Beleefd vrienden dumpen?

29-03-2012 20:05 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een probleem, ik ben (via vrienden) bevriend geraakt met een stel. Op zich zijn het geen onaardige mensen,helemaal niet eigenlijk, maar sinds de vrienden die ons aan elkaar hebben voorgesteld niet meer in de buurt wonen, zit ik met deze nieuwe vrienden opgescheept en ik heb eerlijk gezegd geen behoefte meer aan contact. Tja, lekker lomp dus.......wat moet ik doen? Smsjes en telefoontjes kan ik ook niet altijd blijven negeren *zucht* Ik wil ze niet kwetsen maar heb aan de andere kant zelf geen behoefte om er nog energie in te steken. Hoe vertel ik hen op een nette manier dat de vriendschap voor mij niet meer hoeft?
als je een paar keer geen tijd hebt of zo, dan blijven ze toch niet proberen?
Of het netjes kan weet ik niet. Ik zou het in elk geval persoonlijk doen en niet via de mail. Dat overkwam mij laatst en dat is echt not done wat mij betreft.
Ik zou het niet groter maken dan het is. Zeg dat je geen tijd hebt ofzo en dan komt het echt wel over. Om nou te zeggen dat je ze niet meer als vrienden wilt hebben ofzo, dat zou ik juist veel erger vinden dan iemand die me een paar keer afwijst als ik vraag of hij of zij iets leuks wilt doen.
Zijspoor, maar ik ben wel nieuwsgierig: waarom heb je geen behoefte meer aan contact? Hoe meer vrienden, hoe gezelliger toch? Omdat je zegt dat het gewoon aardige mensen zijn, zie ik niet zo goed in waarom je de vriendschap zou willen beëindigen.
Wat eten we vanavond?
Hm ik zou het wel eerlijk brengen. Maar dat is omdat ik geleerd heb dat er mensen zijn als mijn ex: als je niet heel duidelijk bent dat je geen contact meer blieft blijft die bellen/op bezoek willen komen/etc. En dat niet alleen bij mij, in de tijd dat we samen waren zag ik dat bij meerdere bekenden gebeuren (en uiteindelijk verbaasde ik me totaal niet dat die geen zin hadden om af te spreken )
Ik ben nogal een kluizenaar en zonder me dus graag af, ben gewoon het liefst alleen.......dat maakt het in dit geval lastig want ik ben bang dat hun juist daarom interesse blijven tonen, om te voorkomen dat ik iedere avond alleen thuis zit. Ligt dus echt niet aan hun maar aan mij.

Maar ja.....de vraag blijft.....hoe maak ik hun dit beleefd duidelijk? Smoesjes over geen tijd heb ik al gebruikt.
Ik heb een keer een bovenbuurvrouw gehad met wie het in de gang heel goed klikte en we zeiden telkens dat we eens moesten afspreken.

Uiteindelijk deed ik een concreet voorstel per mail en kreeg ik als antwoord een hele 'goede' mail waarin stond dat ze het erg gezellig zou vinden, maar dat ze het met haar werk, vriend en drukke sociale leven te druk vond om er nog een kennis bij te krijgen.

Ik heb net geprobeerd de mail te vinden in mijn hotmail, maar heb 'm toch weggegooid inmiddels. Ik had 'm namelijk bewaard omdat hij zo goed was opgesteld. Ik voelde me helemaal niet beledigd - heb gelukkig ook een prima sociaal leven

Als het types zijn die door zo'n afwijzing een week van slag zijn, dan kun je het nog zo mooi verwoorden, maar zullen ze altijd beledigd zijn. Het is nooit het leukste nieuws om te brengen of te horen.
Als het niet aan hen ligt dan kun je volgens mij helemaal gewoon eerlijk zijn, dus uitleggen dat je het enorm waardeert dat ze zo hun best doen, maar dat je ze alvast waarschuwt dat je een kluizenaar bent en daarom meestal liever alleen bent.
Begin misschien eens met het 'nu geen tijd' te vervangen door 'nu geen zin'.

'Ik zou vanavond graag even alleen op de bank willen hangen. Nu dus even niet.' Dat idee.
Waarom zeg je niet gewoon eerlijk dat je heel graag alleen bent en dat je weinig behoefte aan contact hebt, zullen zij wel begrijpen dat ze niet al te vaak contact op moeten nemen. Bloedt het waarschijnlijk vanzelf dood..
Ik voel me zo moedellooos
quote:siene schreef op 29 maart 2012 @ 20:34:

Ik ben nogal een kluizenaar en zonder me dus graag af, ben gewoon het liefst alleen.......dat maakt het in dit geval lastig want ik ben bang dat hun juist daarom interesse blijven tonen, om te voorkomen dat ik iedere avond alleen thuis zit. Ligt dus echt niet aan hun maar aan mij.Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Ik neem aan dat je voor die andere vrienden wél tijd maakte. En dat weten zij ook.
quote:siene schreef op 29 maart 2012 @ 20:34:

Maar ja.....de vraag blijft.....hoe maak ik hun dit beleefd duidelijk? Smoesjes over geen tijd heb ik al gebruikt.

Draai het om, zeg gewoon dat je op dit moment geen tijd, behoefte hebt om af te spreken en dat je daar, als je daar wel tijd voor hebt, zelf met hun contact over opneemt om iets af te spreken.

Het is een verkapte smoes maar wel glashelder en een goed verstaander heeft een half woord nodig.

quote:rozenbloempje schreef op 29 maart 2012 @ 20:37:

Begin misschien eens met het 'nu geen tijd' te vervangen door 'nu geen zin'.

'Ik zou vanavond graag even alleen op de bank willen hangen. Nu dus even niet.' Dat idee.

Die gebruik ik altijd, op een bepaalt moment had ik geen zin meer in smoezen en ben ik begonnen met uit te leggen dat ik

liefst op de bank hang en als ik wel zin heb ik me wel meld.

Werkt prima, zelfs voor verjaardagen en personeelsfeesten
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Waarom wil je dit?

Waarom wil je altijd alleen zijn?

Dat kan toch op de momenten dat zij er niet zijn?

Ook jij hebt gewoon mensen nodig, vrienden nodig.

Dus ik vraag me af waarom.

Je hoeft niet elke dag mensen over de vloer, maar 1x in de twee weken zou op zijn minst wel goed voor je zijn hoor.

Of zie ik dit echt zo verkeerd? want ook dat kan...
quote:dolores007 schreef op 29 maart 2012 @ 21:58:

Je hoeft niet elke dag mensen over de vloer, maar 1x in de twee weken zou op zijn minst wel goed voor je zijn hoor.

Ik snap TO wel, je moet er allemaal maar zin in hebben, dat contact.

Buiten mijn kinderen nodig ik bij mij thuis nooit iemand uit, stel ik heb er genoeg van, krijg ze maar eens de deur uit

Ga wel 2 of maximaal 3x per week ergens heen, dus echt kluizenaar ben ik niet maar maximaal 3x anders vind ik het te druk.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 29 maart 2012 @ 22:11:

[...]

Ik snap TO wel, je moet er allemaal maar zin in hebben, dat contact.

Buiten mijn kinderen nodig ik bij mij thuis nooit iemand uit, stel ik heb er genoeg van, krijg ze maar eens de deur uit

Ga wel 2 of maximaal 3x per week ergens heen, dus echt kluizenaar ben ik niet maar maximaal 3x anders vind ik het te druk.Dat is ook normaal... maar jij gaat er wel zelf uit!
quote:dolores007 schreef op 29 maart 2012 @ 22:13:

[...]

Dat is ook normaal... maar jij gaat er wel zelf uit!Dat wel minimaal 2 dagen per week max 3 en soms als het niet anders kan 4
quote:hollebollegijs schreef op 29 maart 2012 @ 22:32:

[...]

Dat wel minimaal 2 dagen per week max 3 en soms als het niet anders kan 4

Ja, maar dan ga je toch ook wel eens bij een 'vriend/vriendin" op de koffie? Je komt toch wel onder de mensen als je weg gaat?

Want sociale contacten (lijken) mij erg belangrijk.. maar goed.. ik bepaal natuurlijk niet voor een ander wat die nodig heeft.

Het lijkt me gewoon zo eenzaam anders.
quote:dolores007 schreef op 29 maart 2012 @ 22:38:

[...]

Ja, maar dan ga je toch ook wel eens bij een 'vriend/vriendin" op de koffie? Je komt toch wel onder de mensen als je weg gaat?

.Uiteraard, die 2 avonden zijn voor familie, vrienden, kennissen.
"Waarom wil je dit?

Waarom wil je altijd alleen zijn?

Dat kan toch op de momenten dat zij er niet zijn?

Ook jij hebt gewoon mensen nodig, vrienden nodig.

Of zie ik dit echt zo verkeerd? want ook dat kan..."

Het kan toch zijn dat TO iedere twee weken (of zelfs vaker) Miep over de vloer heeft en geen behoefte heeft om Truus en Bep óók nog.over de vloer te hebben? Ik heb zelf twee vriendinnen en andere vriendschapzoekers houd ik op een afstandje, omdat ik voldoende heb aan die twee vriendinnen.
Beleefd dumpen? Doe het martin81 stijl:

Hooggeachte zeergewaardeerde persoon. Bij deze wil ik U, tot mijn diepe spijt, melden dat de cognititive manifestie van Uw persoon in mijner geest mij spontaan doet epibreren en ik aldus mijn katoenen sous-vêtements bezoedel, tot grote ongenoegen van mijn cohabituatie partner wiens rol onder andere sanitair manager is in dit nederige huishouden. Om niemand verder tot last te zijn, verzoek ik U, doch met schroom, zichzelf te manifesteren in een ander persoon's vitale jaren.

Met vriendelijke groet,

TO

Beleefd genoeg? :3
Ik zit echt met verbazing te lezen hier...

ik ben ook zo iemand die het niet snapt dat een paar keer zeggen 'geen tijd' en niet terugbellen, betekent dat diegene geen contact meer wil. Zeker als het gaat om een door mij veronderstelde 'vriendschap'. zo gaan vrienden toch niet met elkaar om? ook al wil je de ander niet meer als vriend, dan ben je toch een oen als je dat verzwijgt? Hoe moet die ander het dan weten? Ruiken ofzo?

Het zal wel aan mij liggen als ik bovenstaande reacties lees... wat is er in hemelsnaam logisch aan??

ik vind het ronduit laf, dom en getuigen van een ontzettend groot gebrek aan communicatievermogen en respect naar die ander toe, om zo'n contact zo dood te laten bloeden zonder eerlijk te zijn over hoe jij er in staat.

Heb liever iemand die gewoon eerlijk is en kan het dus ook beter handelen als iemand me dat gewoon zegt, ipv negeert in de hoop dat ik een hint oppik.

maargoed, ieder voor zich.

TO weet je al hoe je gaat aanpakken?
quote:fantastissima schreef op 30 maart 2012 @ 00:19:

Ik zit echt met verbazing te lezen hier...

ik ben ook zo iemand die het niet snapt dat een paar keer zeggen 'geen tijd' en niet terugbellen, betekent dat diegene geen contact meer wil. Zeker als het gaat om een door mij veronderstelde 'vriendschap'. zo gaan vrienden toch niet met elkaar om? ook al wil je de ander niet meer als vriend, dan ben je toch een oen als je dat verzwijgt? Hoe moet die ander het dan weten? Ruiken ofzo?

Het zal wel aan mij liggen als ik bovenstaande reacties lees... wat is er in hemelsnaam logisch aan??

ik vind het ronduit laf, dom en getuigen van een ontzettend groot gebrek aan communicatievermogen en respect naar die ander toe, om zo'n contact zo dood te laten bloeden zonder eerlijk te zijn over hoe jij er in staat.

Heb liever iemand die gewoon eerlijk is en kan het dus ook beter handelen als iemand me dat gewoon zegt, ipv negeert in de hoop dat ik een hint oppik.

maargoed, ieder voor zich.

TO weet je al hoe je gaat aanpakken? . Het is ook moeilijk in te schatten wat de ene persoon nu wel en niet waardeert. Ik zelf heb liever dat mensen het gewoon laten doodbloeden, ik ga er dan zelf nietmeer achteraan lopen, jij vindt het fijner als ze het wel weer zeggen tegen jou. Maar hoe brengen ze het dan op een manier dat jij zelf nog prettig vindt? Ik weet nog toen ik was afgewezen voor iets en toen mij expliciet gezegd werd waarom ik er niet bij mocht heb ik dat toch als heel kwetsend ervaren, desondanks dat die persoon niet erg lullig deed.
Fruitella, thanx,.

ik weet niet, hou gewoon van duidelijkheid. Vind dat op 1 of andere manier minder kwetsend dan geen reactie krijgen. Alsof je geen tekst en uitleg waard bent, en dat zelfs vriendinnen die je >10 jaar kent zo handelen... tja wat stelde die vriendschap dan voor? Hoezo heb je lief en leed gedeeld en durf / kun je met diegene niet delen dat het tijd is voor andere vrienden / andere vrijetijdsinvulling?
Genegeerd worden is heel erg naar, beter gewoon zeggen. Ik heb weleens tegen een (ex)vriendin gezegd dat ik mijn tijd liever besteed aan mensen waar ik closer mee ben, aangezien ik het met mijn werk en studie heel erg druk heb. En dat was ook gewoon echt zo. Vond ze niet leuk, maar ze begreep het wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven