Bezoek
woensdag 7 mei 2025 om 16:21
Hi lezers
Hoe vaak krijgen jullie bezoek? Mijn situatie ( of meer die van de inloop) is de laatste jaren nogal veranderd waardoor ik weinig bezoek krijg. Contrast is best groot omdat vroeger iedereen letterlijk de deur plat liep hier waardoor ik erg moet wennen aan de nieuwe situatie.. al deze mensen zijn verhuisd ( buren) hebben relaties gekregen en/ of kinderen waardoor natuurlijk andere prioriteiten. Ik (40) ben al jaren alleenstaand met 2 kinderen. Vrienden van mijn kinderen komen wel langs maar mijn vriendinnen zie ik nauwelijks hier ( bellen wel dagelijks). Ik voel me soms een beetje triest daardoor terwijl ik ook graag alleen ben.. ik heb geen ouders meer, al jaren geen contact met familie, mijn kids ook geen opa’s en oma’s.. broer en schoonzus komen wel eens voor een bak koffie maar hebben net een baby dus dat is ook niet meer spontaan zeg maar. Ik heb een drukke baan in de zorg maar mis soms echt de spontane inloop.. hoe gaat dat bij jullie?
Hoe vaak krijgen jullie bezoek? Mijn situatie ( of meer die van de inloop) is de laatste jaren nogal veranderd waardoor ik weinig bezoek krijg. Contrast is best groot omdat vroeger iedereen letterlijk de deur plat liep hier waardoor ik erg moet wennen aan de nieuwe situatie.. al deze mensen zijn verhuisd ( buren) hebben relaties gekregen en/ of kinderen waardoor natuurlijk andere prioriteiten. Ik (40) ben al jaren alleenstaand met 2 kinderen. Vrienden van mijn kinderen komen wel langs maar mijn vriendinnen zie ik nauwelijks hier ( bellen wel dagelijks). Ik voel me soms een beetje triest daardoor terwijl ik ook graag alleen ben.. ik heb geen ouders meer, al jaren geen contact met familie, mijn kids ook geen opa’s en oma’s.. broer en schoonzus komen wel eens voor een bak koffie maar hebben net een baby dus dat is ook niet meer spontaan zeg maar. Ik heb een drukke baan in de zorg maar mis soms echt de spontane inloop.. hoe gaat dat bij jullie?
zaterdag 10 mei 2025 om 11:17
Ja, kan. Maar dan vinden mensen je huis dus een zooi omdat het een zooi is, niet omdat ze zulke buitensporige standaarden hebben.Pianissimo schreef: ↑10-05-2025 06:50Ik kan dat niet, misschien Wissewis ook niet. Zo zijn er ook veel mensen die niet goed kunnen rekenen. Of mensen die geen creatieve oplossingen kunnen bedenken voor problemen, of die geen meubels kunnen ontwerpen, of geen muziek kunnen schrijven.
Mij boeit het overigens echt helemaal niets of iemand in een zooi woont, het lijkt me best lekker als je dat los kunt laten.
zaterdag 10 mei 2025 om 16:20
Rare vergelijkingen.Pianissimo schreef: ↑10-05-2025 06:50Ik kan dat niet, misschien Wissewis ook niet. Zo zijn er ook veel mensen die niet goed kunnen rekenen. Of mensen die geen creatieve oplossingen kunnen bedenken voor problemen, of die geen meubels kunnen ontwerpen, of geen muziek kunnen schrijven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 10 mei 2025 om 16:22
En mij boeit het niet om iemand naakt te zien. Maar ik kan me zo voorstellen dat de naakte persoon dat niet leuk vindt.
Als ik weet dat je komt is het hier geen zooi.
zaterdag 10 mei 2025 om 16:23
Waarom?
zaterdag 10 mei 2025 om 16:26
Meubels ontwerpen gelijk stellen met een stofzuiger vasthouden , dat vind jij hetzelfde ?
Of stellen dat muziek componeren van dezelfde orde is als een raam zemen ?
Ontwerpen etc zijn talenten. Huishouden is een praktische vaardigheid waar nou niet bepaald talent bij komt kijken.
zaterdag 10 mei 2025 om 16:51
Dit dus deels.KamilleT schreef: ↑09-05-2025 21:47Als ik het hier echt netjes en schoon wil hebben, ben ik ook wel even bezig hoor. Opruimacties lopen hier meestal op een fiasco uit. Dan zitten we met 100 stapeltjes, we gaan van hot naar her. Het is wel eens gebeurd dat ik in een keukenkast plek wilde maken voor het tosti-ijzer. Terwijl we aan het herschikken waren, besloot dochter de keukenkastjes te gaan lappen. Er kwamen vervolgens allemaal spullen uit die kast die ook weer geordend moesten worden. Deel ervan kon in de servieskast. Die heeft ze vervolgens ook half leeg geruimd en de plankjes afgestoft. Eind van het liedje was dat het tosti-ijzer in een schone lade stond, en de eettafel helemaal vol met spullen die in de servieskast stonden en waarvan we geen idee hadden wat we ermee aan moesten.
Ik begin gewoon kasten die zogezegd al tijden aangepakt moeten worden uit te laden.
Hoopjes spullen die niemand kwaad doen bovenop kasten moeten ineens een plaats krijgen.
Mengel dit dus zo'n beetje met dat ik poetsen haat.
Ik vind mijn eigen weg in mijn huis en ik eet van een bord ipv van de grond.
Mengel dit dus ook nog met 10 stress-huilbuien per dag omdat "de perfectie" die mijn omgeving wil zien mij gewoon niet lukt.
Alleen al met herschikken, opruimen en huilen ben ik 3 kwart dag bezig.
Dan moet het eigenlijke "alle meubels naar buiten slepen om de boel degelijk te poetsen" nog komen.
En vervolgens ook weer buiten alle meubels afnemen, alles terug naar binnen, ...
Het enige voordeel dat man in "operatie cleaning" ziet is dat we 2 weken na elkaar iemand kunnen ontvangen

Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 10 mei 2025 om 17:07
zaterdag 10 mei 2025 om 17:09
Heb je zoveel spullen dan Wissewis? Ik vind rommelige en overvolle huizen vaak juist heel erg gezellig (als het niet smerig is maar dat is heel wat anders dan rommelig) maar ik heb daar denk ik te weinig spullen voor. En als de kinderen dadelijk niet meer met speelgoed spelen (nu al bijna niets) is het huis ongeveer leeg. Alles was hier staat of wat we hebben is voor praktisch gebruik. Niet omdat we het graag opgeruimd hebben maar omdat we bijna nooit wat tegenkomen wat we willen kopen.
zaterdag 10 mei 2025 om 17:20
zaterdag 10 mei 2025 om 17:23
Voor mij is dat makkelijker dan het huishouden organiseren ja. Misschien lijkt het geen talent omdat er relatief veel mensen zijn die dit talent bezitten. Vanmorgen zocht ik iets. Ik kon het niet vinden, en dat heeft er in geresulteerd dat ik impulsief ben begonnen met kasten leeghalen en spullen sorteren en weggooien. Niet op één plek, maar in vier verschillende ruimtes. Nu heb ik minder spullen maar het is een enorme zooi. Ik heb me ook nog niet gedouched. Ik heb zelfs niet ontbeten en ook niet geluncht. De afwas van gisteren staat er ook nog. En nog niet over het avondeten nagedacht. En dan zul je zien dat er zometeen zo'n organisatietalent die al om vijf uur gegeten heeft voor de deur staat voor een kop koffie terwijl ik nog moet eten en overal zooi ligt. Altijd net op zo'n moment. Ik ben echt de hele dag druk geweest, maar oef, wat zou je denken als je hier binnen kwam lopen.blijfgewoonbianca schreef: ↑10-05-2025 16:26Meubels ontwerpen gelijk stellen met een stofzuiger vasthouden , dat vind jij hetzelfde ?
Ontwerpen etc zijn talenten. Huishouden is een praktische vaardigheid waar nou niet bepaald talent bij komt kijken.
zaterdag 10 mei 2025 om 17:23
Ik snap het wel een klein beetje. Ik heb ADHD en ook geen talent voor opruimen/schoonmaken/plannen. Maar je kunt er wel wat aan doen.blijfgewoonbianca schreef: ↑10-05-2025 16:26Meubels ontwerpen gelijk stellen met een stofzuiger vasthouden , dat vind jij hetzelfde ?
Ik zíe het wel, maar raak bijna verlamd als er een mini-hoopje rotzooi ontstaat. Maar goed, het is makkelijk op te lossen, hier komt wekelijks een schoonmaakster. Voor mij een stok achter de deur om op te ruimen (want een rommelig huis is lastig schoon te maken) en doordat het met deze kunstgrepen wel altijd gestructureerd en netjes is, is mijn hoofd ook minder rommelig is en ik het zelf kan bijhouden.
Verder on topic: ik heb best vaak bezoek en vind dat ook leuk. Heb regelmatig vrienden die een heel weekend blijven en vind het dan ook erg leuk om te ‘ cateren’ en voel me erg fijn als mensen zich thuis kunnen huis voelen bij mij. Maar als iemand ongepland ineens aan de deur staat, bestaat de kans dat ik niet open doe; mijn huis zal met de voorgenoemde maatrgelen best schoon zijn, maar ik heb veel rust en slaap nodig. Dus als ik in mijn joggingbroekje op de bank lig, doe ik gewoon niet open als het niet uitkomt. Ik schaam me dan zeker niet voor mijn al dan niet ‘slonzige’ uiterlijk, maar ik heb gewoon geen zin om aan de deur uit te moeten leggen dat het niet uitkomt of om gemaakt blij iemand te verwelkomen terwijl ik ze in gedachte wegdenk omdat ik het op dat moment niet trek.
Als je een uur of 2 vantevoren laat weten dat je langs wil komen, dan vind ik dat superfijn. Vaak kan ik me dan mentaal voorbereiden en echt enthousiast je welkom heten en soms kan ik dan gewoon aangeven dat het niet uitkomt.
Where is my mind?
zaterdag 10 mei 2025 om 17:28
Dat je aan het opruimen ( geweest ) bent.
Dat ziet er heus anders uit dan eens per jaar stofzuigen, hoor.
zaterdag 10 mei 2025 om 17:34
De vraag is:Dala schreef: ↑10-05-2025 17:09Heb je zoveel spullen dan Wissewis? Ik vind rommelige en overvolle huizen vaak juist heel erg gezellig (als het niet smerig is maar dat is heel wat anders dan rommelig) maar ik heb daar denk ik te weinig spullen voor. En als de kinderen dadelijk niet meer met speelgoed spelen (nu al bijna niets) is het huis ongeveer leeg. Alles was hier staat of wat we hebben is voor praktisch gebruik. Niet omdat we het graag opgeruimd hebben maar omdat we bijna nooit wat tegenkomen wat we willen kopen.
Het ik te veel spullen?
Of heb ik gewoon te weinig plaats

Ik woon in een rijhuis van 4 meter breed.
We zijn bijvoorbeeld boekenfreaks, dus het hele huis staat vol met boekenkasten en wijnkisten en je vindt overal wel rondslingerende boeken, tijdschriften, ...
De eettafel staat vlakbij de voordeur, dus dat is de standaard plek waar alles - post, boodschappen, lege potjes die uit mijn werktas komen, ... - op neervalt als we binnenkomen.
Er ligt standaard een "hoopje" spullen aan de rand van die eettafel, tegen de muur. Als we bezoek krijgen ben ik minstens een uur bezig met alleen al dat spul per spul uit te zoeken waar alles naartoe moet. Als het voor mezelf is drop ik alles wat te hard in de weg ligt bovenop de diepvries ernaast en dan is het "weg", maar bezoek ziet dat minder graag. En zo dus met elke kast op het gelijkvloers.
Etcetera.
Die keer dat ik dan eindelijk in actie schiet qua poetsen is het ook ineens goed.
Dat ik tenminste verschil zie.
Dus dan vliegen alle meubels buiten.
Is dit nu later?
zaterdag 10 mei 2025 om 17:42
Klinkt gezellig. Ik zou me erg op mijn gemak voelen met stapels boeken her en der.Wissewis schreef: ↑10-05-2025 17:34De vraag is:
Het ik te veel spullen?
Of heb ik gewoon te weinig plaats?
Ik woon in een rijhuis van 4 meter breed.
We zijn bijvoorbeeld boekenfreaks, dus het hele huis staat vol met boekenkasten en wijnkisten en je vindt overal wel rondslingerende boeken, tijdschriften, ...
De eettafel staat vlakbij de voordeur, dus dat is de standaard plek waar alles - post, boodschappen, lege potjes die uit mijn werktas komen, ... - op neervalt als we binnenkomen.
Er ligt standaard een "hoopje" spullen aan de rand van die eettafel, tegen de muur. Als we bezoek krijgen ben ik minstens een uur bezig met alleen al dat spul per spul uit te zoeken waar alles naartoe moet. Als het voor mezelf is drop ik alles wat te hard in de weg ligt bovenop de diepvries ernaast en dan is het "weg", maar bezoek ziet dat minder graag. En zo dus met elke kast op het gelijkvloers.
Etcetera.
Die keer dat ik dan eindelijk in actie schiet qua poetsen is het ook ineens goed.
Dat ik tenminste verschil zie.
Dus dan vliegen alle meubels buiten.
zaterdag 10 mei 2025 om 18:22
In mijn slaapkamer staan diverse tasjes en dozen met spullen als gevolg van de woonkamer opruimen voor visite. Ik leg nooit iets terug op de eettafel of op stoelen, maar toch ligt het binnen twee weken na zo’n opruimactie weer vol.Pianissimo schreef: ↑10-05-2025 18:11Ik heb trouwens een etagère op de tafel, eigenlijk gekocht voor fruit, maar daar komt dus alle zooi in, de spullenhoopjes. En die pak ik op en verstop ik ergens. Klaar.
Mensen die dat van nature of desnoods trucjes wel goed kunnen, ‘gewoon bijhouden’, beseffen niet dat het een talent is.
zaterdag 10 mei 2025 om 18:24
Hier hetzelfde. Ik heb vandaag al die tassen met zooi uitgezocht. Denk ik. Misschien liggen er nog een paar in de kelder.KamilleT schreef: ↑10-05-2025 18:22In mijn slaapkamer staan diverse tasjes en dozen met spullen als gevolg van de woonkamer opruimen voor visite. Ik leg nooit iets terug op de eettafel of op stoelen, maar toch ligt het binnen twee weken na zo’n opruimactie weer vol.
Mensen die dat van nature of desnoods trucjes wel goed kunnen, ‘gewoon bijhouden’, beseffen niet dat het een talent is.
zaterdag 10 mei 2025 om 18:56
De slaapkamer dient om alle rommel die ze niet mogen zien in de badkamer en de dressing te dumpenKamilleT schreef: ↑10-05-2025 18:22In mijn slaapkamer staan diverse tasjes en dozen met spullen als gevolg van de woonkamer opruimen voor visite. Ik leg nooit iets terug op de eettafel of op stoelen, maar toch ligt het binnen twee weken na zo’n opruimactie weer vol.

Na een tijd staat het daar ook weer in de weg en belandt het vanzelf toch weer op zijn oude plaats.
Ik vind namelijk an sich niets verkeerd aan die plaats, maar mijn familie en vrienden moeten het niet zien.
Er staan bijvoorbeeld standaard 2 wasmanden vol met propere "nog weg te ruimen" was in mijn dressing.
Die raken vanzelf wel wat leger elke keer als ik een broek, trui, stel sokken, ... nodig heb.
Maar tja, als bezoek komt vinden zij dat natuurlijk geen porum.
In de badkamer ligt mijn "nog propere, maar al gedragen" kleding her en der.
Er staat intussen al een wasmand voor die spullen (die ik bij bezoek dus weg til naar de slaapkamer), maar die is standaard te krap.
De open kasten waar alles van douchespullen, cremes, poetsspul, haarspul, handdoeken, geurtjes, ... in en op gesmeten wordt helpen ook niet mee

Dan hebben we het nog niet gehad over de "toilethoek" waar ook een wasmachine naast staat en standaard 10 tijdschriften en boeken in verspreide orde op liggen. Samen met wasproducten en dergelijke.
Mij deert het niet, bezoek vindt het vreselijk.
Alleen voor de badkamer ben ik dus alweer minstens 2 uur aan 't opruimen. En dan is er nog niets gepoetst.
En dan moet ik het nog niet in mijn hoofd krijgen dat de 2 EHBO-bakken dringend uitgemest moeten worden*. Of de bak met alle verschillende cremes. Of het kastje onder de lavabo.
*Gezien het verleden van mijn moeder als apotheker durft ze daar al eens induiken. Benieuwd wat ik in huis heb én hoeveel vervallen spul er nu weer in zit.
De trap is dan weer een heiligdom. Die is soms wat stoffig, maar wel ten allen tijde vrij. Ik wil mijn eigen voeten niet breken of continu op de vloer / trap moeten uitkijken waar ik loop.
wissewis wijzigde dit bericht op 10-05-2025 19:02
4.48% gewijzigd
Is dit nu later?
zaterdag 10 mei 2025 om 18:59
Over het algemeen zijn mensen onaangekondigd welkom, maar het gebeurt eigenlijk zelden.
Ik ben weleens bij een collega, vriendin in wording, gaan lunchen en heb me toen wel echt verbaasd over haar huis. Een bovenwoning waarbij op iedere traptrede na de voordeur iets lag en een woonkamer die er in mijn ogen ontploft uitzag: een ladder op de grond tegen de muur, die er duidelijk al een hele tijd lag, kleding op verschillende plekken, tafels vol met (in mijn ogen) rotzooi als in lege verpakkingen of vier dezelfde potjes vitamine c. Het kwam niet over als een huis waarin gezellig werd geleefd, maar meer als een plek waar ze overleefden.
Ik ben weleens bij een collega, vriendin in wording, gaan lunchen en heb me toen wel echt verbaasd over haar huis. Een bovenwoning waarbij op iedere traptrede na de voordeur iets lag en een woonkamer die er in mijn ogen ontploft uitzag: een ladder op de grond tegen de muur, die er duidelijk al een hele tijd lag, kleding op verschillende plekken, tafels vol met (in mijn ogen) rotzooi als in lege verpakkingen of vier dezelfde potjes vitamine c. Het kwam niet over als een huis waarin gezellig werd geleefd, maar meer als een plek waar ze overleefden.
zaterdag 10 mei 2025 om 19:06
Of het deert je collega evengoed weinig.meisje85 schreef: ↑10-05-2025 18:59Over het algemeen zijn mensen onaangekondigd welkom, maar het gebeurt eigenlijk zelden.
Zolang zij er maar kan leven en alles terugvindt.
Naast mijn bed / in en rond mijn nachtkastje staan 30 potjes van 't zelfde.
Ik moet elke ochtend een bepaald medicijn slikken en ik vind het leuke potjes

Ooit ga ik er waarschijnlijk één of ander interieur-ding mee maken.
(1 potje gaat 30 dagen mee. Alle potjes op 1 na zijn dus leeg. Ik weet 's ochtends feilloos het nog volle te vinden.)
Is dit nu later?
zaterdag 10 mei 2025 om 19:33
Misschien kun je de deksels vastmaken aan de onderkant van een wandplankje, en dan vul je de potjes met weet ik veel wat en draai je ze eraan.Wissewis schreef: ↑10-05-2025 19:06Of het deert je collega evengoed weinig.
Zolang zij er maar kan leven en alles terugvindt.
Naast mijn bed / in en rond mijn nachtkastje staan 30 potjes van 't zelfde.
Ik moet elke ochtend een bepaald medicijn slikken en ik vind het leuke potjes.
Ooit ga ik er waarschijnlijk één of ander interieur-ding mee maken.
(1 potje gaat 30 dagen mee. Alle potjes op 1 na zijn dus leeg. Ik weet 's ochtends feilloos het nog volle te vinden.)
zaterdag 10 mei 2025 om 19:49
Ik geloof dat de rommeltjes of stapels niet het probleem zijn, maar dat je mensen die vinden dat dat niet zo hoort of dat dat een zooi is bent gaan geloven.
Ik hou niet van vuil en viezigheid en absoluut niet van koketteren met ‘kijk mij eens lekker vies en ongepoetst zijn’, maar ik hou wél van rommel. Ik word onrustig van netheid, van leegte (m.u.v. het Gronings landschap). Ik maak eerst schoon en daarna moeten er troepjes zijn. Geen tierlantijntjes of beeldjes of zoiets, gewoon troep, leven. Geen keurige rijtjes boeken. Na het stoffen moeten die juist weer rommelig de kast in. Met een doosje punaises er voor, en een verfrommelde ansichtkaart. En ik poets de tafel en daarna gaat de post er weer op, want een tafel in mijn huis hoort niet leeg.
En ramen zemen is wél een talent. Ramen zemen zonder strepen dan toch. En dat liefdevol en met plezier doen is jaloersmakend.
Bezoek is altijd welkom, mensen met commentaar vind ik raar en onbeleefd.
Ik hou niet van vuil en viezigheid en absoluut niet van koketteren met ‘kijk mij eens lekker vies en ongepoetst zijn’, maar ik hou wél van rommel. Ik word onrustig van netheid, van leegte (m.u.v. het Gronings landschap). Ik maak eerst schoon en daarna moeten er troepjes zijn. Geen tierlantijntjes of beeldjes of zoiets, gewoon troep, leven. Geen keurige rijtjes boeken. Na het stoffen moeten die juist weer rommelig de kast in. Met een doosje punaises er voor, en een verfrommelde ansichtkaart. En ik poets de tafel en daarna gaat de post er weer op, want een tafel in mijn huis hoort niet leeg.
En ramen zemen is wél een talent. Ramen zemen zonder strepen dan toch. En dat liefdevol en met plezier doen is jaloersmakend.
Bezoek is altijd welkom, mensen met commentaar vind ik raar en onbeleefd.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 10 mei 2025 om 20:08
Is dat wel eens ter sprake gekomen? Ik krijg niet vaak mensen voor het eerst in mijn huis. Het is me serieus wel eens overkomen dat nieuwe kennissen spontaan aanboden om eens een weekend te komen opruimen of schoonmaken. Dat is echt niet fijn. Ik weet dat het hier een puinhoop is, dus anderen hoeven me daar echt niet op te wijzen (met al dan niet goed bedoelde aangeboden hulp).meisje85 schreef: ↑10-05-2025 18:59Over het algemeen zijn mensen onaangekondigd welkom, maar het gebeurt eigenlijk zelden.
Overigens is de meeste rommel van mijn kind (die een officiële ADHD-diagnose heeft), dus ik heb nog de hoop dat het beter wordt als zij het huis uit is.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in