Eerlijk zijn?
zondag 27 juli 2025 om 17:22
Ik zit met een dilemma. Ik heb een zwager die niet zo lekker in de familie ligt. De hele familie vindt hem eigenlijk niet leuk, hij is arrogant en erg blij met zichzelf. Mijn schoonzus is het type dat zich makkelijk voegt dus als zij gelukkig is met hem prima. Wij hebben ook niet zo vaak contact. Maar nu zoekt mijn schoonzus steeds meer contact. Ze wil hun verjaardagen vieren terwijl we dat eigenlijk niet doen vanwege grote familie en ver uit elkaar wonend. Ik vond het wel prima zo. Maar ze wil blijkbaar de banden wat aanhalen. Wat haar betreft zou ik daar geen probleem mee hebben maar mijn zwager....ik trek dat gewoon echt niet. Ik kan niet zo goed faken alsof ik hem geweldig vind en hij trekt vreselijk de aandacht dus het is niet zo goed mogelijk om hem te negeren ofzo. Hij is erg aanwezig en geeft ook overal ongevraagd zijn mening over. Over de scheiding van mijn andere zwager bijv. of over het geloof. Het moet allemaal op zijn manier en anders krijg je een preek. Het voelt het niet zo goed om smoesjes te verzinnen. Pas geleden hielden ze ook al een feestje waar we voor uitgenodigd waren en toen kwam ik er makkelijk vanaf omdat we op vakantie waren. Maar nu heb ik voor die verjaardag niet zo'n goede reden om niet te gaan. Eigenlijk zou ik het liefst zeggen dat ik het gewoon niet zie ziten maar hoe doe je dat netjes. De andere familieleden vinden hem ook niet leuk. Ergens vind ik het ook zielig voor met name hun gezin, maar ik wil ook eerlijk zeggen wat de reden is dat we er liever niet vaak komen. Hebben jullie tips?
maandag 28 juli 2025 om 09:14
Ik zou partner alleen laten gaan. Als je enkel met schoonzus om kunt gaan als haar partner erbij is, dan zou ik dat laten. Want er zijn genoeg andere leuke mensen waar je tijd mee door kunt brengen zonder die negativiteit.
Als er het ook mogelijk is om zonder hem contact te hebben met haar, ga daar dan voor. Misschien dan niet in de vorm van een verjaardag, maar een keer samen afspreken of een keer bellen/appen. Dan heb je toch contact met haar, maar niet met hem.
Als er het ook mogelijk is om zonder hem contact te hebben met haar, ga daar dan voor. Misschien dan niet in de vorm van een verjaardag, maar een keer samen afspreken of een keer bellen/appen. Dan heb je toch contact met haar, maar niet met hem.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 28 juli 2025 om 09:22
Je man gaat lekker naar die verjaardagen. En jij verzint eventueel iets waarbij je alleen met schoonzus en kinderen van beide gezinnen op pad gaat. En het dan zo plannen dat zwager toch niet mee kan.
Wat betreft zwager mag je man wmb de kastanjes uit het vuur halen. Idealiter praat hij eens met je schoonzus over de situatie en/of met andere familie die stilzwijgend gewoon niet op komt dagen.
Want het klinkt alsof dit binnen de familie van je man een bepaalde familiedynamiek is. Persoonlijk vind ik niet dat jij daar dan iets mee moet als de betrokkenen zelf geen enkele verantwoordelijkheid nemen en zich allemaal in stilzwijgen hullen. Ook is de kans daardoor minimaal dat jij echt iets zinnigs kan en is de kans vooral heel groot dat jij ineens de boeman bent als je je eerlijk zou uitspreken.
Wat betreft zwager mag je man wmb de kastanjes uit het vuur halen. Idealiter praat hij eens met je schoonzus over de situatie en/of met andere familie die stilzwijgend gewoon niet op komt dagen.
Want het klinkt alsof dit binnen de familie van je man een bepaalde familiedynamiek is. Persoonlijk vind ik niet dat jij daar dan iets mee moet als de betrokkenen zelf geen enkele verantwoordelijkheid nemen en zich allemaal in stilzwijgen hullen. Ook is de kans daardoor minimaal dat jij echt iets zinnigs kan en is de kans vooral heel groot dat jij ineens de boeman bent als je je eerlijk zou uitspreken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in