De perks van single-zijn

10-06-2019 10:56 83 berichten
Sinds 1,5 week zijn mijn ex en ik uit elkaar, het ging al lange tijd niet zo goed meer. Hoewel het nog vers is en ik de tijd en ruimte neem om te rouwen om het verlies, wil ik ook alvast wat positieve noten in m'n leven verwelkomen en me verheugen op mijn singlebestaan. :P

Ik zit verder goed in m'n vel en kan goed door een deur met mezelf, dus ik ben benieuwd wat het leven me gaat brengen na zo lang in een relatie te hebben gezeten.

Ik heb wat pagina's gelezen in het Unhappy single-topic, maar dat werkte een beetje averechts; ik begrijp dat vrijgezellen die al jaren alleen zijn op een gegeven moment behoefte krijgen aan een (vast) maatje, maar daar ben ik nog lang niet.

Vandaar dit topic: ik wil graag alle dingen lezen die leuk zijn aan single zijn! :P Wat doen jullie zoal, waar genieten jullie het meest van? En mensen in een relatie, wat missen jullie aan het single-zijn?
Lang vrijgezel geweest. Grootste voordelen:
- je beheert je eigen agenda
- geen zin om nog te koken, een boterham volstaat
- je bent voornamelijk bezig met je eigen problemen
- lastige/lange werkdag, je kunt gewoon in de zetel ploffen
- minder verplichtingen
- nooit zorgen of je wel voldoet voor je partner
- extra overuren, invallen bij ziekte, zijn geen probleem
etc.

Maar de lijst met voordelen van een relatie is minstens even lang.
Alle reacties Link kopieren
- Eigen gastvrijheid bepalen. Kom je/ komen jullie eten? Borrelen? Slapen? Dagen achtereen? Kan ik allemaal zelf op elk moment bepalen.
- Tot s'nachts of op een onchristelijk tijdsstip aan iets zitten werken omdat je dat leuk vindt of omdat het moet. En niemand die er naar kraait.
- Keuzes zijn in je uppie een stuk sneller gemaakt. Huisinrichting, last minute vakantie, aankopen, tijdsindeling, etc. Je hoeft maar met een persoon rekening te houden.
- Alle rotzooi in huis is alleen van jezelf.
- Je kunt lekker je huishouden en dingetjes doen zoals, wanneer en hoe jij dat wilt.
Hier topic-opener van 'Unhappy single zijn' ;-)) Wij zijn niet altijd even blij met het single zijn, dus klopt dat het topic niet vol zit met 'perks'. Maar er worden berichten gepost die waardevol kunnen zijn :) We zijn ervaringsdeskundigen in hoe we goed onszelf kun vermaken :cheer2: Dus kom vooral een keertje langs als je niet meer de voordelen kan zien :D

Voordelen:
- Alles zelf kunnen beslissen en dus minder ruzie en gedoe. Zoals wat je eet, wat ik heel chill vind. Geen (ong)gevraagde mening waar je iets mee moet.
-Geen rekening houden met iemand. Dus ik kan net zo laat en vroeg thuiskomen als ik wil
-Ik heb mijzelf beter leren kennen als mijzelf
-Anderen, zowel mannen als vriendinnen, beter leren kennen. Leuke (en minder leuke) date-ervaringen gehad. En ervaring in sex :)

En wat Timetraveller ook zegt: geen teleurstellingen, minder verdriet, verplichtingen
Voordelen single zijn vond ik :

- De stilte in huis wanneer ik moe thuis kwam na een lange werkdag, even niks, tegelijk was die stilte moordend wanneer ik thuis kwam in een leeg huis terwijl ik iets had meegemaakt wat ik graag wilde delen.

- Geen man die bij (mannen) griep als een zielig hoopje mens op de bank lag te jammeren, .
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
De voordelen van single zijn eigenlijk de nadelen van een relatie.
Dus de mate van voordeel is ook erg afhankelijk van hoe je relatie was ingericht of hoe je een relatie voor je ziet.

Ben je erg vrij in een relatie om je eigen leven te leiden met eigen hobbies en een grote mate van bepalen waar je je eigen geld aan uitgeeft, dan zijn de specifieke voordelen van single zijn niet zo enorm groot. Heb je ook nog een leuke (schoon)familie, dan zijn de voordelen nog minder.
Doe je echt alles samen en laat je elkaar weinig vrij in de dingen die je doet, dan kan het zijn dat single zijn een bevrijding is.

Het moet ook bij je passen. Veel mensen vinden het vervelend om geen partner te hebben en die zijn minder geschikt om langere tijd single te zijn.
Voor mezelf hanteer ik dan ook twee begrippen: single en vrijgezel.
Hoewel het een de vertaling is van het ander is het voor mij een manier om aan te duiden hoe je er in staat.

Een single is voor mij iemand die geen relatie heeft, maar waarvan dit een tijdelijke staat is of in principe ongewenst. Dus singles gaan daten en proberen weer een nieuwe relatie te krijgen, op korte of langere termijn. En daarbij kan het best zijn dat die erg genieten van de tijd die zonder partner wordt doorgebracht, maar aan de horizon ligt uiteindelijk wel een relatie.

Een vrijgezel, waar ik mezelf toe reken, heeft geen relatie (misschien wel ooit gehad) en is tot de conclusie gekomen dat een relatie voor die persoon niet iets is wat wordt nagestreefd. Dus geen daten en dergelijke.
Wat niet wil zeggen dat een relatie altijd principieel wordt afgewezen.
Als er ooit iemand toevallig voorbij komt waar het enorm mee klikt zou ik het in elk geval best een kans willen geven, maar ik zoek zeer nadrukkelijk niet.

De voordelen die ik zie zijn hierboven al genoemd.
Zelf beschikken over je tijd, en daarin spontaan dingen kunnen doen zonder overleg.
Toen ik de zaterdag voor Moederdag ging slapen, was ik niet van plan naar mijn moeder te gaan. Die zondag werd ik wakker en had ik de behoefte naar mijn moeder te gaan (dik anderhalf uur rijden). Dus ik ben in de auto gestapt en erheen gereden.

Zelf bepalen waar je je geld aan uitgeeft, hoe onzinnig of duur ook.
Ik hou zelf enorm van wat luxere dingen. Schrijven met een mooie vulpen, maatpakken, schoenen van Greve, dure tweedjasjes, mooi horloge, liever een oudere Jaguar dan een standaard (veel goedkopere) leasebak, een paar (oudere) motorfietsen, etc.
Niet dat dat onmogelijk is in een relatie, maar wellicht moet er dan toch wat voor gepraat worden.

Maar vooral de beschikking over mijn tijd en dat vind ik de grootste luxe.
Voor mij is het de vrijheid om er voor mijn vrienden en familie te zijn. Ik leid een rustig leven met weinig afspraken. Maar daardoor kan ik eigenlijk altijd spontaan dingen doen met anderen.
Afgelopen vrijdag belde mijn beste vriendin op of ik de volgende dag op haar zoontje kon passen. Geen probleem.
Wil een kameraad een paar dagen komen? Geen probleem.
Spontaan ergens heen willen? Geen probleem.
Een paar jaar terug ging de relatie van mijn beste kameraad op een vervelende manier uit en stond hij ineens op straat. Kom maar tijdelijk hier wonen, geen probleem.

Die vrijheid vind ik een enorm voordeel.
When in doubt, the auditor is always right!
Miskotto schreef:
10-06-2019 12:03
Voordelen single zijn vond ik:

[…]

- Geen man die bij (mannen) griep als een zielig hoopje mens op de bank lag te jammeren, .
Grappig, ik lees dat vaak.
Persoonlijk ken ik meer mannen die eigenlijk in bed zouden moeten liggen, maar op een lading paracetamol en ibuprofen tegen beter weten in gewoon doorbuffelen.
Gewoon nú pas gaan ontbijten.....
Voordelen voor mij:
Geen gezeik over hoe veel iets kost. Ik geef mn geld uit aan wat ik t waard vind om uit te geven.
Geen gezeur over seks (scharrel voldoet prima)
Eten... waar ik zin in heb en geen zin om te koken dan voldoet soep met brood.
Mn huis is zo rommelig als ik wil en als ik om 1uur snachts wil opruimen doe ik dat.
Kleding aan die ik mooi vind, zonder commentaar.
Geen gedoe over mn werktijden.
Zoveel planten in huis als ik zelf wil :hihi:

En zo ga ik even (in ogen van mn ex) ongehoord veel geld over de balk smijten voor nieuwe tuinmeubels. :proud: (Bij leen bakker)
Been there, done that, got the T-shirt.
Heel mooi bericht Auditor! Ik bedacht mij dat ook tijdens het schrijven. Veel vallen ook onder dezelfde noemer: je bent geen onderdeel van een stel, met alle voor-en nadelen
Leuk zeg om dat te lezen.

Ik ben 11 jaar alleen.

Voordelen van het single zijn.

Alleen in bed liggen,eten wanneer ik wil,zowel in de ochtend en avond.
Want als ik om 17 uur thuis kom,dan ga ik eerst sporten,dan ben ik pas half 8 thuis,en dan ga ik koken.
Soms heb ik geen zin om te koken,dan maak ik snel een maaltijd salade.

Geld uitgeven hoe ik het wil.
Overwerken in de avond of in de ochtend,dan hoef ik niet als ik thuis kom meteen te gaan koken.

Door de week heb ik een ochtend humeur,dus ben niet zo aan spreek baar vroeg in de ochtend.
En tv progamma s kijken die ik wil,dus niet verplicht sport kijken.
Festivals bezoeken,en zien wanneer ik thuis kom.
En mijn huis staat vol planten.

Ik denk dat het latten beter bij mij past dan het samen wonen.
Mooie reacties allemaal! Naar heel veel dingen die jullie noemen kijk ik ook uit: de vrijheid, mijn eigen agenda beheren... Ex en ik woonden niet samen en woonden in andere steden, dus de weekenden lagen vaak al vast. Nu kan ik de weekenden helemaal vrij in gaan vullen en meer tijd aan familie en vrienden besteden.

Wel had ik doordeweeks al veel vrijheid (zelf bepalen wat ik at, zelf mijn huis inrichten), maar het scheelt dus ook dat ik wel gewend ben om veel alleen thuis te zijn.

Lovestar! Ik herken jou ook van het 'citytrips in je eentje' topic! :P En bedankt voor de uitnodiging om te komen meeschrijven, misschien ga ik dat binnenkort eens doen. Ik heb de eerste zeven pagina's van het topic gelezen, waar ik veel reacties las in de trant van '5 jaar single en nu behoefte aan een relatie maar ik kom niet de juiste persoon tegen'. Omdat ik nu nog in een verwerkingsfase zit waarin ik af en toe wordt overvallen door een gevoel van 'ik kom noooooit meer iemand tegen die mij zo goed gaat begrijpen zo van me kan houden als hij' (allemaal irrationeel maar misschien ken je dat gevoel), kreeg ik een beetje een knoop in m'n maag van die reacties omdat ze dat gevoel versterken. (Dat is dus iets in mijn emoties op dit moment, maar als dat gevoel een beetje is gezakt kom ik bij jullie buurten.)
O, en een perk die ik persoonlijk wil noemen: niet meer eenzaam zijn in een relatie, verwachtingen (en ik had echt geen hoge) die altijd te veel waren voor hem, altijd op niet meer op eieren te hoeven lopen omdat hij dingen snel verkeerd opvatte, niet meer te hoeven verklaren waarom (ex)vriend nooit aanwezig was op verjaardagen etc. (Sommigen van jullie noemen het niet meer hebben van een schoonfamilie als voordeel, ik had op zich een leuke schoonfamilie, maar ex liet altijd merken dat hij 0 komma 0 zin had in verjaardagen / feestjes van mijn familie en vrienden. Ik ging dus vaak alleen, en zat me vervolgens voor hem te verantwoorden en te doen alsof ik het niet erg vond.)
Voordeel: vrijheid in de grootste zin van het woord. Alles zelf mogen bepalen. Elke stap die je zet, elke euro die je uitgeeft, alle beslissingen die je maakt, hoe je je tijd indeelt. Heerlijk! Je kunt zo heerlijk jezelf zijn, zonder je aan te passen aan een ander.

Nadeel: ik ben fysiek niet tot alles in staat. Heb voor sommige (klusjes) meer kracht en technisch inzicht nodig. Hoeft niet persé een man te zijn, mag ook een vrouw zijn. En iemand die je onvoorwaardelijk steunt, als je een goede relatie hebt, tenminste. Bij mijn laatste twee relaties liet dat trouwens ook te wensen over. Vandaar dat ik het nu wel best vind zo.
Auditor schreef:
10-06-2019 12:12
Persoonlijk ken ik meer mannen die eigenlijk in bed zouden moeten liggen, maar op een lading paracetamol en ibuprofen tegen beter weten in gewoon doorbuffelen.
Ik laat je graag kennis maken met mijn ex. Die was 1 week ziek en moest 5 weken herstellen. Van een verkoudheid.
PetitBiscuit schreef:
10-06-2019 12:42
Mooie reacties allemaal! Naar heel veel dingen die jullie noemen kijk ik ook uit: de vrijheid, mijn eigen agenda beheren... Ex en ik woonden niet samen en woonden in andere steden, dus de weekenden lagen vaak al vast. Nu kan ik de weekenden helemaal vrij in gaan vullen en meer tijd aan familie en vrienden besteden.

Wel had ik doordeweeks al veel vrijheid (zelf bepalen wat ik at, zelf mijn huis inrichten), maar het scheelt dus ook dat ik wel gewend ben om veel alleen thuis te zijn.

Lovestar! Ik herken jou ook van het 'citytrips in je eentje' topic! :P En bedankt voor de uitnodiging om te komen meeschrijven, misschien ga ik dat binnenkort eens doen. Ik heb de eerste zeven pagina's van het topic gelezen, waar ik veel reacties las in de trant van '5 jaar single en nu behoefte aan een relatie maar ik kom niet de juiste persoon tegen'. Omdat ik nu nog in een verwerkingsfase zit waarin ik af en toe wordt overvallen door een gevoel van 'ik kom noooooit meer iemand tegen die mij zo goed gaat begrijpen zo van me kan houden als hij' (allemaal irrationeel maar misschien ken je dat gevoel), kreeg ik een beetje een knoop in m'n maag van die reacties omdat ze dat gevoel versterken. (Dat is dus iets in mijn emoties op dit moment, maar als dat gevoel een beetje is gezakt kom ik bij jullie buurten.)
He he :)
Leuk om te lezen dat je nu ook denkt: NU is het moment om meer te gaan reizen. Natuurlijk kan je dat met je partner doen, maar soms liggen interesses en behoeftes uit elkaar. Dingen zoals reizen nooit van een ander (partner of überhaupt een ander persoon) laten afhangen. Gewoon lekker voor gaan! :) Leven is veels te kort, of je nu single of samen bent :)

Ah ja. De eerste paar pagina's waren er inderdaad veel berichten over het lang single zijn en dat je daar weleens klaar mee bent. Ik was dat alweer vergeten, omdat we al verschillende soorten fases en soorten sfeertjes gehad hebben. Ik lees namelijk ook veel positieve dingen, zoals hoe je het toch elke keer er weer wat weet van te maken. En soms gaat dat minder goed en dan is het het even d-mineur :P

Voel je vrij om mee te schrijven. Ik wou met een knipoog je laten weten dat het topic lang niet alleen maar negatief is :)
PetitBiscuit schreef:
10-06-2019 12:45
O, en een perk die ik persoonlijk wil noemen: niet meer eenzaam zijn in een relatie, verwachtingen (en ik had echt geen hoge) die altijd te veel waren voor hem, altijd op niet meer op eieren te hoeven lopen omdat hij dingen snel verkeerd opvatte, niet meer te hoeven verklaren waarom (ex)vriend nooit aanwezig was op verjaardagen etc. (Sommigen van jullie noemen het niet meer hebben van een schoonfamilie als voordeel, ik had op zich een leuke schoonfamilie, maar ex liet altijd merken dat hij 0 komma 0 zin had in verjaardagen / feestjes van mijn familie en vrienden. Ik ging dus vaak alleen, en zat me vervolgens voor hem te verantwoorden en te doen alsof ik het niet erg vond.)
Dit is zó herkenbaar! Mijn relatie is nog maar recent verbroken. Maar als ik dit zo lees denk ik... ja, uiteindelijk wordt het allemaal weer beter. Zoals ik het wil en zoals ik het leven in wil delen. Leuk topic om over na te denken, naast het verwerken en de pijn van een verbroken relatie.
Op vakantie gaan is het liefste wat ik doe en ook daarin mis ik mijn man zo. Ik zie het niet zitten om in mijn eentje op vakantie te gaan. Ik ga niet eens ergens alleen koffie drinken als ik alleen aan het winkelen ben.
Mijn ex paste eigenlijk niet bij mij. De vraag ging over de voordelen van single maar ik ben niet lang single geweest. Nu heb ik een latrelatie en veel van de nadelen van het samenwonen zijn daarmee weggevallen. Ik herken de voordelen dan ook.

Mijn huis en tuin heb ik lekker ingericht zoals ik het zelf wil en onze financiën blijven gescheiden. Heerlijk, die vrijheden. Ik hoef alleen rekening te houden met mijn pubers. Dat is al genoeg!

Ik heb het zelfs minder druk omdat mijn ex geen vinger uitstak en vond dat de kinderen dat ook niet hoefden. Nu ben ik een team met mijn kinderen: iedereen doet wat. Mijn vriend ook, ziet zelf wat er nodig is.

Mijn nieuwe vriend woont in zijn eigen huis maar is graag bij mij. Als we allebei een avond niet sporten, komt mijn vriend rond kook/eettijd en anders komt hij vaak nadat we uitgesport zijn. Heerlijk vind ik dat, zo intiem, kletsen, samen douchen, dan een pot thee en vriend mee naar mijn bed slepen :heart:

Wat ook goed werkt, is dat hij veel meer dezelfde interesses heeft, hetzelfde lust, enz. en daarmee veel ‘compromissen’ niet eens nodig zijn.
Wat ik in dit topic lees lijken vooral voordelen te zijn van niet-samenwonen.

Ik heb een lat relatie en als ik het zo lees lijkt dit het beste van de twee werelden te zijn.
Geen snurkende man naast me door de weeks, ik beslis zelf wat ik eet, wat ik met mijn tijd doe en waar ik mijn geld aan uitgeef. En toch de benefieten van een relatie. (seks, een luisterend oor, een groot gevoel van saamhorigheid en had ik seks al genoemd?)

Na 6 jaar single geweest te zijn kan ik met recht zeggen dat dit veel leuker is.
PetitBiscuit schreef:
10-06-2019 12:45
O, en een perk die ik persoonlijk wil noemen: niet meer eenzaam zijn in een relatie, verwachtingen (en ik had echt geen hoge) die altijd te veel waren voor hem, altijd op niet meer op eieren te hoeven lopen omdat hij dingen snel verkeerd opvatte, niet meer te hoeven verklaren waarom (ex)vriend nooit aanwezig was op verjaardagen etc..
Je had dus eigenlijk gewoon een kutrelatie.
Tja, dan is single zijn een veel beter alternatief. Ik mag hopen dat je de volgende keer beter selecteert.
Auditor schreef:
10-06-2019 12:12
Om zodra ze thuiskomen piepend op de bank te storten en nog geen was in de machine meer te kunnen doen
Ik heb vanaf mijn 17e altijd relaties gehad en ben niet zo goed in single zijn geloof ik. Met mijn huidige vriend ben ik inmiddels langdurig samen en zou niet zonder willen. Single zijn vind ik maar saai en ongezellig. Ik woon inmiddels ook al jaren samen en dit verloopt prima en relaxt. We maken ons beide niet zo druk en dat helpt. We hebben onze weg gevonden in het samen zijn en toch een eigen leven behouden. Mijn vriend is makkelijk waardoor we geen strijd hebben over dingen, onze vanzelfsprekendheid in het samenzijn vind ik juist zo prettig.
Je doet net alsof je kunt kiezen om niet single te zijn..zo werkt dat niet
Julus schreef:
10-06-2019 16:29
Zo heeft het voor mij altijd wel gewerkt en dat waren prima relaties waar ik zonder rancune of wat dan ook aan negatieve gevoelens op terugkijk. Ik heb er nooit mooeite mee gehad om de voor op dat moment juiste partner te vinden.
Julus schreef:
10-06-2019 16:29
Als je snel tevreden bent, wel hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven