Begrafenis van mijn ouder

20-12-2025 22:55 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Afgelopen week ben ik een ouder verloren en binnenkort is de begravenis. Mijn ouder woonde in een zorginstelling en leefde best wel teruggetrokken, het word dus een kleine uitvaart met niet veel mensen.

Ik regel de begravenis in mijn eentje en weet eigenlijk niet zo goed hoe ik invulling moet geven aan de dienst. Ik ben nog best jong en zoiezo geen ervaring met begrafenissen.

De begrafenisondernemer heeft geregeld dat er iemand komt om samen een tekst te schrijven en diegene zal dit ook voor gaan dragen. Ik denk niet het mezelf lukt om wat te zeggen. Zoiezo vind ik dit heel moeilijk maar denk ook dat ik te emotioneel zal zijn. Ik heb ook geen idee wat voor muziek er gedraaid moet worden, mijn ouder luisterde heel veel muziek maar altijd op de radio, van alles en nog wat dus.

Ik zie er hierdoor best tegen op en ben bang
dat het te allemaal veel te kort of te leeg zal aanvoelen. Mijn sibling weet ook nog niet of die erbij wil zijn.

Ik hoor graag advies of ervaringen van mensen die ook een kleine begrafenis hebben meegemaakt.
Gecondoleerd. Alles is goed wat je doet. Een gedicht, een eigen tekst, muziek. Volg je gevoel zodat je zelf goed afscheid kunt nemen.
Alles wat je doet is goed. Je hoeft niet zelf iets te zeggen, heb ik ook niet gedaan. Ik had ook een ouder die van alles aan muziek luisterde. Ik heb wat lijstjes gegoogeld met muziek die vaak op begrafenissen wordt gedraaid voor inspiratie. Ook in Spotify staan veel lijsten. Zo heb ik toch een aantal nummers kunnen kiezen.

De begrafenis die ik moest regelen was ook klein, maar dat was noodgedwongen (tijdens Corona). Ik vond het helemaal niet erg. Het had nu een intimiteit die ik heel fijn vond.

Sterkte.
I'm finally old enough to don't give a fuck
Dankjewel. Hoe lang duurde de dienst bij jullie?
Allereerst gecondoleerd. Het kwam zo te horen niet helemaal onverwacht, maar het blijft altijd verdrietig.

Fijn dat er iemand komt om je een beetje te helpen met de tekst. Je kunt afspreken dat diegene het voorleest, maar ook dat jij het bv wilt doen, maar als het niet lukt, dat diegene het dan overneemt. Als je dat wilt hè, het is ook prima als je het sowieso al niet aandurft. Niet iedereen is daar toe in staat, en dat zegt niks over je band met de overledene.

Qua muziek, als je ouder zelf niks aangegeven heeft, zou ik zelf wat kiezen wat voor jou betekenis heeft (en dat mag ook gewoon zijn: vind ik mooi, hoeft niet per se qua tekst te zijn of zo). Misschien een beetje rekening houden qua genre met het soort radio dat geluisterd werd (altijd classic fm/radio 4 of gewoon sky radio en 3FM). Vaak hebben ze bij de uitvaartbegeleiding ook wel ideeën voor je. Je bent niet de eerste die niet goed weet wat hij moet kiezen hoor, daar hebben ze heus wel ervaring mee.

Zou er misschien nog iemand zijn die iets wil zeggen? Een goede vriend van vroeger, een trouwe buurman/vrouw, een ander familielid? Of als iemand wel deel wil nemen aan ‘eer bewijzen’ maar niet wil spreken, dan kan er bv een symbolische kaars aangestoken worden of zo.

Als ouder zelf niks gezegd of geregeld heeft, is het belangrijkste dat jíj er blij mee bent (en evt sibling als die betrokken is). Dus wees niet te bang om het verkeerd te doen. En wees vooral ook niet bang om alle hulp aan te nemen, ook van de uitvaartkrganisatie. Voor heel vele mensen is dit iets wat onverwacht komt, wat ze niet vaak doen, en terwijl ze verdriet hebben en niet heel stevig zelf kunnen of willen uitzoeken, dus daar hebben ze echt ervaring mee.
Als eerste gecondoleerd met het overlijden van jouw ouder.
Degene die bij jou komt om een tekst te schrijven zal daar de nodige ervaring mee hebben. Waarschijnlijk zal diegene jou vragen gaan stellen over de overledene om een beeld te krijgen van jouw ouder, een soort levensverhaal. Diegene die bij je komt zal jou daar ongetwijfeld op een goede manier doorheen loodsen. En het is echt niet gek als je dat tijdens de uitvaart niet zelf voordraagt. Bij de meeste begrafenissen die ik bezocht heb werd dat door een dominee of iemand van de begrafenisondernemer voorgedragen.
Wat is de reden dat jouw sibling er mogelijk niet bij wil zijn (ik neem aan dat dat over het gesprek gaat, niet over de begrafenis zelf, maar dat is een aanname van me). Op zich zou het voor jou wel prettig zijn als sibling erbij is, 2 herinneren zich meer dan 1.
Qua muziek zijn er op internet verschillende lijstjes te vinden van muziek die vaak op begrafenissen gedraaid worden. De begrafenisondernemer zal ook wel zo’n lijst voor je hebben, waar je muziek uit kunt kiezen.
Ik wens je veel sterkte, er komt veel op je af…
Je kunt Googlen op een gedicht wat je voor zou kunnen (laten) lezen
En als je meerdere foto's hebt, bijv van vroeger, kun je daar misschien een video van (laten) maken met een liedje eronder.
Gecondoleerd trouwens
Ik snap dat zo klinkt maar dit was niet het geval, ouder was begin 60 en, afgezien van een pschygische ziekte, gezond. Voor mij kwam het dus wel heel onverwachts. Het contact was daardoor heel anders als met mijn andere ouder en zagen elkaar ook minder vaak maar we hadden een goede band en het valt me dus ook erg zwaar.
Gecondoleerd met het verlies van je ouder. :rose:

Alles is goed zoal jij het mooi vindt. Zelfs als je geen dienst wilt houden is het goed. Alles kan tegenwoordig. Een uitvaartdienst hoeft niet standaard een uur te duren. Het formele van een uitvaartdienst, zoals het jaren en jaren is geweest, is verleden tijd.
Doe het op jouw manier. De uitvaartverzorger ziet van alles.Bespreek wat je zelf graag wilt met hem of haar.

Sterkte. Een ouder verliezen is niet niks. :rose:
Bedankt voor alle reacties. Ik ben vooral bang dat de dienst heel kort zal zijn. Een paar liedjes, 1 tekst die voorgedragen zal worden en wat foto's, geen idee hoe dit 45 minuten moet vullen. Ik denk ook niet dat er iemand anders zal zijn die iets voor wil dragen.

Sibling wil waarschijnlijk niet bij de begravenis zelf zijn.
Wij hadden ooit een kleine uitvaart, waren er met 8 mensen. Er werd toen gevraagd of we niet liever in de familiekamer afscheid wilden nemen.
Is dat misschien nog een optie voor je?

En sterkte, een ouder verliezen is zwaar.
Bosbes123 schreef:
20-12-2025 23:33
Bedankt voor alle reacties. Ik ben vooral bang dat de dienst heel kort zal zijn. Een paar liedjes, 1 tekst die voorgedragen zal worden en wat foto's, geen idee hoe dit 45 minuten moet vullen. Ik denk ook niet dat er iemand anders zal zijn die iets voor wil dragen.

Sibling wil waarschijnlijk niet bij de begravenis zelf zijn.

Die 45 minuten hoeven echt niet vol, het mag zo kort als je zelf wil.
Gecondoleerd.
Kun je niet aan degenen die wel komen input vragen?
Of anders liedjes kiezen waarbij je aan je moeder moet denken. Of van een favoriete artiest.
Daar kan de andere ouder je misschien ook bij helpen. Ik heb wel eens een kleine uitvaart bijgewoond. De condoleance was overigens wel heel druk, maar het afscheid heel intiem.
Er werden ook foto’s getoond.
Lilith schreef:
20-12-2025 23:35
Wij hadden ooit een kleine uitvaart, waren er met 8 mensen. Er werd toen gevraagd of we niet liever in de familiekamer afscheid wilden nemen.

Zou kunnen, maar dit lijkt me in dit geval ook ongemakkelijk. Ik stel me zo voor dat dit fijn is als je met een intiem groepje bent, maar ik ken de andere die komen niet zo goed.
Lilith schreef:
20-12-2025 23:35

Zou kunnen, maar dit lijkt me in dit geval ook ongemakkelijk. Ik stel me zo voor dat dit fijn is als je met een intiem groepje bent, maar ik ken de andere die komen niet zo goed.
Bij mijn neef was er een dienst georganiseerd in de familiekamer. Verwachte opkomst was 8, maar toen kwam er ook nog een groep collega’s en een oude vriend. Er was een spreker, wat muziekstukken en daarna hebben we met koffie en koek nog nagepraat.
Eigenlijk is alles goed. Je doet dit voor de nabestaanden en als jij dat alleen bent, hoef je dus alleen maar te doen wat je zelf wilt.
Sterkte!
Hoi TO,

Gecondoleerd met het verlies…. Je kan ook kiezen voor een afscheid in besloten kring en de avond van te voren een afscheid moment voor mensen die een laatste groet willen brengen. Dat is dan zonder dienst oid. Maar wellicht zijn de kaarten al de deur uit. Heb je rouwkaarten gestuurd naar mensen?

Je kan bijv kiezen voor muziek bij binnenkomst, en daarna een korte levensloop. Dan muziek en bijv een stukje tekst van jouzelf, wat voorgelezen wordt. Dan weer muziek en tot slot een gedicht of afscheidstekst.

Zo hebben wij dat bij mijn ouders gedaan en dan zat er bij beiden ook nog een spreker bij (zus - vriendin). Zou iemand uit het verzorgingshuis misschien iets willen vertellen?

Ik vond het regelen van de uitvaart van mijn ouders heel pittig en ik kon het delen met mijn zus. Lijkt me helemaal zwaar als je er alleen voor staat. Sterkte TO en als je maar weet: niets is fout.
Wij hadden bij mijn ouders muziek waarvan onze ouders dat in onze jeugd draaide (herinnering) iets waarvan we wisten dat onze ouders het mooi vonden en ook iets wat we zelf mooi vonden. Dus ook daarmee kan je alle kanten op!
Een begrafenis is eigenlijk vooral voor de familie (en omgeving) om afscheid te nemen. Niet voor de overledene, die hoort het toch niet meer.

Alles wat je doet is dus goed. En wie wil dat de dienst langer duurt komt zelf maar met een tekst, speech of muziek. Desnoods last minute.
Het klinkt namelijk niet of er 100 personen aanwezig gaan zijn, dus ik zou ze hun gang laten gaan als er ineens iemand toch nog herinneringen wil ophalen.

En bij eventuele vragen over de keuze van de muziek is "omdat ik dit een mooi nummer vind voor het afscheid van mijn vader" een prima argument.

Sterkte.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Eenbeetjevanditendat schreef:
21-12-2025 00:12
Gecondoleerd met het verlies…. Je kan ook kiezen voor een afscheid in besloten kring en de avond van te voren een afscheid moment voor mensen die een laatste groet willen brengen. Dat is dan zonder dienst oid.

Gecondoleerd TO.

Ik wilde ook meegeven dat je echt niet verplicht ben om voor anderen een hele afscheidsdienst op te tuigen. Het gaat erom dat jij er iets aan hebt in je afscheidsproces, de buitenwereld is niet van belang nu.

Is er een duidelijke reden waarom sibling mogelijk niet bij het afscheid wil zijn? Zijn dat omstandigheden van sibling zelf, of vanwege de band met ouder en wat vind jij daar eigenlijk van? En zou het misschien anders zijn voor sibling als de uitvaart is besloten kring is?
TO, gecondoleerd.
Een vriendin heeft onlangs ook de uitvaart van een ouder in haar eentje moeten organiseren. Ook voor maar een klein gezelschap (zo'n 15 personen). Zij dacht ook maar een kwartiertje vol te kunnen krijgen met wat muzieknummers en een toespraakje. En kneep hem daar echt voor.
In overleg met de uitvaartverzorger heeft ze toen het geijkte plan laten varen en is er een informele bijeenkomst georganiseerd in een café-achtige setting (wel gewoon in het uitvaartcentrum). De kist van haar ouder was er gewoon bij aanwezig en er werd soep met broodjes geserveerd. Geen muziek, maar dat was totaal niet vreemd of ongemakkelijk. Ook geen toespraken, maar wel een welkomstwoord en kort een levensloop van haar ouder. En voor de rest werden er door de aanwezigen aan tafel spontaan herinneringen aan de overledene opgehaald. Er was een uur voor uitgetrokken en dat uur is echt omgevlogen. Misschien dat zoiets voor jouw ouder ook een idee is.
Gecondoleerd met het overlijden van je ouder.
Er zijn al goede tips gegeven. Mijn tip is om te kijken of je wat vrienden van jezelf uit kunt nodigen. Heb je dat gedaan? Zo niet, doe het dan alsnog. Het klinkt alsof je dit tamelijk alleen aan het doen en beleven bent en het kan heel fijn zijn om wat vrienden uit te nodigen zodat die er voor jou kunnen zijn. Het maakt niet uit dat ze jouw ouder misschien helemaal niet hebben gekend, het gaat er om dat ze jou kennen en jou kunnen steunen. Het hoeven natuurlijk geen vrienden te zijn, een lieve collega, een fijne buurvrouw, een achternicht, alles kan. Gewoon wie jij fijn vindt. Mensen willen daar echt tijd voor vrij maken. En ik denk dat het je ook helpt bij de onzekerheid die je nu over de begrafenis voelt. Zij zullen tegen je zeggen dat wat je ook doet goed is. Want dat is het ook!
Goede tips zijn er al gegeven!
Mijn tips: zorg voor 3 stukjes tekst en 3 stukjes muziek (begin, midden, eind). Muziek kan je gewoon van spotify halen. Voor de teksten heb je al hulp bij 1 stuk, dat zou een persoonlijk stuk kunnen zijn over het leven van de overledene.
Zijn er levende broers of zussen of vrienden van je ouder? Vraag iemand om nog wat te zeggen.
Het derde stukje tekst kan een gedicht of kort verhaal zijn. Kan je ook vast wel van internet halen.

Nodig je eigen vrienden ook absoluut uit, want dat gaat een grote steun voor je zijn.
Neuloosi schreef:
21-12-2025 03:10
TO, gecondoleerd.
Een vriendin heeft onlangs ook de uitvaart van een ouder in haar eentje moeten organiseren. Ook voor maar een klein gezelschap (zo'n 15 personen). Zij dacht ook maar een kwartiertje vol te kunnen krijgen met wat muzieknummers en een toespraakje. En kneep hem daar echt voor.
In overleg met de uitvaartverzorger heeft ze toen het geijkte plan laten varen en is er een informele bijeenkomst georganiseerd in een café-achtige setting (wel gewoon in het uitvaartcentrum). De kist van haar ouder was er gewoon bij aanwezig en er werd soep met broodjes geserveerd. Geen muziek, maar dat was totaal niet vreemd of ongemakkelijk. Ook geen toespraken, maar wel een welkomstwoord en kort een levensloop van haar ouder. En voor de rest werden er door de aanwezigen aan tafel spontaan herinneringen aan de overledene opgehaald. Er was een uur voor uitgetrokken en dat uur is echt omgevlogen. Misschien dat zoiets voor jouw ouder ook een idee is.

Dit vind ik ook een heel goed idee. Zo’n bijeenkomst heb ik ook een keer gehad. Er stond een scherm met daarop foto’s van de overledene. Er werd 1 verhaal verteld, door de echtgenote (maar dit kan natuurlijk ook de persoon zijn die jou helpt met de tekst) en 1 nummer gespeeld. Dat duurde bij elkaar denk ik 10 minuten en verder was het gewoon een uurtje kletsen met een hapje en een drankje.
Gecondoleerd TO.

De begrafenisondernemer stelt die tekst zelf mooi op aan de hand van vragen die ze je zullen stellen. Zelfs met muziek gaan ze je helpen. Maak je geen zorgen, zij helpen je met alles. Sterkte.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven