Een relatie met meer dan 1 persoon...

24-06-2020 10:51 390 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een polyamoreuze relatie... het lijkt er bij ons op dat wij die kant langzaam op gaan.
En dat terwijl ik altijd heel hard riep 'dat kan niet, dat is gedoemd om te mislukken', en zie ons nu :proud:

Wij kennen beiden onze 'andere' (vrienden) goed, delen mooie momenten veel en hebben diepgaande gesprekken en vriendschappen waarbij respect richting elkaars partner bovenaan staat. Het is bijzonder.
Voor ons is de seks geen doel, dan keken wij wel naar een seksmaatje, wij voelen echt de behoefte om liefde te delen.

Wij (ik en mijn partner) zijn en blijven de basis, dat weten we alle 4.
De behoefte om een voltijd relatie te hebben geldt niet voor onze 'vrienden' en dat maakt het allemaal wat makkelijker. Als dat nl wel zo was dan is het voor ons onbespreekbaar.

Maar anno 2020... is de maatschappij hier klaar voor?
Hoe gaat er tegenaan gekeken worden?
Hoe open kan/mag je zijn in de liefde voor meerdere personen?
Waarom wel/niet doen?
En... hoe ziet je toekomst eruit als we er alle 4 vol voor gaan?

Ik ben benieuwd naar ervaringen van personen die ook in een polyamoreuze relatie hebben gezeten, of die er eentje van dichtbij hebben meegemaakt.
Gewoon ervaringen, geen oordelen daar kan ik niets mee.

Voor ons is dit niet ineens...dit is iets waar wij al veel langer over praten.
Onze relatie is stabiel en heel erg fijn, juist omdat wij over alles kunnen praten.
Geen wens/verlangen kan niet besproken worden.
En vreemdgaan is bij ons echt over en uit!
Alle reacties Link kopieren
Als jezelf heel erg gelukkig bent met je poly relatie dan hoef je dat toch niet te etaleren op familiefeestjes?

Kan begrijpen dat het voor hun ook wennen is als hun dochter, zus of, nicht ineens met haar nr 1 en 2 aan komt zetten.

Hoelang is dit eigenlijk gaande?
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
30-06-2020 09:22
Voor mij is mijn relatie inderdaad gekoppeld aan seks (ik heb een monogame relatie).

Steun vinden kan ik ook bij mijn beste vrienden en mijn ouders, dat staat voor mij los van seks. Toch vind ik de steun binnen mijn huwelijk anders, dat gaat veel verder dan een vriendschap. Wij delen ons leven samen, er is dus geen sprake van mijn verdriet/zijn verdriet, wij delen en dragen dit samen. Dat gaat voor mijn gevoel een behoorlijke stap verder.
Mijn beeld van jouw relatie is inmiddels dat je jezelf ziet als twee-eenheid, als volledig complementair, jullie zijn er om elkaars behoeften en verlangens te vervullen.

Dat is in elk geval niet hoe ik mijn ideale relatie zie.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
30-06-2020 09:52
En daaruit mag je misschien concluderen dat inderdaad voor sommige mensen het hebben van 1 relatie al ruimschoots erg genoeg is.
:rofl:
xynix schreef:
30-06-2020 18:35
Mijn beeld van jouw relatie is inmiddels dat je jezelf ziet als twee-eenheid, als volledig complementair, jullie zijn er om elkaars behoeften en verlangens te vervullen.

Dat is in elk geval niet hoe ik mijn ideale relatie zie.
Zo zie ik mijn relatie niet.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
30-06-2020 16:20
Ja want mensen in een monogame relatie zijn natuurlijk altijd doodsbang voor de seksualiteit van hun eigen man :hihi:
wat is jouw beredenering dan?
waarom zouden mensen een oordeel hebben over een relatie waar ze geen deelgenoot van uitmaken??
lilalinda schreef:
30-06-2020 21:01
wat is jouw beredenering dan?
waarom zouden mensen een oordeel hebben over een relatie waar ze geen deelgenoot van uitmaken??
Ik lees hier geen oordelen. Alleen mensen die schrijven dat ze het zelf niet zouden willen/kunnen, met redenen erbij waarom niet, maar dat zegt niets over TO, die staat er waarschijnlijk anders in. Voor de rest worden er vragen gesteld van praktische aard, daarin lees ik ook geen oordeel, jij wel? Waarom zou je een oordeel hebben over op wie iemand anders verliefd is, of in bed ligt? Dat maakt toch geen zak uit?
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
30-06-2020 21:07
Ik lees hier geen oordelen. Alleen mensen die schrijven dat ze het zelf niet zouden willen/kunnen, met redenen erbij waarom niet, maar dat zegt niets over TO, die staat er waarschijnlijk anders in. Voor de rest worden er vragen gesteld van praktische aard, daarin lees ik ook geen oordeel, jij wel? Waarom zou je een oordeel hebben over op wie iemand anders verliefd is, of in bed ligt? Dat maakt toch geen zak uit?
lees je eigen posts eens
jij loopt over van de vooroordelen

en dat is je nu al zo vaak verteld, dat kan je toch niet ontgaan zijn?
lilalinda wijzigde dit bericht op 30-06-2020 21:12
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
30-06-2020 21:07
Ik lees hier geen oordelen. Alleen mensen die schrijven dat ze het zelf niet zouden willen/kunnen, met redenen erbij waarom niet, maar dat zegt niets over TO, die staat er waarschijnlijk anders in. Voor de rest worden er vragen gesteld van praktische aard, daarin lees ik ook geen oordeel, jij wel? Waarom zou je een oordeel hebben over op wie iemand anders verliefd is, of in bed ligt? Dat maakt toch geen zak uit?
Je stelt vragen waar al een negatief antwoord in verscholen zit, omdat jij je niet kunt voorstellen dat het positief is.

Dat zijn weldegelijk oordelen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Absoluut niet. Ik vraag me serieus af hoe dat gaat als er iemand op sterven ligt, of als je langdurig ernstig ziek wordt, of als een van de ouders overlijdt. Maar ook andere dingen die je normaal in een relatie samen doet, samenwonen, kinderen krijgen, op vakantie gaan, een band opbouwen met elkaars vrienden en familie, samen een huis kopen, testament (pas je dat aan, zodat ook de andere partners op papier erven, of aanspraak kunnen maken op het huis?), geslachtsziekten, en (onverwachte) zwangerschappen die kunnen ontstaan omdat je seks hebt met anderen en ga zo maar door.

Dit is geen oordeel, dit zijn vragen uit interesse. Ik heb zelf nogal wat meegemaakt en weet dus hoe ontwrichtend sommige situaties kunnen zijn. Ik vraag me af hoe dat gaat als je meerdere partners hebt.
Alle reacties Link kopieren
@TO mocht je er trouwens met gelijkgestemden over willen praten er worden in NL diverse polyamoriecafe"s georganiseerd. Nu niet, maar kan interessant zijn.

En waar ik laatst aan moest denken een afkevt van 'ik durf het bijna niet te vragen' gaat er over. Te vinden via npo gemist.
En nog een leuke tip, die ik in dit topic nog niet eens heb genoemd :P , het boek "the etical slut', gaat over non-monogamie in diverse vormen. Vol verhalen tips en handvatten.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
30-06-2020 21:22
Absoluut niet. Ik vraag me serieus af hoe dat gaat als er iemand op sterven ligt, of als je langdurig ernstig ziek wordt, of als een van de ouders overlijdt. Maar ook andere dingen die je normaal in een relatie samen doet, samenwonen, kinderen krijgen, op vakantie gaan, een band opbouwen met elkaars vrienden en familie, samen een huis kopen, testament (pas je dat aan, zodat ook de andere partners op papier erven, of aanspraak kunnen maken op het huis?), geslachtsziekten, en (onverwachte) zwangerschappen die kunnen ontstaan omdat je seks hebt met anderen en ga zo maar door.

Dit is geen oordeel, dit zijn vragen uit interesse. Ik heb zelf nogal wat meegemaakt en weet dus hoe ontwrichtend sommige situaties kunnen zijn. Ik vraag me af hoe dat gaat als je meerdere partners hebt.
Lees toch nog eens terug naar hoe je die vragen opschrijft, want misschien bedoel je het niet zo. Steeds klinkt daar in door dat het niet mogelijk is volgens jou. Je schrijft continu jouw ervaring en jouw beleving als een algemeen feit dat voor iedereen geldt.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
30-06-2020 21:22
Absoluut niet. Ik vraag me serieus af hoe dat gaat als er iemand op sterven ligt, of als je langdurig ernstig ziek wordt, of als een van de ouders overlijdt. Maar ook andere dingen die je normaal in een relatie samen doet, samenwonen, kinderen krijgen, op vakantie gaan, een band opbouwen met elkaars vrienden en familie, samen een huis kopen, testament (pas je dat aan, zodat ook de andere partners op papier erven, of aanspraak kunnen maken op het huis?), geslachtsziekten, en (onverwachte) zwangerschappen die kunnen ontstaan omdat je seks hebt met anderen en ga zo maar door.

Dit is geen oordeel, dit zijn vragen uit interesse. Ik heb zelf nogal wat meegemaakt en weet dus hoe ontwrichtend sommige situaties kunnen zijn. Ik vraag me af hoe dat gaat als je meerdere partners hebt.

ik hoef maar 1 pagina terug te scrollen om een eerste waardeoordeel van je te vinden

TanteOlivia schreef: ↑29-06-2020 13:35
Eigenlijk degradeer je op deze manier die ene diepgaande relatie die mensen hebben, die al jaren samen zijn en een heel leven hebben opgebouwd. Door al het andere op dezelfde plaats te zetten als die relatie, doe je er afbreuk aan.
TanteOlivia schreef:
30-06-2020 21:22
Absoluut niet. Ik vraag me serieus af hoe dat gaat als er iemand op sterven ligt, of als je langdurig ernstig ziek wordt, of als een van de ouders overlijdt. Maar ook andere dingen die je normaal in een relatie samen doet, samenwonen, kinderen krijgen, op vakantie gaan, een band opbouwen met elkaars vrienden en familie, samen een huis kopen, testament (pas je dat aan, zodat ook de andere partners op papier erven, of aanspraak kunnen maken op het huis?), geslachtsziekten, en (onverwachte) zwangerschappen die kunnen ontstaan omdat je seks hebt met anderen en ga zo maar door.

Dit is geen oordeel, dit zijn vragen uit interesse. Ik heb zelf nogal wat meegemaakt en weet dus hoe ontwrichtend sommige situaties kunnen zijn. Ik vraag me af hoe dat gaat als je meerdere partners hebt.

Je hebt nogal wat meegemaakt en daarbij is je inlevingsvermogen stuk gegaan?
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
30-06-2020 21:24
@TO mocht je er trouwens met gelijkgestemden over willen praten er worden in NL diverse polyamoriecafe"s georganiseerd. Nu niet, maar kan interessant zijn.

En waar ik laatst aan moest denken een afkevt van 'ik durf het bijna niet te vragen' gaat er over. Te vinden via npo gemist.
En nog een leuke tip, die ik in dit topic nog niet eens heb genoemd :P , het boek "the etical slut', gaat over non-monogamie in diverse vormen. Vol verhalen tips en handvatten.
Dankjewel voor de tips!
Van de cafe's wisten wij het en het programma hebben wij idd gezien.
Dat boek vind ik echt een interessante, die ga ik bestellen!
Alle reacties Link kopieren
Nooitverwacht69 schreef:
01-07-2020 12:32
Dankjewel voor de tips!
Van de cafe's wisten wij het en het programma hebben wij idd gezien.
Dat boek vind ik echt een interessante, die ga ik bestellen!
Het boek was voor mij heel veel herkenning van hoe ik de liefde zie en ervaar.
Ik kan me voorstellen dat jullie ook veel zullen hebben aan de tips en adviezen die er in staan.

Ben benieuwd wat je er van vind :)
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven