Dingen apart doen- issue...overdrijf ik nu?

03-09-2009 23:27 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond

Tijd geleden alweer dat ik hier was, ben heel druk geweest, en zit nu weer met een probleempje waar ik graag advies over wil.

Het gaat over bepaalde communicatie tussen mij en mijn vriend.

Opzich is die heel goed, maar nu is binnen korte tijd een paar keer hetzelfde voorgevallen en ik baal ervan, en wil graag weten of dat terecht is. Ik zal de situatie schetsen.

Mijn vriend en ik wonen niet officieel samen, maar eigenlijk is hij altijd hier. We doen behalve samen, ook apart van elkaar best veel dingen. We zijn beide wel van het afspreken, en bij allebei, maar vooral bij hem en zijn vrienden wil er ook spontaan nog wel eens iets ontstaan van een avondje uit.

Tot zover geen enkel probleem, maar ik zit met het volgende. Het is nu een aantal keer gebeurd dat ik thuiskwam, en er eigenlijk vanuit ging dat hij er ook zou zijn, maar dat niet zo was. Ik bel of sms hem dan met de vraag waar hij is en hij antwoordt daar gewoon op. Ik vind het fijn om dan te weten hoelaat hij ongeveer thuis is, dat hoeft niet op de minuut, ik wil alleen graag weten of we samen nog een drankje kunnen doen voordat we naar bed gaan, of dat ik gewoon moet gaan slapen en hem de dag erna wel weer zie. Ik geloof dat hij dat al 'gezeur' vindt, terwijl het in mijn ogen een normale vraag is.

Vorige keer dat dat gebeurde heb ik aan hem gevraagd of hij het voortaan even wil laten weten als hij weer ergens naartoe gaat, een sms of een briefje ofzo. Dat viel nogal verkeerd, want hij vond dat hij geen verantwoording hoefde af te leggen. Maar dit is toch geen verantwoording? En dan nog, is het zo raar om je partner te laten weten waar je bent?

Nu is het weer zo, en nu vind ik het eigenlijk iets erger. We hebben elkaar de hele week al niet gezien, zijn allebei weer met studie enzo begonnen, hebben het erg druk en ik had er toch wel op gerekend dat we vanavond nog een uurtje of 2 samen hadden en samen naar bed konden. Maar toen ik thuis kwam was er niemand te bekennen, en toen ik hem had gesmst waar hij was kreeg ik meteen te horen dat hij laat thuis zal zijn want hij is nog even de stad in. Oke, dat vind ik niet leuk, want ik had een heleboel te vertellen, maar goed, ik kan hem moeilijk verbieden iets leuk te gaan doen. Maar het is kennelijk weer teveel gevraagd om het gewoon even te laten weten als je iets besluit, waarvan je de avond ervoor nog zegt dat je het juist niet zou doen, want dat is nu het geval. Als je zo goed als samenwoont heb je toch juist wel een bepaalde verantwoording naar elkaar?

Heb ik gelijk of zeur ik nu echt?
Juist als je zo goed als samenwoont hoef je niet constant op elkaars lip te zitten. Ik zou er echt knettergek van worden, eerlijk waar. En als de ander ook nog es hierover zou gaan zeuren, dan zou het er ook nog eens bij gaan jeuken.
Hahaha....ik wilde het iets tactischer opschrijven maar het is ook wel het gevoel wat ik ervan krijg.

Waarom wil je weten of hij op tijd thuis is voor een drankje samen?

Dat merk je toch wel?

Ik vind het wat anders als jij een 3 gangen diner voorbereid omdat jullie samen zouden eten en hij is dat ineens vertrokken.

Aan de andere kant, een smsje dat hij er niet is die avond vind ik dan op zich weer niet zo gek.

Tenminste dat zou ik zelf altijd wel doen,maar ik ga echt niet meldden hoe laat ik thuis ben

Ik kom thuis...hoe laat

Weet ik veel...

Dus ja ik vind wel dat je een beetje zeurt.....
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Als je officieel samenwoont, dan lijkt het me prettig om te weten dat je paretner niet dood in een greppel ligt o.i.d. Zolang je niet samenwoont, maak je afspraken met elkaar wanneer je elkaar ziet en ga je er van uit dat de ander er niet is, tenzij je hebt afgesproken. Bij vaag ertussenin kun je er misverstanden over krijgen.
Maar over greppels gesproken... Ik ga er vanuit dat vriend niet in zeven sloten tegelijk loopt.

Tuurlijk, smsje/belletje is wel zo netjes. Ik kreeg alleen jeuk van deze zin:

Als je zo goed als samenwoont heb je toch juist wel een bepaalde verantwoording naar elkaar?

Haha, bedankt voor jullie reacties!

