bepalen kinderen het prive leven van een ouder?
maandag 22 september 2025 om 10:40
Ik wil graag jullie feedback
Ik heb een relatie met een man met kinderen met als leeftijd 19 en 17 jaar.
We hebben al een tweetal jaren een relatie
Hij woont erg klein dus kwam vaak naar me als zijn kinderen bij hem logeren.
Een tijdje geleden hadden zijn kinderen met hem een gesprek en zeiden dat ze niet graag meer bij hem komen logeren omdat hij vaak naar me is en ze dan niemand hebben (ze hebben geen vrienden en ondernemen zelf niets zonder hun vader).
Sindsdien komt hij nog amper naar me in de week dat zijn kinderen bij hem logeren omdat hij ze niet wilt verliezen (zo drukte hij het uit tegen me) .
Nu was mijn vraag, als een partner al grotere kinderen heeft, bepalen zij dan hoe vaak hun vader/moeder savonds weggaat of hobbies uitvoert?
Ik vind zelf dat een ouder ook een eigen leven mag hebben zeker als de kinderen al ouder zijn en je niet de slaaf moet zijn van je kinderen. Uiteraard doe je ook dingen met je kinderen
Een tijdje geleden hadden zijn kinderen met hem een gesprek en zeiden dat ze niet graag meer bij hem komen logeren omdat hij vaak naar me is en ze dan niemand hebben (ze hebben geen vrienden en ondernemen zelf niets zonder hun vader).
Sindsdien komt hij nog amper naar me in de week dat zijn kinderen bij hem logeren omdat hij ze niet wilt verliezen (zo drukte hij het uit tegen me) .
Nu was mijn vraag, als een partner al grotere kinderen heeft, bepalen zij dan hoe vaak hun vader/moeder savonds weggaat of hobbies uitvoert?
Ik vind zelf dat een ouder ook een eigen leven mag hebben zeker als de kinderen al ouder zijn en je niet de slaaf moet zijn van je kinderen. Uiteraard doe je ook dingen met je kinderen
maandag 22 september 2025 om 11:09
meisje85 schreef: ↑22-09-2025 11:00En even ter illustratie: ik heb stiefkinderen in die leeftijd en die gaan natuurlijk veel hun eigen gang, vinden het prima om af en toe (het gebeurt hier eigenlijk nooit) eens een nachtje alleen thuis te zijn, maar vinden het fijn dat hun vader er is, dat hij 's ochtends een lampje heeft aangedaan, weet dat ze die dag een proefwerk hebben, 's avonds kookt, dat ze met hem de hond uit kunnen laten als ze er zin in hebben etc. Gewoon, dat hij er is dus. Hun moeder heeft ook een tijd gehad dat ze veel weg was en dat resulteerde er inderdaad in dat ze daar eigenlijk niet meer wilden zijn. Het heeft lang geduurd voor dat weer een beetje hersteld was en is nog steeds 'work in progress' omdat ze zich door haar in de steek gelaten voelden.
Hier hetzelfde. Mijn oudste kind is ook rond die leeftijd en ik schat dat ze 3 nachten per maand alleen is omdat haar vader of ik dan bij onze nieuwe partners zijn. Dat zijn meestal ook avonden dat ze zelf een feestje oid heeft en soms blijft er dan ook iemand slapen (dus ze zit sowieso niet alleen op de bank). Ik vind eerlijk gezegd dat ze al best vaak alleen is nu en zou meer ook niet willen.
Over een paar jaar is dat vast heel anders maar met 17 (minderjarig nog!) en 19 snap ik wel dat deze kinderen het niet leuk vinden als hun vader zo ongeveer de hele week weg is. Dan kunnen ze beter gewoon fulltime bij hun moeder gaan wonen toch? Goed van de vriend van TO dat hij zijn kinderen serieus neemt hierin.
maandag 22 september 2025 om 11:10
ik weet niet helemaal of ik de situatie begrijp. Kwam hij bij jou, en liet de kinderen dan alleen in zijn huis wonen (niet "logeren")? Of kwam hij mét de kinderen en al bij jou?
Veel maakt het niet uit. Ik kan mij goed voorstellen dat het niet echt leuk is als je ouder weggaat als jij er bent, en ook niet om naar het huis van de partner waar je weinig mee hebt te gaan.
En natuurlijk heb je tijd om óók wat anders te doen als ze er zijn. Hangt allemaal ervan af hoe lang ze er zijn met hoeveel rekening je ermee houdt. Zijn ze er maar een paar dagen? Dan zou ik zoveel mogelijk thuisblijven. Is het co-ouderschap? Dan kan het vaker voorkomen, en ook wat socialere activiteiten.
Ik zou het dan wel weer bijzonder vinden als de ouder in die co-ouderschap week naar de ander vertrekt voor een avondje. Dat gaat dan maar andersom.
Veel maakt het niet uit. Ik kan mij goed voorstellen dat het niet echt leuk is als je ouder weggaat als jij er bent, en ook niet om naar het huis van de partner waar je weinig mee hebt te gaan.
En natuurlijk heb je tijd om óók wat anders te doen als ze er zijn. Hangt allemaal ervan af hoe lang ze er zijn met hoeveel rekening je ermee houdt. Zijn ze er maar een paar dagen? Dan zou ik zoveel mogelijk thuisblijven. Is het co-ouderschap? Dan kan het vaker voorkomen, en ook wat socialere activiteiten.
Ik zou het dan wel weer bijzonder vinden als de ouder in die co-ouderschap week naar de ander vertrekt voor een avondje. Dat gaat dan maar andersom.
maandag 22 september 2025 om 11:15
Ok, dus als ik jouw beide topics goed begrijp komt hij in de week dat zijn kinderen in zijn huis zijn bij jou en ga jij naar zijn huis zodra zijn kinderen bij hun moeder zijn. Je klinkt verder haatdragend richting zijn kinderen en zijn kat.
Wellicht kun je beter iemand zoeken zonder kinderen en huisdieren die dagelijks met alleen jou wil samenwonen, want dat lijkt jouw grote wens te zijn.
Wellicht kun je beter iemand zoeken zonder kinderen en huisdieren die dagelijks met alleen jou wil samenwonen, want dat lijkt jouw grote wens te zijn.
maandag 22 september 2025 om 11:19
Volledig eens met bovenstaande. In ons geval woonde vader niet meer in het huis zoals bij TO, maar bij een samengesteld gezin moet je je ook een beetje kunnen aanpassen als nieuwe partner. Ik snap deze kinderen wel. Mijn man gaat ook wel eens zonder mij naar zijn volwassen kinderen en dat vind ik alleen maar prima.meisje85 schreef: ↑22-09-2025 10:52Tuurlijk heb je als ouder een eigen leven, maar als je kinderen een (groot?) deel van de tijd niet bij jou zijn, dan is het als ze thuiswonend zijn en ongeacht hoe oud ze zijn, natuurlijk nogal gek als jij op die dagen steeds maar weg bent en ze aan hun lot over laat. Dat betekent niet dat je nooit meer de deur uit mag en geen hobby zou mogen hebben, uiteraard. Wil hij zijn kinderen in die dagen zelf dan ook niet zoveel mogelijk zien? En vind jij het zelf ook niet een flink signaal dat zijn kinderen niet meer bij hem willen zijn?
Bovendien is het geen kwestie van logeren. Als het goed is, is het ook gewoon hun thuis.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 22 september 2025 om 11:26
Fijn dat vader naar zijn kinderen luistert, want ook jongeren van 17 en 19 hebben huiselijkheid nodig, en die is dan ver te zoeken als hij er in die week weinig is. Of ze nu wel of niet zelf dingen ondernemen: je wilt toch dat er een ouder thuis is/ of ook thuiskomt, als je dan als jongere terug zou keren van een avondje uit. Het voelt helemaal niet betrokken als je dan telkens in een leeg huis zou terugkeren, het lijkt me eenzaam voelen. Heel goed dat hij voor hen kiest nadat zij zich hebben uitgesproken. Als hij daar geen gehoor aan zou hebben gegeven, om met jou z'n tijd door te blijven brengen, dan zou dat voor die kinderen als een bevestiging kunnen voelen dat ze eigenlijk voor hem niet zoveel betekenen. Wat droevig zou dat zijn, maar gelukkig heeft hij wel geluisterd. Over een paar jaar zullen ze misschien niet meer om de week bij vader verblijven en hebben jullie ws. alle tijd.
maandag 22 september 2025 om 11:32
"De slaaf van je kinderen" nog wel.
Bah jij klinkt mij als een egoïstisch en erg op zichzelf gericht mens in de oren. Je vriend lijkt me juist een heel betrokken vader die begrijpt dat kinderen, ook al zijn ze volwassen, graag tijd met hun vader doorbrengen. Wat goed dat hij daar gehoor aan geeft. Hij vormt et zijn kinderen een gezin. Daar ligt dus zijn eerste verantwoording. Zij zijn en blijven altijd belangrijker dan jij. Dat heeft niks te maken dat hij teveel naar hun zou meebuigen maar dat hij snapt dat zijn kinderen hem op sommige momenten nodig hebben en graag zien.
Je vriend heeft zoals je zegt 'een eigen leven'. Daar neem jij ook een plaats in maar dat is niet de nummer 1 plek. Deal with it or leave.

Je vriend heeft zoals je zegt 'een eigen leven'. Daar neem jij ook een plaats in maar dat is niet de nummer 1 plek. Deal with it or leave.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
maandag 22 september 2025 om 12:05
Mijn vader heeft een minder goede band met zijn volwassen kinderen omdat hij zijn nieuwe vrouw en haar sociale netwerk op nr 1 heeft gezet. Mijn moeder heeft ons op nr 1 gehouden, ook met haar nieuwe vriend. Die band is daardoor veel warmer.
Mijn vader baalt er wel eens van dat we meer naar onze moeder toetrekken en hij de kleinkinderen minder ziet. Hij belt mij vooral om te vertellen hoe het met hemzelf gaat. We missen er niet veel aan maar een beetje jammer is het wel. Ik denk dat hij gelukkiger was geweest als hij wat meer voor ons was opgekomen tegenover zijn vrouw. We waren al volwassen toen zij kwam en we vroegen maar weinig tijd en moeite, en we gunden hem een leuke vrouw, wat zij ook wel is. Had prima naast elkaar gekund.
Dus gun je vriend een gelukkig leven, en pas je aan, of maak het uit. Gun hem een goede band met zn kinderen en doe daar zelf dan ook wat moeite voor. Als je moeilijk gaat doen en drama gaat maken, ga dat dan niet doen in dit gezin en pak je biezen.
Mijn vader baalt er wel eens van dat we meer naar onze moeder toetrekken en hij de kleinkinderen minder ziet. Hij belt mij vooral om te vertellen hoe het met hemzelf gaat. We missen er niet veel aan maar een beetje jammer is het wel. Ik denk dat hij gelukkiger was geweest als hij wat meer voor ons was opgekomen tegenover zijn vrouw. We waren al volwassen toen zij kwam en we vroegen maar weinig tijd en moeite, en we gunden hem een leuke vrouw, wat zij ook wel is. Had prima naast elkaar gekund.
Dus gun je vriend een gelukkig leven, en pas je aan, of maak het uit. Gun hem een goede band met zn kinderen en doe daar zelf dan ook wat moeite voor. Als je moeilijk gaat doen en drama gaat maken, ga dat dan niet doen in dit gezin en pak je biezen.
maandag 22 september 2025 om 12:07
Je hebt niet 'al' je het 'pas' een relatie van 2 jaar. Natuurlijk is het logisch dat die kinderen hun vader willen zien. Hij ziet ze maar 50% van de tijd. En dan gaat hij die week ook nog het leeuwendeel naar jou toe. Dus gaan ze niet naar hun vader maar gaan ze naar zijn huis. Zonder vader erin. Aangezien je 'pas' een relatie van 2 jaar hebt zou ik gewoon even helder nadenken en een 'pas' op de plaats maken. Jouw plaats. Zijn kinderen zijn belangrijker dan jij bent (en ooit zal worden). Trek je dat niet dan moet je op zoek naar een partner die geen kinderen heeft. Ik vind dit wat vader heeft gedaan de enige juiste zet. Naar de behoeften van zijn kinderen luisteren.
Oh en eens met de rest... De kinderen 'logeren' niet bij hem. Het is hun huis. Hij 'logeert' bij jou. Of andersom.
Oh en eens met de rest... De kinderen 'logeren' niet bij hem. Het is hun huis. Hij 'logeert' bij jou. Of andersom.
maandag 22 september 2025 om 12:11
Karolien schreef: ↑22-09-2025 10:40Ik wil graag jullie feedback
Ik begrijpheel goed dat je als vader of moeder graag tijd spendeert met je kinderen.
Maar dat je kinderen zelf zeggen dat je maar 1 keer per week weg mag gaan voor maximum 2 uurtjes of dat ze anders niet meer komen dat vind ik een soort beklemming en kan je als ouder zelfs geen hobbie hebben buitenshuis
maandag 22 september 2025 om 12:13
hij 'mag' de week dat ze er niet zijn toch volop weg?Karolien schreef: ↑22-09-2025 12:11Ik begrijpheel goed dat je als vader of moeder graag tijd spendeert met je kinderen.
Maar dat je kinderen zelf zeggen dat je maar 1 keer per week weg mag gaan voor maximum 2 uurtjes of dat ze anders niet meer komen dat vind ik een soort beklemming en kan je als ouder zelfs geen hobbie hebben buitenshuis
weet je... dit forum is het niet vaak eens, als we het eens eens zijn... zit de TO (jij dus) gewoon echt fout
maandag 22 september 2025 om 12:14
Stel je niet zo aan zeg. Het had anders geweest als hij ze de hele maand elke dag had. Dat is niet zo. Hij heeft ze twee weken in de maand. De andere twee weken zijn voor jou. Prima verdeeld lijkt me. Zij zijn belangrijker dat jij bent. Of jij maakt je belangrijker dan die kinderen. Stop daarmee.Karolien schreef: ↑22-09-2025 12:11Ik begrijpheel goed dat je als vader of moeder graag tijd spendeert met je kinderen.
maandag 22 september 2025 om 12:15
Het is toch ook normaal dat hij thuis blijft in de week of de weekends dat zijn kinderen bij hem zijn? En als er nou een keer een uitzondering is - er is een bepaalde theatervoorstelling waar je naartoe wil of jij bent donderdag jarig en jullie willen die dag uit eten - zullen de tieners daar echt wel begrip voor hebben dat ze dan een avondje alleen zijn en zelf tv kijken. Maar uitgangspunt is dat hij zijn aandacht op zijn kinderen richt (ook als ze die avond gewoon niet veel meer doen dan samen eten en televisie kijken) en dat hij zijn aandacht op jou richt als de kinderen bij hun moeder zijn.
Je raakt hem echt niet kwijt doordat hij niet meerdere avonden in de week bij jou op de bank of in bed kan komen hangen.
Je raakt hem echt niet kwijt doordat hij niet meerdere avonden in de week bij jou op de bank of in bed kan komen hangen.
maandag 22 september 2025 om 12:16
Over welke hobby hebben we het eigenlijk?Karolien schreef: ↑22-09-2025 12:11Ik begrijpheel goed dat je als vader of moeder graag tijd spendeert met je kinderen.
maandag 22 september 2025 om 12:16
Dus eerst zag je hem 'vaak' in de week dat zijn kinderen bij hem logeerden en nu is dat ineens maximaal twee uurtjes per week? Klinkt alsof je met allemaal stropopredeneringen aankomt om die kinderen te kunnen betichten van onredelijkheid.Karolien schreef: ↑22-09-2025 12:11Ik begrijpheel goed dat je als vader of moeder graag tijd spendeert met je kinderen.
Terwijl het heel simpel is: je partner heeft een omgangsregeling afgesproken en aan de afspraak heeft hij zich te houden totdat er gezamenlijk een nieuwe afspraak wordt gemaakt.
Je partner kiest er blijkbaar voor om zich aan de bestaande afspraak te houden, maar jij richt je onvrede op zijn kinderen ipv je partner. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld.
maandag 22 september 2025 om 12:17
Ik hoef hem echt niet elke avond bij me te hebbenKarolien schreef: ↑22-09-2025 12:11Ik begrijpheel goed dat je als vader of moeder graag tijd spendeert met je kinderen.
ik vind het gewoon jammer dat hij zelfs geen hobby kan uitoefenen buitenshuis omdat zijn kinderen willen dat hij altijd bij hun is
maandag 22 september 2025 om 12:17
maandag 22 september 2025 om 12:19
maandag 22 september 2025 om 12:20
dan maak je het toch uit?
je moet niet tussen iemand en zijn(/haar) kinderen proberen te komen
dat is rot voor jou en een naaistreek richting die man(/vrouw) en kinderen
maandag 22 september 2025 om 12:21
Ik herhaal even wat Prei hierboven zegt.
Wat heb jij daarmee te maken als je partner het prima vindt zo?
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in