Dipjes in een relatie normaal?

vrijdag 11 juli 2008 om 17:59
Hallo dames!
Eigenlijk is mijn relatie inmiddels al zo'n 3 weken over, maar dit heeft mijn direct ook aan het denken gezet over hoe mijn relatie was en wat voor relatie ik eventueel in de toekomst ook zou willen.
Persoonlijk vind ik dat je 100% voor iemand moet gaan in een relatie. Dat of niets.
Eigenlijk vond ik de relatie die ik had zo goed als perfect (voor zover iets perfect kan zijn). Ik baal ervan dat mijn vriend het heeft uitgemaakt omdat "hij niet meer zoveel van mij houdt" ("natuurlijk hou ik wel van je, maar niet genoeg"). Ik denk dat dit gewoon een soort relatiedip is. En dat het een dip is waar je doorheen moet. Waardoor de relatie sterker wordt. Dat je er voor moet willen werken.
Natuurlijk moet een relatie niet getypeerd worden door "ervoor vechten", maar op de momenten dat het met een van beiden of met de relatie minder gaat, dan vind ik dat beide partners er toch aan moeten werken.
Graag jullie meningen hierover...
Betekent eventjes minder "houden van" het einde van een relatie of zou er dan toch nog iets aan te doen zijn? Wat dan? Iemand ervaring?
Eigenlijk is mijn relatie inmiddels al zo'n 3 weken over, maar dit heeft mijn direct ook aan het denken gezet over hoe mijn relatie was en wat voor relatie ik eventueel in de toekomst ook zou willen.
Persoonlijk vind ik dat je 100% voor iemand moet gaan in een relatie. Dat of niets.
Eigenlijk vond ik de relatie die ik had zo goed als perfect (voor zover iets perfect kan zijn). Ik baal ervan dat mijn vriend het heeft uitgemaakt omdat "hij niet meer zoveel van mij houdt" ("natuurlijk hou ik wel van je, maar niet genoeg"). Ik denk dat dit gewoon een soort relatiedip is. En dat het een dip is waar je doorheen moet. Waardoor de relatie sterker wordt. Dat je er voor moet willen werken.
Natuurlijk moet een relatie niet getypeerd worden door "ervoor vechten", maar op de momenten dat het met een van beiden of met de relatie minder gaat, dan vind ik dat beide partners er toch aan moeten werken.
Graag jullie meningen hierover...
Betekent eventjes minder "houden van" het einde van een relatie of zou er dan toch nog iets aan te doen zijn? Wat dan? Iemand ervaring?
vrijdag 11 juli 2008 om 18:17
vrijdag 11 juli 2008 om 18:45
Als ik echt het gevoel had dat ik minder van mijn partner zou houden zou ik dat niet omschrijven als een dipje. Ik weet ook niet of dat ook meteen het einde van de relatie zou zijn, maar dat is meer omdat we al lang samen zijn en kinderen hebben, dan zou ik er hard voor vechten.
Wij hebben ook wel eens een dipje in onze relatie, en dan voel ik me bijvoorbeeld minder verliefd of heb minder zin om te vrijen, maar het houden van wordt niet minder eigenlijk.
Wij hebben ook wel eens een dipje in onze relatie, en dan voel ik me bijvoorbeeld minder verliefd of heb minder zin om te vrijen, maar het houden van wordt niet minder eigenlijk.
vrijdag 11 juli 2008 om 19:07
Nou, tegenwoordig zijn er wel heel veel mensen die veel te snel hun relatie opgeven.
In deze tijd is dat natuurlijk ook veel gemakkelijker geworden om eens ergens anders te gaan kijken en wie weet is het gras inderdaad groener en blablabla.
Je hoort ook steeds vaker dat mensen gaan scheiden en een paar jaar later alsnog weer met elkaar trouwen, oeps vergissing, we hielden wel veel van elkaar.
Kijk, als het echt niet meer gaat, of de liefde op is, alla, dan houdt het op, maar het gebeurt jammer genoeg te vaak dat mensen te snel opgeven.
Wil niet direct zeggen dat dat met jouw vriend ook het geval is, maar een relatie betekent in ieder geval er samen aan blijven 'werken' en als je vriend dat niet meer wil? Tja, dwingen kun je hem niet.
In deze tijd is dat natuurlijk ook veel gemakkelijker geworden om eens ergens anders te gaan kijken en wie weet is het gras inderdaad groener en blablabla.
Je hoort ook steeds vaker dat mensen gaan scheiden en een paar jaar later alsnog weer met elkaar trouwen, oeps vergissing, we hielden wel veel van elkaar.
Kijk, als het echt niet meer gaat, of de liefde op is, alla, dan houdt het op, maar het gebeurt jammer genoeg te vaak dat mensen te snel opgeven.
Wil niet direct zeggen dat dat met jouw vriend ook het geval is, maar een relatie betekent in ieder geval er samen aan blijven 'werken' en als je vriend dat niet meer wil? Tja, dwingen kun je hem niet.
vrijdag 11 juli 2008 om 19:47
Mijn ex had ook zo'n verhaal van 'ik hou niet meer zoveel van je' ik bedoel, niet dat hij niet meer om me gaf maar hij vond me niet leuk genoeg meer en (bleek achteraf weer) had eigenlijk teveel lol met een ander meisje. Volgens mij begint dat minder houden van gewoon op een bepaald punt en als je er dan niet aan gaat werken dan verdwijnt het gevoel en dan is het dus over. En mannen zijn er nogal goed in om het maar zo lang mogelijk zo te laten en dus niet te praten waardoor hun gevoel weg gaat.
vrijdag 11 juli 2008 om 20:20
bij de dipjes die mijn man en ik hebben twijfel ik nooit aan de liefde die we voor elkaar voelen. Wat Mickey ook zegt, ik heb weleens minder zin in sex. Kan ff tijdelijk niet warm van hem worden, maar ik weet dat het basisliefdegevoel er wel is. Tijdens zo'n seksdipje noem ik hem weleens voor de grap "broer". Haha. We zijn ons er echter heel erg van bewust dat het tijdelijk is, en dat het terugkomt door er bewust tijd voor te maken.
Dus, nee, mijn houden van is niet minder bij een dipje
Dus, nee, mijn houden van is niet minder bij een dipje

vrijdag 11 juli 2008 om 20:30
Als iemand niet meer zoveel van je houdt dan is dat volgens mij best een heel goede reden om met de relatie op te houden eigenlijk. Zeker als die periode een tijdje duurt. Het kan opperdepop zijn tussen mensen en volgens mij neemt niemand zo'n beslissing zomaar. Weggaan bij je geliefde is heel moeilijk vind ik zelf en de reden moet dan wel voldoende zwaarwegend zijn om het jezelf en die ander aan te doen.
Misschien vinden jullie het raar als ik het zeg maar ik vind het eerlijk gezegd altijd gezonder klinken als mensen uit elkaar gaan als ze (in zekere zin) nog van elkaar houden op een bepaalde manier, dan wanneer ze elkaar niet meer kunnen luchten of zien. Of als men elkaar al besodemietert heeft of zo. Mijn ex en ik haatten elkaar toen we er eindelijk mee ophielden, poeh, dat wil ik nooit meer meemaken. Elkaar in liefde gedag zeggen vind ik zoveel volwassener.
Vechten voor een relatie, of er hard voor werken wil ik best doen, als ik het idee zou hebben als het van beide kanten komt. In je eentje knokken, zoals jij waarschijnlijk zou hebben moeten doen Nomad, als jullie bij elkaar waren gebleven, dat vind ik zonde van kostbare tijd. Zijn redenen om er mee op te houden zijn voor hem voldoende om die beslissing te nemen. Jij zou dat niet doen en dat siert jou. Maar het maakt hem geen eikel omdat hij daartoe niet bereid is, of vind jij van wel?
Rot voor je trouwens Nomad, hoe is het met je? Kom je er een beetje doorheen of vind je het erg zwaar?
(f)
Misschien vinden jullie het raar als ik het zeg maar ik vind het eerlijk gezegd altijd gezonder klinken als mensen uit elkaar gaan als ze (in zekere zin) nog van elkaar houden op een bepaalde manier, dan wanneer ze elkaar niet meer kunnen luchten of zien. Of als men elkaar al besodemietert heeft of zo. Mijn ex en ik haatten elkaar toen we er eindelijk mee ophielden, poeh, dat wil ik nooit meer meemaken. Elkaar in liefde gedag zeggen vind ik zoveel volwassener.
Vechten voor een relatie, of er hard voor werken wil ik best doen, als ik het idee zou hebben als het van beide kanten komt. In je eentje knokken, zoals jij waarschijnlijk zou hebben moeten doen Nomad, als jullie bij elkaar waren gebleven, dat vind ik zonde van kostbare tijd. Zijn redenen om er mee op te houden zijn voor hem voldoende om die beslissing te nemen. Jij zou dat niet doen en dat siert jou. Maar het maakt hem geen eikel omdat hij daartoe niet bereid is, of vind jij van wel?
Rot voor je trouwens Nomad, hoe is het met je? Kom je er een beetje doorheen of vind je het erg zwaar?
(f)

vrijdag 11 juli 2008 om 20:49
Wauw! Wat veel reacties zo in een middagje. Bedankt! Het is hard de reacties te lezen, omdat de rode draad toch een beetje is dat minder houden van = relatie is definitief over.
Natuurlijk baal ik ontzettend dat het over is. Het is best zwaar. Heb zoiets nooit eerder meegemaakt (eerste lange relatie). En baal er gewoon van dat we niet meer samen zijn.
Ik kan het leven prima in mijn eentje leuk maken, maar dingen lijken voor het moment gewoon minder kleurig, minder leuk zonder hem.
Ik voel me eigenlijk ook gewoon een beetje belazerd. In de steek gelaten. We hebben altijd veel passie en liefde voor elkaar gehad en gevoeld in de eerste ruim drie jaar. Het was een goede, gezonde en stabiele relatie. Tot hij opeens met de mededeling (uit het niks!) kwam dat hij "minder van mij houdt, dan eerst". Ik vraag me af of dit niet gewoon normaal is. Niet dat je minder van elkaar houdt opeens, maar dat je na een bepaalde periode samen zijn, niet meer zo super duper verliefde gevoelens hebt enzo. Maar natuurlijk hou je dan nog wel van elkaar. Wat denken jullie?
Natuurlijk baal ik ontzettend dat het over is. Het is best zwaar. Heb zoiets nooit eerder meegemaakt (eerste lange relatie). En baal er gewoon van dat we niet meer samen zijn.
Ik kan het leven prima in mijn eentje leuk maken, maar dingen lijken voor het moment gewoon minder kleurig, minder leuk zonder hem.
Ik voel me eigenlijk ook gewoon een beetje belazerd. In de steek gelaten. We hebben altijd veel passie en liefde voor elkaar gehad en gevoeld in de eerste ruim drie jaar. Het was een goede, gezonde en stabiele relatie. Tot hij opeens met de mededeling (uit het niks!) kwam dat hij "minder van mij houdt, dan eerst". Ik vraag me af of dit niet gewoon normaal is. Niet dat je minder van elkaar houdt opeens, maar dat je na een bepaalde periode samen zijn, niet meer zo super duper verliefde gevoelens hebt enzo. Maar natuurlijk hou je dan nog wel van elkaar. Wat denken jullie?
vrijdag 11 juli 2008 om 20:51
Ik denk dat houden van een keuze is. Als je het alleen op gevoel wilt gaan doen gaat je relatie het niet 40 jaar redden. Ik denk dat het heel normaal is dat je op een gegeven moment pieken en dalen hebt en dat je daar gewoon doorheen moet. Tuurlijk zijn er altijd situaties waarin het beter is om uit elkaar te gaan, maar ik heb mijn man beloofd om bij hem te blijven en dat ga ik doen ook. Soms moet je het hebben van de belofte die je elkaar gedaan hebt ipv het gevoel wat erbij zit. En dan moet je hard je best doen en komt volgens mij dat gevoel vanzelf weer terug.
Maar ik ben best ouderwets geloof ik.
Maar ik ben best ouderwets geloof ik.

vrijdag 11 juli 2008 om 21:09
Eowynn, dat is nou precies hoe ik ook denk. Natuurlijk, we waren niet getrouwd ofzo, maar een relatie die goed is, kan mijns inziens niet opeens slecht worden. Hoe kan het dat je van iemand houdt en dat je dan opeens, plots, niet meer zoveel van iemand houdt?
Natuurlijk moet ik het accepteren dat het zo is. Dat probeer ik ook. Maar ik probeer ook te begrijpen waar het mis is gegaan. Misschien leer ik er dan iig nog van.
Dus, hoe kan het dat je van iemand houdt en dat je dan opeens, plots, niet meer zoveel van iemand houdt?
Natuurlijk moet ik het accepteren dat het zo is. Dat probeer ik ook. Maar ik probeer ook te begrijpen waar het mis is gegaan. Misschien leer ik er dan iig nog van.
Dus, hoe kan het dat je van iemand houdt en dat je dan opeens, plots, niet meer zoveel van iemand houdt?
vrijdag 11 juli 2008 om 21:19

vrijdag 11 juli 2008 om 21:30
Voor mij is het wel een plotseling iets geweest. En voor hem zelf ook, zegt hij. Het lijkt helemaal geen proces. We hebben het afgelopen jaar (na een paar jaar samenwonen) allebei in een ander land gewoond. We zouden elkaar na drie maanden voor het eerst weer zien voor een drieweekse vakantie. Zowel ik als hij (dat heeft hij vaak gezegd) keken erg hiernaar uit. Voor ik het vliegtuig in stapte heeft hij nog gezegd dat hij van mij hield etc. (en hij zegt dit altijd heel bewust, dus neem aan dat dit oprecht was). Toen ik bij hem aankwam, bleek opeens de liefde minder te zijn... Dat is toch merkwaardig?

vrijdag 11 juli 2008 om 21:55
Ik snap wat je bedoelt Nomad, als het goed is, hoe kan het dan ineens over zijn? Met hele kleine beetjes wordt het minder en op een dag (dat kan werkelijk zo gaan) voel je dat er niet meer genoeg is. Dat is heel pijnlijk en vaak duurt het dan nog een tijd voor de knoop wordt doorgehakt.
Ook dan doet uit elkaar gaan pijn hoor, vanzelfsprekend, en toch denk ik dat je ex verstandig was. Hij hield nog van je maar niet genoeg om een toekomst te zien. Ik vind het rot voor jou maar dapper van hem dat hij dat heeft durven uitspreken en er bij heeft kunnen zeggen (en het gemeend heeft) dat hij nog steeds van je houdt.
Soms is het niet voor altijd, hoe rot ook....
Ook dan doet uit elkaar gaan pijn hoor, vanzelfsprekend, en toch denk ik dat je ex verstandig was. Hij hield nog van je maar niet genoeg om een toekomst te zien. Ik vind het rot voor jou maar dapper van hem dat hij dat heeft durven uitspreken en er bij heeft kunnen zeggen (en het gemeend heeft) dat hij nog steeds van je houdt.
Soms is het niet voor altijd, hoe rot ook....