Een beetje directheid kan helemaal geen kwaad, zet me maar gewoon met beide beetjes op de grond ;)

En met die bepaalde verantwoording bedoel ik niet dat ik elke seconde hoef te weten wat hij doet, maar ik weet gewoon graag waar hij is, meer niet. En als hij aangeeft datie rond 12 uur ofzo thuis is zal ik waarschijnlijk wachten met naar bed gaan zodat ik hem nog even zie. Ik doe het zelf eigenlijk altijd dus op een bepaalde manier verwacht ik dat dan terug ofzo, wat niet geheel terecht is dus.

Ik neig er nogal naar om de controlfreak uit te hangen, iets wat ik helemaal niet wil, maar ik heb mijn weg erin nog niet echt gevonden. Soms heb ik dit soort bevestigingen even nodig om mezelf een halt toe te roepen en hem niet van alles te gaan verwijten ;)
Sorry, maar ik ben het met TO eens. Als je een huis deelt, een bed deelt, deel je naar mijn mening je leven met iemand. Dat houdt ook in dat best mag verwachten dat iemand laat weten wanneer die persoon van plan is om thuis te komen.

Zeker in het geval van TO, het is haar huis, officieel wonen ze niet samen. Ik vind het dan niet meer als netjes dat hij laat weten wanneer hij haar huis binnen komt lopen.

Daarnaast is het ook gewoon prettig om te weten waar je partner uithangt...
Ik vind het ook niet meer dan normaal dat, als je samenwoont en naar mijn idee doet TO dat ook al is het niet officieel, je even laat weten waar je bent of wat je bent gaan doen. En dan bedoel ik niet dat je een briefje moet schrijven als je even naar de supermarkt bent maar wel als je een hele avond niet thuis bent. Ik krijg van to's bericht het idee dat haar huis nu een soort inloophuis is waar vriend komt en gaat als het hem uitkomt. Mijn man hoeft echt niet te exact zeggen hoe laat hij thuis is, waar hij precies is en met wie maar even wat laten horen is wel zo fijn. Verder vind ik dat samenwonen ook wil zeggen dat je af en toe samen bent en niet alleen een woning deelt.
Natuurlijk zitten we in een vrijheid/ vrijlaten/ geemacipeerd tijdperk, maar ben van mening dat we er wat in doorgeschoten zijn. Misschien dat Summer een vrijbuiterig type is, en Fleur ook maar denk zeker niet dat het merendeel van de mensen er zo over denkt.
Ik ben zeer zeker geen vrijbuiterig type. Ik ben 'een type' dat behoorlijk wat tijd voor zichzelf nodig heeft en het zeer onprettig zou vinden als de ander mij zo op de huid zou zitten. Zo zou het althans voelen.

Overigens: het onderscheid in wiens huis het is... Onbegrijpelijk.
@ siepeltrien en elianne, het is idd zo goed als samenwonen.

Een inloophuis is misschien weer net iets te, maar het is wel vergelijkbaar. En nogmaals, ik vind het prima allemaal, doe vooral je ding, maar als je a zegt en b doet, ben ik graag op de hoogte.

Maar ik weet van mezelf dat ik moet uitkijken met het al eerder genoemde controlfreak stukje. Dat is een vervelend overblijfsel uit een vorige relatie wat wel aan het slijten is, maar ik wil mijn vriend niet de dupe late zijn van mijn onzekerheid en controlfreak-thingie.

Maargoed, het valt nu nog mee dus :P
Het is volkomen normaal om als je samenwoont en van plan bent uuuuren weg te blijven dit even te laten weten aan je partner dmv briefje, smsje of wat dan ook.
Ik vind het ook heel normaal dat mijn partner laat weten waar hij is en hoe laat hij thuiskomt en andersom is dat precies zo!
Ik zou in jouw geval een afspraak met hem maken. Als hij uitgaat en van plan is laat thuis te komen, slaapt hij thuis. Als hij op tijd thuis is en er is nog tijd voor een drankje, slaapt hij bij jou.

Dan heb jij er rust van, lig je niet op hem te wachten en hij weet wat de "consequentie" is van nachtbraken. (het klinkt een beetje alsof hij dan straf heeft verdient, zo bedoel ik het niet hoor). Maar ik kan me je irritatie goed voorstellen, zou ik ook hebben.
Marysol: Mag ik vragen waarom hij eigenlijk altijd bij jou is als hij zelf ook een huis heeft, en het dan geen officieel samenwonen is?

Inloophuis klinkt idd wat cru maar kan me voorstellen dat ik er wel zo over zou denken. Het mag dan wel m'n vriend zijn maar hij kan niet te pas en te onpas binnenlopen als het hem maar uitkomt. Zou ik een stokje voor steken, hij mag best wat rekening met je houden.
Ik ben het er ook mee eens dat het normaal is dat je op de hoogte bent waar de ander is.

Maar wat me wel opvalt: je rekende er kennelijk op dat hij thuis zou zijn. Je had ook zelf aan het begin van de avond kunnen bellen of SMS-en wat hij van plan was te gaan doen. Dan had je ook die teleurstelling niet gehad (of had je ook even de stad in gekund, bijvoorbeeld)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Mijn advies: het er niet meer met je vriend over hebben, vooral niet thuis op hem gaan zitten wachten, maar zelf naar allemaal leuke afspraken/borrels/etentjes met vriendinnen of collega's gaan. En dan kijken wat er gebeurt...
Misschien helpt het om het om te draaien. Maak afspraken over het samen zijn. Heb je geen afspraken samen, dan is de ander vrij om te doen wat hij wil.

Het lastige is denk ik dat je niet officieel samenwoont. Het gevoel van samenleven en gewoon je eigen gang gaan botst dan met elkaar en er ontstaan verschillende verwachtingen.

Ik snap to wel, maar ik snap vriend ook wel. Wellicht goed om er een keer wat tijd voor in te ruimen en wederzijds de verwachtingen uit te spreken en af te stemmen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Zelfde heb ik ongeveer met mijn vriend. Hij belt alleen als hij later is met het eten, en dat vind ik helemaal prima. Zijn vrienden zijn ook erg belangrijk en moet vooral zo blijven. Mijn ex had er een handje van mij voor alles te laten gaan en dat benauwde me behoorlijk. Hij moet lekker zijn gang gaan, dat doe ik ook.
Ik vind het prettig om te weten waar Mr N is. Hoe laat hij thuiskomt hoef ik niet te weten, dat zie ik wel.

Andersom laat ik het wel vaak weten, maar dat is meer uit 'veiligheid'. Bv wanneer ik 's avonds ben wezen sporten dan bel ik op als ik op de fiets stap dat ik over een kwartier thuis ben.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik vind dat iemand best mag laten weten of ie al dan niet 's avonds nog denkt thuis te komen of naar z'n eigen huis gaat. Anders lig je daar de hele tijd op te wachten. Wat is dat nu voor moeite om even te bellen/sms-en of je 'm 's nachts nog in jouw bed kunt verwachten?
Ik vind niet dat je zeurt, sterker nog, ben het wel met je eens! Het lijkt me een kleine moeite om je partner te laten weten wat je plannen zijn voor die avond. Ik vind het ook niet meer dan normaal om dat te doen en vind het eigenlijk maar vreemd dat dat een issue is binnen een relatie. Wat verwacht hij andersom eigenlijk van jou?
Het communiceren over de vrijheid die je neemt en krijgt in de relatie vind ik vrij normaal. Als je daar geen zin in hebt, begin dan niet aan een relatie.

Ben zelf een type die dingen graag spontaan doet, maar ik communiceer er wel over, andersom heeft mijn vriend dat ook.

Wat ik bij TO wel merk is dat het niet (echt/alleen) gaat om het niet communiceren, maar wel om het feit dat zij een verwachting en de wens heeft dat ze elkaar even te zien omdat dat die week weinig is gebeurd.

Dat soort verwachtingen moet je uitspreken als wens zijnde. Iemand anders zit altijd anders in elkaar dan jij en kan "weinig tijd met elkaar hebben" heel anders zien in de definitie van tijd dan jij.

M.a.w....spreek verwachtingen uit, zodat iemand in ieder geval een kans krijgt eraan te voldoen.

Doet hij dat niet? Is het aan jou een grens te bepalen EN uit te spreken. Dit is wat ik fijn vind en graag wil, kun je daar niet aan voldoen? Misschien moeten we dan eens nadenken of we wel bij elkaar passen (want zoiets veranderd niet).

Maar da's mijn mening.
Als hij te pas en te onpas bij jou binnen wil kunnen vallen is het minste wat ie kan doen, laten weten of en wanneer je 'm kunt verwachten. Is ie daar niet toe bereid zou ie wat mij betreft z'n sleutel weer kunnen inleveren, naar z'n eigen huis terug gaan en afspraken maken wanneer jullie iets met elkaar gaan ondernemen.
Op je vriend komt het kennelijk als gezeur over, dus zeur je. Ik kan me goed voorstellen dat het hem ook erg beklemd wanneer hij verantwoording moet afleggen over waar hij is, wat hij doet en wanneer hij bij jou is. Niet doen, zeuren is tijdsverspilling en voor de ander nog minder leuk dan het voor jou is.

Als jij wilt weten wanneer je hem ziet, moet je daar afspraken over maken. Nu leg je hem als het ware jouw verwachtingen op en dat moet je niet doen. Daar krijg je alleen maar issues van zoals je zelf al doorhebt. Dus laat het los, leer er mee omgaan, of bedenk een andere invulling waar jullie beiden achter staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven