Co-ouderschap

12-03-2020 21:55 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Momenteel lig ik in scheiding en zal
ik komende week verhuizen naar mijn eigen woning.
We hebben 2 kinderen en er zal dus een schema gemaakt moeten worden zodat de kinderen weten op welke dagen ze bij welke ouder zijn.
Zelf hebben ze aangegeven dat ze een hele week bij hun vader en een hele week bij mij, te lang vinden.
Er is met hen dus prima over te praten wat ze wel en niet willen.
Maar ik weet niet goed hoe ik wel moet beginnen en waar ik rekening mee moet houden.
Ik zou wel graag het weekend om en om doen, maar wil ze niet 3x per week laten wisselen.
Een vast schema is zeker voor onze jongste wel erg prettig.

Iemand ervaring hiermee die dit wil delen?
Onze zoon is van zondagochtend tot woensdagochtend bij mij en van woensdagmiddag (na een dag kinderdagverblijf) tot zondagochtend bij mijn ex. Werkt uitstekend, we hebben allebei een dag in het weekend met hem en de regelmaat doet hem erg goed, merken we.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Bij mijn oom en tante hadden ze trouwens regeling dat ene kind van dinsdag tot dinsdag bij ouder a was en andere kind donderdag tot donderdag bij diezelfde ouder. Zo hadden beide kinderen iedere week twee dagen 1 ouder alleen.
misschien week op week af en dan op woensdag eten bij de ouder waar je die week niet slaapt bijv ?
Wij hadden de ene week wo-vrijdag bij vader, en de andere week do-maandagochtend. De woensdag wisselde dus contra met het weekend, en vaste dagen bij moeder ma-wo en bij vader do-vrij.
Oorspronkelijk kwam ze zondagavond thuis na het weekend bij vader, maar ze vond het rustiger om tot maandagochtend te blijven en van daar uit naar school te gaan.
Ik werk onregelmatig. Als ik laat of nacht heb zijn ze bij pa. Ze hebben er geen last van. Ik was ook bang dat het te onrustig werd maar ze vinden het prima. Ze hebben alles dubbel en de schooltas met mobiel zijn altijd waar zij zijn.

Eerder hadden we ma/ vrijdagochtend bij mij en vrij/ maandagochtend bij hem. Dat werkte ook prima. Ik werkte onder schooltijd en had vakanties vrij. Ex was doordeweeks nooit voor 20 thuis. Als ik eens iets had in het weekend kon ik ze gewoon een paar uur halen. Ook dat vonden ze prima.

Als je maar zorgt dat ze alles meehebben en niet hoeven sjouwen gaat het best.
Ik heb ook co ouderschap en week week regeling. Ik zou daar ook.altijd voor kiezen. Zo min mogelijk wisselmomenten. Ik heb gemerkt dat de wisseldagen vaak heftig zijn qua weer wennen en dat de andere ouders vooral de eerste 2 dagen wordt gemist. Door omstandigheden wisselen we wel eens vaker (bijv als 1 van 2 iets heeft) maar dan wordt t echt te rommelig. Wij zijn inmiddels 4 jaar uit elkaar maar vooral een vast schema werkt gewoon het beste voor iedereen.
Mijn kinderen moeten nooit wennen eigenlijk. De regels zijn hetzelfde bij pa en ze hebben ook vaak contact met de andere ouder als ze bij de een zijn.
Wat ik zelf ook wel eens zie is dat ze van maandag tot woensdagwoensdagochtend bij bijv moeder zijn. En dan van woensdagmiddag(na school) tot vrijdag bij de ander.

Het weekend wisselen ze dan of zodat ze de dan de ene keer moeder van vrijdag tot woensdag heeft en de andere keer vader woensdag tot zondag maar de dagen doordeweeks staan dan vast.
We hebben er nu voor gekozen om ze op ma-woensdag ochtend bij mij te laten wonen en woensdagmiddag tm vrijdag bij hun vader.
Het weekend wisselt dan.
De kinderen gaven zelf aan dat ze dit ook ok vinden.
Omdat we niet weten hoe het gaat lopen, houden we iig dit schema aan tot de meivakantie en hebben afgesproken om dan allevier aan te geven hoe het ervaren is.

Bedankt voor jullie inzichten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven