Werk & Studie alle pijlers

Code oranje

06-01-2026 18:56 120 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gatver code oranje. En ik moet morgen de weg op. Kan niet thuis werken, werk in de zorg. Ik vind het doodeng, ben geen held in de sneeuw rijden. Kan iemand mij moed inpraten?!
Oooh heel begrijpelijk. En heel fijn dat jij op pad gaat om te zorgen! Je bent een held.
Ik heb jarenlang in de thuiszorg gewerkt en vond het met winters weer ook naar om te rijden. Ik deed altijd super rustig aan, dan maar wat later bij iedereen.
Ik zou dus voorzichtig doen, zorgen dat je goed zicht hebt en het scheelt misschien dat er verder minder mensen op de weg zijn.
You can do it. 💪
Rustig rijden, afstand houden. Het viel mij vandaag op hoe rustig alle andere automobilisten reden. Het leek rustiger dan bij vorige sneeuwperiodes. En dan viel het vandaag nog mee qua sneeuw, dus morgen zal het nog wel iets rustiger gaan denk ik.
Ik ben ook geen held in de sneeuw maar eenmaal in de auto valt het mij altijd mee. Zorg dat je ramen goed schoon zijn (geen sneeuw op de achteruit en zo) en verder rustig rijden.
Vervelend dat je het zo eng vindt!
Ik werk ook in de zorg en heb de afgelopen 5 dagen dus iedere dag 120km afgelegd, met wat vertraging. Neem je tijd om op de locatie te komen, doe heel rustig aan en hou heel veel afatand tot je voorligger. Standaard advies is halveer je snelheid en verdubbel je afstand. Hou er rekening mee dat mensen doorglijden, dus kijk ver vooruit en rij defensief. Probeer abrupte bewegingen te vermijden (hard remmen, vlot weg willen rijden) en in bochten een constante snelheid te houden (dus niet meee remmen in de bocht, of extra gas geven in de bocht).
En voor zover het lucht: adem in, adem uit. Ontspan je schouders knijp niet in het stuur. You've got this!!
https://www.youtube.com/watch?v=-s_U8kxGGIo

https://www.youtube.com/watch?v=7IaauiykFZQ

Filmpjes over rijden in de sneeuw.
PoesMinoes schreef:
06-01-2026 19:10
Ik ben ook geen held in de sneeuw maar eenmaal in de auto valt het mij altijd mee. Zorg dat je ramen goed schoon zijn (geen sneeuw op de achteruit en zo) en verder rustig rijden.
Sowieso, maak je hele auto sneeuwvrij. Dan kan het ook niet ineens tijdens het remmen op je voorruit schuiven. Is sowieso verplicht trouwens, je auto helemaal sneeuwvrij maken :)

Succes morgen TO! Ik moet morgen ook de weg op, ook zorg. Man brengt en haalt me gelukkig. Ik vind het ook eng en mijn eigen auto heeft geen winterbanden dus die staat al de hele tijd stil nu. We gaan met de grote auto, die heeft all season banden en dat rijdt al een heel stuk beter met dit weer. Gewoon rustig aan doen, komt vast goed!
Bij ons ( ziekenhuis) overnachten collega 's soms als het te erg wordt. Heb dat zelf ook wel eens gedaan. Is dat een optie?
Wij hebben bedden beschikbaar voor ons zorgpersoneel. Kun je er niet vanavond al heen en dan daar slapen?

En alles wat hiervoor staat: op tijd vertrekken, auto sneeuwvrij, afstand houden, niet van baan wisselen etc.
Kan een collega je niet ophalen? Of dat je nu al er heen rijden? Ik zou niet met code oranje de weg op gaan als je dat niet durft. Vind dit echt overmacht.
Inderdaad rustig rijden. Langzamer rijden, eerder gas loslaten als je weet dat je moet stoppen en ook weer rustig optrekken. Wat ik heel belangrijk vind is anderen de ruimte geven. Soms rijdt iemand door bij groen licht, maar doordat het wat gladder in de bocht is en die persoon dus langzamer rijdt, kan het verkeerslicht voor jou intussen groen worden, terwijl die persoon er nog rijdt. Wacht tot die persoon voorbij is, eventueel wordt het verkeerslicht voor jou weer rood. Geef elkaar de ruimte!

En ook afstand houden van je voorganger, zodat je de ruimte heb om te grijpen als het nodig is.

Ik kon vandaag gelukkig thuis blijven, maar moet morgen ook naar kantoor. Het is even niet anders.
Graze schreef:
06-01-2026 19:40
Kan een collega je niet ophalen? Of dat je nu al er heen rijden? Ik zou niet met code oranje de weg op gaan als je dat niet durft. Vind dit echt overmacht.
Dat is de vraag...eigenlijk is het geen overmacht want het wordt aangekondigd. Je kunt altijd maatregelen nemen, al vind ik dat een werkgever daar zijn verantwoordelijkheid in moet nemen. Mijn partner werkt in fabriek en ook daar wordt geregeld dat je mag komen slapen als je het eng vindt om te rijden.
Xantileppe schreef:
06-01-2026 19:54
Dat is de vraag...eigenlijk is het geen overmacht want het wordt aangekondigd. Je kunt altijd maatregelen nemen, al vind ik dat een werkgever daar zijn verantwoordelijkheid in moet nemen. Mijn partner werkt in fabriek en ook daar wordt geregeld dat je mag komen slapen als je het eng vindt om te rijden.
Ook als het is aangekondigd kan het nog overmacht zijn. Niet iedereen kan iets regelen.
Snelheid halveren, afstand verdubbelen.
Niets plotseling doen. Rustig remmen, rustig optrekken, rustig sturen.

Voor een andere keer: doe ook eens een slipcursus. Leuk en leerzaam.
Xantileppe schreef:
06-01-2026 19:31
Wij hebben bedden beschikbaar voor ons zorgpersoneel. Kun je er niet vanavond al heen en dan daar slapen?

En alles wat hiervoor staat: op tijd vertrekken, auto sneeuwvrij, afstand houden, niet van baan wisselen etc.
Ik snap dat je op tijd wil komen, maar als het even kan zou ik juist wat later gaan zodat je niet de eerste/een van de eersten op de weg bent en het licht(er) is (als je in de ochtend moet beginnen). Lijkt mij nog enger.
Naast afstand verdubbelen en snelheid verdubbelen vertragen las ik ook een tip die raar klinkt maar best klopt.

Rijd alsof je een hele volle pan soep zonder deksel naast je/op schoot heb staan.

Rustig sturen, geen onverwachte bewegingen, afremmen op koppeling etc.
-rosings- wijzigde dit bericht op 06-01-2026 21:25
Reden: Snelheid verdubbelen is sterk af te raden
3.19% gewijzigd
Sabine schreef:
06-01-2026 19:57
Ook als het is aangekondigd kan het nog overmacht zijn. Niet iedereen kan iets regelen.
Ik werk ook in de zorg, maar er is geen bed aanwezig op mijn werk. Dus vanavond al die kant op gaan is geen optie helaas. Of ik moet een hotel nemen, maar dat wordt niet vergoed door de werkgever dus vind ik ook geen optie (ruim €150,-, er is maar 1 hotel en dan moet ik alsnog een stukje rijden naar werk). En het is maar 15km, maar maandag kwam ik mijn stad ook al niet uit. We gaan het zien morgen…
Irregular_Choice schreef:
06-01-2026 19:22
Sowieso, maak je hele auto sneeuwvrij. Dan kan het ook niet ineens tijdens het remmen op je voorruit schuiven. Is sowieso verplicht trouwens, je auto helemaal sneeuwvrij maken :)
En houd afstand van vrachtwagens die dat niet hebben gedaan!
Ik heb een keer een sneeuwplakkaat dat van de vrachtwagen voor me viel op mijn voorruit gekregen. Op de snelweg. Dan zie je dus ineens helemaal niets totdat die er weer af is geschoven.
Xantileppe schreef:

Ik kan idd niet nu al die kant op. Heb nog een dochter thuis. Die is morgen vrij, kregen net een mail van school. Voor haar heb ik voor morgen oppas geregeld. Ik ga het wel zien morgen, ga op tijd weg. Normaal moet ik ong 35 min rijden naar werk. Ik reken morgen op een dik uur. En als ik het echt niet vertrouw dan ga ik terug. Ik werk intramuraal dus zorgmedewerkers zijn er altijd wel maar dan 1 minder. Vind dat alleen zo lullig voor mijn collega’s.
lisa2022 wijzigde dit bericht op 06-01-2026 21:25
30.69% gewijzigd
Xantileppe schreef:
Misschien officieel gezien niet, maar je wilt als werkgever ook niet dat een werknemer doodsbang achter het stuur zit. Je hebt als werkgever ook een zorgplicht en dan lijkt het me niet handig om een werknemer te verplichten om ten alle tijden maar op het werk te moeten verschijnen. Ik kwam op een ander forum vaak tegen dat een werkgever er ook zorg voor moet dragen dat je veilig op je werk kunt komen. Geen idee in hoeverre dat klopt want als werkgever heb je ook niet altijd overal invloed op.

https://www.fnv.nl/werk-inkomen/werktij ... jzel-storm
Ook niet erger maken dan het is, het is nu wel erg paniekerig allemaal vind ik. Tuurlijk goed dat er thuisgewerkt wordt waar mogelijk, maar wat moet dat moet. Gewoon heel rustig rijden en aanpassen aan de staat van de weg, muziekje aan, op tijd weggaan en de tijd nemen en niet stressen over een beetje te laat komen als je het toch niet redt. Ik hoef (in normale situatie) maar 25 minuten te rijden maar heb vanmorgen een complete sneeuwstorm (zuidwest NL) overleefd. Ben echt geen enorme held op de weg, en heb een relatief kleine auto zonder winterbanden. Heb er twee keer zo lang over gedaan, maar ach.
Ik werk op de dagbesteding en kon maandag niet eens mijn dorp uitkomen. Kettingbotsing voor de deur, gemeente die niet schuift of strooit, ik kwam mijn parkeervak niet eens uit. Vandaag mijn dag ingehaald. Met angstzweet achter het stuur (en ik ben best een prima, rustige en nuchtere bestuurder). Was er misselijk van. Baalde van mijn automaat, ik bleef hem met de flippers maar terugschakelen toen de snelweg ineens een ijsbaan werd. Ik heb voor morgen uren ingezet. Ik ga niet de weg op. Ik durf het niet en ik vind het compleet onverantwoord aangezien ik best een stuk moet rijden op een flink probleemtraject op het moment. Vanmorgen ben ik extreem vroeg vertrokken en ik deed er alsnog anderhalf uur over. Ik heb een zorgplicht, maar die heb ik nu even voor mezelf. Ik kom altijd opdagen maar ik vond het vanmorgen eigenlijk heel gevaarlijk.
Ik heb vanuit de bovenverdieping uitzicht op twee kantoren-waarvanuit-ook-mensen-in-de-uitvoering-werken en zie best wat mensen die daar vanavond gaan overnachten. Best een grappig gezicht, want normaal zijn de lichten allang uit en op sommige verdiepingen lijkt het om een stiekeme spontane actie te gaan.

Ik werk zelf niet in de zorg maar in de techniek en heb eerder ook wel eens op ons 'kantoor' geslapen. We hebben daarvoor ook een paar veldbedden. Niet super comfortabel maar wel te doen. Ik heb ook al diverse keren voor mindere redenen dan dit soort weer in een hotel mogen overnachten, ik kreeg dan 100 euro en moet dan soms wel wat bijleggen. Dat is nu te laat voor jou en met kinderen ook geen oplossing, dus vooral, rustig aan en succes. Als je de terugweg echt niet ziet zitten, kun je daar misschien wat voor regelen?
TinyTiny schreef:
06-01-2026 20:19
Snelheid halveren, afstand verdubbelen.
Niets plotseling doen. Rustig remmen, rustig optrekken, rustig sturen.

Voor een andere keer: doe ook eens een slipcursus. Leuk en leerzaam.
Ik heb allebei mijn kinderen, als cadeau voor het halen van hun rijbewijs, een driftcursus cadeau gedaan.

Het is feitelijk hetzelfde als een slipcursus maar dan net iets minder "bezorgde moeder" achtig.

Ze geven allebei aan dat ze er echt veel hebben geleerd dat goed van pas kwam/komt.

Al gebruikt dochter het nu vooral op donuts te rijden op de parkeerplaats van haar werk :rofl:
Na het in één keer slagen voor mijn rijbewijs, bleek mijn pa te hebben gegokt op drie keer afrijden en een staatsexamen en was hij er nog niet aan toe om zijn auto uit te lenen :-? . Dus ik kreeg een slipcursus cadeau (anders mocht ik niet rijden met zijn auto).

Ik heb daar zoveel profijt van gehad (en het bleek ook gewoon ontzettend leuk om te doen). Echt een aanrader, ga het mijn zoon ook cadeau geven over een paar jaar.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven