Even alleen zijn

28-04-2020 16:56 43 berichten
Is het raar dat je in een relatie de behoefte hebt om even alleen te zijn?

Mijn vriend en ik wonen nu bijna 2 jaar samen.

Beide hebben we ADD en dat uit zich bij beide op een iets andere manier.

Zo heb ik bijvoorbeeld heel veel behoefte aan structuur en aan een opgeruimd huis met weinig prikkels om rustig in op te laden van mijn werk (ouderenzorg).

Mijn vriend heeft juist heel veel moeite met opruimen, structuur in zijn dagen aanbrengen etc.

Samen zijn wij op zondag en dinsdag vrij. Ik ben zelf ook op de woensdag vrij en vind het dan heerlijk om lekker m’n eigen ding te doen (o.a. Thuisstudie).

Thuis studeren vind ik lastig als mijn vriend er ook is. We hebben een heel klein huisje en zitten dan best wel op elkaars lip wat dan voor extra prikkels en onenigheidjes kan zorgen.

Op de dinsdag en zondag doen we vaak samen het huis, de tuin en wat leuks. Nou neemt mijn vriend steeds vaker op woensdag vrij en ik merk dat dit mij na 3 weken een beetje opbreekt. Ik heb echt de behoefte om lekker een dagje alleen thuis te zijn om lekker te “rommelen” alleen.

Ik voel me hier best wel schuldig over omdat dit ook zijn huis is. Is er iets helemaal mis tussen ons waardoor ik deze behoefte zo sterk heb?

Ik heb al met hem overlegd of hij eventueel een andere dag vrij kan nemen zodat hij dan ook lekker een dagje voor zichzelf heeft en kan doen en laten wat hij wilt, maar dat gaat hij niet doen.
Dan ga je in de avonden iets voor jezelf doen. Languit in bad, vroeg op bed met een boek, naar de sauna (zodra het weer kan), lekker in de natuur ergens zitten. Zulke dingen.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat heel veel koppels hiermee strugglen sinds corona. Iedereen zit op elkaars lip en dat zorgt voor frustraties. Je kan toch ook je me-time inplannen als hij thuis is? Je hoeft toch niet dan altijd samen wat te doen? Ga lekker wandelen of een serie kijken of een boek lezen of alleen naar de supermarkt. Dat hoeft toch niet samen allemaal? Daar zou ik gillend gek van worden ook..
En waarom wil hij niet op een andere dag vrij nemen? Heb je aangegeven dat je het fijner vindt om te studeren als je alleen bent?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik geef je groot gelijk. Te bedenken dat dat nog jaren gaat duren en je in al die tijd geen moment voor jezelf hebt zou mij opbreken en ik heb niet eens add.

Misschien is het voor jou een plan om een andere dag vrij te nemen?
Nee, het is niet raar dat je dit voelt. Stop met schuldig voelen en ga eens met hem praten. Het zou fijn zijn dat het een andere vrije dag neemt, en niet meer de woensdags. Hangt je vriend heel erg aan jou?

Gewoon eerlijk zeggen dat je behoefte hebt aan me-time.
Misschien beter terug gaan latten ipv samen te wonen?
Niet iedereen is gemaakt om samen te kunnen wonen. De behoefte aan je eigen plek en eigen ruimte kan wel 'ns groter zijn dan je behoefte aan de relatie.
Ik vond het als freelancer ook heel jammer dat mijn man ineens ook de halve week thuis was. Ik denk dat het heel normaal is dat je op die vrijheid gesteld bent, het voelt toch heel anders als er iemand op je lip zit. Maar waarom gaat hij niet in op jouw voorgestelde oplossing?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Ja, ik begrijp jou wel. Ik vind het ook zalig om een dag aan te rommelen en kon het ook niet zo waarderen dat vriend ook perse op de vrijdag vrij ging nemen. Gelukkig heb ik een eigen plek, dus heb ik wel de ruimte om lekker mijn eigen ding te gaan doen.

Maar voorheen vond ik het gewoon niet makkelijk/leuk. Want als ik de hele dag gewoon wil zitten lezen, dan moet dan in mijn optiek gewoon kunnen. Maar het is wel irritant als de ander dan net gaat stofzuigen of zo, terwijl dat normaal in het weekend gebeurd.

Ja, het is ook zijn huis, maar tijd en ruimte in je relatie voor jezelf is alleen maar gezond. Ik zou aan je vriend aangeven dat je deze ruimte gewoon nodig hebt. Daar kan hij ook best rekening mee houden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik snap echt niet waarom je met twee ADD'ers in een klein huisje gaat zitten met een hond. Maar die keuze heb je al gemaakt, je kunt hem proberen te overtuigen of anders zelf iets buiten de deur doen of ga fulltime werken
redbulletje schreef:
28-04-2020 17:05
Misschien beter terug gaan latten ipv samen te wonen?
Ja dit zou ik doen
Gewoon lekker latten.
Ik ben zó blij dat ik in deze corona-tijd alleen woon!
Het is enkel die woensdag waarop jij al 2 jaar gewend was het huis voor jezelf te hebben die je terug wil? Want jullie relatie ging op die manier prima?
En die heb jij nu niet meer omdat je vriend nu reeds 3 weken op woensdag vrij neemt?

Heel koppig en kinderachtig van hem om net ook woensdag vrij te willen nemen.
Op je strepen staan en eerlijk zeggen dat het verlies van die ene dag per week in je eentje, jullie relatie niet ten goede zal komen

Ik lees nergens dat dit iets met corona te maken heeft.
Nou kindje toch... ik zou zeggen. Blijf even alleen. En probeer je rust te pakken.
Een relatie is namelijk een fulltime baan voor het geval je dat nog niet wist.
HerleenM schreef:
28-04-2020 17:26
Nou kindje toch... ik zou zeggen. Blijf even alleen. En probeer je rust te pakken.
Een relatie is namelijk een fulltime baan voor het geval je dat nog niet wist.
Een relatie is een full-time baan? Echt niet hoor! Een relatie is een uitje naar het attractiepark! Zonder rijen en met altijd mooi weer. Kom nou.
Bulbul schreef:
28-04-2020 17:29
Een relatie is een full-time baan? Echt niet hoor! Een relatie is een uitje naar het attractiepark! Zonder rijen en met altijd mooi weer. Kom nou.
Dit is haar brand, je went eraan
Metallover schreef:
28-04-2020 17:23
Gewoon lekker latten.
Ik ben zó blij dat ik in deze corona-tijd alleen woon!
:cheers:
kun jij je vrije dag ruilen?

en anders kun je misschien je vriend ruilen... beetje gek van hem hoor, zou bijna denken dat hij je in de gaten wil houden ofzo
Lorem Ipsum
Bulbul schreef:
28-04-2020 17:29
:hihi:
Sneu dat jij zo slechte ervaringen met relaties hebt, Herleen. :hug:
Bulbul schreef:
28-04-2020 17:34
Het is Heleen Mees denk ik
Bulbul schreef:
28-04-2020 17:34
Nee joh niet met mijn huidige partner. Alhoewel soms voelt het voor mij wel als een fulltime baan. Maar ik hou van hem. En liefde overwint alles.
Goh ik herken dit wel. Sterker nog, dit is de hoofdreden dat ik niet meer wil samenwonen.
Tijd voor jezelf is belangrijk. Ik werd er nogal iebel van dat er ALTIJD iemand was.
Hopelijk kan je het voorleggen aan je vriend en afspraken hierover maken.
Leg uit dat je tijd nodig hebt voor jezelf en vraag of je hier samen op een of andere manier een weg in kan vinden.
HerleenM schreef:
28-04-2020 17:39
Nee joh niet met mijn huidige partner. Alhoewel soms voelt het voor mij wel als een fulltime baan. Maar ik hou van hem. En liefde overwint alles.
Okeeeeej.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven