co ouderschap ervaring?

30-12-2016 17:36 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar mensen welke ervaring hebben met co-ouderschap. Mijn ex en ik zijn al ruim 7 jaar gescheiden en afgelopen jaren hebben we een ongelukkige constructie gehad waarbij onze dochter (inmiddels 8jaar) afwisselend (afhankelijk van onze beide banen) in mijn of zijn huis woonde. de weekenden over het algemeen bij haar vader (3 van de 4) en door de week bij mij. Het probleem is dat ik onregelmatig werk heb en haar vader meer structuur wil in het leven van onze dochter. Hij wil nu graag een co-ouderschap afspreken. De ene week zal ze bij mij zijn (heb dit overlegd met mijn leidinggevende en zal vaste dag diensten mogen gaan draaien in deze week) de andere week bij hem. Zijn probleem is echter dat hij als militair zijnde zo nu en dan op oefening/ uitzending moet. Mijn inziens is dit niet handig om een co- ouderschap af te spreken. hij gaat er van uit dat wanneer hij weg moet (gemiddeld 3 maanden per jaar) zijn huidige vriendin (nu een jaar een relatie) dan de zorg over onze dochter overneemt. Met dit laatste ben ik het niet helemaal eens. maar misschien ben ik te kortzichtig???
quote:Star schreef op 30 december 2016 @ 18:54:

[...]

Ja en wanneer mag de vriendin wel iets gaan betekenen? Na anderhalf jaar? Twee jaar? Drie jaar?Nooit, de loeders.
quote:Phaedra_ schreef op 30 december 2016 @ 18:50:

[...]

Neuh, maar 1 nacht per week wel. Ineens maanden de vriendin uit haar leven lijkt me ontzettend ongezond.Dat lijkt me ook. Die vriendin zou wel in het leven van kind moeten blijven delen. En dan misschien zelfs zo dat dat op een handig moment voor moeder gebeurt. Week om week lijkt mij veel te veel.
quote:Phaedra_ schreef op 30 december 2016 @ 18:56:

[...]

Het gaat om 3 maanden.

Ik zou een andere keuze maken.Ja, dat lees ik, en dat vind ik echt opvallend, want ik ben het in vrijwel elke stiefouder-/ co-ouderschap-discussie met je eens
quote:sssssst schreef op 30 december 2016 @ 18:54:

[...]

In een twee-ouder-gezin bedoel je?

Maar dan kan ik dus wel om 6.00 vertrekken als man de kinderen naar school brengt een vice versa. Woon je in twee huizen wordt dat al lastiger natuurlijk. Net als avond sporten etc.Tja, ik zie nu ook wel in dat het inderdaad lastig is om alles in goede banen te leiden als je co ouder bent. Ik reageerde meer uit emotie door wat ik van dichtbij zie gebeuren in mijn omgeving. Dat geleur met kinderen tijdens de feestdagen en kinderen met wallen onder hun ogen die er niet gezelliger op worden qua karakter. Het was ook offtopic en geheel persoonlijke ervaring. excuus!
quote:Phaedra_ schreef op 30 december 2016 @ 18:49:

[...]

Deze discussie is al 10000x met jou gevoerd en jij blijft in de kras van de plaat hangen.

Je zoekt het maar uit, ik ga het niet weer uitleggen Hoef je ook niet, want je kunt het niet. Want de meeste ouders gaan van zichzelf uit, en verwachten dat hun kinderen zich wel schikken. Dus alles wordt vanuit de wensen van de volwassenen bepaald en het kind moet er maar mee klaar zien te komen. Soms gaat dat wel OK, maar dan niet dankzij die ouders, maar meer dankzij de flexibiliteit van dat kind. Echt niet omdat het kind het dan helemaal leuk vindt elke zoveel dagen de koffer weer te moeten pakken...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:-Nienke- schreef op 30 december 2016 @ 18:58:

[...]

Ja, dat lees ik, en dat vind ik echt opvallend, want ik ben het in vrijwel elke stiefouder-/ co-ouderschap-discussie met je eens Mijn zoon heeft een hele fijne stiefmoeder, die het mogelijk heeft gemaakt dat hij deels bij zijn vader op kon groeien. Ik vind hun band belangrijk.
quote:pejeka schreef op 30 december 2016 @ 18:59:

[...]

Hoef je ook niet, want je kunt het niet. Want de meeste ouders gaan van zichzelf uit, en verwachten dat hun kinderen zich wel schikken. Dus alles wordt vanuit de wensen van de volwassenen bepaald en het kind moet er maar mee klaar zien te komen. Soms gaat dat wel OK, maar dan niet dankzij die ouders, maar meer dankzij de flexibiliteit van dat kind. Echt niet omdat het kind het dan helemaal leuk vindt elke zoveel dagen de koffer weer te moeten pakken...Dat is met alle keuzes die je als ouder voor je minderjarige kind maakt over het algemeen zo.

[...]

Hoef je ook niet, want je kunt het niet. Want de meeste ouders gaan van zichzelf uit, en verwachten dat hun kinderen zich wel schikken. Dus alles wordt vanuit de wensen van de volwassenen bepaald en het kind moet er maar mee klaar zien te komen. Soms gaat dat wel OK, maar dan niet dankzij die ouders, maar meer dankzij de flexibiliteit van dat kind. Echt niet omdat het kind het dan helemaal leuk vindt elke zoveel dagen de koffer weer te moeten pakken...Dat is maar net hoe je het inricht. Ik ken kinderen die alleen hun schoolboeken/laptop etc helaas elke week moeten verhuizen. Kleding hebben ze wat meer en dat is óf hier of daar. En die pubers die fietsen zelf wel effe heen en weer als ze beslist die ene broek nodig hebben.
quote:Star schreef op 30 december 2016 @ 19:01:

[...]

Dat is met alle keuzes die je als ouder voor je minderjarige kind maakt over het algemeen zo.

Klopt. Je bepaalt als ouder dat je kind geen drie snoepjes achter elkaar mag. Of geen drie glazen limonade. En dat het om 7 uur naar bed moet. Gewoon binnen de eigen huiselijke kring.

Lijkt me toch iets heel anders dan voor je kind te bepalen dat het nergens meer een vaste veilige plaats heeft, en dat het eigen kamertje maar voor 3 dagen per week is, omdat dan het gepakte koffertje al weer klaar staat om te moven naar de volgende tijdelijke slaapplaats....

[...]

Hoef je ook niet, want je kunt het niet. Want de meeste ouders gaan van zichzelf uit, en verwachten dat hun kinderen zich wel schikken. Dus alles wordt vanuit de wensen van de volwassenen bepaald en het kind moet er maar mee klaar zien te komen. Soms gaat dat wel OK, maar dan niet dankzij die ouders, maar meer dankzij de flexibiliteit van dat kind. Echt niet omdat het kind het dan helemaal leuk vindt elke zoveel dagen de koffer weer te moeten pakken...Mijn stiefkinderen wensen anders zowel hun moeder als hun vader te zien. En dan niet eens in de twee weken een weekend. Koffers zijn er verder nog nooit gepakt; ze hebben simpelweg alles dubbel. Hooguit moet er eens een sporttas op en neer.
quote:-Nienke- schreef op 30 december 2016 @ 19:08:

[...]

Mijn stiefkinderen wensen anders zowel hun moeder als hun vader te zien. En dan niet eens in de twee weken een weekend. Koffers zijn er verder nog nooit gepakt; ze hebben simpelweg alles dubbel. Hooguit moet er eens een sporttas op en neer.De arme zieltjes. Stuurloos. Gedoemd op te groeien tot psychopaatjes.
quote:pejeka schreef op 30 december 2016 @ 19:08:

[...]

Klopt. Je bepaalt als ouder dat je kind geen drie snoepjes achter elkaar mag. Of geen drie glazen limonade. En dat het om 7 uur naar bed moet. Gewoon binnen de eigen huiselijke kring.

Lijkt me toch iets heel anders dan voor je kind te bepalen dat het nergens meer een vaste veilige plaats heeft, en dat het eigen kamertje maar voor 3 dagen per week is, omdat dan het gepakte koffertje al weer klaar staat om te moven naar de volgende tijdelijke slaapplaats....Nee, het kind heeft TWEE vaste veilige plaatsen.
quote:-Nienke- schreef op 30 december 2016 @ 19:08:

[...]

Mijn stiefkinderen wensen anders zowel hun moeder als hun vader te zien. En dan niet eens in de twee weken een weekend. Koffers zijn er verder nog nooit gepakt; ze hebben simpelweg alles dubbel. Hooguit moet er eens een sporttas op en neer.En in welk huis hebben ze dan écht hun eigen plekje? Of is dat zoiets als een tijdelijke hotelkamer als ze er even zijn?
quote:Phaedra_ schreef op 30 december 2016 @ 19:10:

[...]

De arme zieltjes. Stuurloos. Gedoemd op te groeien tot psychopaatjes. Ik zit ze nu ook vol medelijden te bekijken, zoals ze hier liggen neergevlijd op de bank.
quote:pejeka schreef op 30 december 2016 @ 19:11:

[...]

En in welk huis hebben ze dan écht hun eigen plekje? Of is dat zoiets als een tijdelijke hotelkamer als ze er even zijn?

In beide huizen, die THUIS zijn.

Dus geen hotelkamer.
quote:Star schreef op 30 december 2016 @ 19:11:

[...]

Nee, het kind heeft TWEE vaste veilige plaatsen.En waarom zou het kind dat fijn moeten vinden? En waarom ga je dan ZELF niet heen en weer pendelen tussen de huizen, zodat het kind kan blijven waar het wil?
quote:Phaedra_ schreef op 30 december 2016 @ 19:00:

[...]

Mijn zoon heeft een hele fijne stiefmoeder, die het mogelijk heeft gemaakt dat hij deels bij zijn vader op kon groeien. Ik vind hun band belangrijk.

Wat fijn voor je zoon! Maar ook voor jou, want het geeft heel veel rust als je je kind met vertrouwen naar de andere ouder kan laten gaan.

Hier een samengesteld gezin. Over mijn oudste al zo'n ruim tien jaar een goed co-ouderschap. Mijn man en ik brengen soms onze gezamenlijke jongste (4 jaar) naar de vader van mijn oudste (14 jaar) en zijn partner voor een logeerpartijtje. Tenslotte breng ik mijn andere kind daar ook al meer dan tien jaar heen zonder me een moment zorgen te maken, en vader vindt het heel leuk om de sibling van zijn kind over de vloer te hebben. Heerlijk als het zo kan.
quote:-Nienke- schreef op 30 december 2016 @ 19:11:

[...]

Ik zit ze nu ook vol medelijden te bekijken, zoals ze hier liggen neergevlijd op de bank.Hou ze maar in de gaten, zodra je je omdraait gaat het plan der vernietiging in werking.
quote:pejeka schreef op 30 december 2016 @ 19:11:

[...]

En in welk huis hebben ze dan écht hun eigen plekje? Of is dat zoiets als een tijdelijke hotelkamer als ze er even zijn?Nee hoor, ze hebben twee eigen plekken. Een hier en een bij hun moeder. Beide uitgerust met stapels kleding, lievelingsknuffels, zelfgemaakte tekeningen, souvenirs van vakanties, foto's, rondslingerende troepjes. Juist doordat ze er niet eens in de veertien dagen zijn, voelt het gewoon als thuis, en niet als een hotelkamer.
Als je bij iets je ego opzij moet zetten is het trouwens bij co-ouderschap.
Ik denk dat de stabiliteit van een co-ouderschap goed is voor dochter. Wat vindt zij zelf? Als het goed lees weet je niet of en wanneer hij uitgezonden worden. Áls dat gebeurt zou ik afspreken dat jij de zorgt zoveel mogelijk overneemt. Als dat moeilijk is, omdat het eigenlijk niet 'jou' weken zijn dan kan de vriendin meehelpen. Dat lijkt me een prima oplossing.
quote:patchouli_ schreef op 30 december 2016 @ 19:12:

[...]

Wat fijn voor je zoon! Maar ook voor jou, want het geeft heel veel rust als je je kind met vertrouwen naar de andere ouder kan laten gaan.

Hier een samengesteld gezin. Over mijn oudste al zo'n ruim tien jaar een goed co-ouderschap. Mijn man en ik brengen soms onze gezamenlijke jongste (4 jaar) naar de vader van mijn oudste (14 jaar) en zijn partner voor een logeerpartijtje. Tenslotte breng ik mijn andere kind daar ook al meer dan tien jaar heen zonder me een moment zorgen te maken, en vader vindt het heel leuk om de sibling van zijn kind over de vloer te hebben. Heerlijk als het zo kan.Prachtig toch als het zo kan?
quote:PlayingTheAngel schreef op 30 december 2016 @ 19:14:

Ik denk dat de stabiliteit van een co-ouderschap goed is voor dochter. Wat vindt zij zelf? Als het goed lees weet je niet of en wanneer hij uitgezonden worden. Áls dat gebeurt zou ik afspreken dat jij de zorgt zoveel mogelijk overneemt. Als dat moeilijk is, omdat het eigenlijk niet 'jou' weken zijn dan kan de vriendin meehelpen. Dat lijkt me een prima oplossing.Ben het er mee eens dat je als ouder het zwaartepunt van de zorg weer meer neemt en dat het prima is als de stiefouder ondersteunend blijft zijn, maar dan wel in een vaste structuur en niet zoals het uitkomt. En ook met ruimte voor quality-time, en niet alleen als oppas.
dubbel
quote:Phaedra_ schreef op 30 december 2016 @ 19:14:

Als je bij iets je ego opzij moet zetten is het trouwens bij co-ouderschap.mooi gezegd. En zo waar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven