dit niet !!
Leeuwenwelp,

Het maakt feitelijk niet zoveel uit wat jouw schoonfamilie doet/zegt toch? Voor jou is namelijk elk woord een aanleiding om een topic op dit forum te openen. Ze kunnen het namelijk nooit goed doen in jouw ogen.

Mijn schoonmoeder is ook zo als jij haar in DIT topic beschrijft. Maar ze blijft vreselijk lief en er is geen moeite die ze NIET steekt in bepaalde zaken als wij komen. Dan heeft ze asperges met ham, omdat ik die zo lekker vind, bakt ze bepaalde koekjes omdat ik die zo lekker vind en laat ik haar een uur, wat zeg ik, misschien wel 4 uur praten over de vrouw van de bakker wiens broer prostaatkanker heeft. Omdat ze zo lief is.

Jij daarentegen, kan sowieso niks hebben van je schoonfamilie gezien al je zeiktopics over je schoonfamilie, dus ik vraag me af hoe serieus ik dit alles moet nemen.
@Oriane: Ik wilde ook reageren totdat ik zag dat het weer een schoonfamilie onderwerp van leeuwenwelp was.

Nu kan ik het ook niet zo goed vinden met mijn schoonfamilie maar om daar nu ieder topic dat je opent over te laten gaan gaat me echt te ver.
Jeetje zeg, nou mag je niet meer vertellen als een familielid ziek is?

Wij hebben idd gepraat over mijn nichtje die kanker heeft (en niet zo'n klein beetje) en daar zijn we met zijn allen kapot van.

Ik zou het vreemd vinden als wij dan met zijn allen alleen maar vrolijk mogen zijn. Kom op zeg!

Ook hebben we het gehad over 2 andere nichtjes, die zwanger zijn, en ook over oom Piet die van zijn fiets was gevallen in de sneeuw. En ook over Paul de Leeuw, de Koningin, werk, onze auto's, de sneeuw, het vuurwerk etc. etc.

Sociale interactie noemen wij dat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven