Eerlijk zijn?
zondag 27 juli 2025 om 17:22
Ik zit met een dilemma. Ik heb een zwager die niet zo lekker in de familie ligt. De hele familie vindt hem eigenlijk niet leuk, hij is arrogant en erg blij met zichzelf. Mijn schoonzus is het type dat zich makkelijk voegt dus als zij gelukkig is met hem prima. Wij hebben ook niet zo vaak contact. Maar nu zoekt mijn schoonzus steeds meer contact. Ze wil hun verjaardagen vieren terwijl we dat eigenlijk niet doen vanwege grote familie en ver uit elkaar wonend. Ik vond het wel prima zo. Maar ze wil blijkbaar de banden wat aanhalen. Wat haar betreft zou ik daar geen probleem mee hebben maar mijn zwager....ik trek dat gewoon echt niet. Ik kan niet zo goed faken alsof ik hem geweldig vind en hij trekt vreselijk de aandacht dus het is niet zo goed mogelijk om hem te negeren ofzo. Hij is erg aanwezig en geeft ook overal ongevraagd zijn mening over. Over de scheiding van mijn andere zwager bijv. of over het geloof. Het moet allemaal op zijn manier en anders krijg je een preek. Het voelt het niet zo goed om smoesjes te verzinnen. Pas geleden hielden ze ook al een feestje waar we voor uitgenodigd waren en toen kwam ik er makkelijk vanaf omdat we op vakantie waren. Maar nu heb ik voor die verjaardag niet zo'n goede reden om niet te gaan. Eigenlijk zou ik het liefst zeggen dat ik het gewoon niet zie ziten maar hoe doe je dat netjes. De andere familieleden vinden hem ook niet leuk. Ergens vind ik het ook zielig voor met name hun gezin, maar ik wil ook eerlijk zeggen wat de reden is dat we er liever niet vaak komen. Hebben jullie tips?
zondag 27 juli 2025 om 17:25
Als het een zwager en een schoonzus is, waarom moet jij het dan oplossen?
Lijkt mij het probleem van je man te zijn.
En nope, ik zou geen zin hebben in familie-rel dus ik zou het houden op dat ik andere dingen te doen heb die dag.
Dat die andere dingen bestaan uit op de bank te zitten Netflixen hoeven ze niet te weten.
Ik zou geen zin hebben om gebombardeerd te worden tot het zwarte schaap van de familie.
Ik gok namelijk dat de rest van de familie ook toevallig "iets anders" te doen heeft.
En ook niet zegt dat ze die man eigenlijk nauwelijks kunnen luchten.
Lijkt mij het probleem van je man te zijn.
En nope, ik zou geen zin hebben in familie-rel dus ik zou het houden op dat ik andere dingen te doen heb die dag.
Dat die andere dingen bestaan uit op de bank te zitten Netflixen hoeven ze niet te weten.
Ik zou geen zin hebben om gebombardeerd te worden tot het zwarte schaap van de familie.
Ik gok namelijk dat de rest van de familie ook toevallig "iets anders" te doen heeft.
En ook niet zegt dat ze die man eigenlijk nauwelijks kunnen luchten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 27 juli 2025 om 17:32
Wat is vaak? Ik bedoel, ik heb ook niet met iedereen uit de familie een klik. Maar voor een paar uurtjes een paar keer per jaar, wil ik best mijn best doen. Zeker als er ook andere familie is. Dan kun je ook makkelijk met anderen kleppen, even van plek wisselen. Dan heeft iedereen er 'maar' een uurtje per persoon last van toch?
Of wil je schoonzus een 1 op 1tje? Jij met partner en zij met partner? Kijk, dan liggen de kaarten anders, want dan hoopt ze echt op een klik en dan zou ik idd terughoudender zijn. Maar een familie get toghether met die ene zgn irritante oom of tante (van vroeger), dat kunnen de meeste mensen wel een paar uurtjes aan. Gewoon rouleren en doorgeven aan de volgende. Next!
Of wil je schoonzus een 1 op 1tje? Jij met partner en zij met partner? Kijk, dan liggen de kaarten anders, want dan hoopt ze echt op een klik en dan zou ik idd terughoudender zijn. Maar een familie get toghether met die ene zgn irritante oom of tante (van vroeger), dat kunnen de meeste mensen wel een paar uurtjes aan. Gewoon rouleren en doorgeven aan de volgende. Next!
nomennesci0 wijzigde dit bericht op 27-07-2025 17:33
0.28% gewijzigd
zondag 27 juli 2025 om 17:32
Elke vorm van eerlijkheid is inderdaad zielig voor de ontvanger(s) en voer voor een gigantische familieruzie.Ergens vind ik het ook zielig voor met name hun gezin, maar ik wil ook eerlijk zeggen wat de reden is dat we er liever niet vaak komen. Hebben jullie tips?
Waarom wil je perse eerlijk zijn over het feit dat je je zager een lul vindt ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 27 juli 2025 om 17:37
Zeg dan dat je het te ver vindt om naar elke verjaardag te gaan en dat je alleen aan bijzondere verjaardagen etc doet. ( met een beetje mazzel vragen ze je niet eens meer ) Dan ben je nog steeds de kwaaie pier, maar minder dan wanneer je zegt “ ik kom niet want ik vind je ( vent ) afschuwelijk “ .
Maar zij is je mans zus ; wat vindt hij ?
Maar zij is je mans zus ; wat vindt hij ?
zondag 27 juli 2025 om 17:40
Eens.NomenNesci0 schreef: ↑27-07-2025 17:32Wat is vaak? Ik bedoel, ik heb ook niet met iedereen uit de familie een klik. Maar voor een paar uurtjes een paar keer per jaar, wil ik best mijn best doen. Zeker als er ook andere familie is. Dan kun je ook makkelijk met anderen kleppen, even van plek wisselen. Dan heeft iedereen er 'maar' een uurtje per persoon last van toch?
Richt je op andere aanwezigen, hou het luchtig en oppervlakkig met hem en laat zijn geblaat gewoon langs je afglijden.
zondag 27 juli 2025 om 17:41
Ik vind het nogal flauw.
Het is een verjaardag, jullie zien elkaar vrijwel nooit verder en je hoeft er maar een paar uurtjes te zitten. Je zit volgens mij niet alleen, maar met anderen met wie je ook kan gaan praten. Je zou na 2 of 3 uurtjes ook weer weg kunnen gaan.
Je hoeft heus niet altijd dingen te doen waar je geen zin in hebt, maar als zelfs dit minimale contact teveel voor je is om te investeren in de relatie met je zus zegt dat niet alleen iets over je zwager, maar ook over jou denk ik.
Het is een verjaardag, jullie zien elkaar vrijwel nooit verder en je hoeft er maar een paar uurtjes te zitten. Je zit volgens mij niet alleen, maar met anderen met wie je ook kan gaan praten. Je zou na 2 of 3 uurtjes ook weer weg kunnen gaan.
Je hoeft heus niet altijd dingen te doen waar je geen zin in hebt, maar als zelfs dit minimale contact teveel voor je is om te investeren in de relatie met je zus zegt dat niet alleen iets over je zwager, maar ook over jou denk ik.
zondag 27 juli 2025 om 17:41
zondag 27 juli 2025 om 17:42
Uh ja. Als jullie een keer wel op een verjaardag zijn en hij maakt opmerkingen die over de grens gaan, dan moet je dat dan zeggen. Het liefst eerst luchtig na een monoloog 'tof jan, ik heb nog niet gehoord hoe het met linda gaat, dus ik ga dat even uitvragen. Weet jij of ze al geswitcht is van job? Hoop dat het goed bevalt' en als hij echt iets respectloos zegt dan dit wel zeggen.
Als hij daar niet op reageert en je schoonzus vraagt je weer ergens bij, dan gewoon aangeven dat je het gedrag van die zwager niet akkoord vindt en niet komt als hij geen wijzigingen wil maken. En het niet groter maken dan dat.
Het is nu ook wel verdrietig dat deze schoonzus niet weet waarom iedereen 'verhinderd' is. Maar het is ook niet netjes om nooit wat van iemands gedrag te zeggen en dan ineens te zeggen 'ik kom niet want'.
Als hij daar niet op reageert en je schoonzus vraagt je weer ergens bij, dan gewoon aangeven dat je het gedrag van die zwager niet akkoord vindt en niet komt als hij geen wijzigingen wil maken. En het niet groter maken dan dat.
Het is nu ook wel verdrietig dat deze schoonzus niet weet waarom iedereen 'verhinderd' is. Maar het is ook niet netjes om nooit wat van iemands gedrag te zeggen en dan ineens te zeggen 'ik kom niet want'.
zondag 27 juli 2025 om 17:47
Dus je ‘straft’ je schoonzus voor de houding en het gedrag van haar man? Bij jouw familie kan iemand dus niet zichzelf zijn? Want hij is arrogant? En zelfingenomen?
Ok, leuk is anders, maar het is een keuze die je schoonzus heeft gemaakt. Uit respect voor haar zou je het ook kunnen opbrengen om een paar uurtjes wel te komen op hun verjaardag. Dit soort verplichtingen hoort er bij vind ik. Als dit het ergste probleem in je leven is dan ben je gezegend hoor.
Ok, leuk is anders, maar het is een keuze die je schoonzus heeft gemaakt. Uit respect voor haar zou je het ook kunnen opbrengen om een paar uurtjes wel te komen op hun verjaardag. Dit soort verplichtingen hoort er bij vind ik. Als dit het ergste probleem in je leven is dan ben je gezegend hoor.
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
zondag 27 juli 2025 om 17:51
zondag 27 juli 2025 om 17:58
Nee, ik zou nu niet aangeven waarom je niet wil gaan. Want dat komt en niet aan en dan heb jij het gedaan.
Sowieso als niet van jouw kant is, laat je partner alleen gaan naar die verjaardag. Wil hij ook niet, laat hem dan een smoes voor jullie samen bedenken en melden. Laat het bij hem.
Wat ik ws wel zou doen als ik het zat zou zijn, is dan deze keer wel mee gaan.
Als hij dan weer luid allerlei onzin gaat zitten verkondigen of nare opmerkingen maakt, er dan meteen wat van zeggen of met je gezicht laten weten dat je er genoeg van hebt.
En dan ook duidelijk ergens anders gaan zitten of als het erg is of er ontstaat een discussie, gewoon vertrekken.
Dan is voor de volgende keer meteen duidelijk waarom jij niet meer naar hun feestjes en verjaardagen komt.
Maar goed ik ben niet zo van de lieve vrede, als iemand mij echt tegenstaat qua karakter, of nu familie is of niet, dan ga ik geen jaren toneelspelen.
Sowieso als niet van jouw kant is, laat je partner alleen gaan naar die verjaardag. Wil hij ook niet, laat hem dan een smoes voor jullie samen bedenken en melden. Laat het bij hem.
Wat ik ws wel zou doen als ik het zat zou zijn, is dan deze keer wel mee gaan.
Als hij dan weer luid allerlei onzin gaat zitten verkondigen of nare opmerkingen maakt, er dan meteen wat van zeggen of met je gezicht laten weten dat je er genoeg van hebt.
En dan ook duidelijk ergens anders gaan zitten of als het erg is of er ontstaat een discussie, gewoon vertrekken.
Dan is voor de volgende keer meteen duidelijk waarom jij niet meer naar hun feestjes en verjaardagen komt.
Maar goed ik ben niet zo van de lieve vrede, als iemand mij echt tegenstaat qua karakter, of nu familie is of niet, dan ga ik geen jaren toneelspelen.
missnuada wijzigde dit bericht op 27-07-2025 18:01
20.60% gewijzigd
zondag 27 juli 2025 om 17:59
Is het een gezin met drie kinderen en de afstand is Groningen- Limburg ? En ze vraagt je voor iedereens verjaardag ? Jullie gaan verder nooit naar iemands verjaardag van die kant van de familie ? Geldt dat ook voor jouw kant van de familie ?
Is best sneu als die kinderen hun oom en tante nooit zien, toch ?
Is best sneu als die kinderen hun oom en tante nooit zien, toch ?
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 27-07-2025 18:01
25.46% gewijzigd
zondag 27 juli 2025 om 18:06
Dit.Willow schreef: ↑27-07-2025 17:41Ik vind het nogal flauw.
zondag 27 juli 2025 om 18:10
NomenNesci0 schreef: ↑27-07-2025 17:32Wat is vaak? Ik bedoel, ik heb ook niet met iedereen uit de familie een klik. Maar voor een paar uurtjes een paar keer per jaar, wil ik best mijn best doen. Zeker als er ook andere familie is. Dan kun je ook makkelijk met anderen kleppen, even van plek wisselen. Dan heeft iedereen er 'maar' een uurtje per persoon last van toch?
Eens.
zondag 27 juli 2025 om 18:11
Als er sprake is van strafbare uitingen is het een ander verhaal.
Maar als je zwager gewoon een eikel is, dan zou ik wel op bezoek blijven komen. Gewoon,om de rest van die familie. Ik heb geen tolerantie voor stomme opmerkingen, dus die kap ik af, maar voor de rest kom ik gewoon op zo'n verjaardag. Dat is niet mijn hobby, maar ik stel me zo voor dat ook niet iedereen mij leuk vindt. Daarnaast is het zelden een goed idee om eerlijk te zijn in dit soort situaties: het is geen chagrijnige Griekse hotelbaas of nukkige medewerker bij een Karwei 200 km van huis die je nooit meer ziet, het is een familielid. Dit soort eerlijkheid dwingt een hele familie tot reactie.
Maar als je zwager gewoon een eikel is, dan zou ik wel op bezoek blijven komen. Gewoon,om de rest van die familie. Ik heb geen tolerantie voor stomme opmerkingen, dus die kap ik af, maar voor de rest kom ik gewoon op zo'n verjaardag. Dat is niet mijn hobby, maar ik stel me zo voor dat ook niet iedereen mij leuk vindt. Daarnaast is het zelden een goed idee om eerlijk te zijn in dit soort situaties: het is geen chagrijnige Griekse hotelbaas of nukkige medewerker bij een Karwei 200 km van huis die je nooit meer ziet, het is een familielid. Dit soort eerlijkheid dwingt een hele familie tot reactie.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 27 juli 2025 om 18:29
Eerlijk zijn kost je waarschijnlijk ook de relatie met de rest van de familie. Dus zou ik gewoon gaan, of bedanken voor de uitnodiging en zeggen dat je verhinderd bent.
Eerlijk zijn leidt misschien tot een breuk in de familie en uiteindelijk blijf je wel familie en moet je misschien nog eens samen een uitvaart regelen. Is het je dat waard?
Eerlijk zijn leidt misschien tot een breuk in de familie en uiteindelijk blijf je wel familie en moet je misschien nog eens samen een uitvaart regelen. Is het je dat waard?
zondag 27 juli 2025 om 18:31
Ja eens. En als je het echt slecht trekt dan stuur je 9 van de 10 keer alleen je man. Maar wees dan niet verbaasd dat de relatie tussen jou en de rest van zijn familie ook niet bijzonder hecht zal zijn. Waarom focus je je met zo’n feest niet gewoon op de mensen die wel leuk zijn? Je laat zwager wel heeeeel veel bepalen terwijl hij maar 1 van de aanwezigen is.Willow schreef: ↑27-07-2025 17:41Ik vind het nogal flauw.
zondag 27 juli 2025 om 18:44
Eens. Het is een paar keer per jaar, je hoeft niet de halve dag te blijven, er zijn nog meer mensen bij. Niet zo ondoenlijk om dan even in dezelfde ruimte te zijn met iemand die je niet aardig vindt, toch?Willow schreef: ↑27-07-2025 17:41Ik vind het nogal flauw.
Eerlijkheid is hier niet de oplossing, en dan mog: die eerlijkheid hoort dan nog eerder van je man te komen. Het is zijn zus, zo begrijp ik het tenminste.
Ga gewoon een paar keer per jaar, niet te lang, verstand op nul, richt je meer op haar dan op hem, en klaar.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in