Drankprobleem vriend

27-08-2018 15:48 36 berichten
Hey,

Dit is meer een verzoek om in contact te komen met “lotgenoten” heb niet echt interesse in mensen die alleen maar commentaar als “naïef” en “onnozel” kunnen leveren.

Ik ga meer als een jaar met een hele leuke jongen die super goed voor me is, respect voor me heeft en me het mooiste meisje op de wereld laat voelen, teminste zolang hij niet drinkt.. het gebeurd niet altijd maar soms als hij heel veel heeft gedronken kan hij ineens een waas voor z’n ogen krijgen en ontzettend boos worden om praktisch niks. Vaak moet ik het dan (verbaal) ontgelden. Hij heeft me nog nooit geslagen of vast gepakt of iets in die trend. Afgelopen weekend is voor mij echter de emmer overgelopen en heeft hij besloten te stoppen met drinken als we samen naar een feestje zijn. Ik vind het zo zo zo ontzettend moeilijk om dit te geloven maar ik wil het wel heel graag.

Hij wilt samen met mij naar iemand toe om over zijn probleem te praten maar met wat voor proffesional bespreek je zo iets?

Nogmaals, ik zit niet te wachten om veroordeeld te worden, wel op tips
De huisarts natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Zijn huisarts zou een eerste stap kunnen zijn. Ik ben alleen een beetje sceptisch over de belofte van jouw vriend om niet meer te drinken als jullie naar een feestje gaan. Als ik de verhalen hier op het forum moet geloven, is dat onmogelijk voor een alcoholist.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Huisarts inderdaad. Knap dat hij het onder ogen ziet en er wat aan wil doen. Veel succes.
Ik ben een lotgenoot. Dat geeft mij recht van spreken?
Dat jij die uitbarstingen om niets noemt, zegt dat jij je vriend niet serieus neemt en daarmee jouw relatie ook niet. Als ik jouw vriend was geweest en ze zou mijn boosheid niet zien en ook niet serieus nemen, dan had ik je allang aan de kant gezet.
BeenThereTrice schreef:
27-08-2018 16:05
Dat jij die uitbarstingen om niets noemt, zegt dat jij je vriend niet serieus neemt en daarmee jouw relatie ook niet. Als ik jouw vriend was geweest en ze zou mijn boosheid niet zien en ook niet serieus nemen, dan had ik je allang aan de kant gezet.
Whut?!
BeenThereTrice schreef:
Bedoel je nu echt dat TO zich maar voor alles wat mooi en lelijk is moet laten uitschelden als haar vriend gedronken omdat ze hem anders niet serieus neemt???
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Die reactie begrijp ik niet helemaal BeenThereTrice? Als je nuchter je problemen niet op een normale manier kunt ventileren, maar daar een slok voor op moet hebben, hoe serieus is dat dan?
die ik wilde bestaat al...
BeenThereTrice schreef:
vroeg begonnen met drinken vandaag?
Een huisarts kan hem doorverwijzen naar iets als tactus..
Denk dat hij daar de juiste hulp kan krijgen.

Wel goed dat hij het inziet en jij hem steunt!
BeenThereTrice schreef:

Fijn dat de vriend van TO wel zijn verantwoordelijkheid neemt over zijn onterechte en ontremde alcohol uitbarstingen en openstaat voor hulp.

TO, naar de huisarts als eerste en laat er niet te lang overheen gaan. Credits voor je vriend om open te staan voor hulp en zijn/jouw/jullie probleem serieus te nemen!
BeenThereTrice schreef:

Het is volwassener en constructiever om zonder drank relatie-issues te bespreken.
Zij1992, allereerst naar de huisarts.
Vraag je vriend eerlijk voor zichzelf op te schrijven hoe vaak, hoeveel en sinds wanneer hij drinkt.

BeenThereTrice, ben je een lotgenoot van de drinkende vriend van TO ? Dat verschil lijkt me wezenlijk. Dat zie je zelf toch ook wel ?
nounou
Het onderkennen van zijn probleemgedrag is WEL de eerste stap.

Huisarts is prima. Zorg dat je terecht kom bij serieuze zorg.

Ik zie niet dat vriend moet drinken om zijn problemen te kunnen uiten. Er kunnen zat aanleidingen zijn waarom iemand alcohol wil drinken. Als het daardoor niet leuker wordt EN je kan dat achteraf onderkennen is dat een prima aanleiding om het drinken te laten.

Maar nogmaals: je vriend moet het dan we onder ogen kunnen zien.

Ik vind het mooi dat je vriend dat onder ogen ziet. Wees wel realistisch als blijkt dat meneer wel mooi praat, maar er geen daden volgen.
Leuk dat hij samen wil gaan, maar hij moet jou niet medeverantwoordelijk maken in het falen of slagen met stoppen.
Probeer iig goed je eigen grenzen te bewaken,TO. Sterkte ermee!
Hoezo moet jij mee? Het is zijn probleem.
BeenThereTrice schreef:
Iedereen blij, want niemand wil een relatie met een daderalcoholist die zich als slachtoffer presenteert. Je neemt jezelf niet eens serieus als je jouw probleem bij de ander legt, dus waarom zou iemand anders jou dan wel serieus nemen?
Je zit in een prille relatie en je hebt nu al dit soort problemen? Echt, ga weg nu het nog kan. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe dit soort dingen aflopen. Spoiler: met veel verdriet en ellende.

Luister naar dat stemmetje in je hoofd dat zijn belofte niet gelooft, dat stemmetje is jouw intuïtie en die moet je vertrouwen.
Waarom moet jij mee naar de hulpverlener. Hij kan toch zelf naar zijn huisarts gaan?

wanneer hij je wel fysiek iets aan doet op termijn...is dat dan jouw grenzen?

Schelden en schreeuwen mag maar slaan niet, zoiets?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
27-08-2018 17:32
Waarom moet jij mee naar de hulpverlener. Hij kan toch zelf naar zijn huisarts gaan?

Ja dat is inderdaad wel mijn grens. Schreeuwen en schelden kan ik enigszins van me af zetten, keur of praat ik het goed? Nee totaal niet.

Hij weet zelf ook heel goed dat hij fout zit maar vind het zelf heel moeilijk om die stap te maken om dan naar een hulpverlener te stappen en daar wil ik hem best bij helpen. Hij hoeft dit niet alleen te doen ofzo..
Dat is heel moeilijk. Iedereen doet het liefste wat hij het fijnste vindt en dat is voor hem drinken.

De meesten kunnen tijdelijk stoppen als het voor een bepaald doel is maar als ze dat doel bereikt hebben en zich dus hebben bewezen dan gaan ze weer drinken. Ze kunnen immers stoppen als ze willen? Zelfmisleiding is het belangrijkste kenmerk van een verslaving.

Ik zou zeggen: lees over verslavingsproblematiek zodat je weet wat je kansen zijn. En je moet weten: iemand die een ander slaat heeft onvoldoende respect voor die ander. Anders had hij allang de relatie beëindigd om degene die hem lief is te beschermen.
retrostar wijzigde dit bericht op 27-08-2018 22:21
16.07% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
viva-amber schreef:
27-08-2018 17:32

Schelden en schreeuwen is verbaal geweld. Mag ook niet.
Mijn mening is gestippeld.
Hij moet het zelf doen. Zelf naar de huisarts, zelf de hulpverlening in eventueel, zelf niet meer drinken. Het kan heel goed een loze belofte zijn die hij nu maakt. Hij moet het laten zien. En jij moet je grenzen aangeven. Je kunt steun bieden, maar ga het niet voor hem doen.
Je zou niet de eerste zijn die gelooft dat partner 'aan zichzelf werkt', en zo druk is met 'meedoen' aan dat proces dat je niet doorhebt dat het een rookgordijn is en partner in werkelijkheid niets veranderd.

Ik ben samen met iemand met een alcoholverslaving. Wat hem betreft, is de enige optie compleet stoppen met drinken. Ik ben het daar mee eens. 'Niet meer drinken als we samen op een feestje zijn', dat zou er bij mij niet makkelijk in gaan eerlijk gezegd. De problematiek van mijn vriend is anders, niet zoals jij over jouw vriend beschrijft. Onze hele relatie is veranderd sinds mijn vriend stopte met drinken. Absoluut ten goede, maar het is een poosje niet makkelijk geweest. En ik moest ook met mezelf aan de slag. Nu gaat het goed, heel goed. Maar we hebben daar hard voor gewerkt. Dit kon alleen maar omdat hij het grote werk deed. Als dat niet was gebeurt waren we inmiddels uit elkaar.

Aan een drankprobleem ligt een groter probleem ten grondslag. Daar moet een verslaafde mee aan de slag als er geen drank meer is. Zoiets is niet zomaar over. Als hij niet meer drinkt waar jij bij bent, heb jij er hoogstens minder last van (en kan hij lekker doorgaan met zijn destructieve gedrag).

Ik raad je aan om je flink in te lezen, met name over het effect van alcoholproblematiek op partners en relaties, en de gevolgen van wanneer iemand stopt met drinken. En besluit voor jezelf waar de grenzen liggen en hou je daaraan.
Wat moet je met iemand met zo'n zware problematiek als je nog maar kort met die persoon samen bent? Tijdens die korte periode behandelt hij jou dan ook nog ns af en toe slecht. De enige zinnige optie is stoppen met de relatie, ik vermoed dat je nog erg jong bent.. je bent niet zijn hulpverlener. Hou je goed in je achterhoofd dat verslaafden vaak heel goed zijn in liegen en paaien en dat een verslaving eigenlijk voor het leven is.

Lees je eigen zin er nog een paar keer op na: Hij heeft me nog nooit geslagen of vast gepakt of iets in die trend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven