Constante druk in nieuwe relatie

05-12-2023 10:29 1009 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is mijn eerste topic. Ik heb lang getwijfeld of ik hier iets zou posten. Ik ben heel bang voor herkenning.

Sinds een kort jaartje heb ik, na een pittige scheiding, een nieuwe relatie. In het begin was dit heel verfrissend en verrassend leuk, maar inmiddels ervaar ik heel wat druk. Ik denk vaak dat dit aan mij ligt, omdat ik nagenoeg de volledige zorg voor mijn kleuter heb doordeweeks en daarnaast een drukke baan heb. Ik ben daardoor vaak moe en niet meer in staat om genoeg aandacht te besteden aan mijn relatie.

De druk die ik ervaar komt denk ik ook omdat deze relatie me af en toe benauwt. Hij wil alles samen doen. Als ik mijn kind het weekend niet heb wil hij samen zijn. In die weekenden draait het dan ook vooral om lief zijn, knuffelen en veel seks. Soms wel 6x in het weekend. Seks, zoenen en knuffelen is voor hem heel belangrijk. Ik zet mezelf regelmatig over mijn vermoeidheid heen, omdat hij nog wil knuffelen. De momenten dat mijn kind er wel is, vind hij niet echt samen zijn.

Ik heb vaker aangegeven dat ik ook ruimte voor mezelf nodig heb. Om mijn huishouden op orde te houden, maar ook om mijn sociale leven niet te verwaarlozen en soms om gewoon in m’n pyjama te Netflixen. Afspreken om met een vriendin iets leuks te gaan doen in die weekenden of dat ik aangeef dat ik later kom (zaterdag ipv vrijdag) omdat ik mijn huishouden moet doen leidt niet zelden tot discussies. Hij vindt dat ik niet genoeg laat blijken dat ik hem graag wil zien en dat ik hem leuk vind. Dat er alleen maar momenten van af gaan in plaats van erbij. In telefoongesprekken krijg ik vaak terug dat hij graag zou willen dat ik tussendoor laat blijken dat ik van hem hou en laat hij blijken dat hij wil dat we lief voor elkaar zijn die avond. Ik voel hierdoor een enorme druk; alsof ik tekortschiet. Het is niet dat ik hem helemaal niets laat blijken, maar het lijkt nooit genoeg. Ik zie hem twee dagen doordeweeks en meestal alle weekenden. Ik vind het regelmatig veel en ik merk dat ik uit balans raak. Met name omdat ik voor m’n gevoel na een werkdag nog lief ‘moet’ doen, uitgebreid moet zoenen en knuffelen, maar ook het voeren van de discussies over wel/niet afspraken maken met vriendinnen in bepaalde weekenden breekt me gewoon op.

Dit is niet het enige. Hij heeft over veel dingen een mening. Hij bemoeit zich gevraagd of ongevraagd met de omgang met mijn ex-partner, heeft een mening over hoe ik of mijn vriendinnen zich tegenover elkaar gedragen, heeft een mening over keuzes die ik maak met betrekking tot mijn vrije tijd (laat naar bed, uitgaan, afspreken met iemand, iets leuks doen met kind zonder hem, op vakantie met een vriendin). Ook heb ik het idee dat hij mijn telefoon gecontroleerd heeft, omdat hij vraagt naar bepaalde zaken die ik hem niet verteld heb. Verder hebben we veel discussies over het feit dat ik rook.

Ik merk dat ik uitgeput raak. Hoe zeer ik ook mijn best doe, er is altijd iets. Inmiddels heb ik het punt bereikt dat ik inderdaad niet vaak meer laat blijken dat ik hem graag zie. Ik wil gewoon rust. Het kost me steeds meer moeite om het leuk te hebben. Ik ben negatief en moe. Ik kan hem daarom ook niet geven wat hij graag wil; bevestiging en liefde.

Als ik teruglees wat ik tot nu toe heb opgeschreven schrik ik. Maar er is ook een andere kant. We hebben het niet altijd minder fijn, er zijn ook heel fijne momenten. Hij vertelt me vaak dat zijn intenties goed zijn; hij maakt zich zorgen om me en hij ziet me gewoon graag omdat hij me zo leuk vindt. Zijn mening en z’n teleurstelling mag er zijn; dat ik me daardoor schuldig voel of dat ik me aangevallen voel zit ook deels in mij. Ik voel me snel schuldig en ik ben iemand die het anderen graag naar z’n zin maakt. Hij hoopt dat ik ga zien dat hij alleen maar echt heel lief voor me is als ik minder vermoeid ben. Ik ben perfect voor hem en wat we hebben/hadden in de eerste maanden was echt perfect.

Ik weet niet meer zo goed wat ik moet doen. Ik wil wel geven, maar het lukt me niet meer. Ik denk steeds vaker dat ik gewoon alleen wil zijn. Het voelt niet alsof ik zomaar mag kappen. Dan kwets ik hem en ik heb een hele andere boodschap uitgedragen; dat hij het is voor mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk steeds vaker dat ik gewoon alleen wil zijn. Het voelt niet alsof ik zomaar mag kappen. Dan kwets ik hem

...maar als je bij hem blijft kwets je jezelf. Wie is belangrijker voor je? Hij of jij (en je kind)
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Of je gelooft wat hij jou vertelt, of je gelooft wat je eigen lichaam en geest je vertellen.
Hij beweert dat hij lief is voor jou, jouw lichaam vertelt jou dat je je leeggezogen voelt door de manier waarop jullie nu met elkaar omgaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit klinkt niet goed. Je hoéft niet bij hem te blijven. Hij klinkt behoorlijk verstikkend. Ik was al lang weggeweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rode Vlaggen.
Alles komt goed, de rest niet.
Je mag het uitmaken hè.
Alle reacties Link kopieren Quote
MissyImpossible schreef:
05-12-2023 10:29
Zijn mening en z’n teleurstelling mag er zijn; dat ik me daardoor schuldig voel of dat ik me aangevallen voel zit ook deels in mij. Ik voel me snel schuldig en ik ben iemand die het anderen graag naar z’n zin maakt.
Dit kan je ook heel goed omdraaien, hè? Jouw vermoeidheid, ergernis, weerzin mogen er zijn; dat hij zich daardoor afgewezen voelt zit in hem. Hij voelt zich wat sneller tekortgedaan en is iemand die de verantwoordelijkheid voor zijn welzijn snel bij een ander legt door nogal veeleisend te zijn en er maling aan te hebben dat diegene daar eigenlijk te moe voor is of andere behoeftes heeft op dat moment.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dit klinkt toch ook wel heel benauwend, je krijgt in zo een relatie toch geen lucht, dat hij ook altijd die bevestiging wilt hebben van jouw kant?!

Waarom zou je deze relatie niet stop mogen zetten? Ja hij zal gekwetst zijn ,maar met dit gevoel in een relatie blijven schiet ook iet op!
parbleumondieu schreef:
05-12-2023 12:04
Of je gelooft wat hij jou vertelt, of je gelooft wat je eigen lichaam en geest je vertellen.
Hij beweert dat hij lief is voor jou, jouw lichaam vertelt jou dat je je leeggezogen voelt door de manier waarop jullie nu met elkaar omgaan.
Heel mooi gezegd. Luister naar jezelf. Dit is het gewoon niet.
Het kan voor een andere vrouw allemaal super leuk zijn, maar voor jou niet.
Hij mag leuk geknuffeld willen worden en heel veel fysieke aandacht willen, jij wil in rust en ruimte geliefd zijn.
Beiden in principe niet verkeerd maar hoe hij oplegt en dwingt vindt ik niet zo liefdevol. Het lijkt alsof liefde voor hem is: over grenzen heengaan.
Van jou dan. Zijn grenzen zijn leidend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rode vlaggen overal.
Met toeters en bellen erbij, een soort fanfare.

Jij bent perfect voor hem: nee. Dat zegt hij alleen maar omdat jij je dan vervolgens aan die opgelegde standaard dient te houden.
'mijn intenties zijn goed': rot tekst om aan te geven dat hij het misschien niet goed doet, maar dat hij het heus wel goed bedoeld. Dus: luister naar mijn woorden en kijk niet naar mijn daden.

Hij is je nu al aan het vervreemden van je vriendinnen.
Hij vindt zichzelf tekort gedaan als je kind er bij is.
Hij wil meer tijd, meer aandacht en meer seks.

Dat jij je snel schuldig voelt en het anderen graag naar hun zin maakt is juist wat hij zo fijn vindt aan jou. Namelijk: dat jij je graag schikt naar zijn wensen. "het is toch alleen maar fijn dat ik jou graag voor mezelf wil, zie het als een compliment dat ik zo graag bij je ben"


Dit is de typische lovebombing fase. Dit is de standaard zetten voor hoe hij het wil en vooral dat eigenlijk alleen zijn mening belangrijk is. Je wil toch zo graag dat hij gelukkig is? Waarom doe je dit/dat dan niet, is toch een kleine moeite...je zou het toch ook fijn vinden als ik dat voor jou zou doen, etc. etc.

GET OUT.
Dit is niet goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dit echt niet klinken als een leuke man en al helemaal niet als een leuke relatie. Eerder als een veeleisende baan die heel leuk leek toen je eraan begon maar die je nu al begint op te breken en waarvan je het gevoel hebt dat je vastzit aan het contract dat je hebt getekend. Hij denkt voornamelijk aan zichzelf, al probeert hij het te verpakken alsof hij dat wel doet en jij voelt je terecht verstikt, maar legt jezelf op om hierin te blijven, want anders kwets je hem. Tja, heel vervelend voor hem, maar hij is voor jou gewoon niet zo'n fijne partner, dus dan kan dat wel eens gebeuren. En zelfs als hij wel een ontzettend leuke, lieve partner was die je volop de ruimte gaf, bestaat er een kans dat jij toch niet meer verder wil, dat is het risico van een relatie.

En ja, het zal even een zure appel zijn waar je doorheen moet bijten, want hij zal het ongetwijfeld niet sportief opvatten, maar jezelf maar opofferen door in een relatie te blijven die je uitput, alleen om hem niet te kwetsen is echt geen optie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
parbleumondieu schreef:
05-12-2023 12:04
Of je gelooft wat hij jou vertelt, of je gelooft wat je eigen lichaam en geest je vertellen.
Hij beweert dat hij lief is voor jou, jouw lichaam vertelt jou dat je je leeggezogen voelt door de manier waarop jullie nu met elkaar omgaan.
En dat is persoonlijk, hè? Dat is jouw gevoel, wat hij daar ook van vindt.
Er zijn vast andere vrouwen die minder tijd voor zichzelf nodig hebben en die er wel van houden de hele avond aan elkaar te zitten. Ik zou er ook doodmoe van worden. En natuurlijk heb je sowieso tijd nodig voor andere taken en voor andere mensen. Heeft hij zelf geen andere contacten?

Edit: 'Lief zijn voor elkaar' kan er overigens ook heel anders uitzien, hè? Je vriendin na een drukke dag alleen / met rust laten terwijl je zelf eigenlijk liever zou knuffelen, valt - voor mij - óók onder 'lief zijn'.
lariba wijzigde dit bericht op 05-12-2023 12:27
14.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze man is jou helemaal aan het leegzuigen met z'n energie en verwachtingen. En het is duidelijk dat jij andere verwachtingen en wensen hebt. Hij is overattached en ook nog enorm controlerend. Tegelijkertijd heeft hij commentaar op alles wat jou jou maakt. Het is duidelijk dat jij niet jezelf kan zijn in de relatie. Ik denk dat je moet nadenken of dit in de toekomst beter gaat worden.

Bewaak je grenzen en communiceer erover. Bespreek dat je meer tijd wilt voor jezelf en andere dingen, en dat jij geen commentaar accepteert op wie jij bent. Het is aan hem om het te accepteren of niet. Maar dit klinkt behoorlijk toxic.

Er zijn ook andere mannen in de wereld die je leuk vinden om wie je bent en je vrij laten om te doen waar je blij van wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij zuigt je leeg, laat dat alsjeblieft niet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
s-a-r-kast schreef:
05-12-2023 12:23

Dat jij je snel schuldig voelt en het anderen graag naar hun zin maakt is juist wat hij zo fijn vindt aan jou. Namelijk: dat jij je graag schikt naar zijn wensen. "het is toch alleen maar fijn dat ik jou graag voor mezelf wil, zie het als een compliment dat ik zo graag bij je ben"
Precies. Dat jij je snel schuldig voelt, dat zal hij graag zo willen houden. En dus volop op je schuldgevoel inwerken als je niet doet wat hij wil.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik krijg het al benauwd bij het lezen van de OP.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lariba schreef:
05-12-2023 12:24
En dat is persoonlijk, hè? Dat is jouw gevoel, wat hij daar ook van vindt.
Er zijn vast andere vrouwen die minder tijd voor zichzelf nodig hebben en die er wel van houden de hele avond aan elkaar te zitten. Ik zou er ook doodmoe van worden. En natuurlijk heb je sowieso tijd nodig voor andere taken en voor andere mensen. Heeft hij zelf geen andere contacten?
Ik denk dat het nooit fijn is als het opgedrongen is, zelfs niet als je behoefte aan affectie ook heel hoog is. Er komt altijd wel een keer een moment dat je er om wat voor reden dan ook even minder behoefte aan hebt, omdat je even niet lekker bent, moe bent of wel gewoon met vriendinnen af wil spreken. Ik denk dat een man met veel behoefte aan fysiek contact en een op een contact echt alleen fijn is als hij het toch ook respecteert als het even niet gebeurt, ook als je in 99,9% van de tijd evenveel behoefte daaraan hebt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik word al moe als ik het alleen maar lees. Zou er snel een punt achter zetten en je richten op je eigen leven. Die man is alleen maar extra ballast.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is hij de laatste man op aarde, en hij bent de laatste vrouw? Nee dus, er zijn er van allebei nog meer dan genoeg. Dus zoek allebei iemand die beter bij je past
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Werkelijk enorm bedankt voor de reacties. Het voelt inderdaad ontzettend verstikkend, maar het voelt tegelijk ook alsof ik het niet mag beëindigen. Omdat hij zoveel in mij (en mijn kind) heeft geïnvesteerd, maar ook omdat ik blijkbaar niet zie dat hij zo lief voor me is. Vaak is het zo dat als ik dingen bespreekbaar maak over zijn gedrag dat hij dan in de slachtofferrol duikt en zijn liefde voor mij benadrukt. Dat brengt me steeds op een dwaalspoor; het ligt aan mij.

Ik krijg deze week tijd voor mezelf. Daar was wel een enorme woede uitbarsting voor nodig waarin ik gezegd heb dat ik rust wil en dat het alleen maar om hem draait met het dringende verzoek te vertrekken. Ook daarover hebben we daarna weer een discussie gehad; hij cijfert zichzelf volledig weg omdat ik ruimte nodig heb. Hij denkt de laatste tijd veel aan mij en geeft me veel meer ruimte. Hij is ook bereid af te spreken doordeweeks minder of geen seks te hebben zodat ik kan uitrusten. Ik krijg hier de kriebels van. Het impliceert dat de ongeschreven regel is dat we dus elk contactmoment seks hebben. Het impliceert en bevestigt wat mij betreft ook weer dat de norm is dat we zo veel mogelijk samen zijn.

Uitmaken vind ik onwijs moeilijk. Ik weet niet wat ik moet zeggen. Ik heb het gevoel dat ik me voor deze 'grote keuze' moet verantwoorden. Dat zeggen 'ik ben niet meer verliefd' niet genoeg is. Er zal ook weerstand komen als ik me wel verantwoord voor die keuze. Ik weet niet of ik daar tegen opgewassen ben. Daarom durf ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Single zijn geen optie?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Eurus schreef:
05-12-2023 12:48
Single zijn geen optie?
Oh voor mij zeker wel. Ik vind het helemaal niet erg om single te zijn. Het zou mij ruimte geven om te doen wat ik graag wil. Het zou me ook de ruimte geven om met mezelf aan het werk te gaan. Er staat schematherapie gepland vanwege mijn pleasende karakter en mijn zelfbeeld.

Neemt niet weg dat ik hem op een bepaalde manier wel ga missen. Het is niet alleen maar kommer en kwel. De weekenden zijn ook hartstikke leuk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp dat jij het gevoel hebt dat je je moet verantwoorden, maar dat is niet zo. Enige uitleg is voor hem wel fijn, maar hij hoeft het niet te begrijpen of te accepteren.

Jouw gevoel dat de relatie je beklemt en dat hij meer tijd, aandacht en sex vraagt dan jij kunt en wilt bieden, is gewoon genoeg om er een eind aan te mogen maken. Edit: Als mededeling dus. Niet als discussiepunt.
lariba wijzigde dit bericht op 05-12-2023 13:11
6.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
'Hij is bereid minder af te spreken'? Excuse me? Afspreken doe je toch bij gratie van vrijwilligheid? Het is toch niet iets wat verplicht is en waar hij je dispensatie voor kan verlenen?

Als jij niet ziet hoe lief hij is dan zal hij misschien gewoon wel niet zo lief zijn als hij zelf denkt. Wat koop jij in godsnaam voor lief gedrag dat je niet als lief gedrag ervaart? En dat hij veel heeft geïnvesteerd, tja, jammer, risico van een relatie. Je bent hem echt helemal niks verplicht hoor, laat je dat vooral niet aanpraten.

Ik zou me ook heel hard gaan afvragen of hij nou voor je kind zo'n fijne stiefvader zal zijn. Iemand die niet vies is van een potje emotionele chantage, vindt dat hij dankbaarheid af moet kunnen dwingen, die denkt dat hij bepaalt wat er wel en niet gebeurt, die gewoon voor jou beslist hoe je zijn acties opvat, bij wie je letterlijk moet schreeuwen om even wat rust te krijgen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
MissyImpossible schreef:
05-12-2023 12:48
Uitmaken vind ik onwijs moeilijk. Ik weet niet wat ik moet zeggen. Ik heb het gevoel dat ik me voor deze 'grote keuze' moet verantwoorden. Dat zeggen 'ik ben niet meer verliefd' niet genoeg is. Er zal ook weerstand komen als ik me wel verantwoord voor die keuze. Ik weet niet of ik daar tegen opgewassen ben. Daarom durf ik niet.
Ik pik dit stukje er even uit.
Volgens mij wil jij stoppen met deze relatie. Kies aub voor jezelf. Vertel het hem en blokkeer hem daarna, zodat er geen verdere discussies mogelijk zijn. Ik denk niet dat jullie hier samen uit gaan komen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven