Ben ik onredelijk? Ruzie over auto

16-05-2024 13:17 360 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend en ik hebben vanmorgen een discussie gehad over de auto. Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Auto is een aantal jaren geleden aangekocht door vriend maar alle lopende kosten voor de auto betaal ik de helft van bv onderhoud, belastingen, tanken etc.
Ik heb pas recent een rijbewijs gehaald dus daarvoor was ik enkel passagier.
Normaal gesproken is gebruik in onderling overleg en rijden we beiden niet veel, woonwerk doen we beiden met de fiets.

Vanmorgen had ik een vroege afspraak die niet bereiikbaar was met de fiets of OV, vriend was akkoord dat ik de auto ging gebruiken en heeft nu vanmorgen opeens besloten dat hij de auto toch nodig had. Dat ik dan niet op tijd op mijn afspraak kon komen was niet zijn probleem en de auto is van hem dus hij heeft er het meeste recht op.

Ik ben nu van mening als ik de helft betaal van alle kosten voor de auto dat ik evenveel recht heb om deze te gebruiken en dat dit onderdeel uitmaakt van de gemeenschappelijke huishouding net zoals een wasmachine bank tc etc of denk ik daar verkeerd?
Vriend is overigens bij mij komen inwonen in mijn koophuis dus zowel huis en inboedel is merendeels van mij.
Een eigen auto kopen behoort zeker tot de mogelijkheden maar er is maar 1 parkeerplaats bij de woning.
Ben ik onredelijk of niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Blauwedruif85 schreef:
16-05-2024 21:23
Maar niet op de parkeerplaats van to
Inderdaad.
Alle reacties Link kopieren Quote
De bedoeling van een relatie is dat je van elkaar houdt en elkaars leven fijner en leuker maakt.

Ook al betaalde jij niet mee dan nog zeg je in zo'n geval, schatje, pak lekker de auto. Dat is liefde.

Doet hij wel vaker zo onaardig tegen jou?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zegt dat je pas recent je rijbewijs hebt, betaalde je daarvoor ook al de helft van de kosten van de auto?

Enne, mijn vriend was ie niet meer na zo’n kutgeintje. Dit doe je toch niet met je geliefde??
patchouli_ wijzigde dit bericht op 16-05-2024 21:28
30.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is toch geen leuke relatie? Ik kan me echt niet voorstellen hoe zoiets gaat. Dit is echt niet oké van je vriend hoor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het maakt niet uit dat de auto op zijn naam staat. Zelfs als hij 100% van alle kosten maakt: jullie hadden afgesproken dat jij morgenochtend de auto gebruikt. Hij wil van die afspraak af en dat is lullig. Dus hij is onredelijk.

(kan hij jou niet brengen en halen?)
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Jeeetje, was jij nou vanochtend te laat op je afspraak?

Ik zou er een probleem mee hebben dat ik niet zou kunnen vertrouwen op afspraken die er samen maken.

Dit met de auto zou ik slecht trekken, bij ons -ook maar 1 auto- geldt dat een afspraak over wie de auto meeneemt gewoon aangehouden wordt. En natuurlijk kan er wel eens een overleg plaatsvinden wegens onverwachte omstandigheden. En soms loopt het dan anders dan in eerste instantie afgesproken.
Maar dat is in goed overleg, en met de intentie om elkaar zo goed mogelijk uit de brand te helpen.

Maar mijn vertrouwen in hem zou ook een deuk oplopen.
Houdt hij zich wel aan andere afspraken?
Kan je verder wel op hem vertrouwen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Avocadeau schreef:
16-05-2024 21:44
Jeeetje, was jij nou vanochtend te laat op je afspraak?

Ik zou er een probleem mee hebben dat ik niet zou kunnen vertrouwen op afspraken die er samen maken.

Dit met de auto zou ik slecht trekken, bij ons -ook maar 1 auto- geldt dat een afspraak over wie de auto meeneemt gewoon aangehouden wordt. En natuurlijk kan er wel eens een overleg plaatsvinden wegens onverwachte omstandigheden. En soms loopt het dan anders dan in eerste instantie afgesproken.
Maar dat is in goed overleg, en met de intentie om elkaar zo goed mogelijk uit de brand te helpen.

Maar mijn vertrouwen in hem zou ook een deuk oplopen.
Houdt hij zich wel aan andere afspraken?
Kan je verder wel op hem vertrouwen?
Ja, vooral dat laatste! Hij heeft nu laten zien dat een staande afspraak eigenlijk niet heel veel waard is en nog steeds op elk moment weer ingetrokken kan worden. Dat maakt hem onbetrouwbaar. Als dat vaker gebeurt, kun je dus de conclusie trekken dat je niet op hem kan bouwen.
Het doet er helemaal niets toe wat jij wel of niet betaalt, het doet ertoe dat jullie samen hebben afgesproken dat jij die dag de auto kan gebruiken. Dat was de afspraak en hij komt er eenzijdig op terug en daarmee mag jij het lekker uitzoeken.
Nee to, je bent niet onredelijk. Zeer lompe actie van je vriend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat lullig van hem zeg! Nu kwam jij te laat op je afspraak. Tuurlijk ben jij niet onredelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerder andersom : ik vind hém ontzettend onredelijk.

Ongeacht of je mee betaald aan de auto of niet: jij hebt afgesproken met hem dat jij de auto zou gebruiken. En dat was oké.

En nu ineens wil hij hem gebruiken en moet jij het maar uitzoeken? Sorry maar wat een …
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een enorme egoïst zonder enige vorm van empathie. Los van het feit dat jullie een afspraak hadden brengt hij jou mogelijk in de problemen. Stel je had een ziekenhuisafspraak of een sollicitatiegesprek. Kon je het op allerlaatste moment afzeggen met een of andere sullige reden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een lul.

Ik zou hier echt flink stennis om schoppen. NIet zozeer vanwege de auto, maar over afspraak = afspraak.

En ik zou morgen nog een auto kopen en op MIJN parkeerplaats zetten. Wat een droeftoeter.
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lekker belangrijk wat van wie is. Als je samenwoont bespreek je met elkaar wie de auto meeneemt of hoe je andere dingen regelt of verdeelt. Als je dat niet kan of wil moet je lekker alleen gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zet een parkeermeter op je oprit, betalen zal hij :P
Karakter is wat je bent in het donker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een druif, laat hem lekker in zijn auto wonen.

En ik zou er zelf eentje kopen. Voor op je oprit.
Alle reacties Link kopieren Quote
100% eensgezindheid TO. Je moet dit zelf toch ook inzien/voelen?

Hoe is de avond tussen jullie thuis verlopen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nutella schreef:
16-05-2024 22:04
Wat een lul.

Ik zou hier echt flink stennis om schoppen. NIet zozeer vanwege de auto, maar over afspraak = afspraak.

En ik zou morgen nog een auto kopen en op MIJN parkeerplaats zetten. Wat een droeftoeter.
Oh ja ik zou de hele rambam doen: demonstratief geld terugboeken en de opdracht intrekken, geen cent meer meebetalen, op zijn kosten een Uber bellen, dringend andere spullen op de oprit moeten neerzetten etc.
Nog weken last veroorzaken. Kutstreek.

Maargoed, beter hou je de eer aan jezelf en trekt de streep.
Alle reacties Link kopieren Quote
MidasWolf schreef:
16-05-2024 22:24
Zet een parkeermeter op je oprit, betalen zal hij :P

Dit lijkt me een goeie.

Hoe is het afgelopen Sofieken?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
16-05-2024 22:34
Oh ja ik zou de hele rambam doen: demonstratief geld terugboeken...

Dat kan natuurlijk niet als ze zelf heeft overgemaakt. Het is geen automatische incasso.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Sofieken, heeft jouw vriend dat echt zo gezegd dat het niet zijn probleem was dat jij te laat op je afspraak kwam?

Zo ja, dan is dat toch respectloos? Zoiets zeg je toch niet tegen iemand waar je van houdt? Ik begrijp niet dat hij zoiets heeft gedaan en ook gezegd. Daaruit blijkt toch alleen maar dat hij geen rekening met je houdt en dat het hem niks interesseert hoe jij je voelt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Sofieken schreef:
16-05-2024 13:17
k ben nu van mening als ik de helft betaal van alle kosten voor de auto dat ik evenveel recht heb om deze te gebruiken
Is dit je belangrijkste vraag, over wie het recht heeft? Die kan beter in de pijler geld & recht.

Ik snap jullie allebei niet eigenlijk. Heb je een relatie of ben je huisgenoten. Het klinkt erg zakelijk allemaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het nog van belang wat voor soort afspraken het zijn? Stel TO wilde hem gebruiken om naar de kapper te gaan en vriend moet onverwacht met zijn moeder voor een controle naar het ziekenhuis... Zoiets zou kunnen daar weten we niks van...
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
17-05-2024 06:41
Is het nog van belang wat voor soort afspraken het zijn? Stel TO wilde hem gebruiken om naar de kapper te gaan en vriend moet onverwacht met zijn moeder voor een controle naar het ziekenhuis... Zoiets zou kunnen daar weten we niks van...

Dat zou kunnen inderdaad. Controle is meestal niet onverwacht overigens. Dat had dan al eerder op de planning kunnen staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
17-05-2024 06:47
Dat zou kunnen inderdaad. Controle is meestal niet onverwacht overigens. Dat had dan al eerder op de planning kunnen staan.
Het gaat erom dat de afspraak van de partner qua belangrijkheid, iets medisch bv, ver boven de afspraak van to kan staan...
Alle reacties Link kopieren Quote
Tijd voor een eigen auto dus. Je eigen parkeerplek gebruiken en maar eens kijken hoe hij het zelf regelt. Maar...als de relatie al zo gaat, gaat er iets niet goed onderling. Kan wel eens gebeuren, maar dit moet rechtgepraat worden met een welgemeend excuus van vriend en een oplossing van hem. Zeker ook omdat je meebetaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
17-05-2024 06:41
Is het nog van belang wat voor soort afspraken het zijn? Stel TO wilde hem gebruiken om naar de kapper te gaan en vriend moet onverwacht met zijn moeder voor een controle naar het ziekenhuis... Zoiets zou kunnen daar weten we niks van...
Dat blijkt niet uit de op. Maar zo wel, dan val je in een normale relatie terug op redelijkheid.

Een afspraak in het zkh is belangrijker dan de kapper maar misschien heeft moeder zelf wel een auto en kan je met de bus naar zkh. En zo niet, dan zeg je de kapper af. Een sollicitatie is belangrijker dan forensen dat je elke andere dag ook op de fiets doet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven