Ben ik een rebound?

18-12-2017 11:35 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik stap even uit de meeleesmodus.

Sinds acht maanden heb ik een nieuwe vriend. We hebben elkaar leren kennen op een bedrijfsfeestje van mij. Mijn laatste relatie is van ongeveer vijf jaar geleden en die was niet heel serieus, dus ik ben erg blij met mijn nieuwe vriend. Het klikt goed, we hebben veel lol samen, waanzinnige aantrekkingskracht, heel veel gemeen: alles super.
Er is alleen 1 probleem: zijn ex. Hij heeft 16 jaar een relatie gehad waarvan zes jaar getrouwd. Er zijn gelukkig geen kinderen uit voortgekomen, maar dit huwelijk is geeindigd omdat zijn ex vreemdging. Zij waren een maand uit elkaar, toen wij zijn gaan daten. Omdat het zo goed klikte tussen ons, is het heel snel gegaan. Hij heeft me vrijwel meteen voorgesteld aan zijn moeder en hij is na een maand of 1,5 meegeweest op familieweekend met mijn familie.
Zij wil hem terug. Ik ben er zeker van dat hij dat niet wil, omdat hij vertrouwen het allerbelangrijkste vindt (wie niet), maar ik merk dat hij nog veel met haar bezig is. Hij is vaak verdrietig of boos en ik heb laatst een appconversatie gelezen tussen hen waaruit blijkt dat hij nog veel met haar bezig is en zich vaak afvraagt waarom ze hem zo heeft belazerd en dat hij nog veel verdriet heeft van hun breuk. Het was geen app-gesprek waaruit ik kon opmaken dat hij haar terug wil, helemaal niet, en hij geeft ook aan heel blij met mij te zijn en dat hij het ook prettig vindt om weer een nieuwe start met mij te maken en dat geloof ik ook. Maar er zit toch iets dwars.
Vragen of hij haar nooit meer wil zien, kan niet. Ze hebben gemeenschappelijke vrienden en zijn ex heeft een goede band met zijn zusje. Die twee gaan bijv ook samen op vakantie. Dat maakt het erg gecompliceerd. Ik krijg er ook een beetje genoeg van. Ze zijn al zo lang uit elkaar.
Mijn titel is of ik een rebound ben. Maak ik me teveel zorgen? Iemand ervaring?
je hebt nu sterk gefocused op de mogelijke bedreiging van je relatie... wat gebeurt er als je eens goed inzoomt op de fijne bevestigende signalen die je krijgt van hem?
Lorem Ipsum
Mijn vriend was ook een soort van rebound. Was nog niet over m'n ex heen en begon met hem te daten. Uiteindelijk helemaal tot over m'n oren verliefd op hem, nog veel meer dan bij m'n ex. Dus misschien was je eerst een soort rebound, een soort afleiding, maar is hij nu heel erg gelukkig met je. En ja hij en zijn ex hebben een verleden maar het is niet voor niks uit gegaan. Het is niet gek dat hij er nog mee bezig is, hij is natuurlijk erg gekwetst. Probeer gewoon goed met hem te praten en uit je onzekerheid naar hem. Hij kan je vast geruststellen.

Ik vind het trouwens niet raar als je tegen hem zegt dat je niet wil dat ze app contact hebben achter jouw rug om.. Dat vind ik gewoon echt niet kunnen.
Dat is het moeilijke van de situatie. De relatie is uitgegaan omdat zij vreemdging. Ik had het fijner gevonden als het gewoon niet meer had gewerkt tussen hun. Maar hij wilde met haar oud worden. Ik zie hem ook vaak verdrietig op de bank zitten. Hij geeft ook indedaad fijne bevestigende signalen en hij zegt ook dat hij me echt leuk vindt als ik mijn onzekerheden met hem deel. Maar ik vraag me ook af of dat kan.
Neem wat meer afstand totdat hij echt over zijn ex heen is.
Je gaat er misschien te gemakkelijk mee om, jij en hij zijn verliefd dus ik denk niet dat je een rebound bent, wel denk ik dat je vriend veel verdriet heeft, en dat is toch niet gek? Het is een soort rouwfase waar hij in zit, afscheid nemen van iets wat ooit was heeft wel even wat tijd nodig. En hoelang dat is kan niemand voor hem bepalen.
Het appen met zijn ex kan hij nodig hebben voor de verwerking van de breuk.
Het werkt nou eenmaal niet zo dat omdat je een nieuwe vriendin hebt je meteen over je verleden heen bent.
Ik vind dat hij helemaal niet lang vrijgezel is en zeker niet na een relatie van 16 jaar. Je bent gewoon jaloers, omdat zij veel meer hadden opgebouwd dan dat jullie nu hebben en vind je het gek.. 8 maanden versus 16 maanden is ook een groot verschil.

Daarnaast ben jij al 5 jaar single van een relatie die niks voorstelde dus zijn jullie ook heel anders de relatie in gestapt. Heb je ooit een super serieuze relatie gehad eigenlijk?

Hij heeft je echter genoeg duidelijkheid gegeven en ik vind dat jij zijn verleden moet respecteren en hem moet vertrouwen. De enige die bewezen heeft onbetrouwbaar te zijn ben jij door zijn appjes te lezen, maar dat terzijde.

Ik denk dat wat ook het lastige is voor jou is dat hij eigenlijk niet heeft gekozen om vrijgezel te zijn.. in de zin van, als zij niet was vreemdgegaan, dan waren ze nu nog bij elkaar. Ja, dat is lastig, maar hij heeft nu voor jou gekozen en dat is nog pril. Ik denk ook dat als je bijv. zou eisen dat hij haar moet opgeven je hem van je afduwt..

Je kan niet verwachten dat hij zo'n groot deel van zijn leven zomaar even uitwist.. je moet gewoon accepteren dat jouw relatie nu gewoon op een ander niveau is dan de relatie die met zijn ex had. Dat is letterlijk een kwestie van tijd.

Hij is enerzijds nog aan het rouwen en bouwt anderzijds een nieuw leven met jou op. Laat het los. Hij is ook maar een mens.

Als je een rebound was dan zou hij je ook niet aan zijn familie voorstellen. Hij betrekt je op een persoonlijk niveau in zijn leven.. Hij witl jou, echt.
pax85 schreef: ↑
18-12-2017 11:46
Dat is het moeilijke van de situatie. De relatie is uitgegaan omdat zij vreemdging. Ik had het fijner gevonden als het gewoon niet meer had gewerkt tussen hun. Maar hij wilde met haar oud worden. Ik zie hem ook vaak verdrietig op de bank zitten. Hij geeft ook indedaad fijne bevestigende signalen en hij zegt ook dat hij me echt leuk vindt als ik mijn onzekerheden met hem deel. Maar ik vraag me ook af of dat kan.
Ik vind best dat je kunt aangeven hoe jij je daarbij voelt, ja. Hij steekt het allemaal niet bepaald onder stoelen of banken en dan moet jij het allemaal maar wegstoppen, dat lijkt me niet heel fair. Ik kan me ook wel voorstellen dat het jou steekt dat hij nog zo met haar bezig is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Bblientje schreef: ↑
18-12-2017 11:53
Neem wat meer afstand totdat hij echt over zijn ex heen is.
Idd dat, óf accepteer dat hij er nog veel mee bezig is. Jij hebt zelf de keuze gemaakt een relatie te beginnen met iemand met veel liefdesverdriet en op een heel nare manier bedrogen is, en ook nog eens heel recent. Acht maanden (zelfs pas een paar weken toen jullie elkaar leerden kennen!) is niets!
Dat is al een heel ongelijkwaardige start van je relatie, of je nou rebound bent of niet.
Hij zit nog middenin het proces van herstellen en daar zul jij begrip voor moeten hebben, of niet. En dan maak je het uit. Meer smaken zijn er niet.
In het begin was je zeker wel een rebound. Dat kan niet anders. Ze waren nog maar 4 weken uit elkaar en dat was niet zijn keus.

Wat iemand anders al zei: jullie zijn niet gelijkwaardig aan de relatie begonnen. Jij was er meer dan klaar voor, hij was nog aan het begin van zijn verwerking.

Hoe het nu verder gaat... dat kan niemand zeggen. Ik denk ook niet dat hij op dit moment in staat is je iets te beloven...

Ik heb zelf een rebound gehad die wel bijna een jaar duurde. Ben ik niet trots op. Maar met zo'n verdriet ben je niet echt in staat om rationele beslissingen te maken.
Het feit dat hij nog veel bezig is met zijn ex en alle gedoe eromheen heeft niets te maken met wat hij voor jou voelt.
Jij bent er ook meer mee bezig dan goed voor je is denk ik, zo'n appconversatie moet je gewoon helemaal niet willen lezen.
Rebound of niet, Als jij niet het gevoel hebt dat hij 100% voor jou gaat dan zou ik passen.
Ik merk inderdaad dat hij nog niet over haar heen is. Ik heb zelf geen ervaring met liefdesverdriet, maar acht maanden lijkt me zelf wel erg lang.
Ik voel me ook bedreigd door haar, door hun verleden en het kost inderdaad tijd om zoiets op te bouwen. Dat is ook zo.
het werkte ook niet tussen hen want hij is geen vreemdganger en zij wel

(het is maar hoe je ernaar wil kijken)
Lorem Ipsum
Ik moet er mee bezig is, ik kan niet anders. Ze zit gewoon nog in zijn leven met zijn zusje en zijn vrienden. Zijn beste vriend is ook 1 van haar beste vrienden. Daarnaast word ik geconfronteerd met zijn verdriet en zijn boosheid.
18-12-2017 12:15
Ik heb zelf geen ervaring met liefdesverdriet, maar acht maanden lijkt me zelf wel erg lang.

Acht maanden is helemaal niet lang. Ik ken mensen die na zo'n lange relatie, zeker als het op zo'n manier geëindigd is, een paar jaar verdriet hebben. Sommigen verwerken het binnen een half jaar, en sommigen doen er meerdere jaren over.
Ik merk inderdaad dat hij nog niet over haar heen is. Ik heb zelf geen ervaring met liefdesverdriet, maar acht maanden lijkt me zelf wel erg lang.
Ik voel me ook bedreigd door haar, door hun verleden en het kost inderdaad tijd om zoiets op te bouwen. Dat is ook zo.

8 maanden na een relatie van 16 jaar is niet heel kort. Als hij zoveel van deze vrouw hield zal hij misschien nog wel wat meer tijd nodig hebben.
Misschien heeft hij niet zo zeer last van het verlies van zijn ex, maar heeft hij nog niet verwerkt dat hij zo bedonderd is. Hij hoopt van zijn ex misschien antwoorden te krijgen waarom.
In aanvulling op wat bijna iedereen al schreef:
Een therapeut die ik respecteer, heeft me wel eens gezegd dat het verwerkingsproces van een verbroken relatie een kwestie is van jaren. In mijn geval had ze er zelfs een rekensom voor. Na mijn huwelijk van tien jaar zou ik zeven jaar nodig hebben. Ze voegde er aan toe dat dat bericht over het algemeen niet positief ontvangen werd. Nu, vele jaren later, nu ik met enige afstand er op terug kan kijken, moet ik concluderen dat ze het aardig bij het rechte eind heeft gehad.

Je hoeft het niet met haar of met mij eens te zijn, maar er is nog iets. Kijk eens naar de statistieken over de slagingspercentage van een tweede huwelijk/relatie. Meer dan zestig procent slaagt niet. Ik kan geen link vinden naar een onderzoek naar de Nederlandse omstandigheden, maar ben er van overtuigd dat het niet nemen van een verwerkingstijd, één van de belangrijkste redenen is dat zoveel tweede relaties (uiteindelijk) stuk lopen. Acht maanden na een relatie van zestien jaar, dat is echt heel weinig verwerkingstijd.
18-12-2017 12:18
Ik moet er mee bezig is, ik kan niet anders. Ze zit gewoon nog in zijn leven met zijn zusje en zijn vrienden. Zijn beste vriend is ook 1 van haar beste vrienden. Daarnaast word ik geconfronteerd met zijn verdriet en zijn boosheid.

Maar op welke manier moet jij er dan mee bezig, volgens jou?
Mijn ex heeft ook nog contact met mijn broer, en we hebben ook nog een gezamenlijke vriendenkring. Lijkt me vrij normaal na zo'n lange relatie. Daar hoeft mijn huidige vriend toch helemaal niets mee?
Welnee, acht maanden is niet lang. Zeker niet na een relatie van 16 jaar, en al helemaal na zo'n kloterige manier van beëindigen. Er lopen hier een paar topics van vrouwen die zo lang getrouwd waren en nu bedrogen zijn en in de steek gelaten. Lees die maar eens, dan zul je zien hoe erg zij in de kreukels liggen.
Lillybit schreef: ↑
18-12-2017 12:11
Rebound of niet, Als jij niet het gevoel hebt dat hij 100% voor jou gaat dan zou ik passen.
Dit TO...
Dit vind ik echt een goede uitspraak.
En ja ik denk dat je zeker een rebound bent, maar ik vraag me af of deze informatie relevant is..
18-12-2017 12:18
Daarnaast word ik geconfronteerd met zijn verdriet en zijn boosheid.
Maar dat wist je toch toen je er aan begon?
Hij vindt je vast leuk, maar is nog helemaal niet over zijn ex heen, tja dat moet je maar willen, een man die nog treurt om zijn ex.
Geef hem de ruimte.

Als vuistregel kan je ongeveer 1 maand per jaar relatie rekenen om de relatie te verwerken.

Hij moet niet alleen afscheid nemen van haar en de relatie, maar ook van hoe zijn leven toen was. Samenwonen, samen vrienden hebben, etc.

Geniet nu van de tijd die jullie samen hebben. Niemand kan voorspellen hoe lang jullie relatie zal gaan duren. Maar wanneer je hem gaat verstikken of vertelt wat hij wel of niet mag, dan ben ik bang dat het snel is afgelopen.

Ik zou een stapje terug doen. Vertel hem dat je ziet dat hij zijn relatie nog niet helemaal goed heeft afgesloten, dat er nog veel boosheid en verdriet zit. Dat je graag met hem verder wil, maar dat hij dit eerst voor zichzelf goed moet afronden. En dat je er graag voor hem bent, maar dat je nu even een stap terug doet om hem die ruimte te geven.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven