Einde vriendschap?

24-07-2025 18:31 224 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk is ze mijn beste vriendin. We kennen elkaar 12 jaar, denk ik inmiddels. We zijn verschillend, maar klikken supergoed met elkaar.
Zolang ik haar ken, cancelt ze kort van tevoren afspraken. Ze is mentaal niet altijd even stabiel wat ook meespeelt, heeft ze weleens aangegeven. Ik heb naar haar uitgesproken dat ik hier moeite mee heb en ook rekening met haar houd. Ook heb ik de vraag gesteld of ze nog wel wil afspreken, omdat ik onderhand het idee krijg dat ze niet wil. Ze gaf nadrukkelijk aan dat ze echt heel graag wil, maar dat er onverwachts dingen zijn/gebeuren waardoor ze dan niet kan.
Haar man werkt zo’n beetje 24/7 en ze kunnen met gemak rondkomen. Zo heeft ze op de ochtend van een festival toch afgezegd. Toch niet zo’n zin. Hen interesseert het geld van de tickets niet en ook niet dat mijn man en ik ongelofelijk veel zin hadden… En dit is eigenlijk maar één keer van de zoveel keren. Het vervelendste vind ik nog dat ze mij hierdoor het gevoel geeft dat ik een ‘lulletje rozenwater’ ben, een majorette die op ieder moment gecanceld mag worden.

Buiten dit om is het oprecht een goede vriendin van mij, maar ik weet echt even niet hoe verder…
pina schreef:
25-07-2025 18:03
Ze wil het wel, maar ze kan het niet. Spreek dan niet af.
Sorry hoor, je zegt gewoon rare dingen inmiddels.
meisje85 schreef:
25-07-2025 18:02
Maar het is niet dat die vriendin niet wil afspreken he, ze vindt het juist hartstikke leuk. Alleen gebeurt het weleens dat het op het moment zelf teveel wordt.
Precies. En ik kan er ook slecht tegen als iets op het laatste moment verandert. Maar bij een vriendin houdt ik daar altijd rekening mee en andersom gelukkig ook. En dat werkt goed.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
NomenNesci0 schreef:
25-07-2025 18:01
Tis wat he mevrouw jack

Blijkbaar. In mijn vriendenkring is t gelukkig allemaal niet zo ingewikkeld en hebben we niet zo'n mening over hoe anderen hun sociale leven zouden moeten aanpakken, maar blijkbaar is dat voor anderen heel moeilijk.
Tjezus, wat vals
pina schreef:
25-07-2025 18:02
Je zegt dat iemand dan nooit meer iets kan doen. Dat is niet zo.
ze mag niet meer afspreken van jou, resultaat is dan dat ze dan dus niks meer kan doen. Want die stress is er ook als dingen op het laatste moment worden geregeld.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
pina schreef:
25-07-2025 18:03
Ze wil het wel, maar ze kan het niet. Spreek dan niet af.
dan komt ze toch de deur niet meer uit?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Nee hoor, is niet zo moeilijk. Ik pas er alleen voor om degene te moeten zijn die zich steeds moet bekommeren om anderen met issues. Heb je issues, prima, ben je een leuk mens op wie ik kan bouwen, no problemo. Worden jouw issues mijn probleem gemaakt? Dan ajuu en een prettig leven verder. Eigenlijk vrij overzichtelijk. Voor degene met issues die het nodig hebben dat anderen zich continue aan hen aanpassen én voor mij.

Issues? Prima, maar je bent zelf eigenaar en verantwoordelijk. Ook voor een beetje prettige wederzijdse omgang.
rosanna08 schreef:
25-07-2025 18:05
Pina heeft nu al tig keer de optie gegeven dat het ook mogelijk is om meer last minute af te spreken. En nogmaals, er is geen probleem als anderen het geen probleem vinden. Dus als haar vriendenkring bestaat uit mensen die het geen enkel punt vinden, dan heeft ze de juiste mensen voor háár om zich heen verzameld.

Maar als ze vrienden om zich heen heeft verzameld die het wél vervelend vinden als ze nooit van te voren weten of een afspraak door kan gaan, dan is dat gewoon geen goede match. Dan zou ze de optie kunnen overwegen om iig bij deze vrienden meer last minute af te spreken.
NomenNesci0 schreef:
25-07-2025 18:08
Nee hoor, is niet zo moeilijk. Ik pas er alleen voor om degene te moeten zijn die zich steeds moet bekommeren om anderen met issues. Heb je issues, prima, ben je een leuk mens op wie ik kan bouwen, no problemo. Worden jouw issues mijn probleem gemaakt? Dan ajuu en een prettig leven verder. Eigenlijk vrij overzichtelijk. Voor degene met issues die het nodig hebben dat anderen zich continue aan hen aanpassen én voor mij.

Issues? Prima, maar je bent zelf eigenaar en verantwoordelijk. Ook voor een beetje prettige wederzijdse omgang.
Ik vind dat ook liggen aan hoe de relatie altijd is geweest. Maar ik vind het prima om me aan te passen als iemand ergens doorheen gaat. Als het maar geven en nemen is en niet alleen maar geven.
Ik denk dat dit ook een cruciaal woord is, geven en nemen. Balans. Net als die communicatie. Iedereen maakt in zijn of haar leven momenten door die lastiger zijn en waar je begrip hebt voor elkaar en meer ruimte geeft, meer flexibel bent en begrip toont. Het gaat nogmaals om balans. Maar ik hou niet van vriendschappen die (vooral) nemen, want issues.
rosanna08 schreef:
Daarom zei ik dus huh? Alsof je alleen met afspreken mensen kunt zien.
Itsnojoke schreef:
25-07-2025 17:00
Ik heb een vriendin waar ik een oplossing bij gevonden heb, omdat ik doorheb hoe het bij haar werkt. Zijn geen woorden aan vuilgemaakt.
We zijn wandelmaatjes, we wandelen een paar keer per week samen. In het begin kon het me wel eens storen dat ze heel losjes met afspraken omging. Goed, het is wandelen, geen sollicitatie gesprek, maar toch vervelend dat er geregeld mee geschoven werd.

Of ik wat later kon. En dan later: nee, ik ga het toch niet redden.
Of ik wat eerder kon.
Of ik vanmiddag kan. En dan een half uur later appen dat het toch vanavond wordt, omdat ze heeft besloten om te gaan winkelen.
Of ik om drie uur kan. Dat haalt ze wel, want ze moet om 14.30 bij de pedicure zijn (dan ben ik degene die moet bedenken dat ze dat dus helemaal niet haalt).

Uiteindelijk heb ik besloten om alleen nog maar in de avonden af te spreken, en dan op een vaste tijd. Als ze vraagt of ik iets eerder kan, zeg ik nee, omdat ik weet dat ze dan vaak toch te laat is. Als ze appt dat ze een kwartiertje later is, dat is prima, meer concessies doe ik niet.
Ze blijkt gewoon niet goed in tijd inschatten, en kort na het avondeten is voor haar, heb ik gemerkt, de tijd waarop het minste mis kan gaan.
Op andere voorstellen zeg ik bijna altijd nee, omdat de kans te groot is dat ze er toch weer van af gaat wijken. Werkt prima, geen woord over gesproken.
Dit doet mijn vriendin dus ook.
NomenNesci0 schreef:
25-07-2025 18:18
Ik denk dat dit ook een cruciaal woord is, geven en nemen. Balans. Net als die communicatie. Iedereen maakt in zijn of haar leven momenten door die lastiger zijn en waar je begrip hebt voor elkaar en meer ruimte geeft, meer flexibel bent en begrip toont. Het gaat nogmaals om balans. Maar ik hou niet van vriendschappen die (vooral) nemen, want issues.
Bij een goede vriendschap zit dat geven en nemen wel goed. En soms is het meer geven en de andere keer meer nemen en dat moet ook wel eens kunnen. Goede vriendinnen/vrienden hebben dat ook wel eens voor elkaar over.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
rosanna08 schreef:
ze mag niet meer afspreken van jou, resultaat is dan dat ze dan dus niks meer kan doen. Want die stress is er ook als dingen op het laatste moment worden geregeld.
Wat moet er dan geregeld worden? Ik denk dat ik inderdaad een nonchalanter leven leid.

Maar met een dergelijke gesteldheid afspreken om met anderen naar een festival te gaan, lijkt mij gewoon geen optie, nee. Dat is dan gewoon niet voor zo iemand weggelegd.
Itsnojoke schreef:
25-07-2025 17:00
Ik heb een vriendin waar ik een oplossing bij gevonden heb, omdat ik doorheb hoe het bij haar werkt. Zijn geen woorden aan vuilgemaakt.
We zijn wandelmaatjes, we wandelen een paar keer per week samen. In het begin kon het me wel eens storen dat ze heel losjes met afspraken omging. Goed, het is wandelen, geen sollicitatie gesprek, maar toch vervelend dat er geregeld mee geschoven werd.

Of ik wat later kon. En dan later: nee, ik ga het toch niet redden.
Of ik wat eerder kon.
Of ik vanmiddag kan. En dan een half uur later appen dat het toch vanavond wordt, omdat ze heeft besloten om te gaan winkelen.
Of ik om drie uur kan. Dat haalt ze wel, want ze moet om 14.30 bij de pedicure zijn (dan ben ik degene die moet bedenken dat ze dat dus helemaal niet haalt).

Uiteindelijk heb ik besloten om alleen nog maar in de avonden af te spreken, en dan op een vaste tijd. Als ze vraagt of ik iets eerder kan, zeg ik nee, omdat ik weet dat ze dan vaak toch te laat is. Als ze appt dat ze een kwartiertje later is, dat is prima, meer concessies doe ik niet.
Ze blijkt gewoon niet goed in tijd inschatten, en kort na het avondeten is voor haar, heb ik gemerkt, de tijd waarop het minste mis kan gaan.
Op andere voorstellen zeg ik bijna altijd nee, omdat de kans te groot is dat ze er toch weer van af gaat wijken. Werkt prima, geen woord over gesproken.
Dit bedoel ik dus, deze vriendin heeft een gebrek aan zelfkennis. Als zelfs de omgeving de patronen beter herkent dan de persoon in kwestie.

Dus inderdaad, TO moet zelf de regie in handen houden en geen ijdele hoop hebben, maar voor die vriendin bepalen wat realistisch is.
Ze moet vooral voor zichzelf bepalen wat realistisch is. Ik heb geleerd (door een familielid die ook steeds last minute van plan kon veranderen, en dan opnieuw en dan opnieuw) dat ikzelf het uitgangspunt ben en ik me niet in bochten ga wringen om tegemoet te komen aan de ander zijn of haar wensen. Zeker als ik iets graag wil, dan is mijn eigen agenda leidend en ga ik er vanuit dat ik alleen ga (of met iemand anders waarvan ik weet dat ik daarmee wél afspraken kan maken) en dat als deze persoon dan toch wenst aan te sluiten, helemaal gezellig. Maar ik reken er niet op.

Dat is voor mij de enige manier gebleken om me niet constant bont en blauw te ergeren aan wéér de zoveelste verzette of veranderde afspraak. Maar ik moet niet teveel van dat soort mensen in mijn leven hebben, want in de basis hecht ik aan enige voorspelbaarheid. Dus mensen die steeds wisselen, afzeggen, veranderen, maken mijn leven te onrustig. En zeker last minute heb ik niet zomaar wat anders kunnen regelen. Zat ik dan met mijn leuke plannetje ineens een heel weekend alleen thuis op de bank. Of zouden we ergens naartoe gaan waar ik erg veel zijn in had en waar zij graag wilde rijden. Man had de auto mee (want zij zou rijden) en vervolgens zegt ze af wegens moe. Ging mijn leuke avond.
Nee hoor, been there, done that. Doe ik niet meer.
framboosje123 schreef:
25-07-2025 17:03
Dat is gewoon een gegeven hoor. Zelfs chat GPT is het met me eens 😂.

Ja, absoluut! Actief blijven – zoals wandelen, fietsen of zelfs lichte beweging – stimuleert je bloedsomloop en zorgt ervoor dat je lichaam endorfines aanmaakt. Dat zijn natuurlijke "gelukshormonen" die je energie en een beter humeur geven. Zelfs als je je eerst moe voelt, kun je je vaak na beweging juist energieker voelen.

Let wel: bij oververmoeidheid of ziekte heeft je lichaam soms juist rust nodig. Dus het gaat om de juiste balans.
Waar koop ik die gelukshormonen? We hebben het hier over mentale problemen. Dat is al aangegeven in de OP. We weten niet in hoeverre die mentale problemen van de vriendin van TO invloed hebben op haar functioneren.

Ik zou er een lief ding voor over hebben. Me mijn bed uitslepen, beetje bewegen en hopla, daar zijn de endorfines.

Zalig zijn de onwetenden.
NomenNesci0 schreef:
25-07-2025 17:36
@SurferRosa, ik reageer hier nog steeds met het verhaal van to in mijn achterhoofd. Niet met jouw ervaring in jouw achterhoofd. Ik reageer op het laten bungelen van to, zonder dat ze weet wat er speelt.

En ja, ik reageer idd ook op een aantal postings van dames die ik vaker heb zien schrijven en die een bepaald beeld bij mij hebben achtergelaten. Laat ik het anders zeggen, sommige mensen zijn goed in slachtoffer voelen en sommige mensen zijn idd bikkels die met hun aandoening zo goed als mogelijk vorm geven aan het leven. Ik heb respect voor de mensen die hun aandoening serieus nemen én die daar hun leven in communicatie en transparantie op inrichten.

Met mensen die zichzelf graag slachtoffer voelen van het leven, daar heb ik niet zo bijzonder veel mee. Die komen snel in mijn allergie zone terecht en ik begrijpelijk in die van hen.
Ik voel me slachtoffer ja. Sterker nog, ik BEN slachtoffer. Ik heb niet gevraagd om mijn bipolaire stoornis, om de depressies en de suïcidegedachten met soms de bijbehorende handelingen. De opnames die volgden. Ik heb er niet om gevraagd dat mijn vader dingen in mijn kindertijd heeft gedaan waardoor ik chronische PTSS heb en een persoonlijkheidsstoornis. Ik heb er niet om gevraagd dat ik niet meer kan werken. En ik heb er niet om gevraagd dat het verdomde eenzaam is als mensen me niet meer willen zien omdat ik niet altijd even gezellig ben.

Ik neem mijn psychische shit heel erg serieus. Op jouw "respect" zit ik echt niet te wachten. Zoals ik hierboven schreef: zalig zijn de onwetenden.
13th_Star schreef:
25-07-2025 19:46
Ik voel me slachtoffer ja.
zalig zijn de onwetenden.
yup. Al de rest is onwetend....
13th_Star schreef:
25-07-2025 19:46
Ik voel me slachtoffer ja. Sterker nog, ik BEN slachtoffer. .
Maar Star, is dat ook echt hoe je dan in het leven wil staan? Ik begrijp waar je vandaan komt en het is echt niet voor te stellen wat je hebt meegemaakt op basis van wat ik lees, maar het is ook een keuze om er mee om proberen te gaan. Daar bedoel ik niet mee dat je depressieve gedachten kan uitschakelen, maar je kan wel je omgeving meenemen in wat er gebeurt. Bedoel ik mee; als ik bijv weet dat dit bij iemand speelt, dan kan ik daar rekening mee houden. Tegelijkertijd verwacht ik ook dat de persoon probeert in te zien wat het gedrag met mij weer doet. Daarom ben ik voor open communicatie. Ik denk ook dat dat is wat NomenNescio bedoelt.
pina schreef:
25-07-2025 18:25
Wat moet er dan geregeld worden? Ik denk dat ik inderdaad een nonchalanter leven leid.

Maar met een dergelijke gesteldheid afspreken om met anderen naar een festival te gaan, lijkt mij gewoon geen optie, nee. Dat is dan gewoon niet voor zo iemand weggelegd.
Dat lijkt me dus niet en dat maakt het ingewikkeld. De vriendin waar ik het over had gaat ook graag mee naar concerten, Paradiso, Kleine Komedie etc. Daar boeken we dus gewoon kaartjes voor en ja dat moet meestal wel ver van tevoren. Waarom zou ik haar die dingen ontzeggen omdat ze wel eens af kan zeggen? Als ze last minute dus echt niet kan, dan is daar altijd wel een mouw aan te passen, er is altijd wel iemand anders blij met dat kaartje, via ticktetswap is het zo verkocht en in het ergste geval is zij het geld kwijt voor haar ticket. Dat lijkt me allemaal stukken minder erg dan bij voorbaat maar tegen haar zeggen dat we dit soort dingen niet meer met haar afspreken. Dan zou ze dus echt de deur niet meer uitkomen. Nu voel ik me persoonlijk niet per se verantwoordelijk voor iemand anders zijn/haar gemoedsrust, maar iemand (laten) isoleren lijkt me zeker niet bevorderlijk.
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
25-07-2025 21:53
Dat lijkt me dus niet en dat maakt het ingewikkeld. De vriendin waar ik het over had gaat ook graag mee naar concerten, Paradiso, Kleine Komedie etc. Daar boeken we dus gewoon kaartjes voor en ja dat moet meestal wel ver van tevoren. Waarom zou ik haar die dingen ontzeggen omdat ze wel eens af kan zeggen? Als ze last minute dus echt niet kan, dan is daar altijd wel een mouw aan te passen, er is altijd wel iemand anders blij met dat kaartje, via ticktetswap is het zo verkocht en in het ergste geval is zij het geld kwijt voor haar ticket. Dat lijkt me allemaal stukken minder erg dan bij voorbaat maar tegen haar zeggen dat we dit soort dingen niet meer met haar afspreken. Dan zou ze dus echt de deur niet meer uitkomen. Nu voel ik me persoonlijk niet per se verantwoordelijk voor iemand anders zijn/haar gemoedsrust, maar iemand (laten) isoleren lijkt me zeker niet bevorderlijk.
Ik heb ook wel dingen waar ik niet zeker weet of ik erbij ben. Maar ik doe dat andersom; trek je eigen plan, en reken niet op mij, misschien haak ik aan.

Maar goed, ik ben inderdaad niet de meest empathische persoon. Ik denk al snel dat mensen zich gewoon zelf teveel op de hals halen en dat irriteert me dan. Je kent jezelf toch.

Had ook een vriendin die steeds een paniekaanval op festivals en concerten kreeg. Kan een keer gebeuren, dan nog een keer. En daarna denk ik gewoon, doe die dingen dan niet, je kunt er gewoon niet tegen. Zitten wij weer de hele dag op de EHBO, en moeten we eerder naar huis. Ik kan daar op den duur geen begrip voor opbrengen, je hóeft niet naar een festival.

Overigens ga ik gewoon alleen naar een concert als iemand afzegt, ga niet mijn hele avond afblazen.
13th_Star schreef:
25-07-2025 18:54
Waar koop ik die gelukshormonen? We hebben het hier over mentale problemen. Dat is al aangegeven in de OP. We weten niet in hoeverre die mentale problemen van de vriendin van TO invloed hebben op haar functioneren.

Ik zou er een lief ding voor over hebben. Me mijn bed uitslepen, beetje bewegen en hopla, daar zijn de endorfines.

Zalig zijn de onwetenden.
Ook als je naar een psycholoog gaat is beweging en activatie soms een van de ingrediënten in de therapie. Je hebt zelfs hardloop therapie tegen depressie. Maar om er gelijk vanuit te gaan dat iemand zware mentale problemen heeft die continue afzegt vind ik ook voorbarig want dat weten we helemaal niet (tja wat is mentaal niet altijd stabiel, dat is toch niemand?). Dan kan je iemand ook wel een beetje aanspreken op wat het met jou doet als de ander steeds afzegt. En als dat niet helpt, dan je conclusies trekken of je dat dan zelf nog wel wilt.
pina schreef:
25-07-2025 22:14
Ik heb ook wel dingen waar ik niet zeker weet of ik erbij ben. Maar ik doe dat andersom; trek je eigen plan, en reken niet op mij, misschien haak ik aan.

Maar goed, ik ben inderdaad niet de meest empathische persoon. Ik denk al snel dat mensen zich gewoon zelf teveel op de hals halen en dat irriteert me dan. Je kent jezelf toch.

Had ook een vriendin die steeds een paniekaanval op festivals en concerten kreeg. Kan een keer gebeuren, dan nog een keer. En daarna denk ik gewoon, doe die dingen dan niet, je kunt er gewoon niet tegen. Zitten wij weer de hele dag op de EHBO, en moeten we eerder naar huis. Ik kan daar op den duur geen begrip voor opbrengen, je hóeft niet naar een festival.

Overigens ga ik gewoon alleen naar een concert als iemand afzegt, ga niet mijn hele avond afblazen.
Met angst is het alleen wel zo dat vermijden niet goed is. Hoe meer je gaat vermijden, hoe erger het wordt.
Ik wil wel gezegd hebben dat ik alle begrip heb voor allerlei psychische problemen en ik realiseer me dat niemand daarvoor kiest, en al helemaal niet dat alles met wat ochtendgymnastiek, zonlicht en een appel per dag opgelost is.

Wel denk dat iedereen moet handelen binnen eigen kunnen.
pina schreef:
25-07-2025 22:14

Ja ik ook. Maar van jou mag die vriendin niet eens overwegen een kaartje te kopen. Die moet maar thuisblijven en niks afspreken als ze af en toe kan afzeggen.

En je kent jezelf toch? Ja, maar dat wil niet zeggen dat mensen die af en toe wat minder stabiel zouden kúnnen zijn, dús maar niets meer moeten afspreken/ondernemen. En die problematiek houdt juist in dat je dat niet zo goed kunt inschatten van de tevoren bij het kopen van het kaartje. Dan weet je niet of je net in die paar goede maanden of slechte maanden zit tzt. Dan bekijk ik het liever vanuit het glas halfvol principe en wel afspreken/bestellen, dan vriendin buitensluiten want ze zal tegen die tijd toch wel weer niet kunnen.
Where is my mind?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven