Ervaringen met schoonmoeders plus tips

15-03-2019 21:29 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen!

Ik ben nou is benieuwd hoe jullie dealen met de relatie met je schoonmoeder? De mijne is een beetje vreemd. Ze wil zich graag overal mee bemoeien en ik kan daar niet zo goed tegen ook is ze totaal niet geïnteresseerd in andere mensen behalve haarzelf. Tegelijkertijd kan ze wel heel attent zijn; zo kookt ze wel altijd wat ik lekker vind als ik eens bij haar eet. Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn en hoe jullie daarmee dealen?
Hier even een voorbeeld:
laatst op een familie verjaardag was ik in gesprek met een ander familielid. Ineens "mengt" ze zich in ons gesprek. Dit gesprek ging over de vakantie van ons (vriend en mij). Ze zei "Nou jullie zouden toch niet duur weggaan?", erg hard zodat iedereen het kon horen. Nooit heb ik hier ook maar een woord over gerept. Ik word dan al boos van binnen en kan ik eigenlijk geen woord uitbrengen. Ook woon ik sinds een tijdje op mezelf (vriendlief de helft van de week ongeveer bij mij). Ze zegt dan zelfs tegen mijn moeder dat ze zo graag langs wil komen (maar ik haar niet uitnodig). Zelf vraagt ze niet hoe het gaat oid. Ik heb haar ook wel uitgenodigd daarna, en zei ze dat ze nu geen tijd had maar in januari van het nieuwe jaar wel weer. Dus ondertussen zijn we 2 maanden verder en heeft ze nog eens tegen vriendlief gezegd over dat langskomen. Dus ik dacht; vraag het nog wel een keer. Antwoord was nee nee heb nog geen tijd en vind het allemaal wat veel. (Niet dat ik per se wil dat ze komt kijken ofzo hoor, maar omdat ze zelf steeds zegt dat ze zo graag wil??).

Maar goed lang verhaal kort; wat zijn jullie ervaringen en tips?
Sjonge. Je zou haast gaan denken dat moeders van mannen een zeer bijzondere soort zijn: zonder uitzondering raar, asociaal en moeilijk in de omgang.
Lady*Voldemort schreef:
15-03-2019 23:19
Sjonge. Je zou haast gaan denken dat moeders van mannen een zeer bijzondere soort zijn: zonder uitzondering raar, asociaal en moeilijk in de omgang.
Klopt.
Moire schreef:
15-03-2019 23:21
Klopt.
:proud:
Kan op zich goed met mijn schoonmoeder opschieten.
Soms vind ik dat ze stukje zelf medelijden heeft en ze zoekt soms ook aandacht maar ga daar niet zo op in, ze is ziek.
Ze is zacht aardig en wil iedereen helpen. Allemaal goed bedoeld maar soms ook ongevraagd.
Ik heb met vriendlief afgesproken dat bepaalde onderwerpen voor ons zelf houden. Omdat ik geen zin heb in advies en dat door draven. Gelukkig begrijpt hij mij heel goed.

Wel de 1e schoonmoeder waar ik me volledig thuis bij voel.
Lady*Voldemort schreef:
15-03-2019 23:19
Hahahahaha ja dat denk ik soms ook wel eens!
Jufjoke schreef:
15-03-2019 23:03
Dat laatste doe ik niet meer. Ik vraag gewoon ronduit : wat bedoel je daarmee?
Mijn schoonmoeder had dat van jouw voorbeeld ook kunnen zeggen. Heeft ook wel rottere dingen gezegd ook. Ik liet dat maar zo, en bedacht dat ze dat vást niet zo bedoeld had. Maar dan blijft het wel knagen. Dat doe Ik dus niet meer. Ik vraag direct, maar wel vriendelijk, wat ze precies bedoelt. Helpt geweldig, want die opmerking heb Ik al lang niet meer nodig gehad.
Dank voor je inzicht, dit is voor mij een heel goede tip. Zo hoef ik ook niet met een soort wrok naar haar door het leven te gaan, dat is voor iedereen denk ik beter!
Schaapje11 schreef:
15-03-2019 23:35
Hahahahaha ja dat denk ik soms ook wel eens!
Jouw moeder is ook een schoonmoeder. Of is het dan weer anders?
CherryBlossom- schreef:
15-03-2019 23:35
Kan op zich goed met mijn schoonmoeder opschieten.
Soms vind ik dat ze stukje zelf medelijden heeft en ze zoekt soms ook aandacht maar ga daar niet zo op in, ze is ziek.
Ze is zacht aardig en wil iedereen helpen. Allemaal goed bedoeld maar soms ook ongevraagd.
Ik heb met vriendlief afgesproken dat bepaalde onderwerpen voor ons zelf houden. Omdat ik geen zin heb in advies en dat door draven. Gelukkig begrijpt hij mij heel goed.

Wel de 1e schoonmoeder waar ik me volledig thuis bij voel.
Aah heel fijn te horen, ook fijn dat je dat gewoon met vriendlief goed kunt bespreken en zo tot een fijne balans bent gekomen :)
Moire schreef:
15-03-2019 23:36
Jouw moeder is ook een schoonmoeder. Of is het dan weer anders?
Ik ben geen homo, dus een vrouw. Was een reactie op moeders van mannen. Die lijken toch iets wat jaloers ofzo
Schaapje11 schreef:
15-03-2019 23:38
Ik ben geen homo, dus een vrouw. Was een reactie op moeders van mannen. Die lijken toch iets wat jaloers ofzo
Heb je zoveel schoonmoeders gehad?
Misschien zijn het juist de schoondochters die een soort competitie aangaan en territoriumdrift hebben.
Moire schreef:
15-03-2019 23:40
Heb je zoveel schoonmoeders gehad?
Misschien zijn het juist de schoondochters die een soort competitie aangaan en territoriumdrift hebben.
Nee, maar wel meegekregen van vriendinnen en mijn stiefoma. Ik wil zeker geen competitie aangaan, zou ook niet weten waarmee aangezien we met niets overeen komen eigenlijk. Behalve dan we van dezelfde man houden dan haha.
Schaapje11 schreef:
15-03-2019 23:44
Nee, maar wel meegekregen van vriendinnen en mijn stiefoma. Ik wil zeker geen competitie aangaan, zou ook niet weten waarmee aangezien we met niets overeen komen eigenlijk. Behalve dan we van dezelfde man houden dan haha.
:idee:
Weet je,d ie vrouw die van hem houdt heeft echte en hele leuke vent groot gebracht. Zo ontzettend dom, stom en vervelend zal ze dus niet zijn.
Over het algemeen kan je meer hebben van je eigen moeder, maar probeer gewoon eens de liefdevolle moeder te zien ipv het schoonmoeder.
Moire schreef:
15-03-2019 23:46
Weet je,d ie vrouw die van hem houdt heeft echte en hele leuke vent groot gebracht. Zo ontzettend dom, stom en vervelend zal ze dus niet zijn.
Over het algemeen kan je meer hebben van je eigen moeder, maar probeer gewoon eens de liefdevolle moeder te zien ipv het schoonmoeder.
Helemaal waar! Alleen tegen mij en over mijn schoonzusje doet ze gewoon niet zo leuk en aardig.
Schaapje11 schreef:
15-03-2019 23:50
Helemaal waar! Alleen tegen mij en over mijn schoonzusje doet ze gewoon niet zo leuk en aardig.
Mss doet ze gewoon haar best en weet ze ook niet hoe het goed te doen. Kan he?
Moire schreef:
15-03-2019 23:51
Mss doet ze gewoon haar best en weet ze ook niet hoe het goed te doen. Kan he?
Nouuuuuuuu niet helemaal mee eens. Ze zegt echt wel dingen tegen mij over mijn schoonzus (waar ik wel tegenin durf te gaan overigens) die in mijn ogen het daglicht niet kan verdragen. Dat ze dik is, te veel snoep en chips vreet. Dat ze niet goed kookt en niet goed voor haar zoon zorgt want ze maakt niet het hele huis schoon (zoon heeft niet meegekregen dat hij wellicht ook wat moet doen, want beiden een fulltime baan). En dat de inrichting die ze heeft uitgekozen zo spuuglelijk is "hoe kan je dat nou mooi vinden". Nu is mijn schoonzusje ook zwanger en roept schoonmoeder dat ze het veel te druk heeft met haar eigen leven en geen tijd heeft voor kleinkinderen, terwijl niemand aan haar heeft gevraagd of verwacht dat zij gaat oppassen...
Schaapje11 schreef:
15-03-2019 23:56
Nouuuuuuuu niet helemaal mee eens. Ze zegt echt wel dingen tegen mij over mijn schoonzus (waar ik wel tegenin durf te gaan overigens) die in mijn ogen het daglicht niet kan verdragen. Dat ze dik is, te veel snoep en chips vreet. Dat ze niet goed kookt en niet goed voor haar zoon zorgt want ze maakt niet het hele huis schoon (zoon heeft niet meegekregen dat hij wellicht ook wat moet doen, want beiden een fulltime baan). En dat de inrichting die ze heeft uitgekozen zo spuuglelijk is "hoe kan je dat nou mooi vinden". Nu is mijn schoonzusje ook zwanger en roept schoonmoeder dat ze het veel te druk heeft met haar eigen leven en geen tijd heeft voor kleinkinderen, terwijl niemand aan haar heeft gevraagd of verwacht dat zij gaat oppassen...
Op de brandstapel dan.
Schaapje11 schreef:
15-03-2019 23:56
Wat zal je dat veel moeite kosten zo'n schoonmoeder. Best erg dat mensen zo kunnen zijn. Voorbeeld hoe je nooit moet zijn.
Moire schreef:
15-03-2019 23:21
Klopt.
Eens
Ooit had ik een redelijk contact met mijn schoonmoeder.
Dat is uit elkaar gevallen na teveel drama.

Tegenwoordig laat ik het contact daar waar het hoort: Bij mijn man.
Het is zijn moeder, hij moet maar bellen en langsgaan.

Ik ga 3 keer per jaar mee én pleeg 2 telefoontjes per jaar met haar.
Met mijn verjaardag en met haar verjaardag.

Als ze belt en ik neem op - ze belt altijd op de vaste lijn - ben ik poeslief.
Maar geef wel zo snel mogelijk mijn man door.

Als ze onverwacht voor de deur staat, vraag ik vriendelijk of ze wil binnenkomen.
Wil ze toch nooit want "ze wil niet storen" en "ze heeft geen tijd" (ze is 85 en heeft tijd teveel).
Maar ik heb het toch maar gevraagd.

Een paar keer per jaar geef ik man opdracht om haar uit te nodigen om te komen eten.
Gaat ze toch nooit op in wegens "geen zin" en "te moeilijk", maar ik heb weer es interesse laten blijken. Man tevreden, schoonmoeder tevreden en ik die man weer es duidelijk maak waarom ik dat mens onder andere absoluut niet meer moet.

Met haar dochter heeft ze al jaren geen contact.
Haar andere schoondochter spreekt ze in 't beste geval 2 keer per jaar en ziet ze maximaal 1 keer per jaar. En woont 60 km verder, dus te ver om effe zonder verwittigen een pot waspoeder in reclame langs te brengen.

Ik sta dus blijkbaar - naar man vertelt - hoog op haar lijstje qua "ideale schoondochter" alhoewel ik daar zelf geen zin in heb :-).
Ah schoonmoeders....met de mijne hebben we inmiddels geen contact meer (op initiatief van man) dus die van mij is ook geen succesverhaal (of wel, ligt er maar aan hoe je het bekijkt...)

Maar lastige schoonouders daar maak ik keuzes in: of we zien en spreken elkaar bar weinig en ik laat de opmerkingen lekker van me afglijden, of we zien elkaar vaker maar dan spreek ik je ook aan op gedrag/opmerkingen die ik te ver vind gaan. En dat gaat gewoon netjes en beheerst.

Ik ga echt niet mijn tijd besteden aan iemand zonder fatsoen en die continu over mijn grenzen gaat, voor de lieve vrede. Ik snap niet dat schoonmoeders altijd met fluwelen handschoentjes aangepakt worden, zo krijgen ze gewoon de ruimte om vervelend te zijn. En een man die niet accepteert dat ik mijn grenzen bewaak, is geen man voor mij....
anoniem_383135 wijzigde dit bericht op 16-03-2019 09:26
0.12% gewijzigd
Ik heb bij exen mindere ervaringen met schoonmoeders. Dat heeft ook deels de relatie gekost omdat de laatste maar bleef zeggen dat hij het moest uitmaken. Als ik langskwam ging zijn vader naar zolder en moeder naar de keuken, dus ik zat vaak alleen op de bank. Ik deed onwijs mijn best, maar het ging niet.

Nu een hele lieve schoonmoeder, ik was erg nerveus, maar er bestaan ook leuke schoonmoeders. Ik kon een keer niet naar haar verjaardag en kreeg gelijk een stukje taart mee.
Moire schreef:
15-03-2019 23:46
Zat echt leuke mensen die wel hele nare of vervelende domme ouders hebben hoor. Of andersom, leuke ouders met een draak van een dochter of zoon.

Vind dat altijd zo'n nonredenatie.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 16-03-2019 09:04
7.17% gewijzigd
Ik heb helemaal geen interesse in een band met mijn schoonmoeder. Ik bel haar niet en ga ook niet bij haar langs.

Mijn man belde toch ook niet naar mijn moeder?
Lluvia schreef:
16-03-2019 08:29
Ah schoonmoeders....met de mijne hebben we inmiddels geen contact meer (op initiatief van man) dus die van mij is ook geen succesverhaal (of wel, ligt er maar aan hoe je het bekijkt...)

Maar lastige schoonouders daar maak ik keuzes in: of we zien en spreken elkaar bar weinig en ik laat de opmerkingen lekker van me afglijden, of we zien elkaar vaker maar dan spreek ik je ook aan op gedrag/opmerkingen die ik te ver vind gaan. En dat gaat gewoon netjes en beheerst.

Ik ga echt niet mijn tijd besteden aan iemand zonder fatsoen en die continu over mijn genezen gaat, voor de lieve vrede. Ik snap niet dat schoonmoeders altijd met fluwelen handschoentjes aangepakt worden, zo krijgen ze gewoon de ruimte om vervelend te zijn. En een man die niet accepteert dat ik mijn grenzen bewaak, is geen man voor mij....
Ja voor jullie dan een succes verhaal!
Goede ja, ik zie haar niet vaak opzich dus misschien moet ik het gewoon van me af laten glijden. Als het te erg wordt er subtiel toch iets van zeggen. Ik ga dit weekend heen maar ik zie er nu al tegenop..
naamloosjes schreef:
16-03-2019 08:51
Ik heb bij exen mindere ervaringen met schoonmoeders. Dat heeft ook deels de relatie gekost omdat de laatste maar bleef zeggen dat hij het moest uitmaken. Als ik langskwam ging zijn vader naar zolder en moeder naar de keuken, dus ik zat vaak alleen op de bank. Ik deed onwijs mijn best, maar het ging niet.

Nu een hele lieve schoonmoeder, ik was erg nerveus, maar er bestaan ook leuke schoonmoeders. Ik kon een keer niet naar haar verjaardag en kreeg gelijk een stukje taart mee.
Fijn te horen dat je een lieve schoonmoeder hebt getroffen en dat ze dus zeker wel bestaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven