Begrafenis van mijn ouder
zaterdag 20 december 2025 om 22:55
Hoi allemaal,
Afgelopen week ben ik een ouder verloren en binnenkort is de begravenis. Mijn ouder woonde in een zorginstelling en leefde best wel teruggetrokken, het word dus een kleine uitvaart met niet veel mensen.
Ik regel de begravenis in mijn eentje en weet eigenlijk niet zo goed hoe ik invulling moet geven aan de dienst. Ik ben nog best jong en zoiezo geen ervaring met begrafenissen.
De begrafenisondernemer heeft geregeld dat er iemand komt om samen een tekst te schrijven en diegene zal dit ook voor gaan dragen. Ik denk niet het mezelf lukt om wat te zeggen. Zoiezo vind ik dit heel moeilijk maar denk ook dat ik te emotioneel zal zijn. Ik heb ook geen idee wat voor muziek er gedraaid moet worden, mijn ouder luisterde heel veel muziek maar altijd op de radio, van alles en nog wat dus.
Ik zie er hierdoor best tegen op en ben bang
dat het te allemaal veel te kort of te leeg zal aanvoelen. Mijn sibling weet ook nog niet of die erbij wil zijn.
Ik hoor graag advies of ervaringen van mensen die ook een kleine begrafenis hebben meegemaakt.
Afgelopen week ben ik een ouder verloren en binnenkort is de begravenis. Mijn ouder woonde in een zorginstelling en leefde best wel teruggetrokken, het word dus een kleine uitvaart met niet veel mensen.
Ik regel de begravenis in mijn eentje en weet eigenlijk niet zo goed hoe ik invulling moet geven aan de dienst. Ik ben nog best jong en zoiezo geen ervaring met begrafenissen.
De begrafenisondernemer heeft geregeld dat er iemand komt om samen een tekst te schrijven en diegene zal dit ook voor gaan dragen. Ik denk niet het mezelf lukt om wat te zeggen. Zoiezo vind ik dit heel moeilijk maar denk ook dat ik te emotioneel zal zijn. Ik heb ook geen idee wat voor muziek er gedraaid moet worden, mijn ouder luisterde heel veel muziek maar altijd op de radio, van alles en nog wat dus.
Ik zie er hierdoor best tegen op en ben bang
dat het te allemaal veel te kort of te leeg zal aanvoelen. Mijn sibling weet ook nog niet of die erbij wil zijn.
Ik hoor graag advies of ervaringen van mensen die ook een kleine begrafenis hebben meegemaakt.
zondag 21 december 2025 om 08:22
Mijn moeder wilde graag een kerkdienst. Dus dat hebben we gedaan.
Ik had gevraagd of ze nog muziek wilde en ze had uiteindelijk na veel twijfelen aangegeven dat ze het ave Maria wilde horen. Verder heb ik een beetje haar levensverhaal verteld. En dat was het. Kerkdienst zelf duurt vrij lang en ontzettend saai maar het was haar wens.
Het boeit me verder niet zo wat anderen ervan vinden. Het was haar wens.
Ik had gevraagd of ze nog muziek wilde en ze had uiteindelijk na veel twijfelen aangegeven dat ze het ave Maria wilde horen. Verder heb ik een beetje haar levensverhaal verteld. En dat was het. Kerkdienst zelf duurt vrij lang en ontzettend saai maar het was haar wens.
Het boeit me verder niet zo wat anderen ervan vinden. Het was haar wens.
zondag 21 december 2025 om 08:27
Heb je een online portaal waarin je dingen kunt uploaden? Je kunt ook heel gemakkelijk foto's maken van oude foto's. Die hoef je echt niet helemaal in te scannen, zo heb je ook heel snel oude foto's digitaal.
Maak bijvoorbeeld drie blokken. Een stuk tekst wordt al geschreven, Je kunt ook een gedicht laten voorlezen, misschien kun je iets vinden over psychisch lijden, iets wat bij je ouder past.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is iets schrijven met behulp van Chatgpt, geef heel veel nput en schaaf dit bij. Bijvoorbeeld over hoe je ouder was, hoe zij in het leven stond.
En muziek kan van alles zijn, als jij je er maar goed over voelt toch.
Maak bijvoorbeeld drie blokken. Een stuk tekst wordt al geschreven, Je kunt ook een gedicht laten voorlezen, misschien kun je iets vinden over psychisch lijden, iets wat bij je ouder past.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is iets schrijven met behulp van Chatgpt, geef heel veel nput en schaaf dit bij. Bijvoorbeeld over hoe je ouder was, hoe zij in het leven stond.
En muziek kan van alles zijn, als jij je er maar goed over voelt toch.
zondag 21 december 2025 om 08:37
Spotify heeft begrafenislijsten, maar ik heb toen veel van Dela gehaald:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... yZrDxo-cRf
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... yZrDxo-cRf
zondag 21 december 2025 om 08:45
Hoeveel mensen komen er? Je kunt inderdaad een kleine condoleance houden voor de mensen die je niet kent en voor jezelf en jouw vrienden koffie op de begraafplaats. En dan geen bijeenkomst met muziek en speeches.
Ik ben een keer bij de uitvaart van mijn buurvrouw geweest en haar zoon was er met een paar vrienden in een aparte kleine ruimte en er was koffie en de kist stond in de hoek en je condoleert, drinkt koffie en gaat weer, ik vond het mooi zo klein.
Je bent nu alleen maar bezig met afscheid voor anderen. Zelf kom je daar niet eens aan toe, ik zou voor mezelf kiezen en het klein houden. Tegenwoordig zie je van alles, het hoeft niet de standaard te zijn met praatje en muziek.
Sterkte!!
Ik ben een keer bij de uitvaart van mijn buurvrouw geweest en haar zoon was er met een paar vrienden in een aparte kleine ruimte en er was koffie en de kist stond in de hoek en je condoleert, drinkt koffie en gaat weer, ik vond het mooi zo klein.
Je bent nu alleen maar bezig met afscheid voor anderen. Zelf kom je daar niet eens aan toe, ik zou voor mezelf kiezen en het klein houden. Tegenwoordig zie je van alles, het hoeft niet de standaard te zijn met praatje en muziek.
Sterkte!!
zondag 21 december 2025 om 09:14
Gecondoleerd. En sterkte met het regelen.
Anderen zeggen het al: je mag het doen zoals jij het zelf graag wilt. Je bent bang dat het te leeg zal voelen, wat zou het voor jou minder leeg maken?
Ik heb allerlei begrafenissen meegemaakt, met veel toespraken of maar 1 kleintje, met veel muziek of maar 1 liedje, in de kerk of buiten onder een boom, met of zonder bloemen, met of zonder foto’s, met een kopje koffie voor de gasten of met een glas whisky. Het mag echt helemaal zoals jij denkt dat het goed is.
Is er iets wat je aan je ouder doet denken? Het kan iets kleins zijn, bijvoorbeeld een kaars in diens favoriete kandelaar of iets van een hobby of sport op de kist.
Anderen zeggen het al: je mag het doen zoals jij het zelf graag wilt. Je bent bang dat het te leeg zal voelen, wat zou het voor jou minder leeg maken?
Ik heb allerlei begrafenissen meegemaakt, met veel toespraken of maar 1 kleintje, met veel muziek of maar 1 liedje, in de kerk of buiten onder een boom, met of zonder bloemen, met of zonder foto’s, met een kopje koffie voor de gasten of met een glas whisky. Het mag echt helemaal zoals jij denkt dat het goed is.
Is er iets wat je aan je ouder doet denken? Het kan iets kleins zijn, bijvoorbeeld een kaars in diens favoriete kandelaar of iets van een hobby of sport op de kist.
zondag 21 december 2025 om 09:17
Ik had nog de tegenwoordigheid van geest om snel mijn vriendenboekje van toen ik 7 was uit de kast te trekken. Wat mijn vader daar had ingevuld (favoriete band / nummer / film) is de invulling van de dienst geworden.Eenbeetjevanditendat schreef: ↑21-12-2025 00:13Wij hadden bij mijn ouders muziek waarvan onze ouders dat in onze jeugd draaide (herinnering) iets waarvan we wisten dat onze ouders het mooi vonden en ook iets wat we zelf mooi vonden. Dus ook daarmee kan je alle kanten op!
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
zondag 21 december 2025 om 09:58
Lieve Bosbes,
Gecondoleerd met het verlies van je ouder.
Zo'n afscheidsdienst is een dienst waarin jij of jullie afscheid nemen van de overledene. Je kunt dus ook muziek kiezen die jij bij het afscheid vindt passen. Muziek die voor jou troostend is. Of muziek die jou laat terugdenken aan iets leuks met je ouder. Dat kan ook vrolijke muziek zijn. Het gaat om jou, je broer of zus en je ouder. Alle anderen moeten het er gewoon mee doen.
Veel sterkte gewenst de komende dagen.
Gecondoleerd met het verlies van je ouder.
Zo'n afscheidsdienst is een dienst waarin jij of jullie afscheid nemen van de overledene. Je kunt dus ook muziek kiezen die jij bij het afscheid vindt passen. Muziek die voor jou troostend is. Of muziek die jou laat terugdenken aan iets leuks met je ouder. Dat kan ook vrolijke muziek zijn. Het gaat om jou, je broer of zus en je ouder. Alle anderen moeten het er gewoon mee doen.
Veel sterkte gewenst de komende dagen.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zondag 21 december 2025 om 10:15
Komen er geen vrienden /collega's van jou? Ze hoeven je ouder niet gekend te hebben om te komen, ze kunnen komen om jou te steunen.
Ik ben afgelopen jaar met een collega naar de uitvaart van de moeder van een andere collega geweest. Het was ontzettend druk maar ze zag ons wel en ze vond het fijn dat wij er waren.
Gecondoleerd en sterkte in elk geval.
zondag 21 december 2025 om 14:41
Wat ik altijd mooi vind, is iets over het leven van degene die overleden is. Een stukje jeugd (met jeugdfoto’s) en muziek die daarbij hoort. Vaak is het de broer of zus die daarover vertelt. Is er misschien een jeugdvriend die daar iets over wil vertellen?
Dan een stukje ouderschap (met foto’s van jullie als jonge kinderen en een liedje dat jullie altijd in de auto op vakantie zongen).
Dan nog iets over werk/hobby’s of later leven. Als iemand een zwaar leven had, mag dat ook benoemd worden. De aanwezigen weten daarvan.
Bij een bekende vertelde een studievriend over de ongein die ze als studenten hadden uitgehaald. Gaf een heel ander beeld van degene die overleden was. Ontroerend.
Je mag andere mensen (geen familie) ook vragen om iets te zeggen. Het hoeft niet allemaal zo bijzonder. “Mien hield van breien, elk jaar maakte ze een mooie sjaal voor bekenden.”
Gecondoleerd en sterkte!
Dan een stukje ouderschap (met foto’s van jullie als jonge kinderen en een liedje dat jullie altijd in de auto op vakantie zongen).
Dan nog iets over werk/hobby’s of later leven. Als iemand een zwaar leven had, mag dat ook benoemd worden. De aanwezigen weten daarvan.
Bij een bekende vertelde een studievriend over de ongein die ze als studenten hadden uitgehaald. Gaf een heel ander beeld van degene die overleden was. Ontroerend.
Je mag andere mensen (geen familie) ook vragen om iets te zeggen. Het hoeft niet allemaal zo bijzonder. “Mien hield van breien, elk jaar maakte ze een mooie sjaal voor bekenden.”
Gecondoleerd en sterkte!
zondag 21 december 2025 om 14:56
Gecondoleerd met je verlies en wat verdrietig dat je een ouder hebt verloren, TO. Alles is goed wat je doet, volg je gevoel daarin. Moeilijk dat je alles alleen moet regelen. Misschien kun je een vriend(in) of goede collega vragen om met je mee te denken? Niet om het over te nemen, maar om te helpen met praktische dingen of gewoon als steun/klankbord.
zondag 21 december 2025 om 19:52
Maak je geen zorgen. De uitvaart ondernemer zal je helpen en zal eventueel ook spreken. Los van de externe spreker. Of in ieder geval alles in goede banen laten lopen.Bosbes123 schreef: ↑20-12-2025 23:33Bedankt voor alle reacties. Ik ben vooral bang dat de dienst heel kort zal zijn. Een paar liedjes, 1 tekst die voorgedragen zal worden en wat foto's, geen idee hoe dit 45 minuten moet vullen. Ik denk ook niet dat er iemand anders zal zijn die iets voor wil dragen.
Sibling wil waarschijnlijk niet bij de begravenis zelf zijn.
Toen mijn vader overleed was ik 27. Ik had zo goed als geen band met hem.. en het was de eerste keer dat ik zoiets moest regelen. Ik wilde ook niet spreken en dus deed de uitvaart ondernemer dat. Qua muziek koos ik muziek die ik passend vond, niet zozeer wat hij luisterde, maar wat passend was bij de situatie.
Er waren ook maar een handje vol mensen maar het was waardig en mooi. En qua lengte, er is geen standaard. Alles is goed en zolang jij het idee hebt dat het gaat zoals jij wil dan is het goed.
Voor wat betreft sibling, laat dat los. Mijn zusje kwam ook niet. Mensen zeiden tegen haar: doe het dan voor je zus maar dat wilde ik niet. Jij moet doen wat voor jou goed voelt en dat geldt voor sibling ook..
Veel sterkte en gecondoleerd: als je er behoefte aan hebt mag je me dm’en.. ik ben hier..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
maandag 22 december 2025 om 16:32
Nou, het gesprek zit erop en ik voel me echt opgelucht. Dankzij jullie tips had ik alvast wat nummers uitgezocht op Spotify in de Dela uitvaart top 100, en zij heeft me hier verder mee geholpen. We hebben een familiekamer besproken, dit ging niet meer, maar de dienst wordt in een kleine ruimte gehouden. Er is een mooi plan van ongeveer 25 minuutjes. Het voelt voor mij iniedergeval goed zo.
Bedankt iedereen
Bedankt iedereen
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in