Bruiloft vriendin en er gewoon geen geld geld voor

17-07-2025 17:21 513 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet het antwoord eigenlijk wel. Maar goed hier is het issue

Vriendin gaat na drie jaar trouwen. Haar tweede huwekijk. In September. Zou in eerste instantie in de Toscane zijn. Maar omdat het hotel zoveel problemen had is het dicht. Ze hebben gezocht en gezocht in die regio. Niets kunnen vinden. Nu wordt het Barbados. Prachtig. Maar kan ik even niet bij elkaar sprokkelen voor die datum (hotel en vluchten zijn voor de genodigden). We hebben vorige maand na lang sparen ons huis afbetaald. Er is best wat over….. voor Italie, maar niet voor Barbados. Zelfs niet als vriend niet meegaat. We komen (vanwege de vluchten) uit op ongeveer 1800 pp. Dus dit netjes uitgelegd. Verdrietig dat ik er niet bij kan zijn. Nu krijg ik dus (I kid you not) een tikkie van 205,50 euro omdat ze me wel heeft aangegeven als gast, met eten en drinken op die dag in het hotel waar ze trouwen. Het is een vriendin. Niet mijn beste vriendin. Ik had haar al aangegeven dat het niet mogelijk was maar nog ging kijken of ik iets kon vinden. En verteld dat dat niet lukte.

Ik voel me beledigd en wil dit niet betalen en vind dit ook normaal op zo een korte termijn. Het is niet mijn beste vriendin maar wel een goede. En wil haar als vriendin niet kwijt, maar momenteel is ze een soort bridezilla geworden. Hoe dit netjes af te handelen als dit al af te handelen valt. Ik ben overigens niet de enige in deze situatie. Ik vind dit niet mijn probleem. Ben ik nu gek of niet?
buzziebee wijzigde dit bericht op 17-07-2025 17:24
0.27% gewijzigd
Djessy schreef:
18-07-2025 08:32
Het ging erom dat iemand zegt dat het 21 uur vliegen is omdát er geen rechtstreekse vlucht vanaf Amsterdam gaat. Die 21 uur is dus onzin.
Maar lijkt me geen onzin dat je 21u onderweg bent. Je moet eerst nog in Londen geraken ook hé.
Wat heeft het huis of andere vakanties ermee te maken? Jij wil niet €1800,- neerleggen voor een bruiloft. En terecht. Maar al was het €180,- of €18,- , dan was het nog ok. Je bent niet verplicht te komen op bruiloften die jou om wat voor reden niet uitkomen. Het maakt niet uit wat de reden is.

Maar de reden die je nu hebt, is ook nog eens super logisch en zou bijna iedereen met een gemiddeld inkomen hebben.

Sterker nog, ik verdien best goed, en 1800 euro voor mij is niet hetzelfde als 1800 voor sommige van mijn vriendinnen, maar no way dat ik dat ga neerleggen voor een bruiloft.

Want heel eerlijk: als ze echt een goede vriendin is, wil ze haar vriendinnen graag bij de bruiloft hebben. En maakt ze dat zo makkelijk mogelijk. Ze zal zelf ook wel weten dat 1800 euro voor veel van haar vrienden een onhaalbare kaart is, dus kennelijk vindt ze het niet zo belangrijk dat jullie er zijn.

Ik vind sowieso dat als je een bruiloft in het buitenland doet, het bruidspaar betaalt voor reis en verblijf. Lijkt me niet meer dan logisch eigenlijk. Als je dat niet kunt, dan dus geen buitenlandbruiloft.
BuzzieBee schreef:
18-07-2025 08:03
Nee dat doe ik dan ook weer niet. Ik wil ook weer geen olie op het vuur gooien. Die gooi ik wel op Vinted. De jurk dan. Geen olie
Besef wel dat zij dat vuur heeft aangestoken, dus alles doen om het maar niet erger te maken is niet jouw verantwoordelijkheid. (daarmee wil ik niet zeggen dat je wel een tikkie moet sturen voor je jurk want dat is inderdaad een beetje flauw, maar dat het goed is om voor ogen te houden dat zij dit veroorzaakt en dus ook de verantwoordelijkheid heeft om het weer 'beter' te maken, niet jij)
danae wijzigde dit bericht op 18-07-2025 09:01
Reden: aanvulling
28.33% gewijzigd
Kingsqueen schreef:
18-07-2025 08:38
Hoeveel gasten zijn er uitgenodigd eigenlijk?

Een bruiloft op Barbados staat voor mij gelijk aan: zeer intiem. Maar misschien verkeer ik in andere kringen.
Volgens mij iets van rond de 50
yep, bruiloften maken meer stuk dan je lief is.
Tavistock schreef:
18-07-2025 08:55

Ik vind sowieso dat als je een bruiloft in het buitenland doet, het bruidspaar betaalt voor reis en verblijf. Lijkt me niet meer dan logisch eigenlijk. Als je dat niet kunt, dan dus geen buitenlandbruiloft.
Dit en als dat niet kan, inderdaad geen buitenlandbruiloft of wel een buitenlandbruiloft met het beperkte aantal gasten waarvoor je deze kosten wel kan dragen.
Draaideurforummer schreef:
18-07-2025 08:49
Helemaal eens met deze post. Zij is degene die iets uit te leggen heeft, door zo'n idioot dure locatie te kiezen en je dan ook nog eens een tikkie te sturen. Blijf gewoon rustig bij je standpunt. Als ze boos op je wordt zegt dat meer over haar dan over jou.
Alles lezende bekroop me het gevoel dat ze misschien meer afzeggingen heeft gehad dan waar jij vanaf weet, en uit teleurstelling die tikkies heeft verstuurd? Dat praat het niet goed, maar dan heb je kans dat ze achteraf wel inziet wat een domme, en eigenlijk ook wel nare actie het was.
Ik denk ook zoiets. En lijkt mij logisch met zulke plannen. Ik zou ook zelf echt niet naar Barbedos gaan, danwel mn bruiloft daar plannen. Je vergeet dan ook dat de bruiloft vooral voor jezelf heel belangrijk is, maar voor anderen gewoon een feest. Persoonlijk vind ik de meeste bruiloften ook niet eens heel leuk om naar toe te gaan en als je dan ook nog eens verplicht naar de andere kant van de wereld moet vliegen op eigen kosten. Mij niet gezien.
zwembad84 wijzigde dit bericht op 18-07-2025 09:01
0.19% gewijzigd
Ze is niet zozeer boos dat ik niet kon. Meer teleurgesteld en verdrietig maar ze begreep het wel alhoewel het contact een stuk minder werd daarna.

Die hele tikkie komt uit het niets nu ineens naar ons
Je hoeft niks met die Tikkie. Ik zou het negeren. Ik vermoed dat ze veel afzeggingen hebben. En als ze iedereen die niet komt een Tikkie hebben gestuurd, gaan er vast en zeker heel veel mensen steigeren. Er gaat vast iets gebeuren, ook als jij niks doet.
Ff in de wachtstand dus!
Een van die twee andere dames (beiden goed mee bevriend) zei; joh Buzzie, het was ook een optie geweest voor haar om de bruiloftsdatum te verzetten naar een moment dat iets in de Toscane wel kon he. Wat ook enorm waar is. Dat had niemand erg gevonden lijkt me. Compleet begrijpelijk ook. Zij is degene die gaat bellen, maar is weer het type die behoorlijkuit haar slof kan schieten bij onrecht.
BuzzieBee schreef:
18-07-2025 09:01
Ze is niet zozeer boos dat ik niet kon. Meer teleurgesteld en verdrietig maar ze begreep het wel alhoewel het contact een stuk minder werd daarna.

Misschien dat ze dat nu niet ziet maar je verplaatst een bruiloft naar de andere kant van de wereld. En in heel zuid Europa was niks meer te vinden?

Ik weet niet hoe iemand dit een slim idee vindt. Maar behalve dat de gasten extreem veel moeten betalen heeft ze het geld zelf ook niet.

Zoals eerder gezegd door iemand. Als je een huwelijk hebt waar mensen zo ver voor moeten reizen dat je niet in een dagje op en neer kan dan moet je maar zorgen voor de reis en de overnachting. Het is niet eerlijk om te verwachten dat mensen dat voor jou overhebben.

Maar ik zou wel netjes reageren en aangeven dat je het niet gaat betalen. En dan de bal bij haar houden hoe ze reageert.

Ze zou vooral verdrietig en teleurgesteld moeten zijn in zichzelf dat ze denkt dat dit soort fratsen voor iedereen maar betaalbaar en gewenst zijn.
Overigens bij de bruiloft in de toscane zei ze wel dat ze geen cadeaus of envelopje wilden omdat onze aanwezigheid al meer dan genoeg was voor haar. Dit even omdat iemand zei; een reis, een verblijf, een dresscode en dan nog een kado. Maar in dat geval koste de reis niets (leaseauto vriend) hadden we een lieflijk klein B&B’ tje vlakbij voor niet al te veel omdat ik in oktober al had geboekt. (Godzijdank een hele lieve eigenaresse en konden we in mei nog kostenloos annuleren)
buzziebee wijzigde dit bericht op 18-07-2025 09:12
53.24% gewijzigd
Djessy schreef:
18-07-2025 08:32
Het ging erom dat iemand zegt dat het 21 uur vliegen is omdát er geen rechtstreekse vlucht vanaf Amsterdam gaat. Die 21 uur is dus onzin.
21 uur is voor de retour schreef iemand al. Snelste is 11,5 uur inclusief overstap. Is uiteindelijk best een lange reis als je nog moet reizen naar Schiphol, wachttijd op Schiphol en vanaf luchthaven daar naar hotel. Flinke trip voor een weekje.
Wat een bizar verhaal!

Normaal gezien boek je de locatie met een inschatting van genodigden waar de locatie een prijs en aantallen-doorgeef-deadline op zet. De bruid stuurt de uitnodigingen uit met een reactie-deadline. Jij hebt netjes snel gezegd dat Barbados (of all places) ‘m niet ging worden. Dus de locatie telt en rekent jou niet mee. Simple as that.

Heeft je vriendin dit toen wel goed begrepen? Het lijkt er op van niet. Nu heeft de locatie waarschijnlijk een voorfacturatie gedaan, op basis van 60 gasten, terwijl er effectief 50 komen. Die 10 kunnen er niet meer vanaf, want deadline is voorbij en kosten gemaakt door locatie. En nu is ze die kosten aan het verhalen op jullie.

Ze zet het paard achter de wagen en heeft zeer waarschijnlijk geen ceremoniemeester.

En jij staat volledig in je recht niet te gaan. Benieuwd hoe ze reageert op telefoontje van je vriendin vandaag 8-.
Die is echt gek! Ik zou niet gaan ook al had ik het geld en al helemaal geen tikkies gaan betalen.
Wanneer je een bruiloft in het buitenland plant, moet je er ook rekening mee houden dat een (groot) deel van je gastenlijst niet aanwezig is.
Dit kwartje zal nu komende dagen langzaam bij je vriendin vallen.

Wat al eerder werd gezegd: check volgende week eens bij haar of alles oké is met haar. Ze zal flink wat teleurstelling hebben nu haar vriendinnen niet komen en wellicht wat onenigheid hebben over de (idiote en misschien wanhopige?) Tikkies.
Wellicht is de vriendschap nog te lijmen en kan ze die schouder gebruiken wanneer ze van haar bridezilla-wolk valt.

Houdt ze voet bij stuk: dan is het heel jammer van de vriendschap.
She was brave and strong and broken, all at once.
BuzzieBee schreef:
18-07-2025 09:06
Een van die twee andere dames (beiden goed mee bevriend) zei; joh Buzzie, het was ook een optie geweest voor haar om de bruiloftsdatum te verzetten naar een moment dat iets in de Toscane wel kon he. Wat ook enorm waar is. Dat had niemand erg gevonden lijkt me. Compleet begrijpelijk ook. Zij is degene die gaat bellen, maar is weer het type die behoorlijkuit haar slof kan schieten bij onrecht.
Laat die vriendin voor zichzelf spreken en jij ook voor jezelf. Dan weet je zeker dat er niets gezegd wordt dat jij niet zo hebt bedoeld. Het is fijn om te weten dat er meerderen zijn die dit niet accepteren, maar ik zou haar niet als groep aanspreken.
MrsSmit12 schreef:
18-07-2025 09:10
21 uur is voor de retour schreef iemand al. Snelste is 11,5 uur inclusief overstap. Is uiteindelijk best een lange reis als je nog moet reizen naar Schiphol, wachttijd op Schiphol en vanaf luchthaven daar naar hotel. Flinke trip voor een weekje.
Dit is echt een aanslag op je lijf en in een totaal andere tijdzone. Ik ben wel eens een weekje naar Aruba geweest. Dan ben je niet uitgerust bij terugkomst maar gesloopt.
Ze wist van ons alledrie al binnen 2/3 dagen na de melding dat wij niet zouden komen. Maar er zijn misschien andere afzeggers bijgekomen
BuzzieBee schreef:
18-07-2025 09:17
Ze wist van ons alledrie al binnen 2/3 dagen na de melding dat wij niet zouden komen. Maar er zijn misschien andere afzeggers bijgekomen
Dan maakt dat zo’n tikkie wel extra vervelend is. Lullig dat dit zo moet gaan.
BuzzieBee schreef:
18-07-2025 09:17
Ze wist van ons alledrie al binnen 2/3 dagen na de melding dat wij niet zouden komen. Maar et zijn misschien andere afzeggers bijgekomen

Zou kunnen. Maar jullie hebben op tijd gemeld.

Ik mis idd het gesprek met toelichting van beide kanten. Wat zijn haar beweegredenen en vanuit jullie waarom je niet komt en niet betaalt.
BuzzieBee schreef:
18-07-2025 09:01

Ik hoop voor jullie dat er na de bruiloft nog iets hersteld kan worden. Zou zonde zijn, einde vriendschap nu.

Had ze voor de bruiloft wel een gezonde realiteitszin? En hij dan? Oh in Italie lukt niet, dan maar naar Barbados, vinden onze gasten geen probleem. Hoe dan, dat je er allebei van overtuigd bent dat dit het beste idee ter wereld is.

Ik zou nu ook niks doen, en al helemaal geen tikkie betalen. Gewoon de verdere ontwikkelingen afwachten.
Ze apt me net dat ze nu gaat bellen. Ik wacht even af
zwembad84 schreef:
18-07-2025 08:40
Ik zou dit als een mooi leermoment voor jezelf zien. Je vriendin heeft verwachtingen die niet redelijk zijn en jij durft dat niet te zeggen terwijl je met elke vezel van je lichaam voelt dat dit niet klopt. Een topic is ook zelden zo eensgezind als deze. Dus geef jezelf een schop onder de kont, zet je tekst op papier en bel je vriendin om te zeggen hoe je het ziet zonder jezelf te verantwoorden. Ze mist echt realiteitszin namelijk.
Ja wel eens. Normaal vind ik inderdaad dat je jezelf niet hoeft te verantwoorden op een 'nee', maar ik vind het zelf in dit geval dus wel zo eerlijk om haar een uitleg te geven. Haar relaties met mensen veranderen door deze actie zonder dat zij dat beseft en zonder dat iemand durft te zeggen waarom. Ja en nu gaat iemand anders het wel doen, maar ik vind wel dat je dat mag bekrachtigen door ook je eigen verhaal te doen. Het is namelijk jouw gevoel over haar, niet die van die ander die het wel gaat bespreken. Haar actie doet iets met jou en met jouw relatie met haar, en ik vind dat je dat in een vriendschap dan bespreekt met diegene. Hoe fout diegene ook zit.

En dat is dan niet: ik heb het geld niet voor je over.
Maar leg gewoon uit wat je hier zegt. Toscane was gelukt, qua geld en praktisch. Je besluit eenzijdig het te wijzigen, geeft door zonder bevestiging dat ik aanwezig ben en je stuurt me vervolgens een tikkie voor de kosten als ik aangeef dat het niet lukt.
BuzzieBee schreef:
18-07-2025 09:22
Ze apt me net dat ze nu gaat bellen. Ik wacht even af
Ik hoop niet dat ze er met gestrekt been in gaat... Ben benieuwd!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven