Contact met vader

05-08-2018 19:19 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om met de deur in dit topic te vallen: ik geef niet om mijn vader en eigenlijk wil ik geen contact meer. Maar er is geen ruzie, hij is momenteel behoorlijk aan het kwakkelen (grotendeels door een ontzettend slechte levensstijl), maar ik ga met zo’n ontzettende tegenzin bij hem langs dat het mij een rotgevoel geeft en bijna mijn leven beheerst.

Ik heb nooit een goede band met hem gehad, er is totaal geen interesse in mij en mijn vriend en kinderen en alles draait om hem. Ik heb door hem een nare jeugd gehad en het lijkt wel of ik hem dat steeds meer kwalijk neem hoe ouder ik word.

Hij is een alcoholist, nemen we hem mee uit eten dan drinkt hij bier alsof het water is en ik mag er niks van zeggen. Ik zeg er wel wat van, maar hij heeft er maling aan. Hij drinkt al heel lang alcohol, dat hij nog leeft is een wonder.

Ik heb hier gesprekken over gehad met een psycholoog en vriendinnen en die geven eigenlijk allemaal hetzelfde aan; probeer ermee te dealen, hij verandert toch niet.

Maar ik wil er niet meer mee dealen, het gaat niet alleen om het drinken, maar om de band die ik niet met hem heb. De dingen die hij geflikt heeft en waar ik niet over met hem kan praten. Ik ben hem gewoon zat.

Is het erg dat ik dit voel? Maar vooral, hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Verhaal is in een notendop, ik kan er niet heel veel over uitweiden, omdat het dan echt te privé wordt. Ik ben misschien vooral benieuwd naar tips en verhalen, misschien met beide benen op de grond te worden gezet.
claudia2010 wijzigde dit bericht op 27-01-2019 09:35
0.07% gewijzigd
Solomio schreef:
05-08-2018 21:56
Dat geldt voor de meeste kinderen, dat anderen keuzes voor ze maakten.

Ik moest koste wat het kost contact houden met mijn vader, want dat is heel erg belangrijk na een scheiding.
Daar ben ik het in theorie mee eens, maar in mijn geval was het dan weer helemaal niet zo verkeerd geweest als er iemand voor mij beslist had dat ik hem niet meer hoefde te zien.
Wij moesten in het begin ook contact houden, werd ook door de kinderrechter bepaald, maar dat ging faliekant mis dus eigenlijk had de kinderrechter geen andere optie meer dan contactverbod.
A diamond is a piece of charcoal that handled stress exeptionally well.
Ik voel me eigenlijk best wel raar nu ik de enige ben met spijt.
rainbo schreef:
05-08-2018 22:05
Waarom? Omdat andere mensen hun eigen waarheid verkondigen en verdedigen. Dit is jouw waarheid en die is net zo echt als die van degene die geen spijt heeft. Laat je aub niks aanpraten.
Vesper- schreef:
05-08-2018 22:07
Waarom? Omdat andere mensen hun eigen waarheid verkondigen en verdedigen. Dit is jouw waarheid en die is net zo echt als die van degene die geen spijt heeft. Laat je aub niks aanpraten.
Dat is ook wat ik mezelf probeer voor te houden, ik probeerde net uit te typen wát mij spijt, maar halverwege bleef ik steeds steken, kreeg de zin niet af. Misschien rijmt mijn spijt toch niet met de reden waarom ik nooit meer contact met hem heb gezocht, ook niet toen ik te horen kreeg dat hij op sterven lag. Maar laat maar, ik wil dit topic niet met mijn sores vervuilen.
rainbo schreef:
Waarom raar?

Nogmaals: Als ik het zo lees is jouw situatie wezenlijk anders, omdat een ander beslist heeft dat je geen contact had.
Kan me voorstellen dat je dan wel spijt hebt.
Try something new today. For example: make a good decision.
Week 13 van de Extremely Demotivational Calendar
rainbo schreef:
Ik heb altijd contact gehouden en heb hier nooit spijt van gehad. Wel is het moeilijk geweest. Ik zou me echt schuldig hebben gevoeld achteraf als ik dit niet had gedaan. Voor jou is het anders omdat je er geen stem in had.
anoniem_64df35cce50ab wijzigde dit bericht op 05-08-2018 22:36
7.92% gewijzigd
rainbo schreef:
Nergens voor nodig. Zoals Solomio ook al zei, jij hebt niet gekozen voor het niet hebben van contact, het kon voor jou dus helemaal niet een weloverwogen keuze zijn. Dan is het niet raar dat het achteraf misschien toch niet is gegaan zoals jij wilde.
Solomio schreef:
05-08-2018 22:21
Waarom raar?

Nogmaals: Als ik het zo lees is jouw situatie wezenlijk anders, omdat een ander beslist heeft dat je geen contact had.
Kan me voorstellen dat je dan wel spijt hebt.
Het was de beste beslissing die iemand ooit voor mij heeft genomen, het kon niet anders, ik ben er echt dankbaar voor. Het voelde alsof iemand me eindelijk in bescherming nam. Later koos ik er zelf voor om geen contact meer met hem te zoeken, dat was mijn beslissing. Het is raar omdat ik er op terugwerkende kracht nog steeds achter sta dat ik geen contact met hem zocht, maar het is ingewikkeld of ik maak het ingewikkeld voor mezelf. Het spijt me dat we niet meer tijd hadden om de wonden te laten helen, zodat ik met hem als volwassen vrouw iets sterker in mijn schoenen een gesprek had kunnen voeren. Ik kan me daar niets bij voorstellen omdat ik nog zo klein was toen ik voorgoed uit zijn leven verdween.
rainbo schreef:
05-08-2018 22:39
Het was de beste beslissing die iemand ooit voor mij heeft genomen, het kon niet anders, ik ben er echt dankbaar voor. Het voelde alsof iemand me eindelijk in bescherming nam. Later koos ik er zelf voor om geen contact meer met hem te zoeken, dat was mijn beslissing. Het is raar omdat ik er op terugwerkende kracht nog steeds achter sta dat ik geen contact met hem zocht, maar het is ingewikkeld of ik maak het ingewikkeld voor mezelf. Het spijt me dat we niet meer tijd hadden om de wonden te laten helen, zodat ik met hem als volwassen vrouw iets sterker in mijn schoenen een gesprek had kunnen voeren. Ik kan me daar niets bij voorstellen omdat ik nog zo klein was toen ik voorgoed uit zijn leven verdween.
Het is altijd lastig als keuzes voor je worden gemaakt, ook als het de juiste keuze was. Als je de keuze zelf maakt kan het helemaal in je eigen tempo en tijd, als de keuze wordt gemaakt overkomt het je gewoon.
Mijn vader was vroeger een prima vader maar toen wij volwassen waren en kinderen kregen had hij geen enkele interesse in mijn gezin, wel in het gezin van mijn zus (later ook veel minder). Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om geen contact meer te hebben. Dit heeft ook te maken met een ongeluk van een van mijn kinderen en de reactie daarop (of juist geen reactie).

Toen hij 5 jaar later erg ziek werd en mijn zus er alleen voor stond ben ik mijn zus gaan helpen. Daarvoor had ik wel weer contact met mijn vader maar zeer summier.
Ik heb nooit spijt gehad van de tijd dat ik hem niet gezien heb en moet eerlijk bekennen dat ik hem nooit gemist heb na zijn overlijden.

To, je kan het ook dood laten bloeden. Zelf geen contact opnemen en kijken wat hij dan doet. Hou het heel kort en ga direkt weg als het voor jou vervelend wordt.
Ik heb alleen de OP gelezen, maar dit had zo bijna letterlijk over mijn 'vader' kunnen gaan.

Ook een alcoholist, en een gokverslaafde, al zal hij dat never ever toegeven.
Nadat hij gescheiden is van m'n moeder, wat ik begreep is ons contact drastisch vermindert. Ook vanwege het feit dat zijn nieuwe vriendin, mij niet echt kon waarderen.
Inmiddels hebben we al 3 jaar geen contact meer. Want zolang ik geen contact leg, hoor of zie ik hem niet. Blijkbaar is dat wat kinderen horen te doen. En niet de ouder.
Ik heb me er bij neer gelegd. Ik mis er niks meer aan. M'n kinderen ook niet. Hij maakt afspraken en komt ze niet na. Ook niet met de kinderen. Ik bespaar m'n kinderen liever die teleurstellingen.
Sta er bij stil dat jouw vader het product is van zijn opvoeding en dat hij op zijn manier voor je gedaan heeft wat hij kon en wat binnen zijn vermogen lag.

Persoonlijk vindt ik het nogal cru om je vader langs de meetlat van jouw wensen te leggen. Het komt dan dikwijls voor dat kinderen meer willen hebben dan ouders kunnen geven al doen ze nog zo hun best. Om ouders te veroordelen wegens hun onvermogen gaat m.i. erg ver.

Je schrijft dat je vader alcoholist is maar weet jij waardoor je vader alcoholist is geworden? Je vader zal zijn toevlucht gezocht hebben in alcohol om de gevoelens van onmacht te verzachten en maar niet de confrontatie met zijn eigen verleden en heden aan te hoeven gaan.

Alcoholisme tast het brein aan waardoor zij in nare mensen kunnen veranderen. Stoppen met drinken heelt het brein niet en mening ex-alcoholverslaafde blijft nare trekken houden.

Neem eens contract op met Kentron voor informatie over begeleiding voor naasten van alcoholverslaafden. Contact verbreken zou ik niet direct doen maar houd je bezoekjes kort en algemeen. Je vader zit gevangen in zijn eigen hel van de alcohol. Dat hij alleen aan zichzelf denkt en geen interesse heeft in jou en je gezin, wilt nog niet zeggen dat hij niet op zijn manier van jullie houdt.

svp niet quoten:

Ik weet waarover ik praat, mijn moeder was ook verslaafd. Niet aan alcohol maar aan medicijnen waarbij een aantal door jou beschreven situaties zorgden voor vervreemding. Ik dacht ook dat overlijden zou zorgen voor rust voor mijzelf maar het tegendeel was waar want toen werd pas duidelijk hoe kwaad ik op haar was en hoe diep die woede zat. Het heeft lang geduurd voor ik mijn jeugd kon en durfde te zien in het licht van die tijd voordat ik het een plaats kon geven. Ik kan nu zeggen dat mijn moeder van mij hield maar er niet voor mij kon zijn en er sprake was van emotionele verwaarlozing. Het is met mij uiteindelijk goedgekomen maar dat ging niet zonder de nodige slag of stoot.

Ik wens je veel wijsheid maar bovenal veel sterkte toe.
Kleppeboxx, ik wou alleen even tegen je zeggen dat jouw bijdrage heel waardevol voor me is, je verwoordt het heel scherp, bedankt.

Het is nu even een chaos in mijn hoofd, dus ik laat het hierbij. Solomio ook bedankt.
Kleppeboxx schreef:
05-08-2018 23:30

Persoonlijk vindt ik het nogal cru om je vader langs de meetlat van jouw wensen te leggen. Het komt dan dikwijls voor dat kinderen meer willen hebben dan ouders kunnen geven al doen ze nog zo hun best. Om ouders te veroordelen wegens hun onvermogen gaat m.i. erg ver.
Hier heb ik een beetje moeite mee. Ik vind het namelijk een vereiste dat je als vader je kind aandacht en liefde geeft en niet alleen bezig bent met jezelf.

En weet je, ik wil nu eigenlijk helemaal niks meer. Ik wil alleen dat er een einde komt aan het blijven voelen dat er geen aandacht is voor mij en zijn kleinkinderen. Begrijp je wat ik bedoel?
Bedankt voor jullie reacties. Ik stel jullie input op prijs.

Het hele gebeuren hier is iets wat mijn hele leven al speelt. Ik heb er vaak veel verdriet van en boosheid en ik wil dat niet meer.

Feit blijft dat ik het verdomde lastig vind om dit kenbaar te maken. Ik wil het namelijk wel face to face bespreken, dat vind ik wel zo netjes.
Kleppebox: ik neem mijn vader niets kwalijk, ik begrijp heel goed waar zijn gedrag vandaan kwam.
Maar dat neemt niet weg dat het voor mij beter was om het contact te verbreken.
Dat heeft niets te maken met onbegrip, maar alles met het feit dat hij een negatieve invloed bleef hebben op mijn gevoel van eigenwaarde.

Daarbij denk ik dat je van een ouder iets mag verwachten wat je verder van niemand kunt krijgen: onvoorwaardelijke liefde en acceptatie.

Daarin schoot iig mijn vader tekort. En dan kan ik dat prima begrijpen vanuit zijn achtergrond, voor mij was het niet goed om contact te houden.
Ksenija schreef:
05-08-2018 20:01
Het blijft wel je vader, ondanks alles.
Ik zou hem niet uit mijn leven bannen. Op een dag is hij er niet meer, he?
Je kunt hooguit het contact enigzins beperken als je het echt niet meer aankan. Probeer hem niets kwalijk te nemen, hij weet niet beter.

Wat Rainbo dus ook al schreef. Echt, je kunt je zo vergissen als je hem nu wegduwt en daar moet je dan je hele leven verder mee. Liever dan maar "voor de goede orde" wat incasseren.
Wel lekker makkelijk. Hoezo weet hij niet beter?

Waarom zou je maar moeten incasseren? Ze is volwassen, heeft haar eigen gezin en als ze niet gelukkiger word van wel contact hebben dan moet ze het niet doen.
Bovendien is hij ook nog alcoholist en ik weet uit ervaring dat dit soort mensen altijd problemen blijven geven als je contact houd. Ik heb zelf ook om die reden met een familielid gebroken en ik heb er geen spijt van.
wished- wijzigde dit bericht op 06-08-2018 08:43
25.48% gewijzigd
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Waarom ga je niet naar je vader toe en vertel je hem eerlijk dat je het moeilijk vind maar zeg wat je dwars zit.

Je kan ook een psycholoog inschakelen die jou leert hoe je beter voor je eigen mening op komt en daarnaar handelt.

Kies voor je gezin, snap dat niet makkelijk is maar laat hem niet jullie leven bepalen.
wished- schreef:
06-08-2018 08:37
Waarom ga je niet naar je vader toe en vertel je hem eerlijk dat je het moeilijk vind maar zeg wat je dwars zit.
Ik heb dat geprobeerd, maar dat kwam voort uit mijn behoefte om toch erkenning te krijgen van mijn vader.
Dat werd dus de zoveelste teleurstelling, want zelfreflectie was niet zijn sterkste punt zeg maar.

Ik denk als die soort dingen bespreekbaar waren dat het zo ver niet zou komen dat je het contact wilt verbreken.
Ik heb al enkele tientallen jaren geen contact meer met mijn "vader", via geen enkele weg. Ik ben na al die jaren niet meer boos op hem, ik sta hier op zich vrij neutraal tegenover. Ik heb zelf ook niet zo'n fijne jeugd gehad, overigens.

Met mijn moeder heb ik wel nog altijd contact gehad, nooit elkaars deur platgelopen, maar wel geregeld contact. Gezien dit vooral van 1 kant komt en er niet bepaald interesse is in mij (zie mijn topic in pijler psyche), heb ik het contact met haar momenteel ook afgekapt. Ik zit hier zeer zwaar mee in mijn maag, desondanks heb ik besloten geen contact meer te zoeken tot ze zelf initiatief neemt, en op z'n minst de moeite neemt om op z'n minst een keer te bellen of langs te komen. Ik denk in mijn geval dat het ook de combinatie is van én geen vader, én geen broers of zussen, en nu ook geen moeder meer, wat me zo zwaar valt.

TO, ik wens je heel veel sterkte met deze situatie. Ik weet hoe zoiets aan je kan knagen. :hug:
anoniem_176183 wijzigde dit bericht op 06-08-2018 11:16
Reden: schrijffout
0.51% gewijzigd
Solomio schreef:
06-08-2018 10:17
Ik heb dat geprobeerd, maar dat kwam voort uit mijn behoefte om toch erkenning te krijgen van mijn vader.
Dat werd dus de zoveelste teleurstelling, want zelfreflectie was niet zijn sterkste punt zeg maar.

Ik denk als die soort dingen bespreekbaar waren dat het zo ver niet zou komen dat je het contact wilt verbreken.

Klopt. Ik ken het. Maar op gegeven moment moet je dan voor eigen geluk gaan en heel hard zeggen 'nu is het afgelopen, tot hier en niet verder'
Heel moeilijk maar als ik voor mezelf spreek de beste beslissing ooit en geldt ook voor mijn man.
Solomio heeft een goed punt; Je kan het met je vader bespreken, maar wat verwacht je er echt van?
Hoop je niet stiekem toch op begrip, of dat hij iets verandert in jullie relatie? Dat hij laat merken dat hij het erg vindt dat je geen contact meer wilt?
De kans is namelijk groter dat hij met verwijten komt of onverschillig reageert.

Het kan een moment zijn om het echt af te sluiten, of jou het gevoel geven dat je het in ieder geval netjes afgesloten hebt. Maar je kan ook eerst een tijdje weinig/geen contact opnemen en wennen aan de nieuwe situatie. Je bent je vader weinig verplicht, hij heeft het voor zichzelf verpest. Dus bedenk vooral zelf wat zo'n afsluitend gesprek voor jou zou betekenen, en reken niet op begrip van zijn kant.
veensteker schreef:
05-08-2018 22:45
Mijn vader was vroeger een prima vader maar toen wij volwassen waren en kinderen kregen had hij geen enkele interesse in mijn gezin, wel in het gezin van mijn zus (later ook veel minder). Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om geen contact meer te hebben. Dit heeft ook te maken met een ongeluk van een van mijn kinderen en de reactie daarop (of juist geen reactie).

Toen hij 5 jaar later erg ziek werd en mijn zus er alleen voor stond ben ik mijn zus gaan helpen. Daarvoor had ik wel weer contact met mijn vader maar zeer summier.
Ik heb nooit spijt gehad van de tijd dat ik hem niet gezien heb en moet eerlijk bekennen dat ik hem nooit gemist heb na zijn overlijden.

To, je kan het ook dood laten bloeden. Zelf geen contact opnemen en kijken wat hij dan doet. Hou het heel kort en ga direkt weg als het voor jou vervelend wordt.
Vroeger een prima vader
Wat erg dat je dit niet waardeert.
Kleppeboxx schreef:
05-08-2018 23:30
Sta er bij stil dat jouw vader het product is van zijn opvoeding en dat hij op zijn manier voor je gedaan heeft wat hij kon en wat binnen zijn vermogen lag.

Je schrijft dat je vader alcoholist is maar weet jij waardoor je vader alcoholist is geworden? Je vader zal zijn toevlucht gezocht hebben in alcohol om de gevoelens van onmacht te verzachten en maar niet de confrontatie met zijn eigen verleden en heden aan te hoeven gaan.

Alcoholisme tast het brein aan waardoor zij in nare mensen kunnen veranderen. Stoppen met drinken heelt het brein niet en mening ex-alcoholverslaafde blijft nare trekken houden.

Neem eens contract op met Kentron voor informatie over begeleiding voor naasten van alcoholverslaafden. Contact verbreken zou ik niet direct doen maar houd je bezoekjes kort en algemeen. Je vader zit gevangen in zijn eigen hel van de alcohol. Dat hij alleen aan zichzelf denkt en geen interesse heeft in jou en je gezin, wilt nog niet zeggen dat hij niet op zijn manier van jullie houdt.

svp niet quoten:

Ik wens je veel wijsheid maar bovenal veel sterkte toe.

Wat een onzin, om de opvoeding aan te wijzen als reden voor slecht gedrag. Dan is het einde zoek en hoeft niemand verantwoording voor eigen gedrag te nemen. Drinken is sowieso een keuze.
Bryndise schreef:
07-08-2018 12:55
Vroeger een prima vader
Wat erg dat je dit niet waardeert.
Tja, wat erg dat je denkt dat een kind kan teren op vroeger. De moeder van mijn vriend was ook een prima moeder tot z'n vijfde, daar heeft hij helemaal niks aan hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven