De twijfels blijven over mijn relatie

10-06-2021 20:20 75 berichten
Dag iedereen,

Om herkenning te voorkomen heb ik een nieuw account aangemaakt.

Ik heb eigenlijk steeds terugkerende twijfels over mijn relatie en het zijn daarnaast ook elke keer dezelfde dingen die terugkomen. Ik ga inmiddels 6,5 jaar met mijn vriend, beide midden 20, wonen samen, zonder kinderen.

Mijn vriend is altijd al geen prater geweest, hij vindt het gewoon niet leuk en zijn interesse heeft een duidelijke grens. Ik bedoel hiermee dat hij wel kan vragen hoe iets was / of het leuk was, maar dat het daar ook eindigt. Ik voel me hierdoor soms eenzaam. Ik wil graag dieper op onderwerpen in en echt een goed gesprek met hem voeren. Weten hoe hij over dingen denkt, wat hij meemaakt, wat hij voelt etc. Maar dat zit er gewoon niet in. Hij geeft dit zelf ook aan en vraagt dan, "dit weet je toch al zes jaar?" Als ik weer eens aangeef dat het me dwars zit. Ik moet maar met vriendinnen praten zegt hij dan. En dan denk ik ja... ik weet het ook al zes jaar maar blijkbaar zijn er nog genoeg dingen wat me toch bij hem houdt. Ik wil het zo graag met hem!

Echter, nu we sinds kort beide fulltime werken merk ik dat ik hier nog meer naar verlang. Ik wil daarnaast graag dingen ondernemen in het weekend, maar hij wilt het liefst nog elk weekend met zijn vrienden (en mij erbij) doorbrengen. Hij voetbalt op zaterdag en zondag is hij brak van de derde helft. Ik merk gewoon dat we niet dezelfde interesses delen, en in combinatie met het niet praten voel ik me op dit moment ongelukkig.

Door het niks ondernemen samen en weinig diepgang heb ik het gevoel dat ik vast zit.. 6,5 jaar is niet zomaar wat en ik wil het ook niet zomaar weggooien. Mijn vriend blinkt in andere dingen wel uit (hij kan me altijd aan het lachen maken, is lief, heeft alles op een rijtje, fysiek intiem etc.) en daardoor blijf ik vastzitten in de gedachte dat het gras waarschijnlijk niet groener is aan de overkant..

Ik hoor graag jullie gedachtes en ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Zie jij jezelf zo als eind dertiger met kinderen van hem op de bank (of een huisdier, of een huisplant, of weet ik veel)? Zie jij jezelf zo als 70 jarige met hem in het bejaardentehuis? Zo nee, dan weet je genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat hem niet worden. Maak het uit en leef door.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Denk je echt dat er zo weinig mannen zijn met een beetje humor die het op een rijtje hebben en fysiek intiem met je willen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Neem het aan van iemand die inmiddels 15 jaar in een relatie zit met een man met wie niet te praten valt. Het breekt je uiteindelijk op.
Alle reacties Link kopieren
Je voelt je op dit moment ongelukkig? En je denkt dat het gras niet groener is? Gekke combinatie.

Luister, het is jouw relatie. Jij woont ermee samen, ik niet. Je twijfels gaan blijven terugkomen en dit gaat blijven spelen. Je kan niet hetzelfde blijven doen en dan een andere uitkomst verwachten. Dus dit waar jij nu inzit is het. Het is aan jou de keus of dat voldoende is of niet.

Vanuit eigen ervaring: als ik terugkerende twijfels heb, dan maak ik het uit. Ik hoef geen relatie. Ik ben zelf liever alleen waar ik lekker mijn eigen leven leef dan dat ik hang in een twijfelrelatie. Dat is het gewoon niet voor mij. Hoe jouw leven nu is zou niks voor mij zijn. Ik zou lekker mijn eigen ding gaan doen.

Over iets weggooien spreken vind ik altijd zo raar als het over relaties gaat. Over een jaar is het zeven en dan acht en dan negen etc. En voor je het weet ben je 80 lig je op je sterfbed en denk je "nou gelukkig heb ik nooit mn twijfelrelatie beëindigd want dat was zonde geweest" O_o

Mijn relaties waren leuk zolang het duurde. Ik heb mooie herinneringen en ik vind het nooit zonde. Het leven is voor mij meer verschillende fases. Wellicht vind ik iemand in de toekomst waarbij ik blijf tot mijn dood en anders maar niet. Ik heb een goed leven alleen en ik wil dat alleen delen als het echt goed voelt.

Het is belangrijk om te weten dat er geen goede of slechte keus hier is denk ik. Is het voor jou voldoende hoe je relatie is? Of ga je verder?
Emboldened by the flame of ambition
Alle reacties Link kopieren
Skadí schreef:
10-06-2021 22:36
Je voelt je op dit moment ongelukkig? En je denkt dat het gras niet groener is? Gekke combinatie.
Zo simpel, maar echt een goede opmerking. Wat zeg je dan dus eigenlijk? Dat het niet realistisch is dat je gelukkig bent in een relatie?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt erop dat jullie levenspaden veranderd zijn en niet dezelfde richting op.
Ik vind het altijd vreemd om te zeggen dat je dan 6 jaar hebt weggegooid, je hebt ervaringen opgedaan, lief en leed gedeeld, gelachen, dingen geleerd van elkaar en zeker ook van jezelf en soms houdt het dan gewoon op.

Ikzelf zou er toch echt naar neigen om ieder zijn/haar eigen richting te gaan in jullie geval. Jong, geen kinderen, betaald werk, als het dan toch moet gebeuren om een relatie te verbreken dan is jouw situatie nog 1 van de betere. Dat betekend overigens niet dat het niet moeilijk, verdrietig, onhandig en jammer is natuurlijk he.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Hij is wel duidelijk: dit is hoe hij is en hij ziet geen probleem, dus pas je maar aan. Prima, maar jij bent anders en wil anders. Ga voor jezelf of een (leukere) man die beter bij je past.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Ooit had ik ook zo een soort relatie en nadien had ik daarover een gesprek met de psycholoog.
Zij zei mij toen dat de basis van elke (goede) relatie eigenlijk zou moeten zijn dat je goed kan praten.

Ik vond dat toen wel een verhelderende gedachte...
Als je al niet kan praten samen, wat deel je dan in feite?
Alle reacties Link kopieren
Proetel schreef:
10-06-2021 22:46
Als je al niet kan praten samen, wat deel je dan in feite?
Humor, seks, hobby's, een geschiedenis, voorkeuren, kinderen, een huishouden, de financiën. Ik kan wel wat dingen bedenken.
Maar als je praten belangrijk vindt (en dat begrijp ik), dan is het wel lastig als je partner dat niet kan/wil en daar ook geen probleem in ziet.
Alle reacties Link kopieren
Kersensnoep schreef:
10-06-2021 23:11
Humor, seks, hobby's, een geschiedenis, voorkeuren, kinderen, een huishouden, de financiën. Ik kan wel wat dingen bedenken.
Maar als je praten belangrijk vindt (en dat begrijp ik), dan is het wel lastig als je partner dat niet kan/wil en daar ook geen probleem in ziet.

Hoe begint een relatie met iemand die niet wil of kan praten? Waar heb je het dan over met zn tweeën op je eerste date?
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
11-06-2021 00:24
Hoe begint een relatie met iemand die niet wil of kan praten? Waar heb je het dan over met zn tweeën op je eerste date?
Over onpersoonlijke dingen. Welke stad of kroeg leuk is, wat je nou toch hoorde op het werk, welke sport je doet, hoe lekker het eten is, kijk dat is een mooie bank in de etalage.
En het is een gradatie hè, dus niet alles of niets. Ik zie eigenlijk nu pas, 15 jaar na die eerste date, dat het toen al zo was.
Onwijs bedankt voor jullie reacties, alles zet me aan het denken en zorgt voor nieuwe inzichten

@ugli
Goede vraag.. alhoewel, wel lekker rustig op mijn 70ste ;-)

@theemetchocolade
Duidelijk! Bedankt voor je ongezoute mening, ik hou van duidelijkheid!

@skadi
Wow, zo had ik het nog niet bekeken. En je hebt natuurlijk gelijk. Het is geen weggooien en natuurlijk kijk ik er goed op terug.. Maar wat een onwijs mooie basis voor relaties heb jij.. Volgens mij is dit het allerbelangrijkst, weten dat je het alleen net zo leuk kan hebben. Een relatie is voor jou echt een aanvulling en geen opvulling als ik het zo lees. Ik hoop dit ik iets van jouw kijk kan overnemen deze dagen..

@IBIopviva
Klopt, je hebt gelijk! Mijn situatie is inderdaad zo dat het nu verder niet veel problemen oplevert als we uit elkaar gaan.. maar dat maakt de keuze niet bepaald minder moeilijk zeg ik je eerlijk. Dat je zoveel hebt gedeeld is ook veel waard voor mij..

@chienandelou
Hij is inderdaad heel duidelijk, wat heel fijn is, want ik weet precies wat ik aan hem heb. Ik moet nu echt voor mezelf gaan nadenken of dat ook is wat ik nog wil.. Ik ben al samen met hem sinds mijn 19e (nu 26) en dat maakt het soms ook lastig om te 'vergelijken' met wat er nog meer is. Als ik relaties om me heen zie, denk ik nooit 'zon relatie zou ik nou willen'. Of ik ken gewoonweg niet veel goede relaties haha

@proetel
Dit is ook wel iets waar ik in geloof, maar ik zou mijn relatie niet bestempelen als 'slecht', maar er ontbreekt wel iets cruciaals om het een top relatie te noemen.. Kersensnoep slaat voor mij de spijker op z'n kop

@Julius
Ik snap helemaal dat je jezelf dit afvraagt, en geloof me.. dat heb ik ook gedaan! Maar @Kersensnoep neemt me de woorden uit de mond. Je praat echt wel, maar over hele oppervlakkige dingen. Dat is de grens. We hebben echt niet een keer een uur lang een goed gesprek over één ding. Over gevoelens of gedachten hebben we het niet echt. Hij houdt er niet van, wordt er ongemakkelijk van, ziet er de meerwaarde ook niet van in. Hij is heel nuchter, vindt dat je niet teveel moet nadenken over dingen. Totaal tegenovergesteld van mij, ik denk over alles heel veel na. Vind het heerlijk! Maar soms ook fijn om door hem met beide benen op de grond te worden gezet..

@Kersensnoep
Het is alsof ik mezelf hoor spreken.. dit wat jij beschrijft is het voor mij gewoon precies. Zo te horen heb jij hetzelfde in je relatie. Twijfel je ook of is het iets waar je je bij neer hebt gelegd? Ik heb ook lang nagedacht hoe dit in het begin was, aangezien het best lang geleden is.. maar hij maakte me vooral aan het lachen. Ik kan me herinneren dat ik me gewoon schaamde in zon tent omdat ik steeds helemaal stuk ging. Echt serieuze gesprekken waren dat natuurlijk niet.
Oeps ;-)
anoniem_6485721e868ee wijzigde dit bericht op 11-06-2021 09:04
99.08% gewijzigd
Dat je iets zou weggooien als je een relatie uitmaakt snap ik ook nooit zo goed. Die jaren heb je gewoon gehad, die zijn niet weg. Als het een rotrelatie is, begrijp ik het nog wel, dan zijn die jaren gewoon slechter geweest dan ze hadden kunnen zijn. Of als je in je vruchtbare jaren aan het lijntje gehouden bent terwijl je kinderen had willen krijgen. Maar je bent 26. De wereld ligt voor je open en deze relatie neem je gewoon als ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik had me erbij neergelegd. Ik ben zelf ook niet zo'n prater (wel meer dan hij). Maar eigenlijk is onze relatie nooit goed geweest, en langzaam is dat steeds erger geworden en raakten we steeds verder van elkaar verwijderd. Hij merkte dat pas toen ik geen seks meer wilde, maar het zat al veel langer fout. We zijn met coaches en therapeuten gaan praten, en hij heeft nu ook nog een therapeut. In die gesprekken werd en wordt ook pijnlijk duidelijk hoezeer hij niet 'bij zijn gevoel kan'. Er zit echt een blokkade. We zullen zien hoe het afloopt, inmiddels hebben we kinderen dus ik wil wel alles proberen voordat we scheiden.

Ik denk eigenlijk wel dat ik met de verkeerde ben getrouwd. Niet alleen omdat hij niet kan praten hoor, maar dat niet kunnen praten zorgt er wel voor dat je andere dingen niet kunt oplossen. En dat je elkaar kwijtraakt, uiteindelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een mooie relatie niet zomaar opgeven, omdat hij alleen niet zo goed kan praten (ik heb het nl zelf meegemaakt, en misschien toch klein beetje spijt). Wat is er verder wel mooi aan hem, jullie leven samen? Het gras is zeker niet groener, maar jij moet beslissen of je hier gelukkig van wordt. Veel mannen zijn geen praters, en dat is wel iets wat je moet accepteren of niet natuurlijk. Echt kletsen doe ik overigens ook liever met mijn vriendinnen. Een man blijft toch een man :hihi:

Als je de weekenden anders wilt indelen, dan heb je het daar gewoon over. Van goh ik zou volgend weekend toch graag daar en daar heen willen gaan samen? Wat zijn reactie daar dan op is, weet je genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Ldr2021 schreef:
11-06-2021 08:27

@Julius
Ik snap helemaal dat je jezelf dit afvraagt, en geloof me.. dat heb ik ook gedaan! Maar @Kersensnoep neemt me de woorden uit de mond. Je praat echt wel, maar over hele oppervlakkige dingen. Dat is de grens. We hebben echt niet een keer een uur lang een goed gesprek over één ding. Over gevoelens of gedachten hebben we het niet echt. Hij houdt er niet van, wordt er ongemakkelijk van, ziet er de meerwaarde ook niet van in. Hij is heel nuchter, vindt dat je niet teveel moet nadenken over dingen. Totaal tegenovergesteld van mij, ik denk over alles heel veel na. Vind het heerlijk! Maar soms ook fijn om door hem met beide benen op de grond te worden gezet..

Klinkt mij eerlijk gezegd heel vermoeiend in de oren, uren doorpraten over één onderwerp... ik doe dat ook niet dagelijks met mijn man hoor. Ik heb wel geleerd: je kan niet al je wensen vinden in één persoon. Ik heb een vriendin die bij haar vriend de diepgang ook wel een beetje mist. Dus heeft ze daar haar vriendinnen voor.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
11-06-2021 09:17
Klinkt mij eerlijk gezegd heel vermoeiend in de oren, uren doorpraten over één onderwerp... ik doe dat ook niet dagelijks met mijn man hoor. Ik heb wel geleerd: je kan niet al je wensen vinden in één persoon. Ik heb een vriendin die bij haar vriend de diepgang ook wel een beetje mist. Dus heeft ze daar haar vriendinnen voor.
Maar als je met je man bij de therapeut zit, aangeeft dat je de relatie niet meer ziet zitten als er niks verandert, de therapeut aan hem vraagt wat hij daarbij voelt en er komt niet meer uit dan 'ja..dat vind ik stom'. Dat is wel meer dan 'de diepgang een beetje missen', toch?
6,5 jaar is niet zomaar wat en ik wil het ook niet zomaar weggooien


Ja, dan moet je wel bij hem blijven. :bonk:

Ik vind dit toch echt een van de raarste dingen ooit.

Er zijn geen kinderen en hij gaat niet veranderen.
dubbel
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 11-06-2021 09:52
98.19% gewijzigd
Lovelylady89 schreef:
11-06-2021 09:13
Ik zou een mooie relatie niet zomaar opgeven, omdat hij alleen niet zo goed kan praten (ik heb het nl zelf meegemaakt, en misschien toch klein beetje spijt). Wat is er verder wel mooi aan hem, jullie leven samen?
Heb je de OP en de andere TO's reacties uberhaupt gelezen?
Zoals al eerder is gezegd gooi je de Jaren die je hebt gehad niet weg. Wel die in de toekomst als je in een ongelukkige relatie blijft zitten. En later bedenkt dat je bedenkt dat je eerder iets had kunnen vinden waar je wel gelukkig van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Kersensnoep schreef:
11-06-2021 09:48
Maar als je met je man bij de therapeut zit, aangeeft dat je de relatie niet meer ziet zitten als er niks verandert, de therapeut aan hem vraagt wat hij daarbij voelt en er komt niet meer uit dan 'ja..dat vind ik stom'. Dat is wel meer dan 'de diepgang een beetje missen', toch?

Dat heb ik TO niet zien schrijven.
Such fun!1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven