Bruiloft in het buitenland

04-01-2011 17:13 170 berichten
Hallo Allemaal,

Ik wil even advies over het volgende:

Een van mijn beste vriendinnen, die ik al mijn hele leven ken en bevriend mee ben, gaat trouwen in het buitenland. In een klein plaatsje precies 200km tussen twee luchthavens en grote steden in. Ze houden het klein (40 personen incl familie) en hebben mijn vriend en mij dus ook uitgenodigd. Ze vermelden ook in de uitnodiging dat ze geen cadeau willen dat onze aanwezigheid op de dag zelf genoeg is. Nu heb ik eens zitten tellen en kom ik op een bedrag voor 3 dagen van 700 euro uit voor reis en overnachting, alle uitgaven erbij dus zo'n 1000 euro. 2x vliegticket, autohuur, overnachting in het genoemde dorpje. En dan heb ik overal de goedkoopste optie gekozen.

Nu is het echter zo dat wij in september een huis gekocht hebben en hier flink in aan het verbouwen zijn. Geld rent de deur uit momenteel. Ook is het zo dat hun overige vrienden niet mijn vrienden zijn, ik kan me best een uurtje of 2 op een feestje met hen amuseren maar 3 volle dagen is vrij veel gevraagd. En als ik eerlijk ben geef ik dus die 700 euro liever uit aan mijn huis, of wanneer we klaar zijn met verbouwen aan de zomervakantie.

Maar hoe ga ik dit aan haar vertellen? Enerzijds kan ik me niet voorstellen haar bruiloft te missen, maar als ik aan de kosten denk en het verdere "plezier" daar dan weet ik 1000 en 1 betere bestemmingen.

Hebben jullie tips?

Merci!

p.s. en is het vreemd dat ik eigenlijk stiekem vind dat wanneer jij perse in het buitenland wilt trouwen het redelijker zou zijn om de vlucht of het hotel oid te betalen. Aangezien je zo voor 35 personen eigenlijk een heel "goedkoop" feestje hebt?
Is er een bepaalde reden waarom je (beste) vriendin in het buitenland gaat trouwen?

Is het een optie dat jij alleen gaat zonder vriend? En in plaats van een auto te huren, te gaan met het openbaar vervoer en daar een lift te krijgen van vrienden/familie?
quote:Calm schreef op 04 januari 2011 @ 17:13:

p.s. en is het vreemd dat ik eigenlijk stiekem vind dat wanneer jij perse in het buitenland wilt trouwen het redelijker zou zijn om de vlucht of het hotel oid te betalen. Aangezien je zo voor 35 personen eigenlijk een heel "goedkoop" feestje hebt?

Ik vind deze gedachtengang in ieder geval niet vreemd.

Is het een optie om haar precies te vertellen wat jij ons vertelt?
Ik zou gewoon vertellen dat ik het geld er niet voor over heb, maar dat ik graag 'n dagje met haar op stap ga (naar 'n Spa bijv. en/of lekker uit eten) wanneer ze weer terug is.
Lijkt me idd handiger als het bruidspaar voor de genodigden een bus huurt die vanaf 't vliegveld naar locatie rijdt en weer terug. En je hoeft je vriend natuurlijk niet mee te nemen. Dan scheelt 't al weer 'n hoop in de kosten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind inderdaad dat, wanneer iemand in het buitenland wil trouwen, hij de tickets+overnachting voor de gasten moet betalen. Als iemand dat niet doet moet hij er begrip voor hebben als mensen niet komen. Of je moet alleen steenrijke vrienden uitnodigen voor wie zo'n bedrag een schijntje is.

Ik zou het voorzichtig maar duidelijk brengen. Je kunt uitleggen dat je graag zou willen komen, maar dat na je berekening blijkt dat het te duur is. Misschien kan er een vrijgezellenfeestje in Nederland gegeven worden?
Als zij niet willen betalen voor hun gasten moeten ze ook niet raar opkijken dat sommige mensen niet kunnen of willen komen. En misschien vinden zij het ook niet raar dat sommige mensen niet komen.

Ik zou het zo snel mogelijk zeggen en ook eerlijk zijn. Zeg gewoon dat je het geld nu niet hebt omdat je het in je huis wilt steken.
Tja, als één van mijn beste vriendinnen in het buitenland zou trouwen, zou ik erheen gaan. Maar ik zou het zien als een vakantie, waarbij ik dan ook naar een bruiloft van een lieve vriendin ga.

Als je echt zo omhoog zit met je geld, zou ik haar dat wel vertellen, dat dat de reden is dat je niet zou gaan. Ik kan natuurlijk niet in je portemonne kijken, maar als je het goed hebt, vind ik het geen onoverkomelijk bedrag, voor een weekendje weg.

Blijkbaar betekent jouw aanwezigheid zoveel voor haar, dat zij het in ieder geval heel belangrijk vind om je erbij te hebben.
Ze willen daar gaan trouwen omdat ze daar de eerste keer samen op vakantie zijn geweest en hij haar daar ten huwelijk heeft gevraagd. Geen familie banden oid.

Openbaar vervoer is geen optie omdat je dan 4 dagen zou moeten gaan om op tijd te komen en de extra overnachting het voordeel van het openbaar vervoer t.o.v. een auto huren weer opheft.

En wanneer ik alleen ga zou het me alsnog 500 euro kosten (alleen de vlucht kosten besparen we dan) omdat de rest toch betaald moet worden. Ook ga ik liever niet zonder mijn vriend omdat hij het net draaglijk maakt met die overige vrienden voor mij. (sorry kromme zin maar lukt even niet beter)
Is het niet toevallig 'n leuk land zodat je bezoek aan de bruiloft met je vakantie kunt combineren? Dan sla je 2 vliegen in 1 klap.
quote:Calm schreef op 04 januari 2011 @ 17:13:

p.s. en is het vreemd dat ik eigenlijk stiekem vind dat wanneer jij perse in het buitenland wilt trouwen het redelijker zou zijn om de vlucht of het hotel oid te betalen. Aangezien je zo voor 35 personen eigenlijk een heel "goedkoop" feestje hebt?Nee hoor, daar is veel vaker een discussie over geweest hier op het forum. Heeft het bruidspaar daar familie wonen? Misschien kan je dan logeren bij familie/vrienden en opgehaald worden van het vliegveld etc.
quote:Calm schreef op 04 januari 2011 @ 17:19:

Openbaar vervoer is geen optie omdat je dan 4 dagen zou moeten gaan om op tijd te komen en de extra overnachting het voordeel van het openbaar vervoer t.o.v. een auto huren weer opheft.

Huh? Ik bedoelde openbaar vervoer van het vliegveld naar de locatie. Niet de hele reis met het openbaar vervoer

Ik denk dat de vraag eigenlijk is of jij het bijwonen van de bruiloft van een hele goede vriendin wilt missen voor een beetje "extra" geld voor de verbouwing van je huis.....

Verder sluit ik me helemaal aan bij katherina.
Oh trouwens, dat je het redelijk zou vinden als zij de vlucht of het hotel zouden betalen zou ik er absoluut niet bij zeggen. Dat zou wel eens voor ruzie kunnen zorgen en doet er ook niet toe.
Ik zal het land even niet noemen omdat het te herkenbaar wordt maar het is een land waar ik zelf en mijn vriend al heel vaak zijn geweest. Ook de periode (eind april) is niet echt de periode om al een vakantie te vieren en voor mijn vriend is het gezien zijn werk ook niet mogelijk om dan al vakantie op te nemen.

Het is inderdaad geen gigantisch bedrag maar het zou wel betekenen dat we of onze zomervakantie moeten beperken of moeten besparen op interieur en dat vind ik eigenlijk ook zonde.
Ik zit in precies hetzelfde geval als jouw vriendin... Ik woon in het buitenland (wel Europa) en ga daar ook trouwen. De locatie die we waarschijnlijk zullen kiezen ligt heel erg afgelegen (2,5 uur met de trein van het dichtstbijzijnde vliegveld). We zouden -misschien- die locatie kiezen omdat we ze gratis kunnen gebruiken en omdat mijn vriend en schoonouders er een bijzondere band mee hebben.

Maar ik twijfel ook erg... ik zou het echt vreselijk vinden als mijn vrienden niet zouden kunnen of willen komen door de afgelegen plek. Enorm duur is het op zich niet (ryanair + 15 euro trein en we willen proberen om voor de mensen uit NL tenminste 1 overnachting te betalen....), maar het blijft een verduiveld lange reis voor 1 dag huwelijk

Ik kan je dus geen raad geven, maar ik denk wel dat het je vriendin heel erg zou spijten om je te moeten missen. Overleg eens met haar, misschien kun je wel bij haar of familie thuis overnachten om zo tenminste het hotel uit te sparen? Of geen auto huren en dat zij je van het station komt ophalen?
Is het niet mogelijk dit te combineren met een vakantie?
Als je echt geen geld hebt, zou ik dit met je vriendin overleggen.

Het geld er niet voor overhebben vind ik bij een beste vriendin niet zo aardig.

Het argument van haar vrienden vind ik niet belangrijk. Ik neem aan dat je niet contactgestoord bent en je wel kunt aanpassen in een groep wat onbekenderen. Overigens ga je voor je vriendin, niet voor haar vrienden.

Kun je niet met meerdere personen een appartement huren? Is veel goedkoper. Ook kun je wellicht een auto (busje) delen met andere gasten.
quote:plops schreef op 04 januari 2011 @ 17:23:

[...]

Huh? Ik bedoelde openbaar vervoer van het vliegveld naar de locatie. Niet de hele reis met het openbaar vervoer

.

Dat bedoel ik ook, maar aangezien er praktisch geen aansluiting is tussen de verschillende vervoerders (lees over 200 km dik 7 u reizen) is dus geen optie en zou ik een vlucht eerder moeten nemen wat dus een extra overnachting tot gevolg heeft.

Aan de ene kant wil ik heel graag gaan, voor haar, omdat ze zo'n goede vriendin is en ik me ook niet kan voorstellen dat ik niet bij haar bruiloft ben. Maar aan de andere kant heb ik het momenteel met 2 hypotheken te betalen niet zo breed dat dingen er "zomaar" af kunnen.
quote:Calm schreef op 04 januari 2011 @ 17:19:

Ze willen daar gaan trouwen omdat ze daar de eerste keer samen op vakantie zijn geweest en hij haar daar ten huwelijk heeft gevraagd. Geen familie banden oid.

In dat geval: gewoon aangegeven dat je op dit moment een beetje krap zit vanwege het huis en als zij geen opties geeft waardoor het voor jou betaalbaar wordt (bijv bus huren voor alle gasten) dan kun je aanbieden thuis iets samen gaan doen.

Wanneer iemand in het buitenland wil trouwen, vanwege de romatische locatie en zonder iets voor de gasten te regelen dan moeten ze zich realiseren dat er mensen niet zullen komen vanwege het geld voor de reis, maar ook vanwege de vakantiedagen, kinderen etc.
quote:Calm schreef op 04 januari 2011 @ 17:25:

Het is inderdaad geen gigantisch bedrag maar het zou wel betekenen dat we of onze zomervakantie moeten beperken of moeten besparen op interieur en dat vind ik eigenlijk ook zonde.Dan gaat het er dus om waar jouw prioriteiten liggen en jij vindt dus je eigen zomervakantie of een nieuwe bank belangrijker daan bij het huwelijk van je vriendin zijn. Ik denk dat je daar nog best weleens wat problemen mee kunt gaan krijgen eerlijk gezegd. Voor mij zou het heel veel zeggen over hoe belangrijk ik voor je zou zijn, als ik je trouwende vriendin was.

Het is inderdaad geen gigantisch bedrag maar het zou wel betekenen dat we of onze zomervakantie moeten beperken of moeten besparen op interieur en dat vind ik eigenlijk ook zonde.Dit vind ik eigenlijk wel een beetje triest om te lezen. Ik begrijp je wel hoor, maar met een goede vriendin één van de mooiste dagen van haar leven vieren is toch ook veel waard?
Is het geen optie om niet te overnachten, maar de vluchttijden zo uit te zoeken dat je 's morgens heel vroeg in dat land aankomt en de volgende ochtend heel vroeg weer vertrekt, zodat je direct na het feest naar het vliegveld rijdt? Je kunt dan wel geen alcohol drinken, maar je spaart wel twee overnachtingen uit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
@Calm

Zij heeft in ieder geval goed nagedacht over dat cadeau.

Nu kun je een aantal dingen doen:

1) Je gaat niet en koopt een cadeau voor hen.

2) Je gaat wel en vraagt of zij voor onderdak kan zorgen. Je kunt mij niet vertellen dat ze daar geen goedkope appartementen verhuren.

3) Kun je met de trein naar dat gehucht?

4) Kijken of je met vrienden van hen kosten kunt delen.

Ik zal het land even niet noemen omdat het te herkenbaar wordt maar het is een land waar ik zelf en mijn vriend al heel vaak zijn geweest. Ook de periode (eind april) is niet echt de periode om al een vakantie te vieren en voor mijn vriend is het gezien zijn werk ook niet mogelijk om dan al vakantie op te nemen.

Het is inderdaad geen gigantisch bedrag maar het zou wel betekenen dat we of onze zomervakantie moeten beperken of moeten besparen op interieur en dat vind ik eigenlijk ook zonde.Je vindt je zomervakantie en je interieur belangrijker dan de bruiloft. Zeg dat eerlijk tegen je vriendin.
Ik vind dat als je een feest geeft in het buitenland, je het vervoer en de overnachtingen hoort te betalen (of niet zeuren als niemand komt). Je kunt niet verwachten dat 35 mensen 700 euro hebben liggen. Ik vind dat weinig met 'ervoor over hebben' te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven