Empathisch / egoïstische robot
woensdag 23 augustus 2017 om 20:03
Mijn vriend en ik hebben wel dezelfde intresses, humor maar een totaal ander karakter. Ik ben een empathisch, gevoelig persoon die rekening houd met de gevoelens van een ander. Ik verplaatst mij in die persoon,bekijk het van de andere kant. Hij is iemand die keihard zegt wat hij denkt zonder daarbij rekening te houden of hij iemand kwetst of niet. En voor de duidelijkheid,ik heb veel respect als iemand gewoon echt eerlijk is maar ik vind dat je ook rekening moet houden met de gevoelens van iemand anders. Zeker bij iemand van wie je houdt. Het lijkt hem ook werkelijk geen bal te kunnen schelen of hij iemand kwetst of niet. Ook lijkt hij het niet vanuit een ander oogpunt te kunnen zien. Alleen maar vanuit zichzelf. Hij heeft mij al zo vaak gekwetst hiermee en lijkt niet te kunnen (of willen) veranderen.
Nu mijn vraag aan jullie:
Denk jij dat een empathisch persoon en een egoïstisch persoon wel een relatie kunnen hebben? Of is dat verschil in karakter te groot?
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen. En alvast bedankt voor de reactie (s).
Nu mijn vraag aan jullie:
Denk jij dat een empathisch persoon en een egoïstisch persoon wel een relatie kunnen hebben? Of is dat verschil in karakter te groot?
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen. En alvast bedankt voor de reactie (s).
woensdag 23 augustus 2017 om 20:12
woensdag 23 augustus 2017 om 20:14
Als hij niet kan of wil veranderen dan zijn de opties in mijn ogen:
- Je laat zijn mening meer van je afglijden, laat het je andere oor weer uitgaan of denkt bij jezelf: heb je hem weer met zijn botte gedrag, ik leg dit naast me neer;
- Je accepteert dat je zolang je met hem bent regelmatig gekwetst zult worden;
- Je verbreekt de relatie.
- Je laat zijn mening meer van je afglijden, laat het je andere oor weer uitgaan of denkt bij jezelf: heb je hem weer met zijn botte gedrag, ik leg dit naast me neer;
- Je accepteert dat je zolang je met hem bent regelmatig gekwetst zult worden;
- Je verbreekt de relatie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 23 augustus 2017 om 20:14
Marlin1879 schreef: ↑23-08-2017 20:12Nee, dat bedoel ik niet. Hij houdt geen rekening met de gevoelens van een ander, met name mij. En dat vind ik egoïstisch. Sorry dat het niet duidelijk was.
Waarom ben je bij hem?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
woensdag 23 augustus 2017 om 20:15
Heb je ook gelijk in hoor. Maar ik zit momenteel erg in de knoop met mezelf en weet niet wat ik met deze situatie aanmoet. Ik heb namelijk ook een jong kind hier thuis dus ik ga niet zomaar weg. Maar doordat ik het emotioneel ff moeilijk heb zeg maar, ben ik gewoon even benieuwd naar de mening van anderen over deze situatie.
woensdag 23 augustus 2017 om 20:18
Ik vind 't erg om te zeggen maar op dit moment weet ik niet zo goed antwoord op die vraag. Maar dit komt er het beste bij in de buurt..... We kunnen het ook zo leuk hebben samen. Ik kan dan mij nog net zo verliefd voelen als in 't begin van onze relatie. En dat wil ik eigenlijk niet kwijt.
woensdag 23 augustus 2017 om 20:20
Misschien moet je je dan wat minder van zijn mening aantrekken. Al is dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan, het ligt er natuurlijk ook maar aan waar het om gaat. Als hij in een discussie ongezouten zijn mening geeft of er zo af en toe een botte opmerking in gooit dan is dat beter te verdragen dan als hij je continu zit af te branden onder het mom van 'ik ben gewoon eerlijk'.
woensdag 23 augustus 2017 om 20:21
Op de momenten dat hij geen rekening met mij houdt vind ik hem idd, op z'n zachts gezegd, niet leuk. We hebben ook gelukkig meer gelukkige momenten dan ongelukkige momenten (voor mij dan) maar de momenten dat hij zich gedraagt als een egoïstische rotzak wegen op dit moment zwaarder.
woensdag 23 augustus 2017 om 20:24
Dat heb ik mijzelf een tijdje geleden al voorgenomen maar ik vind dat heel lastig. Ik hou rekening met hem, ik wil graag zelf ook zo behandeld worden.Susan schreef: ↑23-08-2017 20:20Misschien moet je je dan wat minder van zijn mening aantrekken. Al is dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan, het ligt er natuurlijk ook maar aan waar het om gaat. Als hij in een discussie ongezouten zijn mening geeft of er zo af en toe een botte opmerking in gooit dan is dat beter te verdragen dan als hij je continu zit af te branden onder het mom van 'ik ben gewoon eerlijk'.
woensdag 23 augustus 2017 om 20:29
Je kunt hem natuurlijk niet in jezelf veranderen. Zijn de verschillen echt zo extreem? Je omschrijft jezelf in je OP als een bijna-heilige en hem als een nietsontziende, ijskoude egoïst. Is dat echt hoe je jezelf en hem ziet, ligt het in werkelijkheid echt niet een beetje genuanceerder? Want als het is zoals jij het schrijft vraag ik me af waarom je zo ver met hem gekomen bent, alle leuke momenten ten spijt.
woensdag 23 augustus 2017 om 20:42
Zo bedoel ik het niet hoor. Ik ben verreweg van heilig en zeg ook wat ik denk maar wel rekening houden met de gevoelens van een ander. Tuurlijk zeg ik ook wel eens iets waar ik later spijt van heb maar ben dan ook niet te beroerd daar sorry voor te zeggen (dit heeft hij bv twee keer uit zichzelf gezegd in onze relatie van bijna 5 jaar). En hij heeft ook veel positieve kanten hoor, zeker wel. Maar de negatieve kant weegt op dit moment zwaarder en weet niet meer zo goed hoe daar mee om te gaan.Susan schreef: ↑23-08-2017 20:29Je kunt hem natuurlijk niet in jezelf veranderen. Zijn de verschillen echt zo extreem? Je omschrijft jezelf in je OP als een bijna-heilige en hem als een nietsontziende, ijskoude egoïst. Is dat echt hoe je jezelf en hem ziet, ligt het in werkelijkheid echt niet een beetje genuanceerder? Want als het is zoals jij het schrijft vraag ik me af waarom je zo ver met hem gekomen bent, alle leuke momenten ten spijt.
woensdag 23 augustus 2017 om 20:43
woensdag 23 augustus 2017 om 21:26
Valt weinig over te zeggen. Je noemt een minpunt en een paar pluspunten van je vriend. Zoals iedereen die heeft. Het is maar net hoeveel waarde je aan die punten hecht. Misschien vind jij met elkaar kunnen lachen veel belangrijker dan of iemand zich in je kan verplaatsen.
Mijn ding zou het niet zijn, maar dat zegt niks over jouw situatie.
Mijn ding zou het niet zijn, maar dat zegt niks over jouw situatie.
woensdag 23 augustus 2017 om 21:34
Wat mooi om te horen.Marlin1879 schreef: ↑23-08-2017 20:43Mijn vriend en zoon houden erg veel van elkaar en zien elkaar ook al mijn zoon /mijn vader
Heb je het idee dat hij naar jouw zoontje wel 'empatischer' is?
woensdag 23 augustus 2017 om 21:35
Hij kan zo nu en dan erg snurken. Het was weekend en ik wilde graag een uurtje langer blijven liggen omdat ik heel erg laat sliep door zijn gesnurk. Hij was 't daar niet mee eens, had gewerkt en wilde daarom zelf langer blijven liggen. Toen ik mijn kant / reden vertelde zei hij :' jouw problemen zijn niet de mijne'
woensdag 23 augustus 2017 om 21:45
Mwow, vind ik nou niet schokkend egoistisch ofzo. Hij had net zoveel 'recht' op uitslapen als jij en nog half-slapend verlangend om te blijven liggen zou ik zoiets ook wel kunnen zeggen.Marlin1879 schreef: ↑23-08-2017 21:35Hij kan zo nu en dan erg snurken. Het was weekend en ik wilde graag een uurtje langer blijven liggen omdat ik heel erg laat sliep door zijn gesnurk. Hij was 't daar niet mee eens, had gewerkt en wilde daarom zelf langer blijven liggen. Toen ik mijn kant / reden vertelde zei hij :' jouw problemen zijn niet de mijne'
Wat verdacht je dan: oooh sorry schatje wat erg, spijt me vreselijk, wat ben ik ook een lul dat is snurk, blijf lekker liggen, ik haal jouw kind wel uit bed en vermaak het zodat jij nog even je schoonheidsslaapje kunt doen.
Ga voortaan op de bank of logeerkamer liggen als je last van hem hebt.