(Blijven) wachten op verbetering, of beter loslaten?

17-06-2025 21:16 210 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou graag jullie advies horen over mijn relatie. Partner en ik, beiden een andere vorm van autisme, hebben nu een ruim jaar een relatie. Voor hem (39) zijn eerste relatie ooit. Partner gaf in het begin al aan dat slecht voor zichzelf zorgen 1 van zijn mindere eigenschappen was. Ik dacht toen: dat zal wel meevallen, wellicht trekt dat in een relatie wat bij. Hij is van zichzelf geen heel actief persoon, heeft geen echte hobby's of veel sociale contacten. Hij is communicatief ook geen erg sterk persoon. Heeft in zijn leven 2 psychoses gehad en was herstellende van een burn-out toen we we elkaar leerden kennen.

Hij heeft een aantal jaar teveel gedronken, inmiddels drinkt hij nog wat bij een speciale gelegenheid of in het weekend. Hij is inmiddels, gelukkig, gestopt met roken. Maar heeft wel nog altijd een rasp op zijn ademhaling als overblijfsel van een longontsteking 2 jaar geleden..Ik moest hem er echt op wijzen om ook consequent 2 x per dag zijn inhaler te pakken..

Daarbij is hij een harde snurker (geen apneu). In dat jaar hebben we geen 1 nacht samen kunnen slapen. Laat staan samen op vakantie. Hij was en is nog altijd zeker 10 kilo te zwaar. Is onlangs wel begonnen met sporten, maar doet dat dan 1 x per week 45 minuten..Onlangs bleek ook nog dat hij al zeker 20 jaar niet naar de tandarts is geweest..

Afgelopen week hadden we de afspraak dat hij 2 x zou gaan sporten en zijn tandarts zou bellen. Dat kwam hij niet na..Hierop werd ik boos en gaf aan in elk geval zo nu niet verder te kunnen. Familie (mijn vader) gaf als advies om voor nu vrienden te blijven en over een tijdje, wanneer hij aan een aantal dingen heeft gewerkt, samen verder te kijken.

Is dat iets dat kan werken, of is het ijdele hoop? Ik ben zelf nu 44 en wil niet (tevergeefs) blijven wachten op of dit wel of niet een toekomst heeft....Wat vinden jullie?
Johanna schreef:
18-06-2025 12:10
Hoe kun je van iemand houden en zo over hem praten? Ik snap dat niet.

Nee snap je dat niet? Ik snap het wel. Ze heeft een plaatje in haar hoofd van hoe hij beter voor zichzelf en zijn gezondheid kan zorgen. Ziet ook zijn fijne en leuke kanten, maar het kan beter, alleen gaan die veranderingen bij hem heel langzaam of komen ze helemaal nooit als hij ze niet wil veranderen of ze gewoon niet ziet bijv. door zijn autisme.

TO beter loslaten dan als hij helemaal niet aan jouw ideaalbeeld voldoet. Als het echte liefde is komen jullie elkaar misschien weer tegen en heeft hij zich misschien wel wat verbeterd.
Galileogalilei schreef:
18-06-2025 14:09
Nee snap je dat niet? Ik snap het wel. Ze heeft een plaatje in haar hoofd van hoe hij beter voor zichzelf en zijn gezondheid kan zorgen. Ziet ook zijn fijne en leuke kanten, maar het kan beter, alleen gaan die veranderingen bij hem heel langzaam of komen ze helemaal nooit als hij ze niet wil veranderen of ze gewoon niet ziet bijv. door zijn autisme.

TO beter loslaten dan als hij helemaal niet aan jouw ideaalbeeld voldoet. Als het echte liefde is komen jullie elkaar misschien weer tegen en heeft hij zich misschien wel wat verbeterd.
Als mijn man over mij zou zeggen dat ze niet in de rij zullen staan voor mij, dan noem ik dat bot gezegd geen houden van. Dat vind ik iemand afkraken en geen liefde.

Ze heeft een plaatje in haar hoofd hoe zij wil dat hij eruit ziet en leeft.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Johanna schreef:
18-06-2025 14:12
Als mijn man over mij zou zeggen dat ze niet in de rij zullen staan voor mij, dan noem ik dat bot gezegd geen houden van. Dat vind ik iemand afkraken en geen liefde.

Ze heeft een plaatje in haar hoofd hoe zij wil dat hij eruit ziet en leeft.

Ja dat zei ik!

En jij noemt dat geen houden van, ik noem het realisme, misschien een beetje bot verwoord.
Vast moutarde na de repas maar

Partner gaf in het begin al aan dat slecht voor zichzelf zorgen 1 van zijn mindere eigenschappen was. Ik dacht toen: dat zal wel meevallen, wellicht trekt dat in een relatie wat bij.

Hij was best wel duidelijk, waarom geloofde je hem niet?
Ikzelf kan door mijn eigen autisme ab so luut walgen van geuren. Zweet. Lichaam. Vieze tanden. Vieze adem. Sensorisch komt dat zo hard binnen. Dus ja ik zou team Einde relatie zijn.

Hoe kan je anders met iemand zoenen of seks hebben als iemand gewoon vies is
Galileogalilei schreef:
18-06-2025 14:09

Ik lees het anders. Zij heeft last van hem en daarom moet hij veranderen.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
SnipSnip schreef:
18-06-2025 14:21
Ikzelf kan door mijn eigen autisme ab so luut walgen van geuren. Zweet. Lichaam. Vieze tanden. Vieze adem. Sensorisch komt dat zo hard binnen. Dus ja ik zou team Einde relatie zijn.

Dit!
Snoopy80 schreef:
18-06-2025 11:50
Het komt hier misschien ongenuanceerd over, omdat ik hier vooral zijn minder goede eigenschap(pen) benoem. Dat wil niet zeggen dat ik hem geen leuk mens vind of zijn waarde niet zou zien. Of geen respect voor hem zou hebben..jammer dat het kennelijk hier zo overkomt.
Op mij komt het nogal autistisch over. In elk geval heel rechtlijnig. Jij hebt bedacht wat er moet gebeuren en hij hoeft het alleen nog maar te doen.

Maar zo werkt een relatie niet.
SnipSnip schreef:
18-06-2025 14:21

Daar hoef je niet per se autistisch voor te zijn.
Dus… eigenlijk doet het je pijn dat hij zijn focus legt/wel goed functioneert op werkgebied en financiën. En minder goed is/gefocust op zijn relatie, partner en zichzelf en zijn huis. Andersom functioneer jij goed/leg je je focus op het verbeteren van jezelf, je omgeving en je relaties en is werk minder belangrijk of minder focus en verwacht je van je partner hetzelfde? De sleutel ligt in de verwachtingen die jij hebt en het loslaten van de verwachting dat hij die gaat vervullen. Of accepteren dat hij is zoals hij is. Hij is niet veranderd, jouw verwachtingen van hem wel..bespreek dit ook met je psycholoog. En het klopt wat je zegt, hij moet het wel zelf willen de stap zetten om hulp te zoeken. Het zou ook kunnen dat de hoge verwachtingen hem daarin belemmeren en hij niet durft/kan, want hij voelt het natuurlijk wel aan dat jij
zo laag over hem denkt.
Deze man is bijna 40 en heeft nog nooit een relatie gehad. Vervolgens komt er een waslijst aan problemen naar voren. Niet sociaal, ongezond, geen andere contacten en een slechte persoonlijke verzorging. Dan is het toch duidelijk waarom hij geen relatie heeft gehad. Niemand wil hem hebben. En jij eigenlijk ook niet tenzij hij gaat voldoen aan jouw voorwaarden.
Oh Snoopy, weet niet of je het ooit al hebt gedaan, maar heb je je wel eens verdiept wat psychoses met het brein doen op de langer termijn?
yourlocalhero schreef:
18-06-2025 16:06
Oh Snoopy, weet niet of je het ooit al hebt gedaan, maar heb je je wel eens verdiept wat psychoses met het brein doen op de langer termijn?
En dit, zie mijn eerdere post. En vergeet ook de medicijnen niet, die kunnen je vlak en ongeïnteresseerd maken, en je in gewicht doen toenemen.
To the end of my days; I will follow.
Snoopy80 schreef:
18-06-2025 11:10
Ik heb zijn bierbuik nooit heel aantrekkelijk gevonden of het feit dat hij per dag 3 of 4 blikjes energiedrankjes dronk...we hebben elkaar begin vorig jaar voor het eerst ontmoet. Toen kwam hij net pas uit zijn burnout. ik dacht toen: als hij wat meer hersteld is komt zijn fysieke gezondheid ook wel weer, geef het wat tijd. We waren sinds vorig jaar mei samen, ik heb het dat jaar de tijd gegeven om te zien wat hij er zelf mee zou doen. Hem bijv. raad gegeven over gezonde maar makkelijke maaltijden. Fruit en groente eten. Enz..het voelt of ik tegen een muur praat.

Toen hij gestopt is met roken is hij in plaats daarvan meer gaan snoepen..en het doordeweeks bier drinken heeft hij vervangen door veel meer frisdrank te drinken..

Hij zei voor de tandarts een conctactformulier ingevuld te hebben. Op dat contactformulier kwam kennelijk geen reactie..daarna heb ik hem gevraagd die tandarts (of welke tandarts dan ook) te bellen. Omdat hij een hekel aan bellen heeft heeft hij dat niet gedaan..zo gebeurt er nooit iets..
Je weet nu dat dit gewoon is wie/hoe hij is en jij dat niet aantrekkelijk vindt. Dat mag hoor. Ik snap niet goed wat je hier zoekt. Hij past niet bij jou. Uit maken en door.
Pimpelmeesje87 schreef:
18-06-2025 14:51
Daar hoef je niet per se autistisch voor te zijn.
Maar het kan wel een nog grotere rol spelen.

En ik snap echt niet waarom er ook maar iets leuks is aan zo'n soort relatie.
Naast dat hij gewoon een viezerik oogt is TO helemaal niet meer verliefd op hem.
Ga aub je eigen weg. Is beter voor beiden.
Snoopy80 schreef:
17-06-2025 22:33
Want vrouwen staan natuurlijk in rijen te wachten op een man met een bierbuik, slecht gebit dat vergeeld is door 20 jaar roken, die 2 pyschoses heeft gehad en een alcoholverslaving.. Ik zeg niet dat hij geen leuk mens is. Wel een mens met een behoorlijke rugzak. En ja, ik heb ook mijn bagage..maar mijn bagage zorgt er niet voor dat we niet eens samen kunnen slapen of op vakantie kunnen...
Je klinkt verbitterd. Ik denk dat JIJ niet voor hem in de rij zou gaan staan voor hem en daarmee heb je denk ik ook meteen zelf het antwoord op de vraag gegeven.
M3LL0N4 schreef:
18-06-2025 12:14
Je schreef dat jij ook in het spectrum zit, en eigenlijk zie ik dat ook heel duidelijk in jouw reacties. Geen inlevingsvermogen. Geen emoties. Weinig tot geen zelfreflectie. Heel logisch en rationeel naar de situatie kijken.

Volgens jouw standaarden is het een prima partner. De plus- en minpunten heb je heel helder.
En die bij die minpunten zal hijzelf toch ook wel zien dat dat anders moet.

Maar hij heeft ook autisme, en ziet dat dus niet.

Kijk eerst naar jezelf: Wat wil jij? Wil je een relatie? Of wil je hem? Dat zijn verschillende dingen.
Als ik geen emoties zou hebben had ik dit topc niet eens geopend..Dat autisten / ASS-ers geen emoties zouden hebben is 1 van de allergrootste misvattingen die er bestaat.

Ik heb eerdere beslissingen in eerdere relaties volledig op mijn gevoel gebaseerd en cijferde mezelf daarbij volledig weg omdat ik niet meer op een rationele manier naar dingen keek. Nu bekijk ik het rationeel en krijg ik het verwijt geen emoties te hebben...Voelt alsof ik het linksom of rechtsom hoe dan ook niet goed kan doen.
Snoopy80 schreef:
18-06-2025 19:34
Als ik geen emoties zou hebben had ik dit topc niet eens geopend..Dat autisten / ASS-ers geen emoties zouden hebben is 1 van de allergrootste misvattingen die er bestaat.

Ik heb eerdere beslissingen in eerdere relaties volledig op mijn gevoel gebaseerd en cijferde mezelf daarbij volledig weg omdat ik niet meer op een rationele manier naar dingen keek. Nu bekijk ik het rationeel en krijg ik het verwijt geen emoties te hebben...Voelt alsof ik het linksom of rechtsom hoe dan ook niet goed kan doen.
En dit wat je omschrijft is wel het zwart/wit denken en het grijze niet zien.
Zeker dat je jezelf niet hoeft weg te cijferen, maar de andere zijde hoeft ook.

Ja het vergt een berg energie..maar er is een middenweg.
Snoopy80 schreef:

Ik schreef zonder emotie. Ik schreef niet zonder gevoel.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
“When someone shows you who they are, believe them the first time.”

Een bekende quote van iemand, weet niet meer van wie, maar wel heel toepasselijk in dit topic.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
M3LL0N4 schreef:
18-06-2025 20:00
Ik schreef zonder emotie. Ik schreef niet zonder gevoel.
Dat zijn synoniemen!
13th_Star schreef:
18-06-2025 16:20
En dit, zie mijn eerdere post. En vergeet ook de medicijnen niet, die kunnen je vlak en ongeïnteresseerd maken, en je in gewicht doen toenemen.
Gewichtstoename als gevolg van de medicatie is bekend, dat wist ik al. Maar jarenlang 3 a 4 dagen per week 6 biertjes drinken helpt ook niet bij een gezond gewicht hebben, of behouden..Momenteel slikt hij Abilify en eerder Olanzapine.

Wat ik in elk geval lees, is dat psychoses voor concentratieproblemen kunnen zorgen en dat herken ik ook bij hem.
Snoopy80 schreef:
19-06-2025 10:34
Gewichtstoename als gevolg van de medicatie is bekend, dat wist ik al. Maar jarenlang 3 a 4 dagen per week 6 biertjes drinken helpt ook niet bij een gezond gewicht hebben, of behouden..Momenteel slikt hij Abilify en eerder Olanzapine.

Wat ik in elk geval lees, is dat psychoses voor concentratieproblemen kunnen zorgen en dat herken ik ook bij hem.
Niet alleen concentratieproblemen, het brein holt erdoor achteruit (er zijn onderzoeken geweest dat er echt veel verlies kan zijn zelfs al door een psychose), vergeetachtigheid of misplaatste herinneringen.
Het is niet zomaar iets.
Snoopy80 schreef:

En toch lijkt het alsof je compleet voorbij gaat aan zijn gevoelens. Dat je gevoelens hebt is logisch maar je redeneert in dit topic niet uit gevoel. De vraag is dan ook heb je hem wel eens gevraagd wat hij van jou nodig heeft. Of zeg jij dit wil ik van jou zien, hij doet dat niet en dan word je geïrriteerd en misschien cijfer jezelf niet weg, maar dat moet je dan van hem ook niet vragen.
Klinkt als eenrichtingsverkeer...
I,m gonna keep on running.. cause winners never quit.
.
kaatje125 wijzigde dit bericht op 19-06-2025 11:16
Reden: dubbel
99.80% gewijzigd
I,m gonna keep on running.. cause winners never quit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven