Collega/vriendin is er klaar mee

23-03-2020 14:57 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een maand of 8 geleden leerde ik een collega kennen (we hebben verschillende functies en werken op verschillende locaties) tijdens een storing. We raakten door het wachten in gesprek over van alles en nog wat en we voelden een vriendschappelijke klik.
Mijn relatie was net over, die van haar ook.

Zij komt uit een relatie waar vaak voor haar besloten werd en waar wederzijds respect niet goed zat. Ook was haar ex totaal niet sociaal, wat dat betreft ben ik in veel opzichten anders in positieve zin. Ze woonde weer bij haar ouders en ivm het geloof had ze daar maar weinig vrijheid om af te spreken omdat haar ouders dat niet goed zouden vinden. Sowieso was er regelmatig onenigheid.

Ik kom uit een relatie met 1 dochter van bijna 2 jaar. Op het moment dat ik haar leerde kennen woonde ik nog samen omdat het vinden van een huisje voor mijn ex en dochter een enorme klus was. Helemaal omdat ze partime werkt.
Dit alles wist ze. Regelmatig vond ze dat ik moest doorpakken, maar ik wilde wel alles netjes regelen. Dat gaf wel eens wrijving. Ze is gek van mijn dochter en vond het geen probleem dat ze in mijn leven is.
Daar komt bij dat ze erg zoekende was in wat ze nu zelf wilde in het leven. Ze heeft veel bereikt, maar komt uit een gezin waar presteren het thema was. Maar ook dat de beslissingen die ze nam vaak niet goed vielen bij haar ouders. Ook is ze van mening dat een relatie perfect moet zijn.

We spraken vaak na het werk af en soms in het weekend. Mijn ex sprak ook wel eens af voor een date. We praatten veel en we schreven ook wel eens brieven naar elkaar om gevoelens beter op papier te kunnen zetten, stuurden lieve kaartjes en belden veel.

Na 3 maand ging ze op zichzelf wonen in een huisje bij haar tante op het erf. We konden elkaar vaker zien, maar dat was voor haar moeilijk omdat haar tante dat zag en zij had weer contact met haar moeder. Ze vond het heel lastig om haar ouder over mij te vertellen omdat eigenlijk alle aanhang werd afgekeurd. Ik maakte me er minder druk om. Ik ben toen bij mijn ouders ingetrokken zodat mijn ex wat meer ruimte voor zichzelf had. Ik zat veel in gevecht met mezelf en ben iemand die alles alleen wil doen. Het moeilijk vind om hulp te vragen.

In januari is mijn ex verhuisd met mijn dochter en ze hebben het goed naar hun zin. Het was voor mij eerst fijn om alleen thuis te zijn om na te denken. Maar ook omdat ik door veel stress soms erg geprikkeld kan zijn als mijn dochter moet huilen of erg druk is. Dit ligt niet aan haar, zij is gewoon kind.
In februari vond ik het alleen zijn lastig, het was fijn als ik bij mijn collega terecht kon. Samen gingen we leuke dingen doen. Maar toen kwam het punt dat ze wilde dat ik haar meer in mijn leven zou toelaten. Dus dat ze ook bij mij thuis mocht komen. Ik vond dat moeilijk om de reden dat ik er op de een of andere manier onzeker van werd. Uiteindelijk heb ik (ook om mijn dochter) besloten om professionele hulp in te schakelen omdat het een storm is in mijn hoofd. Het gekke is dat wanneer ik bij haar ben dat het dan erg rustig is in mijn hoofd. Binnenkort start de hulp.

Zij gaat ook een hulptraject in ivm de keuzestress en de zoektocht naar zichzelf, het geeft haar zoveel stress dat ze echt blokkeert in dingen. Ook dat ze binnenkort uit het huisje moet en ze niet weet of ze weer bij haar ouders wil wonen of iets voor zichzelf moet zoeken. Maar ook het moeilijk alleen kunnen zijn en erg afhankelijk van iemand zijn dingen waar ze aan wil werken.

Helaas merkte ik na Valentijnsdag afstand bij mijn collega, ze belde wel eens wanhopig op dat ze niet wist wat ze moest doen omdat ze bepaalde beslissingen op haar werk moest maken. Maar ze kan bijvoorbeeld ook heel erg druk maken om wat voor auto ze zou kopen. Ik vind het dan prettig dat ik eeen soort van rots in de branding kan zijn voor haar om haar te helpen adviseren (de keus maak ik niet voor haar, dat mag ze zelf doen). We spraken af en het was leuk, maar ik vond het vreemd dat ze niet wilde zoenen. Die afstand zette door en ze gaf aan dat het voor haar klaar was. Ze heeft teveel aan mij moeten trekken om het feit dat ik haar meer moest toelaten in mijn leven.
Ik baalde want ik had juist mijn ouders verteld van haar, dat was een heeel openhartig gesprek en iets waar ik echt enorm tegenop zat. Ik voelde me er onzeker over omdat ik niet wist hoe ze zouden reageren.

De appgesprekken werden ook minder en ik voelde juist dat ik nu klaar was voor haar omdat ik alles heb afgehandeld (het hoeft niet meer geheimzinnig). Dit wilde ik allemaal alleen doen. We hebben de afgelopen paar weken nog contact gehad. Zelfs nog dat ze me belde en paniek had over vrienden die zouden komen maar niks voor geregeld was.
Ik bood aan om boodschappen te doen, het huisje netjes te maken en voor ze te koken, dat vond ze fijn. Dat weekend ben ik bij haar gebleven omdat ze ziek werd. We hebben veel geknuffeld, gezoend en deels intiem geweest. Het ene moment zei ze: We moeten elkaar los laten, maar het andere moment was ze onze financien aan het bekijken om te zien hoeveel we zouden kunnen sparen als we zouden samenwonen (we hebben het vaak besproken). Het is heel wisselend.
Haar vriendin gaf aan dat ze tijd voor zichzelf nodig heeft. Ik ben dan alleen heel erg bang dat ze gaat Tinderen omdat ze aanhankelijk is en moeilijk alleen kan zijn (haar therapeut adviseerde om dan oude vriendinnen te benaderen om daar de band mee aan te halen). Wil haar gerust de tijd geven, ook voor mij zodat ik goed het hulptraject in kan gaan. Het is eerder gebeurd dat ze zich door mijn vakantie alleen voelde en ging Tinderen.

Na dat weekend heb ik een bericht gestuurd dat ik een stapje terug zou doen omdat ik haar gekwetst heb doordat ik niet doorpakte. Dat was nooit mijn bedoeling en ik wil het ook niet verwarrender voor haar maken. Hoopte dat ik nog wel af en toe mag informeren hoe het met haar gaat. We hebben nog een paar keer gebeld en ondanks de wisselende signalen zei ze ook wel eens: wat moet ik doen zodat je beseft dat het klaar is? Die raakte me diep omdat ik heel erg veel voor haar voel maar voor mezelf eerst dingen afgehandeld wil hebben. Sinds vrijdagochtend is het stil tussen ons. Ik hoop dat het goed met haar gaat. Ze werkt net als mij in de ouderenzorg en het is aanpoten op dit moment.

Voor de goede orde, we hebben nooit iets officieels gehad maar voelden ons wel gereserveerd. Haar vriendin gaf aan dat ik alles heb wat ze zoekt en dan toch zo ineens de deur dichtgooit. Dat snapt ze ook niet helemaal van mijn collega.

Wat kan ik nu doen om haar niet kwijt te raken? Voor nu is haar tijd en ruimte geven het beste. Maar dan?
Alle reacties Link kopieren
Binnusje schreef:
25-03-2020 11:42
Ik probeer het positief te houden naar haar, maar snap de strekking van je bericht en misschien is dat inderdaad beter. Maar als zij contact zoekt wat doe je dan?
Deze reactie heeft mij echt verbaasd. In de post waar je op reageert staat namelijk iets heftigs over je dochter (over jouw blokkeren en dat dat levensgevaarlijk is) en daar ga je helemaal niet op in. Je blijft maar obsessief over die collega bezig. Je moet echt andere prioriteiten gaan stellen , hoor....
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
26-03-2020 18:32
Je moet met hele andere dingen bezig zijn joh, je bent nu al uit elkaar met de moeder van je hele jonge kind, je kunt niet eens voor een kind zorgen, ik vind het eng om te lezen dat je komend weekend alleen met je kind bent aangezien je prikkelbaarheid, storm in je hoofd en de domme keuze om vreemde collega's in je kinds leven uit te nodigen, als ik de moeder was van jouw kind en ik had dit gelezen dan had je het kind zelf alleen nog maar gezien onder toezicht.
Leer eerst eens alleen te zijn, je klinkt als een psychiatrisch patiënt, ik sta niet raar te kijken als je hier volgende week schrijft, nou en toen was mijn dochter hier en ze ging huilen en toen heb ik het huis in brand gestoken..
Helaas nam me collega niet op, die helpt me normaal altijd zo goed :nut:

Doodeng.
Misschien wat gechargeerd,maar dit dus.
Arme dochter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven