Bezoek

07-05-2025 16:21 125 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi lezers☺️
Hoe vaak krijgen jullie bezoek? Mijn situatie ( of meer die van de inloop) is de laatste jaren nogal veranderd waardoor ik weinig bezoek krijg. Contrast is best groot omdat vroeger iedereen letterlijk de deur plat liep hier waardoor ik erg moet wennen aan de nieuwe situatie.. al deze mensen zijn verhuisd ( buren) hebben relaties gekregen en/ of kinderen waardoor natuurlijk andere prioriteiten. Ik (40) ben al jaren alleenstaand met 2 kinderen. Vrienden van mijn kinderen komen wel langs maar mijn vriendinnen zie ik nauwelijks hier ( bellen wel dagelijks). Ik voel me soms een beetje triest daardoor terwijl ik ook graag alleen ben.. ik heb geen ouders meer, al jaren geen contact met familie, mijn kids ook geen opa’s en oma’s.. broer en schoonzus komen wel eens voor een bak koffie maar hebben net een baby dus dat is ook niet meer spontaan zeg maar. Ik heb een drukke baan in de zorg maar mis soms echt de spontane inloop.. hoe gaat dat bij jullie?
CleopatraVII schreef:
07-05-2025 19:35
Ik krijg nooit bezoek. Max. 1 keer in de 2 jaar ofzo. Liefst minder. Ik hou niet van mensen in mijn huis dus ik nodig nooit iemand uit.

Ik spreek liever bij anderen af of in de stad ofzo.
Dit.
Don’t grow up, it’s a trap
Nooit onverwacht bezoek gelukkig. Als er aan de deur gebeld wordt en ik verwacht niks of niemand, doe ik ook niet open.

Eens in de twee maanden organiseer ik een bordspelavond bij mij thuis voor (oud-)collega's waar ik nog steeds bevriend mee ben. Dat is wel een beetje zoete inval.

Incidenteel komt er iemand langs om te eten of thee te drinken. Of vrienden uit het buitenland die een weekje blijven logeren.

Familie woont te ver weg om langs te komen. Dat gebeurt misschien eens in de paar jaar.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Trixie schreef:
07-05-2025 23:06

Ik heb 10 keer liever dit soort spontane bezoeken dan bezoeken die weken of maanden van te voren gepland zijn. Ik zie het nut niet. Kom wanneer je tijd en zin hebt, niet omdat het in de agenda staat.
Als vriendinnen en familie en ik elkaar heel graag weer willen zien, dan plannnen we een afspraak in, zodat we echt tijd voor elkaar hebben. Ik zou het zo jammer vinden als een vriendin een uur of 3 moet rijden en ik haar geen aandacht kan geven omdat ik weg moet naar een afspraak, iets moet doen of in gedachte maar half aanwezig ben.

En het kan alsnog heel 'spontaan' zijn. Morgen ben ik vrij dus vanmiddag heb ik een vriendin gebeld om te vragen of zij morgen tijd heeft. Het is maar anderhalf uur rijden en heel erg de moeite waard. Het spontane zit hem in het kort dag en dat we het beiden gisteren nog niet wisten dat we elkaar weer gaan zien.
Groei is de reis van wie je denkt te zijn naar wie je werkelijk bent.
Sierlijk schreef:
08-05-2025 20:06
Vind je dit niet vreselijk? Ik wordt gestoord van mensen die niet op de bel drukken, maar voor het raam gaan staan kijken en op het raam tikken. Je schrikt je elke keer een hoedje en ik vind het niet fijn. Bel gewoon aan, denk ik dan.
Mijn raam is direct aan de straat en heel groot, loopt tot de grond (met openslaande deuren) dus ik ben het gewend dat mensen (toeristen :nut: ) naar binnen kijken en in de zomer, als het raam openstaat, ook gewoon om een rondleiding vragen. Misschien ben ik daarom meer gewend aan spontane bezoekjes; ik woon nu eenmaal op een centrale plek en ‘s zomers loopt mijn huis door in de straat, zeg maar. Dus dan is aanbellen omslachtiger dan even tikken of zwaaien. Als ik echt geen zin heb om mensen te zien, moet ik dat deel van het huis vermijden (of de gordijnen dichtdoen). Maar meestal vind ik het wel leuk.
Sierlijk schreef:
08-05-2025 20:09
Zeg je dit tegen de mensen? Ik zou willen dat ik dat zou durven, maar ik ben een held op sokken. Ik weet dat het niet goed ontvangen zou worden. Als je er zo in staat als jou, is dat een stuk minder stressvol.
Mijn excuus is altijd: oh, wat jammer, ik ben aan het werk / heb zo een call / moet een deadline halen.

Bijna iedereen werkt tegenwoordig toch regelmatig thuis? Daar heeft iedereen begrip voor.
chrisjoh schreef:
08-05-2025 10:36
Ik wil ook geen spontaan bezoek.even n belletje of n appje is toch niet te veel gevraagd.
Thuis loop ik in joggingbroek en shirt of trui. Geen zin om mij dan op te doffen.
Nou en? Bij mensen die dichtbij staan, boeit het toch niet dat je thuis niet opgedoft bent?

Ik spreek wel graag thuis af en dan ga ik me echt niet optutten voor een goede vriendin, hoor.
Sierlijk schreef:
08-05-2025 20:09
Zeg je dit tegen de mensen? Ik zou willen dat ik dat zou durven, maar ik ben een held op sokken. Ik weet dat het niet goed ontvangen zou worden. Als je er zo in staat als jou, is dat een stuk minder stressvol.
Ik zou het wel zeggen. Ik heb geen moeite om eerlijk te zijn. Ik heb wel moeite met mensen die zich dan beledigd voelen. Maar dat blijven ook niet lang vrienden van mij. Ik vind dat een relatie geven en nemen is en iemand is doorgaans hartstikke welkom. Maar wel met het uitganspunt dat het ook niet uit kan komen.
Maar ja, ik heb wel eens mensen de deur gewezen. Ook vaak voor hen merkbaar dat ik het jammer vond en het leuk had gevonden als het past. Alleen helaas, het past dus niet.

Draai het eens om, zou jij beledigd zijn als je spontaan bij iemand langsgaat en deze zegt eerlijk, maar vriendelijk dat het erg gewaardeerd wordt, maar helaas komt het niet uit. Want ik ben echt meestal enthousiast. Ik vind het gewoon cool als iemand denkt, hé, ik ben in de buurt, eens kijken of Nomen toevallig thuis is.
En als ik een pest humeur heb en geen zin heb in wie of wat dan ook en man is er niet, doe ik ook de deur wel eens niet open. Je kunt bij ons moeilijk zien of er iemand thuis is, dus dat valt niet op.
apppie schreef:
09-05-2025 00:52
Nou en? Bij mensen die dichtbij staan, boeit het toch niet dat je thuis niet opgedoft bent?

Ik spreek wel graag thuis af en dan ga ik me echt niet optutten voor een goede vriendin, hoor.
Mijn omgeving moet me toch écht niet in een oude fleece, joggingbroek en op sokken zien.
Of nog in bed lig.

Je maakt maar gewoon een afspraak zodat ik normale kleding en schoenen aan heb.
En wakker ben.

De enige vriendin die ik ooit gecancelled heb slaagde erin om 3 keer zonder afspraak voor mijn deur en mijn neus* te staan.
Om dan kritiek te hebben op hoe ik eruit zag, hoe mijn huis eruit zag, dat ik nog in bed lag, dat ik niets te eten en te drinken in huis had en nog wat andere rommel in die richting.

Bel gewoon van tevoren en maak een afspraak.

En nope, ik vertel je niet dat ik me rot irriteer. Ik onderga de boel, vloek me inwendig kapot en laat vervolgens vriendschappen gewoon doodbloeden als je je oenig gedraagt. Ik heb namelijk geen zin en geen moed om ruzie te gaan maken als je onverwacht voor mijn neus staat en je er dus vanuit gaat dat ik je er wel in laat. Al helemaal als je een uur hebt gereisd.
Maar de vriendschap is toch echt zo dood als een pier.

*Als je 87 keer blijft aanbellen kom ik écht wel opendoen. Ook al slaap ik. Of lig ik te lezen in bed.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Even los van het gegeven dat bezoek soms gewoon niet uitkomt of dat je hoofd er niet naar staat. Maar wat hebben de meesten van jullie er dan tegen dat mensen je zien in je huiskloffie met de vaat op het aanrecht?
Ik denk dat toch juist vrienden/familie ook de onopgepoetste kant mogen kennen? Of is het zooooooo erg dan dat een ander bijna de crisisdienst belt als die je huis zien vanwege ernstige verwaarlozing?
NomenNesci0 schreef:
09-05-2025 19:10
Even los van het gegeven dat bezoek soms gewoon niet uitkomt of dat je hoofd er niet naar staat. Maar wat hebben de meesten van jullie er dan tegen dat mensen je zien in je huiskloffie met de vaat op het aanrecht?
Ik denk dat toch juist vrienden/familie ook de onopgepoetste kant mogen kennen? Of is het zooooooo erg dan dat een ander bijna de crisisdienst belt als die je huis zien vanwege ernstige verwaarlozing?
Zoiets.

Ik mag al 15 jaar horen op élk familiefeestje dat ik een huishouden van Jan Steen heb.
En dan zien ze dus de opgepoetste versie als ik 3 dagen aan 't poetsen ben geweest.
Omdat ik weet hoe kritisch mijn omgeving is.

De standaardzin in mijn omgeving is "ja maar, X is haar huishouden is toch echt beter dan dat van Wissewis".
Of "ik wist niet dat het bestond of kon, maar het is bij Y zo mogelijk nog erger dan bij Wissewis".

Niemand zet hier dus een voet binnen zonder dat ik eerst 3 dagen geklust heb.
Want de "voor-versie" krijgen ze bij voorkeur dus al helemaal niet te zien.

Net zoals mijn omgeving joggingbroeken en fleeces iets vindt voor bejaarden en zieken.
En op sokken rondlopen is "des duivels".
Dat krijgen ze dus ook niet te zien.

Ik mag ook zo ongeveer 10 keer per jaar het aanbod weglachen "dat iemand hier wel eens zal komen poetsen in mijn plaats".
Meestal komend van mijn moeder. Die zelf een poetsvrouw heeft.
Ik heb haar dat ooit op kamers ook 2 keer laten doen. Maar dat was zacht gezegd "geen succes".
Ze begint namelijk gelijk ook élke kast en je hele huis te reorganiseren.
En jarenlang kritiek te leveren op alles.
Is dit nu later?
3 Dagen je huis poetsen voor visite ?
Wauw.
Zijn dat dan ook de enige keren dat je opruimt en ergens een lappie overheen haalt dan, of zo ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wissewis schreef:
09-05-2025 19:16

Omdat ik weet hoe kritisch mijn omgeving is.
Zou dat het zijn ?
blijfgewoonbianca schreef:
09-05-2025 19:21
Wauw.
Zijn dat dan ook de enige keren dat je opruimt en ergens een lappie overheen haalt dan, of zo ?
1 dag het gelijkvloers, 1 dag de eerste verdieping* en 1 dag de kelder of de 2de verdieping.
Afhankelijk van of de visite blijft slapen (op de 2de verdieping) of we in de tuin gaan zitten (dan moeten ze door de kelder).

En dan moeten er nog boodschappen gedaan worden én moet er nog gekookt worden.

Visite die na een BBQ in de tuin blijft slapen heeft een probleem :-).

*Het toilet is in de badkamer op de eerste verdieping.
Is dit nu later?
Maar na 3 dagen poetsen vinden mensen het kennelijk nog steeds een teringbende of heel smerig . Ik zou of stoppen met me 3 dagen zo druk te maken ( alhoewel, als het zo’n bende en/ of smerig is lijkt het me geen overbodige luxe ) of stoppen met die mensen in mijn huis te halen.
Wissewis schreef:
09-05-2025 19:24
1 dag het gelijkvloers, 1 dag de eerste verdieping* en 1 dag de kelder of de 2de verdieping.
Afhankelijk van of de visite blijft slapen (op de 2de verdieping) of we in de tuin gaan zitten (dan moeten ze door de kelder).

En dan moeten er nog boodschappen gedaan worden én moet er nog gekookt worden.

Visite die na een BBQ in de tuin blijft slapen heeft een probleem :-).

*Het toilet is in de badkamer op de eerste verdieping.
Als je je huis een beetje normaal bijhoudt, is het toch godsonmogelijk dat je een dag bezig bent met één verdieping? Of woon jij in een kasteel?
Gebeurt echt helemaal nooit bij ons. En eerlijk gezegd, ik doe het zelf ook niet echt bij anderen. De avonden en weekends zijn hier toch over het algemeen wel erg gericht op het gezin. Na de sporttrainingen, hobby's of andere dingen is het vaak toch een beetje gewoon wat spellen doen lezen, tv kijken, forummen en dan slapen. Best saai eigenlijk, maar de gezellige/sociale dingen gebeuren echt gepland.

En dat terwijl we altijd de wijn en het bier koud hebben staan, de borrelnoten en chips in het voorraadhok en altijd bereid zijn om ook nog de schaal bitterballen rond te laten gaan. Ook als het gewoon dinsdagavond is. Maar meestal maken we het dan zelf maar op in het weekend, ook lekker! :-P
Mijn dochter, destijds een jaar of 13, had een keer afgesproken om samen met een buurtgenootje naar school te fietsen. De afspraak was 8 uur en het meisje stond om 07.50 uur voor de deur. Dochter deed de deur open, zag het kind en zei: ‘Je bent te vroeg’, en deed de deur weer dicht. Ik vond het wel aandoenlijk, zelf zou ik dat gewild hebben maar ik heb genoeg ervaring om te weten dat dat niet zo aardig cq onfatsoenlijk is. Wij zijn mensen die dat niet van nature aanvoelen, zeg maar :)
apppie schreef:
09-05-2025 19:34
Als je je huis een beetje normaal bijhoudt, is het toch godsonmogelijk dat je een dag bezig bent met één verdieping? Of woon jij in een kasteel?
Als ik het hier echt netjes en schoon wil hebben, ben ik ook wel even bezig hoor. Opruimacties lopen hier meestal op een fiasco uit. Dan zitten we met 100 stapeltjes, we gaan van hot naar her. Het is wel eens gebeurd dat ik in een keukenkast plek wilde maken voor het tosti-ijzer. Terwijl we aan het herschikken waren, besloot dochter de keukenkastjes te gaan lappen. Er kwamen vervolgens allemaal spullen uit die kast die ook weer geordend moesten worden. Deel ervan kon in de servieskast. Die heeft ze vervolgens ook half leeg geruimd en de plankjes afgestoft. Eind van het liedje was dat het tosti-ijzer in een schone lade stond, en de eettafel helemaal vol met spullen die in de servieskast stonden en waarvan we geen idee hadden wat we ermee aan moesten.
blijfgewoonbianca schreef:
09-05-2025 19:21
Wauw.
Voor mij zou dat inderdaad zo zijn, en vanwege zulke vraagstelling als deze wil ik dus geen onverwacht bezoek. Man, poetsen is niet mijn hobby, ik heb er een gruwelijke hekel aan, en heb wel andere dingen te doen dan poetsen.
apppie schreef:
Ik kan dat niet, misschien Wissewis ook niet. Zo zijn er ook veel mensen die niet goed kunnen rekenen. Of mensen die geen creatieve oplossingen kunnen bedenken voor problemen, of die geen meubels kunnen ontwerpen, of geen muziek kunnen schrijven.
Pianissimo schreef:
10-05-2025 06:50
Ik kan dat niet, misschien Wissewis ook niet. Zo zijn er ook veel mensen die niet goed kunnen rekenen. Of mensen die geen creatieve oplossingen kunnen bedenken voor problemen, of die geen meubels kunnen ontwerpen, of geen muziek kunnen schrijven.
:worship:
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
apppie schreef:
Dat is nu net wat Wissewis bedoelt. Wat is 'normaal' bijhouden. Wat is hoe een huis er 'normaal' uitziet?
Wat Wis doet is voor Wis en haar gezin normaal bijhouden.

Mijn eetkamertafel ligt altijd vol met vanalles dat ik daar in de loop van de week verzamel en in het weekend ruim ik dat eens op. Als ik er tijd en zin voor heb. Dat is hoe ik dat wil. Hoe ik het 'bijhoud'.
Ik heb ook ooit in huizen gewoond waar een dag poetsen per verdieping nodig was als je ramen, lusters,... kortom alles netjes wou. Ding is dat dit voor mij niet hoeft.

Maar ik wil vooral geen (ongepland) bezoek omdat ik hou van de rust na een werkdag constant met mensen bezig zijn. Koken wanneer ik daar zin voor heb, eten in de zetel voor de tv, met de hond op pad gaan in de natuur,... Zalige rust.
Ben wel verbaasd dat zovelen geen onaangekondigd bezoek willen. Mijn omgeving vindt mij vreemd, omdat ik een hekel heb aan onaangekondigd bezoek. Als ik niemand verwacht trek ik de bel uit (makkelijk met wifi bel). Mijn man vindt dat belachelijk. Mijn huis is mijn cocon, als ik in mijn gatenkloffie op de bank lig heb ik geen zin in verhalen van een ander.
Als ik je uitnodig krijg je mijn aandacht en een koningsmaal. Ik ga van 0 naar 100 voor een ander. Maar 99% van de tijd wil ik op 0 blijven in mijn cocon. Spreek ook liever buitenshuis af.
Maar gebeurt of gebeurde het dan wel eens, Roekiezoekie, dat mensen dan toch onaangekondigd voor je deur stonden?
Ik hoef mijn huis niet 3 dagen te poetsen, er staan hooguit wat kopjes op de tafel. En ik loop zelden rond in een oude pyjama. Het is meer dat ik altijd wel iets aan het doen ben. En dat doen kan ook languit op de bank een serie kijken zijn. Ik krijg een soort kortsluiting als ik abrupt gestoord word terwijl ik met mijn hoofd ergens anders ben. En ik vind het al irritant als dat voor 2 minuten is, dat ik van de zolder naar beneden kan met de vraag ' is je moeder thuis' (ja echt, serieus die vraag gehad) laat staan als iemand echt een kop koffie wil en minimaal hier een uur zit. Het lukt mij dan ook niet meer om, zodra het bezoek is, weer verder te gaan met waar ik mee bezig was. Ik moet er op ingesteld zijn in mijn hoofd.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven