Eerlijk zijn?

27-07-2025 17:22 78 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit met een dilemma. Ik heb een zwager die niet zo lekker in de familie ligt. De hele familie vindt hem eigenlijk niet leuk, hij is arrogant en erg blij met zichzelf. Mijn schoonzus is het type dat zich makkelijk voegt dus als zij gelukkig is met hem prima. Wij hebben ook niet zo vaak contact. Maar nu zoekt mijn schoonzus steeds meer contact. Ze wil hun verjaardagen vieren terwijl we dat eigenlijk niet doen vanwege grote familie en ver uit elkaar wonend. Ik vond het wel prima zo. Maar ze wil blijkbaar de banden wat aanhalen. Wat haar betreft zou ik daar geen probleem mee hebben maar mijn zwager....ik trek dat gewoon echt niet. Ik kan niet zo goed faken alsof ik hem geweldig vind en hij trekt vreselijk de aandacht dus het is niet zo goed mogelijk om hem te negeren ofzo. Hij is erg aanwezig en geeft ook overal ongevraagd zijn mening over. Over de scheiding van mijn andere zwager bijv. of over het geloof. Het moet allemaal op zijn manier en anders krijg je een preek. Het voelt het niet zo goed om smoesjes te verzinnen. Pas geleden hielden ze ook al een feestje waar we voor uitgenodigd waren en toen kwam ik er makkelijk vanaf omdat we op vakantie waren. Maar nu heb ik voor die verjaardag niet zo'n goede reden om niet te gaan. Eigenlijk zou ik het liefst zeggen dat ik het gewoon niet zie ziten maar hoe doe je dat netjes. De andere familieleden vinden hem ook niet leuk. Ergens vind ik het ook zielig voor met name hun gezin, maar ik wil ook eerlijk zeggen wat de reden is dat we er liever niet vaak komen. Hebben jullie tips?
Tupperware schreef:
27-07-2025 18:50
Zou er een reden kunnen zijn waarom schoonzus de banden wat aan het aanhalen is?
Misschien omdat er steeds vaker mensen verhinderd zijn.
Itsnojoke schreef:
27-07-2025 18:53
Misschien omdat er steeds vaker mensen verhinderd zijn.
Dat denk ik ook.

Maar dan moet TO's man een keer gaan praten met z'n zus of broer, welke van die zijn familielid is.
Tupperware schreef:
Zou er een reden kunnen zijn waarom schoonzus de banden wat aan het aanhalen is?
Ze is die kerel ook gort-beu, maar heeft wat steun nodig als ze het over een half jaar aftrapt bij hem?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Tupperware schreef:
Dit wil ik ook weten. Zij is de zus van je man en wel leuk, dus als zij de banden aan wil halen zou ik een manier zoeken om het mogelijk te maken, die voor mij ook nog enigszins te harden is.

Kan je man niet eens uit eten met zijn zus ergens halverwege. Even kletsen zonder de pottenkijkers erbij.
Wissewis schreef:
27-07-2025 19:03
Ze is die kerel ook gort-beu, maar heeft wat steun nodig als ze het over een half jaar aftrapt bij hem?
Daar dacht ik wel aan ja.
Wij zijn er niet bij, maar veel plezier!

Ik geef nooit redenen.
Willow schreef:
27-07-2025 17:41
Ik vind het nogal flauw.
Het is een verjaardag, jullie zien elkaar vrijwel nooit verder en je hoeft er maar een paar uurtjes te zitten. Je zit volgens mij niet alleen, maar met anderen met wie je ook kan gaan praten. Je zou na 2 of 3 uurtjes ook weer weg kunnen gaan.
Je hoeft heus niet altijd dingen te doen waar je geen zin in hebt, maar als zelfs dit minimale contact teveel voor je is om te investeren in de relatie met je zus zegt dat niet alleen iets over je zwager, maar ook over jou denk ik.
Hoezo zou je op een verjaardag gaan zitten waar je geen zin in hebt? Om een band op te bouwen met mensen waar je geen band mee wil? Omdat het familie is ofzo. Nee, niet voor mij.

Ik vind juist dat mensen veel te veel doen uit naam der familie.
pina schreef:
27-07-2025 19:56
Hoezo zou je op een verjaardag gaan zitten waar je geen zin in hebt? Om een band op te bouwen met mensen waar je geen band mee wil? Omdat het familie is ofzo. Nee, niet voor mij.

Dat kan. Het is een van de mogelijke standpunten. En andere forummers vinden het wel belangrijk om meer te doen voor familie. Ik denk dat je daar nooit echt uitkomt, dat blijft een soort principe-kwestie.
Si abra la puerta hay lobos.
pina schreef:

Er is - als ik het goed begrijp - 1 iemand van dat gezin niet leuk. Zou je dan meteen met de rest geen band willen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
27-07-2025 19:59
Er is - als ik het goed begrijp - 1 iemand van dat gezin niet leuk. Zou je dan meteen met de rest geen band willen ?
Als ze als een pakketje komen niet nee.
Maar TO, anders gaat je partner toch gewoon lekker alleen naar zijn zus en zwager? Je hoeft toch niet overal als compleet gezin te arriveren?
pina schreef:

TO vindt haar schoonzus best leuk en TO zelf vindt haar man waarschijnlijk ook nog lief.
Ze vindt alleen die vent een eikel van de bovenste plank. Het hoeft niet zo zwart wit te zijn.

En ik ben wel met je eens dat als die hele familie vervelend is of als TO er echt geen zin meer in heeft na meerdere keren tegen haar zin toch te gaan, ook helemaal niets mis mee. Ook als familie is, zou voor mij ook geen verschil maken.

Maar mensen gaan best vaak ergens wel eens om met mensen die ze niet moeten, om de mensen die ze wel heel lief vinden.
Voor mij persoonlijk zou ik nog 1 poging wagen, gaat vent echt weer de hele sfeer verzieken volgende keer wegblijven.
Kan partner zelf per uitnodiging beslissen of hij wil, kan TO mooi thuis blijven.
missnuada wijzigde dit bericht op 27-07-2025 20:06
10.70% gewijzigd
pina schreef:
27-07-2025 20:01
Als ze als een pakketje komen niet nee.
Je kunt moeilijk op bezoek komen ( of ze uitnodigen ) en dan eisen dat er eentje opzout.
MissNuada schreef:
27-07-2025 20:04
TO vindt haar schoonzus best leuk en ze vindt haar man waarschijnlijk ook nog lief.
Ze vindt alleen die vent een eikel van de bovenste plank. Het hoeft niet zo zwart wit te zijn.

En ik ben wel met je eens dat als die hele familie vervelend is of als TO er echt geen zin meer in heeft na meerdere keren tegen haar zin toch te gaan, ook helemaal niets mis mee. Ook als familie is, zou voor mij ook geen verschil maken.

Maar mensen gaan best vaak ergens wel eens om met mensen die ze niet moeten, om de mensen die ze wel heel lief vinden.'
Ja, oké. Nou, dan heb je met een leuk en lief persoon niet veel contact. Dat geeft toch niet? Hiervoor miste ze het ook niet en TO vond het wel prima.
blijfgewoonbianca schreef:
27-07-2025 20:05
Je kunt moeilijk op bezoek komen ( of ze uitnodigen ) en dan eisen dat er eentje opzout.
Precies. Dus dan gaat het over.
pina schreef:
27-07-2025 20:06
Ja, oké. Nou, dan heb je met een leuk en lief persoon niet veel contact. Dat geeft toch niet? Hiervoor miste ze het ook niet en TO vond het wel prima.
Ik heb post ook beetje aangepast, ben met je eens dat het per se ergens heen gaan tegen je zin puur omdat familie is en niet elke week, voor mij ook geen valide reden zou zijn.
Ik heb vooral moeite met het feit dat we ons er vaak onderuit kletsen. Ik vind dat oneerlijk van mezelf. Dat ergeren is steeds meer geworden en ik vind het van mezelf echt een slechte eigenschap. Maar het maakt dat ik er niet heen wil. De ellende is dat het gros van de familie zich er ook onderuit kletst of simpelweg niet komt en dan klaagt mijn schoonzus over het gebrek aan interesse waardoor ik met mijn mond vol tanden sta.. Mijn man gaat wel, die gaat voor zijn zus gelukkig. Maar ergens vind ik dus dat ik zelf ook zou 'moeten'. Stom hé ik heb het echt niet snel bij mensen, sterker nog bij niemand waar ik zo in mijn allergie van schiet als bij deze man.
pina schreef:

En zo is iedereen anders.
Zonneschijn202131 schreef:
27-07-2025 20:20
Ik heb vooral moeite met het feit dat we ons er vaak onderuit kletsen. Ik vind dat oneerlijk van mezelf. Dat ergeren is steeds meer geworden en ik vind het van mezelf echt een slechte eigenschap. Maar het maakt dat ik er niet heen wil. De ellende is dat het gros van de familie zich er ook onderuit kletst of simpelweg niet komt en dan klaagt mijn schoonzus over het gebrek aan interesse waardoor ik met mijn mond vol tanden sta.. Mijn man gaat wel, die gaat voor zijn zus gelukkig. Maar ergens vind ik dus dat ik zelf ook zou 'moeten'. Stom hé ik heb het echt niet snel bij mensen, sterker nog bij niemand waar ik zo in mijn allergie van schiet als bij deze man.
Wil je man graag dat je meegaat ?
Zie daar de reden dat je schoonzus de banden 'strakker' wil aanhalen want mensen haken af.
Gaat dit alleen om 2 verjaardagen? Of hebben ze ook kinderen?
SweetFirefly schreef:
27-07-2025 17:47
Dus je ‘straft’ je schoonzus voor de houding en het gedrag van haar man? Bij jouw familie kan iemand dus niet zichzelf zijn? Want hij is arrogant? En zelfingenomen?
Ok, leuk is anders, maar het is een keuze die je schoonzus heeft gemaakt. Uit respect voor haar zou je het ook kunnen opbrengen om een paar uurtjes wel te komen op hun verjaardag. Dit soort verplichtingen hoort er bij vind ik. Als dit het ergste probleem in je leven is dan ben je gezegend hoor.
Dit is niet het ergste probleem in mijn leven, ik vraag me gewoon af wat wijsheid is in deze. Het gaat dus om het feit dat én het grootste deel van de fam zijn snor drukt omdat ze hem een eikel vinden (om heel veel redenen) én dat ze elke keer klaagt dat er zo weinig belangstelling is in de familie maar ik weet dus hoe dat komt. Dan voelt dat gewoon kut om te weten en niet te kunnen zeggen. Daardoor ga ik er nog meer tegenop zien.
Is ook best zielig voor zus en kinderen.
MissNuada schreef:
27-07-2025 20:26
Zie daar de reden dat je schoonzus de banden 'strakker' wil aanhalen want mensen haken af.
Gaat dit alleen om 2 verjaardagen? Of hebben ze ook kinderen?
Ze hebben ook kinderen ja. En ze hebben ook al geprobeerd om de familie vaker bij elkaar te krijgen maar daar is dus ook om deze reden geen animo voor.
Ja, dat is sneu. En het is ook lastig bespreekbaar te maken. Je zegt ook niet zo snel "Janneke, ik weet dat je het vervelend vindt dat zoveel mensen afzeggen voor jullie verjaardagen. Maar ik ben bang dat het komt omdat Erik een enorme eikel is. Ja, ik denk, ik zeg het maar gewoon, we vinden hem allemaal een waardeloze zak hooi. Nou, dan ben je ook even op de hoogte, fijne avond nog!"
Dus ik zou niet zo goed weten hoe je dat subtiel kunt brengen, maar lullig is het allemaal wel.
Si abra la puerta hay lobos.
27-07-2025 20:28
Dit is niet het ergste probleem in mijn leven, ik vraag me gewoon af wat wijsheid is in deze. Het gaat dus om het feit dat én het grootste deel van de fam zijn snor drukt omdat ze hem een eikel vinden (om heel veel redenen) én dat ze elke keer klaagt dat er zo weinig belangstelling is in de familie maar ik weet dus hoe dat komt. Dan voelt dat gewoon kut om te weten en niet te kunnen zeggen. Daardoor ga ik er nog meer tegenop zien.
Als iedereen wel zou komen zou het voor die enkeling die nu komt een mindere opgave zijn.
Het is in ieder geval geen wijsheid om te zeggen “ ze komen niet vanwege die eikel van een vent van je “ .

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven