De perks van single-zijn
maandag 10 juni 2019 om 10:56
Sinds 1,5 week zijn mijn ex en ik uit elkaar, het ging al lange tijd niet zo goed meer. Hoewel het nog vers is en ik de tijd en ruimte neem om te rouwen om het verlies, wil ik ook alvast wat positieve noten in m'n leven verwelkomen en me verheugen op mijn singlebestaan.
Ik zit verder goed in m'n vel en kan goed door een deur met mezelf, dus ik ben benieuwd wat het leven me gaat brengen na zo lang in een relatie te hebben gezeten.
Ik heb wat pagina's gelezen in het Unhappy single-topic, maar dat werkte een beetje averechts; ik begrijp dat vrijgezellen die al jaren alleen zijn op een gegeven moment behoefte krijgen aan een (vast) maatje, maar daar ben ik nog lang niet.
Vandaar dit topic: ik wil graag alle dingen lezen die leuk zijn aan single zijn!
Wat doen jullie zoal, waar genieten jullie het meest van? En mensen in een relatie, wat missen jullie aan het single-zijn?
Ik zit verder goed in m'n vel en kan goed door een deur met mezelf, dus ik ben benieuwd wat het leven me gaat brengen na zo lang in een relatie te hebben gezeten.
Ik heb wat pagina's gelezen in het Unhappy single-topic, maar dat werkte een beetje averechts; ik begrijp dat vrijgezellen die al jaren alleen zijn op een gegeven moment behoefte krijgen aan een (vast) maatje, maar daar ben ik nog lang niet.
Vandaar dit topic: ik wil graag alle dingen lezen die leuk zijn aan single zijn!
maandag 10 juni 2019 om 16:41
Want als single heb je geen familie?granny71 schreef: ↑10-06-2019 11:20![]()
Dit inderdaad.
Ik heb nog wel eens contact met mijn (ex) schoonmoeder want ja, de oma van mijn kinderen, maar alleen als ik het wil en niet opgelegd omdat het sociaal wenselijk is.
Als ik van mijn kinderen de verhalen hoor over (verplichte) verjaardagen, familieweekenden enz dan bedank ik mijn ex stilletjes voor het feit dat hij me ingeruild heeft
maandag 10 juni 2019 om 16:48
Natuurlijk wel maar met de "verplichtingen" van je eigen familie ben je opgegroeid. Die zijn meer eigen.
Mijn familie doet niet aan verplichtingen en mijn ex schoonfamilie heel veel.
Zelfs neefjes/nichtjes van 19 worden nog geacht om naar alle verjaardagen te komen.
In mijn familie is die verplichting er nooit geweest
maandag 10 juni 2019 om 16:51
Tja... of je hebt daar gewoon schijt aan.granny71 schreef: ↑10-06-2019 16:48Natuurlijk wel maar met de "verplichtingen" van je eigen familie ben je opgegroeid. Die zijn meer eigen.
Mijn familie doet niet aan verplichtingen en mijn ex schoonfamilie heel veel.
Zelfs neefjes/nichtjes van 19 worden nog geacht om naar alle verjaardagen te komen.
In mijn familie is die verplichting er nooit geweest
maandag 10 juni 2019 om 16:55
Blondie456.
Dat lijk me ook idd erg rot,dat je man er niet meer is.
Het na deel van single zijn is,dat ik niet alleen op vakantie wil gaan,dus ik snap je wel.
Samen op vakantie gaan is ook leuker.
En als je al zo lang samen bent geweest,dat moet een gemis zijn.
Ik Ben ooit met een single reis op vakantie geweest,echt niet mijn ding.
ditte,singel zijn hoef niet saai te zijn,het is zelf hoe je er mee om ga.
Er zijn mensen die als jou niet alleen kunnen zijn,maar ja wat ga je doen als in de toekomst je partner te kom overlijden.
Dan sta je er ook alleen voor.
Ik ben al zo lang alleen,dat ik het niet beter weet,ik heb ook nog nooit samen gewoond,dus ik denk dat latten meer mijn ding zal zijn.
Het na deel van single zijn is,dat ik niet alleen op vakantie wil gaan,dus ik snap je wel.
Er zijn mensen die als jou niet alleen kunnen zijn,maar ja wat ga je doen als in de toekomst je partner te kom overlijden.
Ik ben al zo lang alleen,dat ik het niet beter weet,ik heb ook nog nooit samen gewoond,dus ik denk dat latten meer mijn ding zal zijn.
maandag 10 juni 2019 om 16:57
Leuk topic! Ik sluit me aan bij "vrijheid" als grootste voordeel. Wil ik pizza in bad eten nadat ik zonder overleg heb overgewerkt? Niemand die er iets van zegt. Ik kom iedere dag pas na 8 uur thuis omdat ik lekker eerst wil sporten, niemand die vindt dat ik te weinig thuis ben. Naar bed met een leuke jonge uit de kroeg? Ga ik lekker mijn gang. En alleen slapen vind ik ook echt heerlijk. Ook merk ik dat ik heel diepe vriendschappen ontwikkeld heb omdat ik hier echt meer tijd voor heb. En als je mij belt heb ik nu eenmaal meestal tijd, aandacht en energie voor je.
Inmiddels vraag ik me af of ik ooit nog wel met een partner zou willen samenwonen of dat latten niet beter zou zijn als ik toch weer verliefd word. Ik zie eigenlijk maar weinig voordelen persoonlijk van samenwonen als je geen kinderen wil opvoeden samen en het financiële aspect. Ook denk ik niet dat ik me ooit nog verplicht ga laten voelen naar schoonfamilie verplichtingen te gaan. Ik denk dat er mensen zijn die vast trouw aan zichzelf kunnen blijven in een relatie, maar ik vind het zelf wel prima zo zonder me verplicht te voelen rekening te houden met een ander.
Inmiddels vraag ik me af of ik ooit nog wel met een partner zou willen samenwonen of dat latten niet beter zou zijn als ik toch weer verliefd word. Ik zie eigenlijk maar weinig voordelen persoonlijk van samenwonen als je geen kinderen wil opvoeden samen en het financiële aspect. Ook denk ik niet dat ik me ooit nog verplicht ga laten voelen naar schoonfamilie verplichtingen te gaan. Ik denk dat er mensen zijn die vast trouw aan zichzelf kunnen blijven in een relatie, maar ik vind het zelf wel prima zo zonder me verplicht te voelen rekening te houden met een ander.
maandag 10 juni 2019 om 17:00
Ik ga nu ( getrouwd) juist veel vaker uit eten en weg als toen ik 4 jaar geleden single was.Belle73 schreef: ↑10-06-2019 11:00Ik ben niet single, maar wat ik soms wel mis is de spontaniteit van zo maar een weekendje weg bijvoorbeeld. En zomaar even uit eten gaan bijvoorbeeld zit er ook niet altijd in, al ligt dat niet zo zeer aan mijn partner, maar meer aan het draaiende houden van een gezin waar kinderen gaan sporten etc.
Nu spreken we dat af of doen het spontaan. Als je single bent is het een gedoe eerst iemand te zoeken die ook mee wil en kan. Niks spontaans meer aan
Of je moet in je eentje uit eten gaan, maar dat is meestal niet zo leuk
maandag 10 juni 2019 om 17:04
Eerder onbevangen en extravert denk ik. Maak makkelijk contact en maak me niet zo druk over het hele relatiegebeuren, heb zeker geen lelijke exen en ben zeker zelf niet makkelijk. In je twintiger jaren is daten denk ik ook gewoon makkelijker omdat je vaak minder bagage hebt.
maandag 10 juni 2019 om 17:05
Ik kan wel alleen zijn hoor, heb ook veel behoefte aan alleen tijd. Maar langdurig alleen vind ik echt mega saai. Dan red ik me prima, kan mezelf onderhouden en heb een uitgebreid netwerk om op terug te vallen.wendy7373 schreef: ↑10-06-2019 16:55Blondie456.
maandag 10 juni 2019 om 17:11
Ik denk dat er ook een groot verschil in zit of je single bent met of zonder kinderen. Veel alleenstaande moeders kunnen niet zo maar zeggen van ik kook niet dus dan maar een boterham ( voor een keertje wel natuurlijk). Ze kunnen ook niet zo maar besluiten om erop uit te gaan want doen moeten ze toch eerst oppas regelen. Ik denk dat zulke vrouwen meer vrijheid hadden toen ze nog samen waren met hun partner. Ik praat niet voor mezelf hoor want mijn zoon is al 26 maar ik kon vroeger wel weg met vriendinnen want dan was mijn man er en andersom ging hij ook op stap met vrienden en dan was ik thuis.
maandag 10 juni 2019 om 17:54
Dit wilde ik ook net typen!
Het lijkt nu net of "in een relatie" synoniem staat voor samenwonen.
Terwijl er natuurlijk ook heel veel mensen in een relatie zitten die niet (of nooit willen) samenwonen.
Ik vind het grootste voordeel van vrijgezel zijn: meer rust in m'n hoofd. Een relatie zorgt er bij mij toch vaak voor dat ik vaak over de relatie, de ander en mijzelf in verhouding tot de ander nadenk.
In een relatie word ik veel meer met mezelf (en mijn minder leuke kanten) geconfronteerd. En ook met verwachtingen en irritaties van mezelf en de ander (naar elkaar).
Dat is heel leerzaam maar zeker niet altijd leuk of makkelijk.
Dat heb ik hier niemand eigenlijk nog zien noemen.
Ben ik daarin de enige?
maandag 10 juni 2019 om 18:01
Het helpt vast. En toch zijn er massa's mensen die net als jij zijn en die geen fijne partner vinden, of niet zoveel fijne partners hebben gehad als jij. Ergens is geluk in het hele relatiegebeuren ook een grote factor.ditte_ schreef: ↑10-06-2019 17:04Eerder onbevangen en extravert denk ik. Maak makkelijk contact en maak me niet zo druk over het hele relatiegebeuren, heb zeker geen lelijke exen en ben zeker zelf niet makkelijk. In je twintiger jaren is daten denk ik ook gewoon makkelijker omdat je vaak minder bagage hebt.
maandag 10 juni 2019 om 18:03
Nee hoor. Echt niet.
Door mijn relatie met ex ben ik extreem allergisch geworden voor verwachtingen.
En in een latere (scharrel) relatie ben ik er achter gekomen dat ik zelf ook heel veel verwachtingen heb in een relatie.
Ik kon mezelf ook helemaal verliezen in beide relaties.
Dat nooit meer!
maandag 10 juni 2019 om 18:13
Wij hebben al gelijk laten weten dat we niet alle verjaardagen gaan aflopen, dat vinden mensen niet altijd leuk, maar ze accepteren het uiteindelijk wel hoor.
Sowieso denk ik dat veel wat hier wordt genoemd vooral te maken heeft met de keuzes die je maakt binnen een relatie. Je kan ook samen afspraken dat je elkaar vrij laat in bepaalde dingen.
Communicatie is the key.
maandag 10 juni 2019 om 18:13
Ik kan me heel goed in jouw bericht vinden!ZetHetRaamOpen schreef: ↑10-06-2019 16:57Leuk topic! Ik sluit me aan bij "vrijheid" als grootste voordeel. Wil ik pizza in bad eten nadat ik zonder overleg heb overgewerkt? Niemand die er iets van zegt. Ik kom iedere dag pas na 8 uur thuis omdat ik lekker eerst wil sporten, niemand die vindt dat ik te weinig thuis ben. Naar bed met een leuke jonge uit de kroeg? Ga ik lekker mijn gang. En alleen slapen vind ik ook echt heerlijk. Ook merk ik dat ik heel diepe vriendschappen ontwikkeld heb omdat ik hier echt meer tijd voor heb. En als je mij belt heb ik nu eenmaal meestal tijd, aandacht en energie voor je.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
M. Python
maandag 10 juni 2019 om 18:28
Helemaal niet hoor. Met "vrijheid" bedoel ik juist ook omgaan met de verwachtingen van de ander en naar de ander toe. Ik snap wel dat mensen in een relatie hier afspraken over kunnen maken. Maar ik ben een pleaser en denk toch veel na over hoe ik mijn partner gelukkig kan maken. Gewoontes kunnen ook in verwachtingen veranderen.eva333 schreef: ↑10-06-2019 17:54(...)
In een relatie word ik veel meer met mezelf (en mijn minder leuke kanten) geconfronteerd. En ook met verwachtingen en irritaties van mezelf en de ander (naar elkaar).
Dat is heel leerzaam maar zeker niet altijd leuk of makkelijk.
Dat heb ik hier niemand eigenlijk nog zien noemen.
Ben ik daarin de enige?
En ook verwachtingen van de ander ervaarde ik vaak als een beperking voor mezelf. Ik kookte in mijn vorige relatie altijd. Grote ergernis van mij was als hij ging snacken terwijl ik kookte. En daardoor legde ik mezelf ook weer op dat ik dat nooit mocht. Nu heb ik van allebei geen last. Ik mag als vrijgezel zo inconsistent zijn als ik zelf behoefte aan heb.
anoniem_650154926d7fe wijzigde dit bericht op 10-06-2019 18:29
Reden: Taalfout
Reden: Taalfout
0.83% gewijzigd
maandag 10 juni 2019 om 19:09
Zal vast zo ervaar ik het zelf niet. Een relatie aangaan en aan willen gaan heeft ook met je mindset te maken denk ik. Zie je beren op de weg en ben je onzeker dan straal je al minder uit dat je ervoor openstaat denk ik. Ik heb het aangaan van relaties alleen ervaren terwijl ik nog geen 30 was. Wellicht is het echt anders wanneer je ouder bent eventuele scheidingen achter de rug heb of kinderen hebt.Timetraveler schreef: ↑10-06-2019 18:01Het helpt vast. En toch zijn er massa's mensen die net als jij zijn en die geen fijne partner vinden, of niet zoveel fijne partners hebben gehad als jij. Ergens is geluk in het hele relatiegebeuren ook een grote factor.
maandag 10 juni 2019 om 19:15
Ik ervaar binnen mijn relatie de vrijheid die de singles hier omschrijven. Wellicht heb ik dan toch geluk met mijn "makkelijke" vriend die me vrij laat in alles en vice versa. En toch wonen we al jaren samen en delen een gedeelte van ons leven samen.
Als ik zin heb in pizza en mijn vriend wil patat, eten we ieder waar we zin in hebben. Ik zie mijn vriendinnen regelmatig, elke week sowieso en we gaan beide tevens apart van elkaar op reis maar kunnen ook ultiem genieten van elkaars gezelschap. Ik knijp wel steeds meer in mijn handjes omdat ik me besef dat deze vrijheid in een relatie echt heel fijn is.
Als ik zin heb in pizza en mijn vriend wil patat, eten we ieder waar we zin in hebben. Ik zie mijn vriendinnen regelmatig, elke week sowieso en we gaan beide tevens apart van elkaar op reis maar kunnen ook ultiem genieten van elkaars gezelschap. Ik knijp wel steeds meer in mijn handjes omdat ik me besef dat deze vrijheid in een relatie echt heel fijn is.
maandag 10 juni 2019 om 19:55
Nou moet ik wel zeggen dat die mannen ook single zijn.
Als er niemand is om zielig tegen te doen scheelt dat aanzienlijk, denk ik.
Zelf ploeter ik ook gewoon door op paracetamol tot het echt niet meer gaat.
Als ik dan toch een nadeel moet geven van single zijn is het wel in je eentje ziek zijn.
Een tijd terug was ik zó beroerd dat het mezelf van bed naar keuken slepen (metertje of 7) al een hele inspanning was, laat staan een kop thee zetten. Dat is dan wel lastig.
When in doubt, the auditor is always right!
maandag 10 juni 2019 om 19:56