begrafenis
dinsdag 10 mei 2011 om 18:43
Hoi dames,
aanstaande vrijdag is de begrafenis van mijn oma. Voor haar is het beter omdat ze met haar 87 ontzettend leed. Ze was dement en kreeg sonde voeding. Dus ik heb er vrede mee.
Maar ik vroeg me af of het gangbaar is om mijn kleintje van 21 weken mee te nemen naar de begrafenis ? De andere achter kleinkinderen zullen er ook zijn. Maar deze zijn wel al wat ouder (10 en 4 jaar).
Ook zit ik er een beetje mee wat ze tegenwoordig aandoen naar een begrafenis ? En als ik mijn kleintje meeneem wat moet hij dan aan ? Tips ?
Alvast bedankt.
aanstaande vrijdag is de begrafenis van mijn oma. Voor haar is het beter omdat ze met haar 87 ontzettend leed. Ze was dement en kreeg sonde voeding. Dus ik heb er vrede mee.
Maar ik vroeg me af of het gangbaar is om mijn kleintje van 21 weken mee te nemen naar de begrafenis ? De andere achter kleinkinderen zullen er ook zijn. Maar deze zijn wel al wat ouder (10 en 4 jaar).
Ook zit ik er een beetje mee wat ze tegenwoordig aandoen naar een begrafenis ? En als ik mijn kleintje meeneem wat moet hij dan aan ? Tips ?
Alvast bedankt.
dinsdag 10 mei 2011 om 19:08
quote:spuka schreef op 10 mei 2011 @ 19:04: De kans dat je kind het gesprek van de dag wordt als in: "mijn hemel, moest dat kind er nu echt bij zijn, door dat gekrijs werd de hele plechtigheid verstoord" is enorm groot.Ook meegemaakt, heeft me erg afgeleid. Ze konden geen oppas meer krijgen voor die dag. Die twee (tweeling) kinderen staan me meer bij dan de hele dienst.
dinsdag 10 mei 2011 om 19:12
Ben nog nooit op 'n begrafenis geweest waar kleine kinderen mee werden genomen. (baby, peuter, kleuter) Lijkt me persoonlijk niet gebruikelijk en niet gewenst.
Omdat TO zelf tot de naasten behoort, heeft zij alleen verantwoording af te leggen aan de kinderen van haar oma (dus haar ouders) De dichtstbijstaande naasten zullen er 't meest overlast van ondervinden als hun afscheid verstoord wordt.
Omdat TO zelf tot de naasten behoort, heeft zij alleen verantwoording af te leggen aan de kinderen van haar oma (dus haar ouders) De dichtstbijstaande naasten zullen er 't meest overlast van ondervinden als hun afscheid verstoord wordt.
dinsdag 10 mei 2011 om 19:17
Aller eerst gecondoleerd met je oma
Ik zou de baby niet meenemen naar de plechtigheid zelf, misschien dat inderdaad iemand in de aula met de kleinekan wachten. Het duurt maar een half uurtje, moet wel kunnen toch?
De koffietafel vind ik geen probleem, De kleine hoort toch ook bij de familie.
En over de kleding, het is lente, ik zou gewoon iets netjes aandoen, mag van mij ook gewoon een lichte kleur zijn.
Ik wens je veel sterkte vrijdag.
Ik zou de baby niet meenemen naar de plechtigheid zelf, misschien dat inderdaad iemand in de aula met de kleinekan wachten. Het duurt maar een half uurtje, moet wel kunnen toch?
De koffietafel vind ik geen probleem, De kleine hoort toch ook bij de familie.
En over de kleding, het is lente, ik zou gewoon iets netjes aandoen, mag van mij ook gewoon een lichte kleur zijn.
Ik wens je veel sterkte vrijdag.
dinsdag 10 mei 2011 om 19:30
Toen mijn oma overleed waren we net op vakantie. Mijn dochter was 12 weken en we zaten op Texel. Oma's crematie was in Rotterdam. We hadden geen oppas en dus besloten om dochter mee te nemen. Ook omdat we die avond weer terug op Texel wilden zijn, hadden we geen tijd om haar weer ergens op te halen.
Er waren maar een handjevol aanwezigen. Natuurlijk ook met samengeknepen billen gezeten of dochter het zou trekken. Met man afgesproken dat hij onmiddellijk met haar de aula zou verlaten als ze geluid begon te maken. Ze heeft van begin tot eind geslapen, niemand heeft last van haar gehad, ze heeft niet alle aandacht naar zich toegetrokken. Net op tijd de laatste boot naar texel gehaald overigens.
Er waren maar een handjevol aanwezigen. Natuurlijk ook met samengeknepen billen gezeten of dochter het zou trekken. Met man afgesproken dat hij onmiddellijk met haar de aula zou verlaten als ze geluid begon te maken. Ze heeft van begin tot eind geslapen, niemand heeft last van haar gehad, ze heeft niet alle aandacht naar zich toegetrokken. Net op tijd de laatste boot naar texel gehaald overigens.
dinsdag 10 mei 2011 om 19:33
Ik zou het even met je ouders overleggen. Zij hebben er vast een mening over.
Het lijkt mij geen probleem om je kleintje mee te nemen, en als hij huilerig wordt door je vriend mee naar achteren/buiten te laten nemen.
Na de plechtigheid kan hij er dan weer bij. Wedden dat je familie het juist leuk vindt om de jongste telg van de familie weer te zien! Een begrafenis is mi ook altijd een beetje familie reünie met mensen die je weinig ziet. En zeker als het om iemand heel oud gaat, is de sfeer niet altijd in en in triest.
Wat betreft kleding, voor de baby zou ik niets speciaals doen, en zelf zou ik voor netjes kiezen. Een nette broek of rokje, maar niet helemaal in het zwart of te zakelijk.
Het lijkt mij geen probleem om je kleintje mee te nemen, en als hij huilerig wordt door je vriend mee naar achteren/buiten te laten nemen.
Na de plechtigheid kan hij er dan weer bij. Wedden dat je familie het juist leuk vindt om de jongste telg van de familie weer te zien! Een begrafenis is mi ook altijd een beetje familie reünie met mensen die je weinig ziet. En zeker als het om iemand heel oud gaat, is de sfeer niet altijd in en in triest.
Wat betreft kleding, voor de baby zou ik niets speciaals doen, en zelf zou ik voor netjes kiezen. Een nette broek of rokje, maar niet helemaal in het zwart of te zakelijk.
dinsdag 10 mei 2011 om 19:34
quote:wiekje schreef op 10 mei 2011 @ 19:30:
Natuurlijk ook met samengeknepen billen gezeten of dochter het zou trekken.
Maar zo wil je toch eigenlijk niet op een begrafenis zitten?
Zeker niet als je een keuze hebt?
Van jullie was overmacht, dat vind ik dan nog ietsje anders
Natuurlijk ook met samengeknepen billen gezeten of dochter het zou trekken.
Maar zo wil je toch eigenlijk niet op een begrafenis zitten?
Zeker niet als je een keuze hebt?
Van jullie was overmacht, dat vind ik dan nog ietsje anders
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
dinsdag 10 mei 2011 om 19:35
Ik ben daar nooit zo moeilijk in. Toen mijn oma overleed heb ik mijn dochtertje ook meegenomen. Die was toen een half jaar. We woonden aan de andere kant van het land en het is nooit in mij opgekomen om haar thuis te laten.
Maar ik moet ook toegeven dat ik met oudere mensen de begrafenis niet zo zwaar zie als bij jonge mensen. Mijn oma heeft een mooi en lang leven gehad met weinig ziekte. Ik wilde meer haar leven vieren en herdenken in plaats van rouwen. Maar goed.. mijn man en ik waren de enige die er zo instonden. Dat was een kleine inschattingsfout, maar dat terzijde. Mijn dochter maakte wat geluidjes en toen het overheersend werd is mijn man met haar naar buiten gegaan. Simpel maar doeltreffend. Ik geloof niet dat iemand daar een probleem mee had, overigens.
Maar ik moet ook toegeven dat ik met oudere mensen de begrafenis niet zo zwaar zie als bij jonge mensen. Mijn oma heeft een mooi en lang leven gehad met weinig ziekte. Ik wilde meer haar leven vieren en herdenken in plaats van rouwen. Maar goed.. mijn man en ik waren de enige die er zo instonden. Dat was een kleine inschattingsfout, maar dat terzijde. Mijn dochter maakte wat geluidjes en toen het overheersend werd is mijn man met haar naar buiten gegaan. Simpel maar doeltreffend. Ik geloof niet dat iemand daar een probleem mee had, overigens.
dinsdag 10 mei 2011 om 19:38
Oh en qua kledingkeuze: zwart zou ik niet doen. Gewoon een mooie en net setje kleren. Dat kan ook zomers zijn. Als het maar gekleed en met zorg is uitgezocht.
Overigens waren wij bij oma ook de enige die redelijk "fleurig" gekleed waren. De hele familie was in pikzwart. Ook daar weer een inschattingsfout. Mmmm misschien heb je wel helemaal niets aan mijn tips.
Overigens waren wij bij oma ook de enige die redelijk "fleurig" gekleed waren. De hele familie was in pikzwart. Ook daar weer een inschattingsfout. Mmmm misschien heb je wel helemaal niets aan mijn tips.
dinsdag 10 mei 2011 om 19:42
@summerdance, nee dat begrijp ik. Toen andere oma overleed was ze een jaar, toen hebben we haar wel thuisgelaten. Maar de andere achterkleinkinderen waren er wel bij. Daar zaten ook kleintjes bij (jongste was 3). Achteraf gezien had ze wel meegekund, ook al zou ze geluid maken (niet te gek uiteraard), omdat oma dan 'iedereen bij zich had' bij haar afscheid. Het was bij die drukke crematie van andere oma heel natuurlijk dat jong en oud er bij was. Ooms en tantes vroegen ook verbaasd waar ik dochter had gelaten.
dinsdag 10 mei 2011 om 19:47
Toen mijn dochter 5 maanden was, overleed de opa van mijn ex. De familie vond het alleen maar prima dat ook zij erbij was. De oma wilde mijn dochter steeds vasthouden, ze zei later dat ze het zo fijn had gevonden dat haar achterkleindochter er ook bij was.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
dinsdag 10 mei 2011 om 19:49
Ik denk dat je bij zo'n afscheid, van iemand die dichtbij je stond, je kunt laten leiden door je gevoel. Lijkt het je fijn om je kindje mee te nemen? Dan kun je dat doen. Wil je liever wat fleurigs aan dan een donkere outfit die je speciaal voor de gelegenheid moet kopen? Dan doe je dat.
Een begrafenis van iemand die wat verder staat, lijkt me wat anders. Daar ga je ook heen om de familie te steunen. En dan pas je je wat meer aan naar wat zij prettig vinden en - als je dat niet weet - wat algemeen gebruikelijk is. Donkere kleding dus, en geen kinderen mee.
Mijn opa en oma waren allebei erg gehecht aan keurige kleding, netjes en gepast gekleed gaan. Ik heb op hun begrafenis, kort na elkaar, een netjes mantelpakje gedragen. Zou ik normaal nooit aantrekken en ik had het zeker niet in de kast hangen, maar ik wist zeker dat zij dat bijzonder zouden waarderen en daarom heb ik het gedaan. Het zou mij een rotgevoel hebben gegeven om daar in casual kleding te zitten.
Een begrafenis van iemand die wat verder staat, lijkt me wat anders. Daar ga je ook heen om de familie te steunen. En dan pas je je wat meer aan naar wat zij prettig vinden en - als je dat niet weet - wat algemeen gebruikelijk is. Donkere kleding dus, en geen kinderen mee.
Mijn opa en oma waren allebei erg gehecht aan keurige kleding, netjes en gepast gekleed gaan. Ik heb op hun begrafenis, kort na elkaar, een netjes mantelpakje gedragen. Zou ik normaal nooit aantrekken en ik had het zeker niet in de kast hangen, maar ik wist zeker dat zij dat bijzonder zouden waarderen en daarom heb ik het gedaan. Het zou mij een rotgevoel hebben gegeven om daar in casual kleding te zitten.
dinsdag 10 mei 2011 om 19:54
dinsdag 10 mei 2011 om 20:35
Ik zou mijn baby meenemen, achterin gaan zitten en bij de eerste kik van de baby de zaal verlaten. Zodadat de plechtigheid niet verstoord wordt.
Wat kleding betreft: zwart en netjes tenzij er een ander verzoek ligt. De baby zou ik normaal aankleden. Ik stoor mij eraan als mensen op een uitvaart in kleding komen aankakken waarin ik nog niet eens in de tuin zou gaan werkenomdat dat 'goed voelt'.
Wat kleding betreft: zwart en netjes tenzij er een ander verzoek ligt. De baby zou ik normaal aankleden. Ik stoor mij eraan als mensen op een uitvaart in kleding komen aankakken waarin ik nog niet eens in de tuin zou gaan werkenomdat dat 'goed voelt'.
dinsdag 10 mei 2011 om 20:56
quote:Bagheera schreef op 10 mei 2011 @ 20:53:
Moet je die oppas wel hebben. In mijn geval zou ik dus helemaal niet kunnen gaan. Dan zit ik liever achterin dan er helemaal niet bij zijn.
Maar ook dat is al eerder gezegd, meestal heeft zo'n rouw centrum ook wel zo'n optie hoor.
Maar goed, als TO het zo wil is het ook prima natuurlijk.
Moet je die oppas wel hebben. In mijn geval zou ik dus helemaal niet kunnen gaan. Dan zit ik liever achterin dan er helemaal niet bij zijn.
Maar ook dat is al eerder gezegd, meestal heeft zo'n rouw centrum ook wel zo'n optie hoor.
Maar goed, als TO het zo wil is het ook prima natuurlijk.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
dinsdag 10 mei 2011 om 21:13
@ vakantiekriebels: wat ontzettend lief van je ! Maar het is allemaal al opgelost. Schoonmoeder past op onze kleine man, en mijn stiefvader neemt het om 4 uur van haar over. Op die manier is onze kleine man in goede handen en kunnen wij rustig afscheid nemen. Heb hiervoor gekozen omdat er in onze familie nogal veel perikelen zijn en ik niet wil dat mijn kleintje daar dadelijk het onderwerp van wordt.
Lief en ik rijden na de koffietafel naar huis, dus zijn dan s'avonds weer bij onze kleine man.
Allemaal ontzettend bedankt voor jullie tips !
Heb nu alleen een mega kleding crisis, zowel lief als ik hebben een vrij casual stijl en weet dat het in onze familie nogal netjes is allemaal. Oma droeg nooit een spijkerbroek en altijd een mantelpakje. Ben op wehkamp al rond aan het kijken voor een mooie jurk (die later ook nog draagbaar is) en voor lief iets met een mooie colbert. tips ?
Lief en ik rijden na de koffietafel naar huis, dus zijn dan s'avonds weer bij onze kleine man.
Allemaal ontzettend bedankt voor jullie tips !
Heb nu alleen een mega kleding crisis, zowel lief als ik hebben een vrij casual stijl en weet dat het in onze familie nogal netjes is allemaal. Oma droeg nooit een spijkerbroek en altijd een mantelpakje. Ben op wehkamp al rond aan het kijken voor een mooie jurk (die later ook nog draagbaar is) en voor lief iets met een mooie colbert. tips ?