Dynamiek met man

04-12-2023 09:25 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man en ik hebben een dochtertje van 1 jaar en die slaapt heel slecht waardoor we heel moe zijn. Maar de constante dynamiek waar we dan inkomen is dat ik aanhankelijk wordt en wil dat hij lief tegen me doet en hij wordt juist afstandelijk en zelfs wat gemeen. Ik ben me beuwst van de moeheid die een grote rol speelt (hiervoor hadden we dit niet) en het patroon maar we komen er maar niet uit en ik merk dat ik er eerst wanhopig van werd maar zo langzamerhand onverschillig wordt en me terugtrek, omdat ik er de energie niet meer voor heb. Ik probeer hem ook wel te laten maar de sfeer wordt telkens ongezellig en we gaan de laatste tijd bijna altijd ongezellig slapen. Heeft iemand tips, hoe we hieruit kunnen komen of wat we anders kunnen doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
en als je dit uitspreekt naar je man, wat gebeurt er dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie wel eens oppas om een avondje samen weg te zijn? Ondanks vermoeidheid, toch eens investeren in elkaar!
Kunnen jullie er goed over praten?

Afwisselen van ‘diensten’ ene nacht jij, andere nacht de ander?
En is er nog iets te veranderen aan het ritme van je dochter? Je zou kunnen investeren in een slaapcoach. Kost vaak wel een behoorlijk bedrag, maar ik hoor veel positieve verhalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan begrijpt hij me niet, vind dat ik me aanstel/ziet het anders, heeft er geen zin in om t erover te hebben, of doet dan heel even lief maardan hoeft t van mij eigenlijk al niet meer, dan voelt het niet oprecht als ik er half om gebedeld heb en de sfeer al dusdanig ongezellig is (dat voelt dan net als dat ik zeg dat hij nooit bloemen meeneemt en die avond neemt hij een bosje mee, dan is de lol er wel een beetje van af..). Ik voel me afgewezen en heb geen zin meer om continu de sfeer proberen gezellig te houden of lief te doen als ik voor mn gevoel continu de deksel op de neus krijg
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken de situatie niet en gemene mannen moet ik sowieso niet, onverschillig wat de reden is. Maar daar heb jij niets aan. Misschien ouderwets, maar ik zou op zo'n moment tegen man zeggen: ik heb behoefte aan een knuffel. Antwoordt hij grof dan slaat de balans ver door naar scheiden. Wat moet je nog met een dergelijk gezelschap?

Wat de reden zou kunnen zijn van zijn vervelende gedrag. Hij heeft behoefte aan macht omdat hij zich machteloos voelt. Dat bereikt hij door jou niet te geven wat jij wil, dus door niet "op te gaan zitten en pootjes geven" maar door jou te laten merken dat hij de meeste controle heeft. Immers hij kan die baby niet straffen dus ben jiu de klos. Baby's zijn eigenlijk de baas in huis (zij controleren het hele huishouden en jullie persoonlijke leven) en die rol ligt hem helemaal niet. Misschien zit hij er ook helemaal doorheen, voelt hij zich genegeerd, wil hij niet de tweede of derde viool spelen en heeft hij het ook zwaar op zijn werk. Die zijn mogelijke oorzaken; wat de echte reden is weten jullie zelf wel het beste. Wat het meeste helpt is een gesprek en herverdeling van de werkzaamheden.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Kunnen jullie oppas regelen voor 1 of 2 nachtjes en dan eerst een nacht goed slapen en daarna rustig praten?
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo te lezen doe je "lief" om een reactie van hem los te krijgen. Eigenlijk ben je hem aan het manipuleren.

Laat hem met rust, hij is moe, net als jij.
Accepteer dat het even lastig is en blijf heel dichtbij jezelf. Knuffel hem als jij hem wil knuffelen, niet om hem "lief" te laten doen.
En geef de man wat ruimte.

En plan een kinderloos avondje uit. Zo te lezen zijn jullie daar enorm aan toe.
...
charlie456 schreef:
04-12-2023 09:31
Dan begrijpt hij me niet, vind dat ik me aanstel/ziet het anders, heeft er geen zin in om t erover te hebben, of doet dan heel even lief maardan hoeft t van mij eigenlijk al niet meer, dan voelt het niet oprecht als ik er half om gebedeld heb en de sfeer al dusdanig ongezellig is (dat voelt dan net als dat ik zeg dat hij nooit bloemen meeneemt en die avond neemt hij een bosje mee, dan is de lol er wel een beetje van af..). Ik voel me afgewezen en heb geen zin meer om continu de sfeer proberen gezellig te houden of lief te doen als ik voor mn gevoel continu de deksel op de neus krijg
Wat geef je aan dan? Dat je wil dat hij lief doet?
of dat je wil dat jullie minder vaak boos gaan slapen?

In het laatste geval gaat het nl óók om zijn welzijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet boos gaan slapen, in ieder geval.

https://saskiapaulissen.nl/blog/moeten- ... apen-gaan/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
charlie456 schreef:
04-12-2023 09:31
Dan begrijpt hij me niet, vind dat ik me aanstel/ziet het anders, heeft er geen zin in om t erover te hebben, of doet dan heel even lief maardan hoeft t van mij eigenlijk al niet meer, dan voelt het niet oprecht als ik er half om gebedeld heb en de sfeer al dusdanig ongezellig is (dat voelt dan net als dat ik zeg dat hij nooit bloemen meeneemt en die avond neemt hij een bosje mee, dan is de lol er wel een beetje van af..). Ik voel me afgewezen en heb geen zin meer om continu de sfeer proberen gezellig te houden of lief te doen als ik voor mn gevoel continu de deksel op de neus krijg
Maar er een goed gesprek over hebben is niet het moment dat jij om lief doen vraagt. Dat is meer waar je de situatie over het geheel bespreekt, en waar hij ook aan kan geven wat hij bij jou mist of van je verwacht.
charlie456 schreef:
04-12-2023 09:31
Dan begrijpt hij me niet, vind dat ik me aanstel/ziet het anders, heeft er geen zin in om t erover te hebben...

Je man klinkt niet heel erg leuk, maar...... als er iets vervelend is als je kapot moe bent, is het als er iemand de hele tijd om je nek gaat hangen.
Ik denk echt dat je hem even wat ruimte moet geven. Wat je nu doet helpt niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemeen doen is niet oké. Maar verschillende stijlen hebben om om te gaan met vermoeidheid is geen ramp. Kwestie van allebei wat water bij de wijn doen. Jij niet extra aanhankelijk doen als het duidelijk is dat hij dat niet wil. En hij op zijn minst wel gewoon beleefd blijven doen. Je mag uiteraard verwachten dat je man niet gemeen tegen je doet. Wat doet hij eigenlijk, wat is het gedrag dat jij gemeen noemt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is meer gewoon eindeloos doorgaan over futiele kleine minidingen, over de tandpasta die ergens anders ligt, of over dat hij ergens geen zin in heeft, de was niet gedaan is etc, terwijl ik alleen maar denk, we hebben al geen enrgie, hou op, laten we proberen niet elkaar tot t uiterste te drijven en ik heb geen zin/energie meer om de hele tijd proberen luchtig t erover te hebben en de sfere gezellig te houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
04-12-2023 09:46
Zo te lezen doe je "lief" om een reactie van hem los te krijgen. Eigenlijk ben je hem aan het manipuleren.

Laat hem met rust, hij is moe, net als jij.
Accepteer dat het even lastig is en blijf heel dichtbij jezelf. Knuffel hem als jij hem wil knuffelen, niet om hem "lief" te laten doen.
En geef de man wat ruimte.

En plan een kinderloos avondje uit. Zo te lezen zijn jullie daar enorm aan toe.
Precies dit.

En stel jezelf de vraag: ben ik op dit moment wel leuk om mee samen te leven?
Alle reacties Link kopieren Quote
charlie456 schreef:
04-12-2023 09:31
Dan begrijpt hij me niet, vind dat ik me aanstel/ziet het anders, heeft er geen zin in om t erover te hebben, of doet dan heel even lief maardan hoeft t van mij eigenlijk al niet meer, dan voelt het niet oprecht als ik er half om gebedeld heb en de sfeer al dusdanig ongezellig is (dat voelt dan net als dat ik zeg dat hij nooit bloemen meeneemt en die avond neemt hij een bosje mee, dan is de lol er wel een beetje van af..). Ik voel me afgewezen en heb geen zin meer om continu de sfeer proberen gezellig te houden of lief te doen als ik voor mn gevoel continu de deksel op de neus krijg
Waarom moet een man bloemen meenemen dan? Ik krijg 1 bos per jaar, op mn verjaardag.

Accepteer dat jullie allebei moe zijn, en dat jullie er allebei anders mee omgaan. En ga vooral niet bedelen, op deze manier kan hij het nooit goed doen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
charlie456 schreef:
04-12-2023 10:31
Het is meer gewoon eindeloos doorgaan over futiele kleine minidingen, over de tandpasta die ergens anders ligt, of over dat hij ergens geen zin in heeft, de was niet gedaan is etc, terwijl ik alleen maar denk, we hebben al geen enrgie, hou op, laten we proberen niet elkaar tot t uiterste te drijven en ik heb geen zin/energie meer om de hele tijd proberen luchtig t erover te hebben en de sfere gezellig te houden.

Ik ben het met de anderen eens dat het niet klinkt alsof jullie constructief kunnen communiceren/een goed gesprek met elkaar kunnen hebben. Daar zou ik eerst de hand in eigen boezem steken en dan dáár eens een goed gesprek over hebben samen.

Verder over wat je hierboven schrijft: kunnen jullie tijdelijk meer hulp inhuren? Schoonmaker die ook wassen doet, boodschappen laten bezorgen, oppas inhuren voor overdag (al is het om zelf even bij te kunnen slapen). Je klinkt alsof je er flink doorheen zit namelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
charlie456 schreef:
04-12-2023 10:31
Het is meer gewoon eindeloos doorgaan over futiele kleine minidingen, over de tandpasta die ergens anders ligt, of over dat hij ergens geen zin in heeft, de was niet gedaan is etc, terwijl ik alleen maar denk, we hebben al geen enrgie, hou op, laten we proberen niet elkaar tot t uiterste te drijven en ik heb geen zin/energie meer om de hele tijd proberen luchtig t erover te hebben en de sfere gezellig te houden.
Praat er eens over op een moment dat het niet speelt. Neem een samenmoment waarop je hem vertelt dat je ziet dat jullie allebei doodmoe zijn en hij oeverloos piept over kleine dingen en jij niet de energie hebt daar subtiel mee om te gaan. Hoe voelt hij zich, wat lijkt hij nodig te hebben? En op jouw beurt kun je vertellen dat je hem mist als man, zijn knuffels, zijn blijheid, zijn aandacht.

En kijk eens naar de oorzaak, jullie niet slapende baby. Heb je al eens een professional over je schouder mee laten kijken? Mijn oudste sliep ook niet snachts en ik was daar op een gegeven moment goed klaar mee.
Een tip van een prof bleek hier de uitkomst.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
charlie456 schreef:
04-12-2023 09:25
de constante dynamiek waar we dan inkomen is dat ik aanhankelijk wordt en wil dat hij lief tegen me doet en hij wordt juist afstandelijk en zelfs wat gemeen.

Dat 'wat gemeen' van hem, hoe uit zich dat? En is dat in reactie op jouw aanhankelijke en vragende gedrag? Dus wisselwerking/actie-reactie?

Ik zou toch ook gaan zoeken naar hoe jij nu eerst op anderen manieren steun kunt ervaren, dat je je behoefte aan aanhankelijkheid en lieve dingen vanuit man even op een andere manier kunt stillen (andere mensen of juist andere vormen). Dan kun jij in elk geval uit de dynamiek stappen zonder de boosheid en wrok die je nu kiest, want dat gaat in elk geval niet helpen.

Dan kun je van daaruit misschien weer verder werken aan jullie communicatie en dynamiek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt ook gewoon vragen he, in plaats van bedelen.
'Man, ik heb even een knuffel nodig. Wil je me een knuffel geven?'

En andersom vraag je hem om te vertéllen en te vrágen wat hij nodig heeft, in plaats van het te mopperen en te snauwen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
04-12-2023 11:08
Dat 'wat gemeen' van hem, hoe uit zich dat? En is dat in reactie op jouw aanhankelijke en vragende gedrag? Dus wisselwerking/actie-reactie?
Dat schreef ze al, piepen over kleine dingen. Over tandpasta die ergens anders ligt of een was die niet gedaan is.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
"piepen" om tandpasta, gaat zelden om de tandpasta
Dat gaat om niet gehoord worden, om niet serieus genomen worden

Benoem alsjeblieft dat soort zaken niet als piepen of klein
charlie456 schreef:
04-12-2023 10:31
Het is meer gewoon eindeloos doorgaan over futiele kleine minidingen, over de tandpasta die ergens anders ligt, of over dat hij ergens geen zin in heeft, de was niet gedaan is etc, terwijl ik alleen maar denk, we hebben al geen enrgie, hou op, laten we proberen niet elkaar tot t uiterste te drijven en ik heb geen zin/energie meer om de hele tijd proberen luchtig t erover te hebben en de sfere gezellig te houden.
Hij is geen kleuter en jij bent zn moeder niet toch? Of is er iets mis met zn handen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerste tip: ga apart slapen. 1 op een matras bij de baby, andere maakt een goede nacht. Elke nacht wisselen!

Waarom wordt ze zo vaak wakker? Heeft ze het koud? Is het te donker? Heeft ze wormpjes? (die jeuken 's nachts, kinderen van die leeftijd stoppen alles in hun mond en hebben vaak wormpjes)

Tweede tip: jullie zijn allebei niet leuk om mee samen te leven op dit moment. Accepteer dat. Jij klinkt erg needy en hij klinkt als iemand die niks meer over heeft om te geven.

Zorg allebei eerst dat je jezelf weer op de rit krijgt, want nu sleuren jullie elkaar naar beneden.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, ik heb je even geloept. Ik zie dat je best veel issues hebt op het gebied van pleasen in relaties. Je lijkt slecht grenzen aan te geven en je bevindt je regelmatig in situaties die voor jou niet fijn zijn.

Heb je daar hulp bij?
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je heel erg moe bent is iedereen ongezellig te maken, echt waar. Ik herken het allemaal heel erg, dat je ruzie gaat maken over werkelijk niets. Wij hadden een huilbaby die een schreeuw peuter werd die elke nacht gillend wakker werd en later ADHD bleek te hebben. Onze jongste was nog een baby toen de coronatijd kwam dus dat was ook een hele gezellige tijd voor ons als stel. Nu zijn ze 8, 6 en 4 en denk ik goh wat is mijn man een topper.

Wat ik zelf moeilijk vond en mijn man beter kon is het vertrouwen in ons houden, ik kom uit een gebroken gezin, ouders van man zijn 51 jaar getrouwd. Ik dacht bij elke tegenslag is dit wel normaal, komt dit nog goed, passen we wel bij elkaar. Dus misschien kan dat je helpen om meer vertrouwen te bouwen in je relatie. Ik moet wel zeggen dat wij nooit naar elkaar gescholden hebben of dat er op een andere manier sprake was van geweld.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven