Erfenis

08-11-2018 14:21 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve mensen,

Ik zou graag jullie advies willen over de volgende situatie;

Ik heb geen contact met mijn familie (moeder,broer zus). Dit na jarenlang mishandeld te zijn. (mentaal, financieel en soms fysiek). Mijn vader is 10 jaar geleden overleden. Nu is het zo dat hij een stuk grond had gekocht in het buitenland (in zuidoost-azie, islamitisch land), welke aanzienlijk in waarde is gestegen. Deze grond staat nu op de naam van moeder, zus, broer en mij.Om deze grond te kunnen verkopen moeten wij allen tegelijkertijd tekenen ten tijde van de verkoop.

Ik ben een paar maanden geleden uit huis gegooid door mijn moeder en kort daarna getrouwd. Zij heeft duidelijk aangegeven tegen mij en mijn vriendinnen dat zij geen contact meer met mij wilt, maar dat ik wel even moet komen tekenen zodat ze het grond kunnen verkopen en het geld dus vrijkomt. Zij noemde voor mij een veel lager bedrag dan waar ik recht op heb.

Mijn familie heeft mij in de schulden gewerkt, dus het geld kan ik wel gebruiken. Echter, acht ik de kans klein dat als ik teken, ik ook echt daadwerkelijk iets of mijn rechtmatige deel krijg. Ik heb het nagevraagd en het geld van de verkoop van het grond komt binnen op een rekening en het is aan de familieleden zelf om het eerlijk te verdelen.

Inmiddels probeert mijn moeder er op verschillende manieren ervoor te zorgen dat ik toch teken; op mijn verjaardag een 'lieve' email sturen, mijn vriendinnen aanspreken, schoonfamilie lastigvallen en nu heeft ze een voicemail ingesproken bij mijn man, die ze niet kan luchten of zien. Tussen mij en mijn moeder is er geen contact en als die er is is het vanuit haar heel zakelijk en gaat het alleen over geld. Haar laatste tactiek is tegen mensen zeggen dat ik mijn vaders erfenis/levenswerk aan het vergooien ben door niet te tekenen.

Zij heeft een schuld op haar huis dus ik begrijp dat zij het geld nodig heeft. Echter, ben ik zo boos op mijn familie en hoe zij mij tot op heden hebben behandelt & heb ik zo weinig vertrouwen in het feit dat dit process op een eerlijke manier zal verlopen, dat ik er geen zin in heb.

Ik heb in Nederland al met enkele advocaten gesproken, mijn vraag blijft echter; hoe zorg ik ervoor dat de verdeling in het buitenland op een eerlijke manier verloopt?

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ben ik wel eerlijk bezig? Het enige wat ik kan bedenken om mijn rechtmatige deel te krijgen is eisen dat zij mij uitkopen.
Alvast bedankt voor jullie reacties
Ik zou tekenen, niet rekenen op welk bedrag dan ook, en je familie dan helemaal uit je leven zetten. Laat ze er maar gelukkig van worden.
Ik heb in Nederland al met enkele advocaten gesproken, mijn vraag blijft echter; hoe zorg ik ervoor dat de verdeling in het buitenland op een eerlijke manier verloopt?

En daar konden de verschillende advocaten geen antwoord op geven? En vraag je het aan een willekeurig iemand op het forum?

En hoe weet jij wat de grond waard is?

Een vervelende situatie, lastig ook dat je niet even heen kan gaan daar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je hebt al met meerdere advocaten gesproken? Wat zeiden die?

Het internationale aspect maakt het wat ingewikkelder, maar op zich is het niet zo heel moeilijk. Er wordt een verkoopcontract voor de grond getekend, met een koper. Die koper betaalt een prijs, en elk van de verkopers hoort zijn deel van dat geld te krijgen.

Alleen als de koper op papier voor een lager bedrag koopt, en daarnaast 'onder de tafel' geld doorsluist naar je moeder, heb je een probleem. Weet je ongeveer wat de waarde van de grond is? Je kunt gewoon aan je moeder aangeven dat je weigert te tekenen als je minder dan jouw deel van die waarde krijgt.

Als het contract getekend is, en de koper heeft betaald, dan moet het geld verdeeld worden. Als je je moeder hierin niet vertrouwd kun je het beste met een behulp van een nederlandse notaris het contract afhandelen. Het geld kan dan door de koper op rekening van de notaris gestort worden, en de notaris kan de onderlinge verdeling regelen. Kost iets meer, maar een notaris is sowieso erg handig bij zulke ingewikkelde zaken.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Je hoeft echt niet tegelijk te tekenen. Wat een onzin.

Je moet wel allemaal tekenen.
En waarom zou je niet? Laat een notaris of advocaat van jouw keuze het bekijken, tekenen en het eventuele bedrag accepteren en verder niks.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 08-11-2018 14:39
62.37% gewijzigd
Ik ken iemand in een soortgelijke situatie. Gebrouilleerd met de familie en bezit in het buitenland. Hij heeft een advocaat in het betreffende land genomen en het lijkt er nu na heel veel jaren op, dat hij toch niet met lege handen komt te staan. Als de waarde van het bezit de moeite loont, zou dat misschien een overweging kunnen zijn om daar een advocaat te nemen. Ik denk dat er een soort notaris met een derden-rekening tussen moet zitten die het geld over de verschillende mensen verdeelt, niet dat de familie dat zelf doet. Eenadvocaat kan dat misschien bewerkstelligen.

Als het om niet zo'n groot bedrag gaat is het inderdaad een overweging om maar te tekenen, dan ben je helemaal van ze af.
rosings schreef:
08-11-2018 14:27
Ik zou tekenen, niet rekenen op welk bedrag dan ook, en je familie dan helemaal uit je leven zetten. Laat ze er maar gelukkig van worden.
Dit.
Aangezien je er niet van uit kan gaan dat het eerlijk gaat en het contact toch al verbroken is kan je het ook hard spelen: zelf bedenken hoeveel geld je wil hebben/wat de waarde volgens jou is. Dan eisen dat dat bedrag eerst naar jou wordt over gemaakt en dan pas tekenen.
Wordt er niet betaald? Dan teken je niets.
Zolang het land niet is verkocht weet je niet op welk bedrag je recht hebt.

Ik begrijp niet goed waarom jij je drukt maakt over een verdeling in het buitenland. Die verdeling zal eerder plaats vinden in Nederland.

Als het gaat om een eerlijke verkoop dan kan je altijd een advocaat / notaris ter plaatse in huren.

Ik denk dat je je te veel laat leiden door achterdocht.
Echt, bespaar jezelf de frustratie straks en de ellende nu, verwacht niks en teken gewoon. Dan hoor je nu niks meer van je moeder en krijg je straks niet minder dan eerlijk is.
Ik denk echt dat dat verreweg het verstandigste advies is.
Tenzij de opbrengst van de grond dermate hoog is dat je daar ter plekke met gemak een betrouwbare advocaat kunt betalen. Misschien kan de Nederlandse ambassade daar je de naam van een betrouwbaar bureau aan de hand doen?
Om hoeveel geld gaat het en hoe hoog zijn jouw schulden?
Ik zou het trouwens laten, ik hoef geen geld van zulke mensen. Maar als je echt veel schulden hebt en dit de oplossing is? Ik weet niet hoe ze je in de schulden hebben geholpen? Oplichting of auto op jouw naam is nogal een verschil zeg maar.
Lucifer2018 schreef:
08-11-2018 14:37
Je hoeft echt niet tegelijk te tekenen. Wat een onzin.

Je moet wel allemaal tekenen.
En waarom zou je niet? Laat een notaris of advocaat van jouw keuze het bekijken, tekenen en het eventuele bedrag accepteren en verder niks.
Dit. Laat je niet gek maken door je moeder hoor, het klopt niet wat ze zegt.
Om hoeveel geld gaat het?

Je kunt :

a) een deal sluiten met je moeder, dat je een bepaald bedrag krijgt
b) een advocaat inhuren in dat buitenland en je rechtmatig deel opeisen
ClumsyNinja schreef:
08-11-2018 14:40
Aangezien je er niet van uit kan gaan dat het eerlijk gaat en het contact toch al verbroken is kan je het ook hard spelen: zelf bedenken hoeveel geld je wil hebben/wat de waarde volgens jou is. Dan eisen dat dat bedrag eerst naar jou wordt over gemaakt en dan pas tekenen.
Goed plan!
himalaya schreef:
08-11-2018 14:28
En daar konden de verschillende advocaten geen antwoord op geven? En vraag je het aan een willekeurig iemand op het forum?

En hoe weet jij wat de grond waard is?

Een vervelende situatie, lastig ook dat je niet even heen kan gaan daar.
Ik wou meningen/inzichten van mensen die er niet emotioneel bij betrokken zijn. Vandaar mijn vraag hier op het forum.
Ik kijk op een soort funda website. Je kan zien voor hoeveel een stuk grond te koop staat van die afmeting & locatie. Erheen gaan is wel een optie.
Als je niet tekent krijg je sowieso niets
Als je wel tekent, krijg je mogelijk iets en heb je verder geen banden meer met je familie.
Later is nu
handigmetgeld schreef:
08-11-2018 14:29
Je hebt al met meerdere advocaten gesproken? Wat zeiden die?

Het internationale aspect maakt het wat ingewikkelder, maar op zich is het niet zo heel moeilijk. Er wordt een verkoopcontract voor de grond getekend, met een koper. Die koper betaalt een prijs, en elk van de verkopers hoort zijn deel van dat geld te krijgen.

Alleen als de koper op papier voor een lager bedrag koopt, en daarnaast 'onder de tafel' geld doorsluist naar je moeder, heb je een probleem. Weet je ongeveer wat de waarde van de grond is? Je kunt gewoon aan je moeder aangeven dat je weigert te tekenen als je minder dan jouw deel van die waarde krijgt.

Als het contract getekend is, en de koper heeft betaald, dan moet het geld verdeeld worden. Als je je moeder hierin niet vertrouwd kun je het beste met een behulp van een nederlandse notaris het contract afhandelen. Het geld kan dan door de koper op rekening van de notaris gestort worden, en de notaris kan de onderlinge verdeling regelen. Kost iets meer, maar een notaris is sowieso erg handig bij zulke ingewikkelde zaken.
Dank je wel voor je bericht. Ik heb er veel aan. De advocaten zeiden dat de wetgeving in het land waar de grond zich bevind leidend is ( In NL heeft bijv iedereen recht op evenveel, in het desbetreffende land niet). Ik zal contact opnemen met een notaris. De waarde van de grond is op zijn minst 600k in euros.
lattemachiato schreef:
08-11-2018 14:38
Ik ken iemand in een soortgelijke situatie. Gebrouilleerd met de familie en bezit in het buitenland. Hij heeft een advocaat in het betreffende land genomen en het lijkt er nu na heel veel jaren op, dat hij toch niet met lege handen komt te staan. Als de waarde van het bezit de moeite loont, zou dat misschien een overweging kunnen zijn om daar een advocaat te nemen. Ik denk dat er een soort notaris met een derden-rekening tussen moet zitten die het geld over de verschillende mensen verdeelt, niet dat de familie dat zelf doet. Eenadvocaat kan dat misschien bewerkstelligen.

Als het om niet zo'n groot bedrag gaat is het inderdaad een overweging om maar te tekenen, dan ben je helemaal van ze af.
Dank je voor de tips
ClumsyNinja schreef:
Dit is waar ik zelf ook aan dacht. Eerst overmaken naar mij en dan tekenen. Dan loop ik het minst risico.
safrat schreef:
08-11-2018 15:05
Zolang het land niet is verkocht weet je niet op welk bedrag je recht hebt.

Ik begrijp niet goed waarom jij je drukt maakt over een verdeling in het buitenland. Die verdeling zal eerder plaats vinden in Nederland.

Als het gaat om een eerlijke verkoop dan kan je altijd een advocaat / notaris ter plaatse in huren.

Ik denk dat je je te veel laat leiden door achterdocht.
Mn moeder wilt geen belasting betalen, ze zal er dus alles aan doen om de verdeling daar te laten verlopen ipv hier.
Augustus2308 schreef:
08-11-2018 15:32
.
anoniem_363540 wijzigde dit bericht op 08-11-2018 15:44
74.60% gewijzigd
.
Vergeet de belastingdienst niet in te calculeren. Die komen ook bij jullie aankloppen als het stuk grond inderdaad van grote waarde blijkt te zijn.
Ik zou persoonlijk alleen contact via een advocaat of notaris willen om er voor te zorgen dat er eerlijk gehandeld wordt. Dat zou mijn eerste eis zijn t.o.v. de familie.
Zorg in ieder geval dat je een kopie hebt van de officiële papieren.

Ook in een Aziatisch land, zal er belasting betaald moeten worden wanneer een stuk land verkocht wordt. Je kan zo'n bedrag gewoon niet echt cash afrekenen.

Heb je een kopie van het testament van je vader?

Informeer goed na de regels en wetgeving in het land waar dit stuk land zich bevind.

Ik snap dat je volop in de emotie zit. Maar je moet dit vooral zakelijk en juridisch bekijken. Jij bent een officiele erfgenaam van je vader. Dus je hebt, in ieder geval in NL, recht op jouw kindsdeel. Afhankelijk of dat je vader en moeder nog een testament hadden/hebben kan invloed hebben van wat jij nu kan krijgen. Is er een testament dat je moeder het vruchtgebruik van de gehele erfenis heeft?

Laat je dus heel goed voorlichten. Zowel hier, als in het Aziatisch land. Probeer de emoties erbuiten te houden.

Je moeder kan veel willen, maar ook zij moet zich houden aan de wet- en regelgeving.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
ClumsyNinja schreef:
Dit, of het deel (jouw deel) van het bedrag die je moeder waarschijnlijk onderhands krijgt en de rest via de notaris.

En anders een derde onafhankelijke partij inschakelen die een eerlijke verkoop overziet en zorgt dat het volwaardige bedrag bij de notaris terecht komt voor verdeling.

Ik denk hoe dan ook, gezien ze iets van jou nodig hebben voordat ze verder kunnen, je er voorwaarden aan kunt verbinden voordat je tekent. Sterkte met de situatie, rot dat het zo loopt met je familie.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven