Beste vriendin in goede tijden, maar in slechte....Wat nu?

01-08-2020 09:47 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve Viva dames,

Mijn beste vriendin en ik zijn al bevriend sinds de eerste klas van de middelbare school.
We waren altijd al hecht en praatten veel. Maar ik begin steeds teleurgestelder in haar te raken en vraag me af of ze me wel echt steunt.

Nu is het zo dat ik onlangs ben ontslagen vanwege Corona. Een enorme klap, ik had net promotie gemaakt, ik zou een vast contract krijgen, had het ontzettend naar mijn zin... Na mijn ontslag ben ik in een dip geraakt. Ik miste mijn werk ontzettend en in een klap stond mijn leven op z'n kop. Ik was altijd vrolijk, zelfverzekerd, sociaal. Maar de laatste tijd daalde mijn energie naar een dieptepunt, voelde ik me steeds verdrietig en had mijn eigenwaarde een duik gemaakt waar je u tegen zegt. Niks voor mij, maar de waarheid helaas....

Nu heb ik het idee dat ik niet bij mijn beste vriendin terecht kan, in tegendeel: door haar acties en (gebrek aan) woorden voel ik me nog onzekerder.
Toen ik net ontslagen was en mijn verdriet wilde delen, zei mijn vriendin dat ze het daar niet over wilde hebben in de groep en niet te lang een op een, het was namelijk niet "leuk" of "gezellig" en ze wilde het alleen hebben over dingen die haar energie gaven. We hebben daar enorm ruzie over gehad, ik was extreem teleurgesteld. Het voelde alsof ik een gebroken hart had, na al die teleurstelling kwam dit er ook nog bij.
Een paar dagen later belde ze me op dat ze zich enorm schuldig voelde en dat het haar onwijs speet, dit was natuurlijk een waardeloze actie van een beste vriendin. Ik was blij dat ze belde en we hebben het uitgepraat.

Maar nu merk ik weer gebrek aan steun. Ik zat altijd goed in mijn vel, was geen flirt maar wel altijd redelijk tevreden over mijn uiterlijk. Nu is dat ook compleet verdwenen, ik weet niet waarom maar ik denk door het dipje na mijn ontslag.

Ik voelde me laatst erg onzeker over mijn uiterlijk en over mannen. Ik zei dat tegen haar. Zulke dingen zeg ik nooit, maar ik had behoefte aan een peptalk, wat lieve woorden. Maar ze reageerde erg lauwtjes. Verder geen leuke woorden, niets. Toen ik aangaf dat ik eigenlijk alleen even een peptalk nodig had zei ze dat ze me niet anders behandelde dan eerst en dat ik in een dip zat. Dat ze me nooit veel complimentjes had gegeven.

Mijn vriendin is nooit erg complimenteus geweest, dat is waar, maar dat stoorde mij toen al. Er kon nooit een leuke opmerking vanaf, maar ze wilde graag zelf wel in het middelpunt staan (een dresscode geven en expres een andere kleur aandoen, dat soort dingen) Ik heb mezelf maar een keer eerder zo onzeker gevoeld. Al mijn vriendinnen reageerden lief en begripvol, maar mijn beste vriendin zei bits: 'je bent knap, oke'. Ze kreeg het bijna d'r strot niet uit en ze klonk nogal geïrriteerd. Ik schrok daar behoorlijk van. Dat is niet de reactie die je van een vriendin kan verwachten en mijn twijfels waren oprecht. Dan geef je iemand toch even een steuntje in de rug?

Maar: over zichzelf is mijn vriendin wel erg complimenteus. Ze zegt regelmatig dat ze er erg goed uitziet, dat 'iedereen' naar haar kijkt op straat, dat soort dingen. Ik vind dat juist leuk aan haar en geef haar graag complimenten, ik zie dan hoe ze opfleurt. Maar naar mij toe is ze behoorlijk terughoudend en droog. Toen ik haar dat aangaf in ons gesprek dat ik het juist leuk vind hoeveel girlpower ze naar zichzelf geeft en ik haar veel complimenteer maar teleurgesteld was dat ze het niet echt girlpower terug leek te geven, bleef het dus bij 'je hebt nu een dip, zo ben je niet en ik heb niks veranderd'. Ik snapte er niks van. Dus als iemand een extraatje nodig hebt weiger je iets liefs je strot uit te duwen?

Ik begin me steeds meer aan haar te ergeren en vraag me af wat haar probleem is. Toen we bijvoorbeeld samen uitgingen toen ze net single was (en ik ook) wilde ik dansen en lol hebben met mijn vriendin , maar ze werd werd enorm knorrig toen ik dat voorstelde, terwijl het een danskroeg was, alsof ze me probeerde tegen te houden. Toen ik matches had op een datingsapp zei ze dat ik niet 'iedereen moest aanklikken he' terwijl ik juist enorm kieskeurig ben. Ik ben haar gedrag helemaal zat. Ik heb het al met haar besproken allemaal, maar er lijkt geen schot in te zitten.

Wat is nou het probleem? En wat kan ik nou het beste doen?
daantje234 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 10:16
6.40% gewijzigd
Wat een raar verhaal over die complimenten, ik zeg eigenlijk ook vrijwel nooit tegen mijn vriendinnen hoe knap ze zijn. Needy gedoe.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
01-08-2020 10:31
Vreemde reacties staan hiertussen...

Ik denk dat je vriendin niet het beste met je voorheeft. Ze vindt zichzelf belangrijker. Dit is altijd zo geweest, maar waarschijnlijk viel het minder op toen jij je top voelde. Nu je haar op een andere manier nodig hebt, blijkt ze dit niet te kunnen.

Dus doe wat zij ook doet: ga met mensen om van wie je energie krijgt en die je goed laten voelen over jezelf. Dat zijn vrienden.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Ik heb ook soortgelijks meegemaakt. Ik haar wel steunen in een moeilijke tijd, tot ik aan de beurt kwam.
Ze had het te druk. We hebben het later uitgepraat, maar daarna is het toch weer mis gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Als iemand me verwachtingsvol aankijkt nadat ze over een man op tv begint zou ik ook wel ff heel raar staan te kijken.

Verder vind ik het rot voor je dat je ontslagen bent!
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
MarindaH schreef:
01-08-2020 10:31
Vreemde reacties staan hiertussen...

Ik denk dat je vriendin niet het beste met je voorheeft. Ze vindt zichzelf belangrijker. Dit is altijd zo geweest, maar waarschijnlijk viel het minder op toen jij je top voelde. Nu je haar op een andere manier nodig hebt, blijkt ze dit niet te kunnen.

Dus doe wat zij ook doet: ga met mensen om van wie je energie krijgt en die je goed laten voelen over jezelf. Dat zijn vrienden.
Spot on.

Zou haar gewoon in je vriendenkring houden om af en toe leuke dingen mee te doen en verder niet teveel energie in steken.
Dit is geen boezemvriendin-materiaal.
Alle reacties Link kopieren
Als een vriendin van mij aangeeft behoefte te hebben aan een complimentje, dan geef ik dat. Daar ben je vrienden voor. Een complimentje kost maar een beetje of geen moeite.
Ik vind het klinken alsof to meer als fanclub fungeert en in normale tijden viel haar dat niet op omdat ze zelf geen behoefte had aan moeite van een ander. Nu heeft ze iets nodig en blijkt het eenrichtingsverkeer te zijn.
Moreina schreef:
01-08-2020 10:54
Spot on.

Zou haar gewoon in je vriendenkring houden om af en toe leuke dingen mee te doen en verder niet teveel energie in steken.
Dit is geen boezemvriendin-materiaal.
Prima maar dat rare gedoe over die complimenten is gewoon echt sneu gedrag van TO, dat heeft ook niks met een goede boezemvriendin te maken.
parbleumondieu schreef:
01-08-2020 10:59
Als een vriendin van mij aangeeft behoefte te hebben aan een complimentje, dan geef ik dat. Daar ben je vrienden voor. Een complimentje kost maar een beetje of geen moeite.
Ik vind het klinken alsof to meer als fanclub fungeert en in normale tijden viel haar dat niet op omdat ze zelf geen behoefte had aan moeite van een ander. Nu heeft ze iets nodig en blijkt het eenrichtingsverkeer te zijn.
Niemand heeft mij ooit nog om een complimentje gevraagd. Mijn vrienden zijn geen kleuters die een tekening voor op de koelkast hebben gemaakt.

Een compliment geef je uit eigen beweging, niet op verzoek.

Een peptalk is alweer wat anders, maar ik houd ook niet van mensen die zwelgen in hun problemen, daar ben ik ook aso in misschien.
Alle reacties Link kopieren
Typisch Viva om er één dingetje uit te halen en daar het hele topic aan op te hangen. Je mag vooral nooooit om complimenten vragen. Wat een onzin.

Het is juist lief om je vrienden zo nu en dan een compliment te geven. Of vaak. Zouden meer mensen moeten doen!

Maar goed, dat was niet de hamvraag in dit topic.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Zo zie je maar, in nood leer je je vrienden kennen. Eenrichtingsverkeer is niet een kenmerk van hechte vriendschap. Als je niet krijgt wat je denkt nodig te hebben van je vriendin, zoek dan andere vrienden. Deze kan dan gedelegeerd worden naar de kennissen categorie.
Als je nooit een complimentje krijgt binnen een relatie en je hebt daar behoefte aan, mag je er toch gewoon om vragen? Niet iedereen is hetzelfde. Sommige mensen hebben behoefte aan complimenten van de mensen waarvan ze houden, andere mensen krijgen graag af en toe een knuffel, of willen regelmatig een goed gesprek. TO is niet minder omdat complimentjes voor haar belangrijker zijn in plaats van een arm om de schouder.

TO, misschien toch even langs de huisarts als je zelf ook het gevoel hebt dat je heel anders op dingen reageert, en je dipje lang aanhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
01-08-2020 11:23
Als je nooit een complimentje krijgt binnen een relatie en je hebt daar behoefte aan, mag je er toch gewoon om vragen? Niet iedereen is hetzelfde. Sommige mensen hebben behoefte aan complimenten van de mensen waarvan ze houden, andere mensen krijgen graag af en toe een knuffel, of willen regelmatig een goed gesprek. TO is niet minder omdat complimentjes voor haar belangrijker zijn in plaats van een arm om de schouder.

TO, misschien toch even langs de huisarts als je zelf ook het gevoel hebt dat je heel anders op dingen reageert, en je dipje lang aanhoudt.
En misschien was een arm om haar schouder ook wel goed geweest. Maar dat zat er ook niet in. Als een vriendin geen zin heeft om jou steun te geven omdat je in een dipje zit, is het geen vriendin waar je iets aan hebt als het niet geweldig met je gaat.
Alle reacties Link kopieren
Dat van die complimenten vind ik ook een wat aparte behoefte, los daarvan klinkt ze niet echt als een prettig mens, het klinkt alsof ze erg graag in het middelpunt staat en vooral veel toeschouwers en applaus wil - en zelf niet makkelijk iets teruggeeft.

Het is wel duidelijk dat je ook qua steun of een luisterend oor weinig van haar hoeft te verwachten, het is aan jou of je vindt dat er nog genoeg basis is voor een vriendschap.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik vind je vriendin helemaal niet aardig klinken. Erg op zichzelf gericht (en vrij onzeker). Tevens vind ik wel dat je als doel van een gesprek niet een complimentje moet vragen. Ik was er niet bij dus kan niet beoordelen of je er telkens over door ging of een diep gesprek had over je onzekerheden.
anoniem_636406528baf6 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 11:36
0.67% gewijzigd
MarindaH schreef:
01-08-2020 11:20
Typisch Viva om er één dingetje uit te halen en daar het hele topic aan op te hangen. Je mag vooral nooooit om complimenten vragen. Wat een onzin.

Het is juist lief om je vrienden zo nu en dan een compliment te geven. Of vaak. Zouden meer mensen moeten doen!

Maar goed, dat was niet de hamvraag in dit topic.
maar dat is waar het topic over gaat. TO is onzeker over haar uiterlijk en wil bevestigd worden van het tegendeel door vriendin. Andere vormen van steun die ze zou missen worden niet in de OP genoemd
Alle reacties Link kopieren
Je had meer compassie verwacht van je vriendin. Naar mijn mening had je dat ook mogen verwachten. Dat mag je je vriendin aanrekenen.

Los daarvan lees ik een topic dat afgezien van het verlies van je baan alleen over heel oppervlakkige dingen gaat. Ik vind het bijna puberaal. Je zit wel direct in een dip bij een tegenvaller en dan nog kijk je vooral naar oppervlakkige dingen. Tja wat mag je dan verwachten van je vriendinnen.

Sorry TO. Grow up.
S-Meds schreef:
01-08-2020 11:32
maar dat is waar het topic over gaat. TO is onzeker over haar uiterlijk en wil bevestigd worden van het tegendeel door vriendin. Andere vormen van steun die ze zou missen worden niet in de OP genoemd
Nou ze benoemt ook dat vriendin geen zin had om het over die baan te hebben want niet “leuk” en geeft geen positieve energie. Dat is toch geen vriendin-waardige reactie.
MarindaH schreef:
01-08-2020 11:20
Typisch Viva om er één dingetje uit te halen en daar het hele topic aan op te hangen. Je mag vooral nooooit om complimenten vragen. Wat een onzin.

Het is juist lief om je vrienden zo nu en dan een compliment te geven. Of vaak. Zouden meer mensen moeten doen!

Maar goed, dat was niet de hamvraag in dit topic.
Helemaal na een bepaalde leeftijd moet ik het echt van mijn vriendinnen hebben hoor, qua complimenten.
Een vriend van me zei het laatst zelfs: de laatste keer dat we elkaar zagen heb ik niks aardigs tegen je gezegd. Maar ik vond je makeup heel mooi!
Dank dank.
Via mijn werk krijg ik alleen dubieuze feedback als: u doet uw best/ u bent schattig/u praat veel en dat is gezellig, etc.
Ik vind mijn vrienden ook oprecht allemaal heel leuk en lief, en ze steken positief af tegen 99% van de rest van de mensen in mijn leven dus ik vertel ze dat graag.
In mijn gezin zijn we ook heel complimenteus, behalve man.
Herfstblaadje19 schreef:
01-08-2020 11:39
Nou ze benoemt ook dat vriendin geen zin had om het over die baan te hebben want niet “leuk” en geeft geen positieve energie. Dat is toch geen vriendin-waardige reactie.
Ik lees daar toch een beetje in dat TO misschien (!) al menig avondje naar de galemiezen heeft geholpen met het Delen van Ellende. Ik ken ook vrouwen die vriendschappen in de eerste plaats als een soort "gedeelde smart" toestand zien en dan ook een beetje gaan testen wie hun vriendschap waard is door medelijden op te wekken.
Murrmurr schreef:
01-08-2020 11:43
Ik lees daar toch een beetje in dat TO misschien (!) al menig avondje naar de galemiezen heeft geholpen met het Delen van Ellende. Ik ken ook vrouwen die vriendschappen in de eerste plaats als een soort "gedeelde smart" toestand zien en dan ook een beetje gaan testen wie hun vriendschap waard is door medelijden op te wekken.
Dat kan inderdaad.
MarindaH schreef:
01-08-2020 11:20
Typisch Viva om er één dingetje uit te halen en daar het hele topic aan op te hangen. Je mag vooral nooooit om complimenten vragen. Wat een onzin.

Het is juist lief om je vrienden zo nu en dan een compliment te geven. Of vaak. Zouden meer mensen moeten doen!

Maar goed, dat was niet de hamvraag in dit topic.
Alsof jij niet onwijs voorspelbaar reageert in elk topic.
Alle reacties Link kopieren
Mensen zijn verschillend en hebben behoefte aan andere dingen. Ik ben zelf zo iemand die altijd op verjaardagen is, met cadeau ik stuur altijd iets als ik weet dat er iets belangrijks is in het leven van mijn vrienden. Laat altijd merken dat ik er voor iemand ben als het minder gaat en dat ze altijd bij me terecht kunnen. Een vriendin van mij is daarin heel anders. Komt vrijwel nooit op mijn verjaardag. Stuurt ook nooit iets enzo. Ik zou daar gefrustreerd over kunnen doen. En in periodes dat in niet lekker in mijn vel zat deed ik dat ook. Ik voelde me niet gesteund. Bij volwassen worden hoort ook het besef dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen gemoedstoestand. Dat je leert hoe je zelf werkt en hoe andere mensen werken. Die vriendin waar ik het over heb, is er op andere manieren wel voor mij. Dat zie ik nu. Ik waardeer de vriendschap met haar. Het hoeft niet allemaal op dezelfde manier. Iedereen is anders. Probeer qua je vriendin duidelijk te krijgen wat ze wel voor je doet. En probeer dat ook vanuit haar perspectief te zien. Ik kan niet voor je beoordelen of de vriendschap goed zit. Dat zul je zelf moeten doen. Maar laat je slechte gevoel het niet overschaduwen. Vervelend trouwens dat je in een dip zit. Ik wens je daar sterkte mee. Hopelijk gaat het snel weer beter. Probeer positief te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
01-08-2020 11:43
Ik lees daar toch een beetje in dat TO misschien (!) al menig avondje naar de galemiezen heeft geholpen met het Delen van Ellende.
Dit idee had ik ook maar durfde het niet te zeggen. Kan me niet voorstellen dat die persoon dit zomaar zegt terwijl TO gister is ontslagen.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
MarindaH schreef:
01-08-2020 11:20
Typisch Viva om er één dingetje uit te halen en daar het hele topic aan op te hangen. Je mag vooral nooooit om complimenten vragen. Wat een onzin.

Het is juist lief om je vrienden zo nu en dan een compliment te geven. Of vaak. Zouden meer mensen moeten doen!

Maar goed, dat was niet de hamvraag in dit topic.
Aan mij hoef je geen complimentje te vragen, nee. Ik zal heus wat aardigs zeggen als iemand ernaar zit te vissen, maar of diegene daar nou van opknapt vraag ik me af. Ik geef overigens vaak genoeg complimenten, maar gewoon wanneer ze in me opkomen.

Dat dit onderdeel zo de overhand krijgt is omdat TO haar problemen aan de hand van deze dingen illustreert, terwijl ik denk dat de vriendschap op hele andere vlakken scheef zit.

Ik leef zelf trouwens echt volgens het motto dat je uiteindelijk alleen op de wereld bent en dat geen vriend of familie je gelukkig kan maken. Baanverlies, ziekte en sterfgevallen, ik heb het ook allemaal meegemaakt. Mijn vrienden hadden er aandacht voor en leefden mee, maar ík moest mezelf eruit trekken. Ik verwacht wat dat betreft weinig van vriendschappen.

Maar ik denk dat TO gewoon meer waarde hecht aan deze vriendschap dan de vriendin in kwestie.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 01-08-2020 12:03
2.20% gewijzigd
rumforviva schreef:
01-08-2020 12:00

Maar ik denk dat TO gewoon meer waarde hecht aan deze vriendschap dan de vriendin in kwestie.
Dan zal ze verder niet veel vrienden hebben want ze zet haar neer als een asociale, egocentrische, zeer ijdele meid die de hele tijd wil praten over hoe geweldig ze is.
MarindaH schreef:
01-08-2020 11:20
Typisch Viva om er één dingetje uit te halen en daar het hele topic aan op te hangen. Je mag vooral nooooit om complimenten vragen. Wat een onzin.

Het is juist lief om je vrienden zo nu en dan een compliment te geven. Of vaak. Zouden meer mensen moeten doen!

Maar goed, dat was niet de hamvraag in dit topic.
Idd typisch Viva en kan wat mij betreft bij de grote stapel zuur wijvenvenijn.
Als ik een vriendin heb die niet lekker in haar vel zit geef ik haar met alle plezier van de wereld complimenten. Welgemeend overigens. Het kan op een moment van dip in je leven écht fijn zijn om even van een lief ander te horen dat je echt nog steeds leuk en lief bent en er prima uitziet. Daar heb je imo vriendinnen voor. Dus negeer de onvolwassen reacties die zich dat niet kunnen inbeelden. Dan weet je meteen dat je ook met een grote boog om hen heen kunt lopen 😉

Verder vind ik het vervelend voor je to. Maar het is helaas niet anders dat je wellicht je beeld van deze vriendin moet bijstellen. Soms kom je daar idd pas achter als je zelf in een mindere periode zit. Veel mensen weten wel hoe ze het leven kunnen vieren. Maar op het moment dat daar een kink inkomt, zijn ze hopeloos onhandig en egoïstisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven