Beledigingen vanuit mijn moeder
woensdag 2 september 2020 om 08:08
Onlangs ben ik samen met mijn moeder en een broer een weekje op vakantie geweest.
Mijn moeder zegt al geregeld wat over mijn kleding, kapsel of mijn gewicht wat in het afgelopen jaar is toegenomen.
Eigenlijk hoor ik al gedurende mijn leven commentaar op mijn uiterlijk.
Vroeger, ordinar, goedkoop, teveel make up, te wijd, strakke kleding...
Nu te weinig make up, te opvallend haar, te dik, niet strak in t vel..
Mijn moeder heeft een klein maatje 38 en vind zichzelf nog dik.
Ze sport veel, is ook actief en is erg verzorgd.
Tijdens de vakantie was źe ook redelijk actief, zowat elke dag was er een 'planning' en werd er s ochtends al driftig gepoetst.
Oké leuk maar ik was stukken ontspannender, is tenslotte vakantie en bij de uitjes op 2 keer na niet heel de dag mee gegaan.
Ben toen heerlijk alleen aan t strandje gaan liggen met een boek en gezwommen.
Nou oeh dat was kennelijk ook niet echt goed.
Ga je nou alweer eten, wat een vreetzak, hoorde ik tijdens een terrasje toen ik een appelpunt nam.
Meestal ben ik heel positief en trek me er niks van aan.
Wilde ook geen sfeer verpester zijn, niet tegenover mijn broer maar in zijn geheel niet..
Zo'n weekje weg was toch bijzonder dus hier en daar een snauw van mijn kant was t dan ook wel.
Mijn moeder kan dan ook zo raar doen.
Toen ik haar bv bij t vakantie winkeltje tegen kwam, liep ze dan nogal geirriteerd langs me heen alsof ze me niet ziet omdat ik niet wéér ergens heen wilde.
Chagrijnig gedrag komt dan dus boven.
Vind dit dus niet bepaald prettig hoewel ik er wel aan gewend ben en nooit echt boos ben.
Vermijd liefst commentaar naar anderen en ben van de gemoedelijke sfeer waarin iedereen zichzelf kan zijn.
Wat is dit toch voor raar gedrag van mijn moeder?
Of stel ik mij aan?
Probeer het ook van haar kant te bekijken maar kan er met mijn vinger niet bij.
Echt goed praten gaat niet en wuift dingen graag weg mbt bepaalde onderwerpen of vind het flauwenkul.
Mijn moeder zegt al geregeld wat over mijn kleding, kapsel of mijn gewicht wat in het afgelopen jaar is toegenomen.
Eigenlijk hoor ik al gedurende mijn leven commentaar op mijn uiterlijk.
Vroeger, ordinar, goedkoop, teveel make up, te wijd, strakke kleding...
Nu te weinig make up, te opvallend haar, te dik, niet strak in t vel..
Mijn moeder heeft een klein maatje 38 en vind zichzelf nog dik.
Ze sport veel, is ook actief en is erg verzorgd.
Tijdens de vakantie was źe ook redelijk actief, zowat elke dag was er een 'planning' en werd er s ochtends al driftig gepoetst.
Oké leuk maar ik was stukken ontspannender, is tenslotte vakantie en bij de uitjes op 2 keer na niet heel de dag mee gegaan.
Ben toen heerlijk alleen aan t strandje gaan liggen met een boek en gezwommen.
Nou oeh dat was kennelijk ook niet echt goed.
Ga je nou alweer eten, wat een vreetzak, hoorde ik tijdens een terrasje toen ik een appelpunt nam.
Meestal ben ik heel positief en trek me er niks van aan.
Wilde ook geen sfeer verpester zijn, niet tegenover mijn broer maar in zijn geheel niet..
Zo'n weekje weg was toch bijzonder dus hier en daar een snauw van mijn kant was t dan ook wel.
Mijn moeder kan dan ook zo raar doen.
Toen ik haar bv bij t vakantie winkeltje tegen kwam, liep ze dan nogal geirriteerd langs me heen alsof ze me niet ziet omdat ik niet wéér ergens heen wilde.
Chagrijnig gedrag komt dan dus boven.
Vind dit dus niet bepaald prettig hoewel ik er wel aan gewend ben en nooit echt boos ben.
Vermijd liefst commentaar naar anderen en ben van de gemoedelijke sfeer waarin iedereen zichzelf kan zijn.
Wat is dit toch voor raar gedrag van mijn moeder?
Of stel ik mij aan?
Probeer het ook van haar kant te bekijken maar kan er met mijn vinger niet bij.
Echt goed praten gaat niet en wuift dingen graag weg mbt bepaalde onderwerpen of vind het flauwenkul.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 02-09-2020 14:36
4.95% gewijzigd
woensdag 2 september 2020 om 08:15
Nee joh, dat is echt raar gedrag. Het is gewoon niet oké om steeds negatieve opmerkingen over iemand te maken of het nu een kind, buurvrouw of een bekende is.
Toch weers eens vragen waarom ze dat altijd doen? En dan door blijven vragen en als ze dan zegt, weet ik niet, haar er eens op wijzen dat het niet fijn is en dat als ze niets aardigs kan zeggen, ze gewoon niets moet zeggen.
Waarschijnlijk denkt ze dat ze jou er mee helpt om bewust te worden van zaken, maar je mag haar er best op wijzen dat je a) oud genoeg bent om te doen wat je zelf wilt en b) het geen nut heeft dat ze jou op dingen wijst die je bijvoorbeeld al weet, want je weet het al en c) dat ze jouw humeur steeds verpast met haar gezeur.
In het gesprek vasthouden tot je een antwoord hebt. Of als ze vervelende opmerkingen blijft maken, gewoon weglopen.
Toch weers eens vragen waarom ze dat altijd doen? En dan door blijven vragen en als ze dan zegt, weet ik niet, haar er eens op wijzen dat het niet fijn is en dat als ze niets aardigs kan zeggen, ze gewoon niets moet zeggen.
Waarschijnlijk denkt ze dat ze jou er mee helpt om bewust te worden van zaken, maar je mag haar er best op wijzen dat je a) oud genoeg bent om te doen wat je zelf wilt en b) het geen nut heeft dat ze jou op dingen wijst die je bijvoorbeeld al weet, want je weet het al en c) dat ze jouw humeur steeds verpast met haar gezeur.
In het gesprek vasthouden tot je een antwoord hebt. Of als ze vervelende opmerkingen blijft maken, gewoon weglopen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 2 september 2020 om 08:16
Het is gewoon geen leuk gedrag van je moeder. En als jij je grenzen aangeeft (wat ze vast niet leuk zal vinden en nog wat geïrriteerder over zal doen) ben jij echt niet de sfeerverpester, dat is ze zelf. Dit is toch al verpesten van de sfeer. Je kunt je afvragen of je moeder zich ook zo opstelt tegenover een goede vriendin of iemand die ze hoog in het vaandel heeft. Is dat niet zo dan weet je eigenlijk wel genoeg. Waarschijnlijk is dit gedrag erin geslopen en is ze zich niet zo erg van bewust. Ik adviseer je om je niet te laten verleiden om op de inhoud van haar boodschap met haar in te gaan “ik ben niet dik, of ik vind dit juist mooi” maar op hoe ze zich opstelt “je bekritiseert me, je zegt afbrekende dingen tegen me” want dat is het vooral dat je stoort.
woensdag 2 september 2020 om 08:19
Klinkt niet leuk.
Helemaal een week is gewoon veel en dan kun je dingen niet meer zo wegwuiven.
Ik zou het gewoon steeds zeggen.
'wil je ophouden steeds zo negatief over me te doen'
'ik ben volwassen en eet waar ik zin in heb'
'ja we weten nu dat je mijn haar niet mooi vind, dat heel vaak zeggen zorgt er niet voor dat je het ineens wel mooi gaat vinden'
'laten we het gezellig houden, je negatieve gedoe verpest de sfeer. Je hebt nu al dit dit en dit gezegd en ik vind dat negatief en onnodig'
Dus een paar standaardzinnen een beetje klaarleggen en die herhalen.
Helemaal een week is gewoon veel en dan kun je dingen niet meer zo wegwuiven.
Ik zou het gewoon steeds zeggen.
'wil je ophouden steeds zo negatief over me te doen'
'ik ben volwassen en eet waar ik zin in heb'
'ja we weten nu dat je mijn haar niet mooi vind, dat heel vaak zeggen zorgt er niet voor dat je het ineens wel mooi gaat vinden'
'laten we het gezellig houden, je negatieve gedoe verpest de sfeer. Je hebt nu al dit dit en dit gezegd en ik vind dat negatief en onnodig'
Dus een paar standaardzinnen een beetje klaarleggen en die herhalen.
woensdag 2 september 2020 om 08:26
Het is heel ouderwets, moeders die hun dochters voortdurend bekritiseren. Sommige moeders blijven er maar last van houden. Mijn advies: ga er een keer héél hard tegenin, leg uit dat het niet meer in de mode is en dat het schadelijk gedrag is waar je jezelf niet meer aan wilt blootstellen.
Je zou kunnen zeggen: eerste keer dat je het weer doet hebben we een week geen contact, tweede keer een maand, derde keer een kwartaal, vierde keer een half jaar en vanaf de vijfde keer is het steeds een jaar. (Maar dat kun je ook een beetje laten afhangen van de manier waarop zij jou heeft opgevoed).
Je zou kunnen zeggen: eerste keer dat je het weer doet hebben we een week geen contact, tweede keer een maand, derde keer een kwartaal, vierde keer een half jaar en vanaf de vijfde keer is het steeds een jaar. (Maar dat kun je ook een beetje laten afhangen van de manier waarop zij jou heeft opgevoed).
woensdag 2 september 2020 om 08:28
Behalve bij de uitgesproken narcistische moeder die op de eerste plaats voor zichzelf gaat moet je het zien als een moeder die het beste voor haar kind wil. In haar ogen maak je dus fouten en zij denkt dus door ze te noemen jij jezelf gaat verbeteren. Vroeg of laat.
Je kan haar pareren natuurlijk. Mamma, ik ben volwassen en dit is hoe ik mijn leven leven wil.
Je kan haar pareren natuurlijk. Mamma, ik ben volwassen en dit is hoe ik mijn leven leven wil.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 2 september 2020 om 08:28
Hoe moeilijk het ook is, maar je moeder zit niet goed in haar vel. En projecteert haar problemen op jou.
Ga in gesprek met je moeder. Je bent een volwassen vrouw en verantwoordelijk voor je eigen beslissingen en keuzes. Hoe goed bedoelt ook, maar je zit niet te wachten op adviezen en commentaar van je moeder. Wil je dit wel, dan vraag je er wel om.
Je moeder zal toch moeten gaan accepteren dat haar rol in jouw leven is veranderd. Ze is niet meer de opvoeder en hoofdadviseur in het leven van haar dochter.
Wanneer ze weer commentaar heeft, blijf herhalen dat het jouw leven is en dat jij je eigen keuzes maakt, of dat ze deze nu leuk vindt of niet.
Ga in gesprek met je moeder. Je bent een volwassen vrouw en verantwoordelijk voor je eigen beslissingen en keuzes. Hoe goed bedoelt ook, maar je zit niet te wachten op adviezen en commentaar van je moeder. Wil je dit wel, dan vraag je er wel om.
Je moeder zal toch moeten gaan accepteren dat haar rol in jouw leven is veranderd. Ze is niet meer de opvoeder en hoofdadviseur in het leven van haar dochter.
Wanneer ze weer commentaar heeft, blijf herhalen dat het jouw leven is en dat jij je eigen keuzes maakt, of dat ze deze nu leuk vindt of niet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 2 september 2020 om 08:43
Bedank voor jullie reacties.
Even wat typefouten gecorrigeerd..
Eerlijk gezegd ben ik vroeger nogal dwars en rebels geweest maar na mijn 30e steeds rustiger en conflict vermijdend, vooral naar mijn ouders en familie.
Merk wel dat ik totaal verschil met mijn moeder.
Laatste tijd ben ik ook wel steeds meer mijn eigen gang gegaan in wat ik wil en dat is vaak het tegenovergestelde van wat zij zou doen.
Prima vind ik en wil gewoon de lieve vrede bewaren en begrijp mensen over t algemeen niet goed die hatelijk doen.
Dat mijn eigen moeder 'best hatelijk' kan zijn heb ik nooit echt willen zien.
Ze staat bekend als een lieve zorgzame moeder.
Is ze ook zeker maar deze kant van haar begrijp ik echt totaal niet.
Inmiddels heeft ze ook kattig
opgetreden tijdens een groot familiediner tegen een nicht van haar van haar en wat broers.
En nu vermijd ze hen min of meer.
Advies om haar bv een x periode niet te zien dat wil ik liever niet.
Niet omdat het niet goed zou kunnen zijn maar ben dus vrij loyaal naar mijn moeder en ze is ook de jongste niet meer.
Een goed gesprek en dan zonder vermijdingsgedrag daarvan hoop ik dat dit mogenlijk is.
Heb het wel eens vaker geprobeerd maar loop gewoon tegen een muur op..
Even wat typefouten gecorrigeerd..
Eerlijk gezegd ben ik vroeger nogal dwars en rebels geweest maar na mijn 30e steeds rustiger en conflict vermijdend, vooral naar mijn ouders en familie.
Merk wel dat ik totaal verschil met mijn moeder.
Laatste tijd ben ik ook wel steeds meer mijn eigen gang gegaan in wat ik wil en dat is vaak het tegenovergestelde van wat zij zou doen.
Prima vind ik en wil gewoon de lieve vrede bewaren en begrijp mensen over t algemeen niet goed die hatelijk doen.
Dat mijn eigen moeder 'best hatelijk' kan zijn heb ik nooit echt willen zien.
Ze staat bekend als een lieve zorgzame moeder.
Is ze ook zeker maar deze kant van haar begrijp ik echt totaal niet.
Inmiddels heeft ze ook kattig
opgetreden tijdens een groot familiediner tegen een nicht van haar van haar en wat broers.
Advies om haar bv een x periode niet te zien dat wil ik liever niet.
Niet omdat het niet goed zou kunnen zijn maar ben dus vrij loyaal naar mijn moeder en ze is ook de jongste niet meer.
Een goed gesprek en dan zonder vermijdingsgedrag daarvan hoop ik dat dit mogenlijk is.
Heb het wel eens vaker geprobeerd maar loop gewoon tegen een muur op..
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 02-09-2020 08:46
0.70% gewijzigd
woensdag 2 september 2020 om 08:43
Ik denk dus dat jij het diep in je hart met haar eens bent maar dat je de prijs niet wil betalen die zij kennelijk wel betaalt om slank en keurig te zijn. Jij hebt andere prioriteiten zoals veel en lekker eten en ontspanning. Vooral in deze coronatijden zoeken de mensen het óf in nog meer en lekkerder eten en alles waar ze direct plezier van ervaren óf in (nog meer) maatregelen om gezonder te worden (lange termijnplezier).
woensdag 2 september 2020 om 08:49
Het kan best zijn dat ze bang is dat het slecht met hen afloopt als ze niet doen wat zij zegt en dat ze hen daarom niet meer wil zien zodat ze zich ook geen zorgen meer hoeft te maken.Inmiddels heeft ze ook kattig opgetreden tijdens een groot familiediner tegen een nicht van haar van haar en wat broers.
woensdag 2 september 2020 om 08:51
Je hebt alleen invloed op jezelf, dus wat wil jij ermee doen? Ik persoonlijk zou er geen zin in hebben dus zou niet een week met haar op vakantie gaan. Jij vindt het schijnbaar niet zo'n groot probleem, je snapt alleen niet waarom ze het doet. Tja, je hoeft niet alles te snappen.
Of gaat het toch dieper dan je wil toegeven en heb je er wel degelijk last van? Zo ja, nogmaals: wat ga jij ermee doen?
Of gaat het toch dieper dan je wil toegeven en heb je er wel degelijk last van? Zo ja, nogmaals: wat ga jij ermee doen?
woensdag 2 september 2020 om 08:55
Gewoon zeggen; "mam, je bent gewoon jaloers omdat ik nog lekker jong ben en jij niet, ouwe takketrol".
Correctie: nee zeg dit niet!! Zeg liever; "mam stop eens met dat bekritiseren, andersom zou je dat ook niet leuk vinden. "Ik ben tevreden met wie ik ben en wat ik doe anders zou ik er wel iets aan doen".
Vervolgens haar daar iedere keer op wijzen als ze het weer doet.
Correctie: nee zeg dit niet!! Zeg liever; "mam stop eens met dat bekritiseren, andersom zou je dat ook niet leuk vinden. "Ik ben tevreden met wie ik ben en wat ik doe anders zou ik er wel iets aan doen".
Vervolgens haar daar iedere keer op wijzen als ze het weer doet.
woensdag 2 september 2020 om 08:56
Ben het ermee eens dat er wel 10 kg af kan.retrostar schreef: ↑02-09-2020 08:43Ik denk dus dat jij het diep in je hart met haar eens bent maar dat je de prijs niet wil betalen die zij kennelijk wel betaalt om slank en keurig te zijn. Jij hebt andere prioriteiten zoals veel en lekker eten en ontspanning. Vooral in deze coronatijden zoeken de mensen het óf in nog meer en lekkerder eten en alles waar ze direct plezier van ervaren óf in (nog meer) maatregelen om gezonder te worden (lange termijnplezier).
Vind dit ook niet prettig.
Het is niet zo dat ik er niks aan doe maar te weinig om te bereiken wat gezond is.
Heb een hele periode hiervoor als een tierelier lopen joggen en at als een superfood expert zo gezond maar t is er helaas weer ingeslopen, niet geheel maar goed.
woensdag 2 september 2020 om 08:58
Laat je niet op jutten dit gaat over vakantie vierenDonna1971 schreef: ↑02-09-2020 08:56Ben het ermee eens dat er wel 10 kg af kan.
Vind dit ook niet prettig.
Het is niet zo dat ik er niks aan doe maar te weinig om te bereiken wat gezond is.
Heb een hele periode hiervoor als een tierelier lopen joggen en at als een superfood expert zo gezond maar t is er helaas weer ingeslopen, niet geheel maar goed.
Als jij zin hebt om een boek te lezen ga je een boek lezen je bent niet verplicht om te gaan sporten omdat je moeder maatje 38 heeft.
woensdag 2 september 2020 om 08:59
Al moet je 100 kilo afvallen. Jij mag helemaal zelf beslissen wat je in je mond stopt. Of dat je op vakantie ook wil relaxen. Zonder lelijk gedoe van haar.
Wil je dat ze stopt met haar nare gedrag?
Spreek haar er op aan. en ga naar huis als ze lelijk tegen je doet. Gewoon opstaan en zeggen, ik heb hier geen zin meer in mam, je gedraagt je als een trut en ik ben het zat.
Wil je dat ze stopt met haar nare gedrag?
Spreek haar er op aan. en ga naar huis als ze lelijk tegen je doet. Gewoon opstaan en zeggen, ik heb hier geen zin meer in mam, je gedraagt je als een trut en ik ben het zat.
woensdag 2 september 2020 om 09:18
Waarom hoor/lees ik het toch zoveel vaker over moeders ten opzichte van dochters dan over moeders over hun zonen?-jolijn- schreef: ↑02-09-2020 08:26Het is heel ouderwets, moeders die hun dochters voortdurend bekritiseren. Sommige moeders blijven er maar last van houden. Mijn advies: ga er een keer héél hard tegenin, leg uit dat het niet meer in de mode is en dat het schadelijk gedrag is waar je jezelf niet meer aan wilt blootstellen.
woensdag 2 september 2020 om 09:19
Als iemand tegen je zegt dat je een vreetzak bent dan mag je absoluut aangeven dat ze hier een grens over zijn gegaan en dat je dit niet accepteert. Dat is gewoon ontoelaatbaar asociaal en beschadigend gedrag. Dan doe je niet, gewoon niet. De volgende keer gewoon rustig aangeven dat ze dit nooit maar dan ook nooit meer tegen je zegt.
woensdag 2 september 2020 om 09:23
Is dit echt een generatie-dingetje? Mijn schoonmoeder heeft er ook een handje van. Alleen houdt ze het niet bij de dochters. Nu is haar dochter ook Oost-Indisch doof voor haar adviezen, daar is ze inmiddels wel achter. Maar ze heeft altijd kritiek/adviezen voor kinderen/kleinkinderen. Eigenlijk zegt ze nooit wat positiefs. Komt ze je nieuwe huis bekijken terwijl je druk aan het klussen bent, dan zegt ze niet: "oh wat mooi". Maar: "die muur is lelijk". Of ze komt binnen en vraagt: "Is je schoonmaker ziek?". Dat soort dingen. Vroeger vertelde ze altijd aan mijn man en zijn broers en zussen hoe goed de kinderen van haar vriendinnen het maatschappelijk deden en wat voor interessante studies die deden, met een ondertoon van 'neem daar eens een voorbeeld aan'.. De kinderen maken haar altijd een beetje belachelijk als ze zo doet, dus ze weet het ook wel, maar blijkbaar zit het heel diep en kan ze het niet tegen houden. Sommig kleinkinderen hebben nooit meer (na de eerste keer) hun rapport aan oma laten zien. Al heb je alleen tienen en één 7, dan gaat ze geheid vragen waarom die 7 ook geen 10 is. In plaats van een complimentje te geven over het algehele rapport. Wij vinden het vooral sneu voor haar zelf, je zal maar nooit in staat zijn te genieten van dingen die goed gaan en alleen maar kunnen zien wat mis gaat. Dat is toch best triest. Schoonmoeder is in de 80.-jolijn- schreef: ↑02-09-2020 08:26Het is heel ouderwets, moeders die hun dochters voortdurend bekritiseren. Sommige moeders blijven er maar last van houden. Mijn advies: ga er een keer héél hard tegenin, leg uit dat het niet meer in de mode is en dat het schadelijk gedrag is waar je jezelf niet meer aan wilt blootstellen.
woensdag 2 september 2020 om 09:26
Jouw moeder probeert haar visie van wat normaal is op te dringen aan jou. Hoe je haar hoort te zitten, hoe de dagindeling van een vakantiedag eruit ziet, wat je belangrijk hoort te vinden en vast nog wel een paar zaken. Dit doet ze door net zo lang dit te blijven benoemen tot jij 'tot inkeer' komt en haar haar zin geeft. Daar is een woord voor: drammen. Heel irritant gedrag. Dus nee, je stelt je niet aan en jij bent niet de sfeerbederver.
Ik vind hier dingen van.