Depressie partner breekt ons op.

05-12-2014 14:46 154 berichten
Mijn partner is nu al meer dan een jaar depressief en het breekt ons nu echt kapot.

We hebben samen een zoontje en hij heeft natuurlijk een fijne stressloze omgeving nodig, en vooral daarom denk ik dat het zo niet langer kan.



Mijn partner zit momenteel in de WW en dat heeft hem nog depressiever gemaakt denk ik, al is de depressie eerder gestart. Psychologische hulp heeft hem en mij alleen maar meer kapot gemaakt en veel geld gekost dat er eigenlijk al niet was.



Dat het gedrag van partner voortkwam uit depressie zijn we pas later achtergekomen, wisten we nog niet vanaf het moment dat partner vervelend gedrag ging vertonen.



Partner is echt geen leuk persoon meer. Doet gemeen, liegt, geeft mij overal de schuld van, wilt niet praten, ook niet over belangrijke zaken, maakt mij belachelijk. Tegen andere doet hij alsof er niets aan de hand is, terwijl hij beweerd dat hij juist op probeerd aan te geven aan andere dat zijn gedrag inderdaad niet normaal is en zeer zwaar voor mij is. Hij communiceert sowieso bijna niet, alleen als ik zeg ik ga over 10 minuten slapen ik ben doodmoe, dan wilt hij nog wel eens een heel gesprek aangaan.



Ik weet het gewoon niet meer.

Ik vind de stap om uit elkaar te gaan erg groot. Om er dus voor te kiezen om samen met kind ergens anders te gaan wonen. De huidige woning te verkopen en dergelijke.

Het is natuurlijk een situatie die je niet wilt. Maar deze situatie hoe die nu is redt ik niet.

Ik betwijfel of partner meewerkt aan een scheiding en dergelijke. Want dan zal ik alles moeten regelen inclusief zijn nieuwe onderkomen zodra de woning verkocht is.



Maar op dit moment begin ik toch echt te geloven dat die stap misschien de enige juiste is. De enige die misschien de rust geef, uiteindelijk, die nodig is.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Flower_85 schreef op 08 december 2014 @ 15:19:

Ik denk zelf ook dat voorlopig weg gaan samen met kind een goede optie is.



Maar op dit moment weet ik even niet hoe ik dat precies moet regelen. Ik zie te veel obstakels, vooral weet ik even niet hoe ik financieel klaar speel.Het lijkt me logischer als man een tijd weggaat. Laat hem maar eens actie ondernemen. Bovendien zit jij met een kind wat er bij gebaat is als het in de eigen omgeving blijft en wat jullie opvang ergens anders veel lastiger maakt.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 08 december 2014 @ 16:10:

[...]



Het lijkt me logischer als man een tijd weggaat. Laat hem maar eens actie ondernemen. Bovendien zit jij met een kind wat er bij gebaat is als het in de eigen omgeving blijft en wat jullie opvang ergens anders veel lastiger maakt.



Opzich geef ik jou daarin gelijk, maar daar werkt mijn partner niet aan mee.



Daarnaast zitten we dan nog steeds met het financiele probleem. Hoe betalen we de plek waar hij dan tijdelijk gaat wonen.
Op dit moment zit ik ook veel te piekeren over de financiele situatie.

Ik merk wel dat dit mijn denken aantast. Op een gegeven moment zie je te veel obstakels, dat je eventuele mogelijkheden of oplossingen niet meer ziet.
Alle reacties Link kopieren
Zie je dat je nu alweer alles aan het regelen bent voor je partner? Jij moet zorgen voor jou en je kind. Hij heeft het zelf zover laten komen dat de situatie niet meer houdbaar is, hij doet geen flikker, behalve alle hulp die hij aangeboden heeft gekregen tegenwerken. Nu is hij aan zet en hij regelt het maar.



Hij heeft nu niet genoeg druk om hulp te zoeken, heel simpel. Dat hij voor een bepaalde datum uit huis moet geeft hopelijk net dat zetje om het wel te doen.
Tja, het is wel ook mijn geld wat hij ervoor nodig heeft.
Als ik tegen partner zeg dat hij voor een bepaalde datum het huis uit moet, geeft hij aan dat hij dat wel zou willen doen maar dat hij geen plek heeft om te slapen dan. En dat een woonruimte zeker 600 euro kost en dat geld is er niet.

Daarnaast zegt hij dat ik zoiets niet kan eisen.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 08 december 2014 @ 16:10:

[...]



Het lijkt me logischer als man een tijd weggaat. Laat hem maar eens actie ondernemen. Bovendien zit jij met een kind wat er bij gebaat is als het in de eigen omgeving blijft en wat jullie opvang ergens anders veel lastiger maakt.



Ben ik het mee eens. Maar ik denk gezien de houding van to haar man. Hij echt niet zo maar zich het huis uit laat zetten. Als hij al niet mee werkt met het beter worden. Dan zal hij hier ook wel zijn poot stijf zou houden.



Dan zou ik bezig zijn om een tijdenlijk plekje voor mezelf en mijn kindje te zoeken.



En vandaar uit kijken wat hij doet. En zo niks dan zou ik op zoek gaan naar een eigen plekje.
Alle reacties Link kopieren
Als jij eruit wilt met een kind kost het nog veel meer geld. Jij zit vast, totdat je hem medeverantwoordelijk maakt.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 08 december 2014 @ 16:45:

Als jij eruit wilt met een kind kost het nog veel meer geld. Jij zit vast, totdat je hem medeverantwoordelijk maakt.



Dat weet ik niet zeker of dat meer geld kost.

Je blijft toch met dubbelle lasten zitten in beide gevallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Flower_85 schreef op 08 december 2014 @ 16:52:

[...]





Dat weet ik niet zeker of dat meer geld kost.

Je blijft toch met dubbelle lasten zitten in beide gevallen.

Hij kan een kamertje huren (wat echt geen 600 euro kost). Dat is onmogelijk voor jou, want met een kind op een kamertje is verre van ideaal. En hij zit dan lekker comfortabel in jullie oude huis, met alle ruimte van de wereld.



Denk in oplossingen, maar vooral: laat hem zoveel mogelijk denken.
Alle reacties Link kopieren
En ik snap echt dat dit een ontzettend moeilijke situatie is, maar de oplossingen zijn echt maar heel beperkt:



Hij zal iets moeten veranderen en doet hij dat niet, dan moet jij stappen nemen. Je kunt niet zo door blijven modderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 08 december 2014 @ 17:03:

[...]

Denk in oplossingen, maar vooral: laat hem zoveel mogelijk denken.

Werkte het maar zo hè?



TO, een depressief iemand gaat geen kant op en al helemaal niet als hij daar het nut niet van in ziet, hij zit goed waar hij zit, zal geen reden zien actie te ondernemen. Daar komt bij dat hij daar ook helemaal geen zin in heeft/de puf niet voor heeft.

Ga ervan uit dat alles op jouw schouders terecht komt, verwacht niéts van hem.



Ik spreek (helaas) uit ervaring. Na 10 jaar samen geleefd te hebben met een depressieve man zijn we gescheiden. Hij is onwijs oké maar wel geest-ziek.

Ben serieus blij dat ik van hem af ben.
...
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb ervaring met de GGZ en ik kan je zeggen dat je daar hele goede hulp krijgt! Zeker als je zulke problemen hebt als jouw man! Ik denk dat het aan hem ligt! En geen goede uitleg, geen begeleiding? Spraken ze Russisch? Wat een onzin? Hij klinkt erg manipulerend!
Alle reacties Link kopieren
Partner is echt geen leuk persoon meer. Doet gemeen, liegt, geeft mij overal de schuld van, wilt niet praten, ook niet over belangrijke zaken, maakt mij belachelijk. Tegen andere doet hij alsof er niets aan de hand is, terwijl hij beweerd dat hij juist op probeerd aan te geven aan andere dat zijn gedrag inderdaad niet normaal is en zeer zwaar voor mij is. Hij communiceert sowieso bijna niet, alleen als ik zeg ik ga over 10 minuten slapen ik ben doodmoe, dan wilt hij nog wel eens een heel gesprek aangaan.



Liegen en gemeen zijn is een karaktertrek en doorgaans geen symptoom van Depressie... Hij kan ook zwaar overspannen zijn.. Financiele plaatje begrijp ik niet.. Ik heb voor mijn depressie een jaar intensieve therapie bij de GGZ gehad en geen cent hoeven te betalen! Drie keer per week therapie!
Louise70:

Ik was bij een aantal gesprekken. Het was warrig, onduidelijk, tegenstrijdig.

Behandelplan was geen sprake van, begeleiding bij de medicatie spraken ze niet over.
quote:Louise70 schreef op 08 december 2014 @ 17:21:

Partner is echt geen leuk persoon meer. Doet gemeen, liegt, geeft mij overal de schuld van, wilt niet praten, ook niet over belangrijke zaken, maakt mij belachelijk. Tegen andere doet hij alsof er niets aan de hand is, terwijl hij beweerd dat hij juist op probeerd aan te geven aan andere dat zijn gedrag inderdaad niet normaal is en zeer zwaar voor mij is. Hij communiceert sowieso bijna niet, alleen als ik zeg ik ga over 10 minuten slapen ik ben doodmoe, dan wilt hij nog wel eens een heel gesprek aangaan.



Liegen en gemeen zijn is een karaktertrek en doorgaans geen symptoom van Depressie... Hij kan ook zwaar overspannen zijn.. Financiele plaatje begrijp ik niet.. Ik heb voor mijn depressie een jaar intensieve therapie bij de GGZ gehad en geen cent hoeven te betalen! Drie keer per week therapie!Eigen risico!
Alle reacties Link kopieren
Ja en? Wat is nou belangrijker? Geld of de gezondheid van je man? Iedere zorginstelling moet verplicht een behandelplan maken, die krijg je ook te zien! Als het verwarrend is vraag het dan? Desnoods 10 keer!
Alle reacties Link kopieren
quote:_Flower_85 schreef op 08 december 2014 @ 17:23:

Louise70:

Ik was bij een aantal gesprekken. Het was warrig, onduidelijk, tegenstrijdig.

Behandelplan was geen sprake van, begeleiding bij de medicatie spraken ze niet over.Geen enkele Psych knalt wat medicatie in je en zeg succes ermee... Je begint met een lage dosis en bouwt dat onder toezicht op! Bij vragen, moeilijkheden of onwel voelen kun je 24 uur per dag terecht! Jullie geven de GGZ de schuld van je eigen sores..
quote:Louise70 schreef op 08 december 2014 @ 17:28:

Ja en? Wat is nou belangrijker? Geld of de gezondheid van je man? Iedere zorginstelling moet verplicht een behandelplan maken, die krijg je ook te zien! Als het verwarrend is vraag het dan? Desnoods 10 keer!



Behandelplan hebben ze niet opgesteld.

Dat het verwarrend is hebben we aangegeven en er is vanuit man en vanuit meerdere malen voor verduidelijking gevraagd, maar daar werd niets mee gedaan. Enkel gezegd laten we daar de volgende keer over praten, en zo verder en verder.



Maar de rekening krijg je hoe dan ook.

Al hadden ze mijn man wijsgemaakt dat hij ook het eigen risico niet hoefde te betalen dus daar waren wij dan ook niet vanuit gegaan dat dit betaald moest worden.



De gezondheid is zeker belangrijk.

Maar geld uitgeven dat er niet is gaat gewoon niet.
quote:Louise70 schreef op 08 december 2014 @ 17:30:

[...]





Geen enkele Psych knalt wat medicatie in je en zeg succes ermee... Je begint met een lage dosis en bouwt dat onder toezicht op! Bij vragen, moeilijkheden of onwel voelen kun je 24 uur per dag terecht! Jullie geven de GGZ de schuld van je eigen sores..



Dan geloof je ons niet. Ik hoef mij tegenover jou niet te verantwoorden. Ik weet wat de werkelijkheid in ons geval is geweest.



Bij vragen kon je op werkdagen tijdens kantooruren terecht.

Psychiather wilde niets over het medicijn kwijt. Vragen werden begrepen als niet willen.
Alle reacties Link kopieren
Flower, stop.

Blijkbaar was de eerste GGZ een vreemde hobbyinstelling.

Dan ga je naar een grote landelijke GGZ waar dat niet gebeurt. Niet in een slachtofferrol kruipen, kijk naar het doel wat je wilt bereiken en zoek daar hulp bij.



Want echt, ik ken dit niet uit alle jaren dat ik professioneel en privé contact heb gehad met diverse GGZ-instellingen.
Het was de enige ggz waar de huisarts een verwijzing naar wilde geven op dat moment.

Een andere, Riagg, daar geldt een enorm lange wachtlijst, en kreeg partner daarom geen verwijzing voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Flower_85 schreef op 08 december 2014 @ 18:25:

Het was de enige ggz waar de huisarts een verwijzing naar wilde geven op dat moment.

Een andere, Riagg, daar geldt een enorm lange wachtlijst, en kreeg partner daarom geen verwijzing voor.Dan moet je nu alsnog een spoedverwijzing eisen voor de andere RIAGG. En als je huisarts die niet wil geven, dan moet je een nieuwe vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Flower_85 schreef op 08 december 2014 @ 17:23:

Louise70:

Ik was bij een aantal gesprekken. Het was warrig, onduidelijk, tegenstrijdig.

Behandelplan was geen sprake van, begeleiding bij de medicatie spraken ze niet over.





Hij had geen zwaardere zorg nodig. Een psychiater?



Misschien was de zorg te licht ?
quote:mara2 schreef op 08 december 2014 @ 18:41:

[...]





Hij had geen zwaardere zorg nodig. Een psychiater?



Misschien was de zorg te licht ?Hij heeft gesprekken gehad met zowel een psychiatrisch verpleegkundige als een psychiater.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven