Conflict met broer

30-11-2017 16:13 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ivm privacy, te veel details.....
babette2017 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 19:18
Reden: Privacy
97.16% gewijzigd
Wonen jullie allebei nog thuis?
Nee, beiden al 12 jaar niet meer. Hij is mijn oudere broer.
Tja negeren dan maar. Hij doet jou er geen kwaad mee. Het is uiteraard zeer irritant, maar hem erop wijzen helpt blijkbaar niet en om nu ruzie te gaan maken is ook weer zo wat.
Er niet op ingaan en wat afstand nemen. Dus weinig tijd apart met hem. In je hoofd keihard lachen.

Je kan ook gewoon hem afkappen en overgaan op een ander onderwerp.

Of duidelijk aangeven dat jij er niks mee kan, er andere dingen van denkt en dat je geen zin meer hebt in dat soort gesprekken.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 30-11-2017 16:22
63.19% gewijzigd
ene oor in, andere uit.
Babette2017 schreef: ↑
30-11-2017 16:17
Nee, beiden al 12 jaar niet meer. Hij is mijn oudere broer.
Waarover gaat het conflict nou precies?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Hij heeft een officiële test laten doen? Zo nee: wat raar om te zeggen... Ik kom uit de BNN-IQ-test ook hoogbegaafd, maar ben dat absoluut niet :mrgreen: .
Waarom vind jij dat je met hem een conflict hebt? Het komt op mij eerder over als een verschil in mening over iemand die niet in jouw huis woont. Hoe moet ik dat rijmen met 'conflict' in de topictitel?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Welk conflict?
Hij zegt hoogbegaafd te zijn en jij gelooft dat niet.
Nou en? Dan niet toch?
Misschien is het niet handig om jezelf een diagnose te geven, maar zie niet in waarom dat in dit geval arrogant zou zijn.

Overigens komt het vaker voor dat bij hoogbegaafdheid/hooggevoeligheid wordt gedacht aan ADD, dus het is in ieder geval niet een niet-plausibel verhaal (hoewel het natuurlijk lastig te beoordelen is of het waar is of niet)

Ik vraag me af wat de onderliggende factoren zijn waaraan je je zo stoort bij broer. Oke, hij werkt niet et cet, hij praat veel over zichzelf, maar is dat zo erg dat je hierdoor een conflict met hem hebt? Wat stoort je nu echt aan hem?
Wat wil je precies aanpakken? Wil je een betere band met hem of wat wil je precies?
Wat moet je aanpakken?
Niks. Hij leeft zijn leven, jij de joue. Gewoon glimlachen en ja knikken.
Het probleem zit het vooral in het feit dat hij alleen daar over kan praten. Nooit eens over het weer, de honden of het werk (bij wijze van). Hij verwijt mij nu dat ik geen contact meer zoek en hem niet even bel, terwijl ik geen behoefte heb om met hem te spreken. Ik vind het lastig om tegen hem te zeggen dat ik hem niet geloof en dat ik zijn verhalen beu ben. Dat ik het jammer vind dat ik niet gewoon een normaal gesprek met hem kan voeren. Het ADD verhaal kon ik nog wel accepteren, maar nu dit weer. Ik vind het zo vermoeiend.
Gewoon zeggen: je kan alleen maar over jezelf praten, dat ben ik zat.
Soms hebben mensen weinig om over te praten. Is het mogelijk met humor er mee om te gaan en op een ander onderwerp over te gaan?

Als je sowieso geen behoefte hebt, dan zou ik het erbij laten. Als hij behoefte heeft aan contact dan moet hij bellen.
ja wat is er loos eigenlijk, behalve dat hij wat vervelend is?
Lorem Ipsum
Belt hij jou dan wel? Anders gewoon een keer langs gaan vertellen hoe jij erover denkt en voorstellen dat deel niet meer nummer één in jullie contact te laten zijn?
Wat verdrietig dat je broer zo vast draait in zijn leven. Dat hij naar iets zoekt waardoor dat zo is gekomen.

Jullie komen uit hetzelfde nest en toch zijn jullie totaal verschillend.

Je kan zelf het onderwerp op iets anders sturen. Of hem zeggen dat je het graag ook eens met hem over andere onderwerpen hebt. Erken in elk geval dat dit voor hem Heel Belangrijk is. Niet om je te sarren, maar omdat hij kennelijk niets anders heeft.
Komt op mij over dat je broer op zoek is naar zijn eigen handleiding. Dat hij merkt dat hij niet in het hokje 'normaal' past en zoekt naar een verklaring.
Dat jij hem niet in zijn gekozen hokje zou stoppen zou daar los van kunnen staan?
Je hoeft er helemaal niets mee.
Weet je overigens zeker dat het een zelf-diagnose is, of denk je dat?
Hoogbegaafdheid is geen opschepperij ofzo, het kan echt tot problemen leiden.

Een diagnose kan gevolgen hebben. Een gevolg kan zijn dat iemand van zichzelf niets meer hoeft omdat het gezien de diagnose toch geen zin heeft, maar een gevolg kan ook zijn dat iemand "dat wat er mis is" een plekje kan geven en een handreiking heeft om goed te kunnen gaan functioneren.

Dat laatste kost tijd.
Moeilijke situatie. Je bent zijn zus en niet zijn hulpverlener.

Lijkt erop dat er heel wat meer aan de hand is met je broer dan ADD of al dan niet vermeende hoogbegaafdheid.

Een baan lijkt me eerste prioriteit voor hem. Geeft gelijk een dagritme, sociale contacten met collega's die anders in het leven staan, inkomsten, afleiding van eigen problemen etc.. Je kunt eens een keer voorstellen, voor zover niet al gedaan.
Met mijn broers en zussen hebben we fases. Dan weer vindt die zus mij een tijdje irritant, dan weer erger ik me aan een broer.
Nu is een hot topic dat een broer ons allemaal zat is en veel van zijn problemen zijn vooral een andere broer zijn schuld, vind hij.
Dan vindt de rest elkaar weer in geklaag over zijn geklaag etc.
Het fijne van broers en zussen vind ik dat dit gewoon kan. Ineens een paar jaar later vind je elkaar weer.
Nu moet er wel een lijmmiddel zijn (gezamenlijke feestdagen of andere tradities) of een persoon die zijn of haar best blijft doen.
Ik zou me er niet te druk om maken dus.

Mijn eigen zus heeft zichzelf uitgeroepen tot de beoefenaar van een bepaald beroep, waar ze verder niks mee doet betaald of onbetaald.
Maar wenst daar wel heel veel aandacht voor en is nu de onbegrepen artiest, die door desinteresse vanuit de familie niet tot bloei kan komen.
Bel ik haar dan is ze of vol van een net ontdekte vorm van dat beroep en in mijn ogen vage plannen, of zit met medetypes in een soort bubbel met eigen jargon etc.
Gaat vanzelf een keer over, denk ik dan. Of ze vindt de spirit en het is waar, daar hoop ik op.
Het zou toch goed zijn dat je broer een sleutel heeft tot oplossen van zijn problemen?
Hoe reageren je ouders hier op?
Ik kan me voorstellen dat dat best irritant is, iemand die het over niks anders kan hebben dan zijn (al dan niet terechte) diagnose.

Het lijkt me effectiever om te praten over wat je wél wil, dan die diagnose te bestrijden. Van discussie over zijn diagnose wordt hij alleen maar hardnekkiger.

Wat je mist is dat je het ook eens over andere dingen kan hebben. Dus daar zou ik op insteken: hé broer, ik wil ook mijn verhaal kwijt over mijn werk/vakantie/sport, of kunnen we het ook eens hebben over films/boeken/bandjes of wat je dan ook maar een leuk onderwerp vindt.

En als hij doorzaagt over zijn hoogbegaafdheid: joh, ik snap dat je er mee zit, en dat je dit of dat even kwijtwilde, maar er is meer in het leven en ik vind het gezellig als we ook nog kunnen kletsen/film kijken/poolen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven