Ex-man terminaal

06-09-2021 11:28 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Korte situatieschets:
12 jaar getrouwd, 4 jaar gescheiden, 2 kinderen uit dit huwelijk. Gescheiden owv de vele ruzies, geen derde persoon. Na de scheiding nog regelmatig ruzie, maar ook altijd op elkaar kunnen rekenen. Hij heeft sinds 3 jaar een nieuwe relatie, ik sinds een klein half jaar.

Nu weten we sinds enkele weken dat hij kanker heeft en sinds enkele dagen dat er ook uitzaaiingen zijn en dat het ongeneeslijk is en omdat het een heel agressieve tumor is, heeft hij vermoedelijk nog slechts enkel maanden te leven.

Nu vraagt hij me of wij terug een koppel kunnen zijn voor de laatste maanden. Het gaat hierbij niet over sex (is ook onmogelijk), maar over samen zijn als gezin. Hij beweert ook dat hij over zijn gevoelens voor mij al nagedacht had voor hij ziek werd.

Mijn nieuwe relatie is nog pril, maar het is de eerste keer sinds de scheiding 4 jaar geleden dat ik me terug goed voel bij iemand. Een bijkomende complicatie is wel dat de vorige vriendin van mijn huidige vriend 3 jaar geleden gestorven is aan kanker. Hij geeft echt het gevoel voor mij te willen gaan, inclusief lange termijn plannen. Hij is ook een hele steun voor mij. Deze relatie gaat echt perfect, behalve dat ik soms twijfel of hij zijn overleden vriendin wel kan loslaten. Ik weet dat hij altijd van haar zal houden, dat is normaal. Maar zijn huis hangt propvol foto's van haar (echt overal), zijn online profielfoto is nog steeds als koppel met haar, terwijl ik zou willen dat het een foto is van hem alleen.

En dus nu weet ik het allemaal niet meer. Ja, ik hou zeker nog van mijn ex-man. En in het verleden was ik soms verdrietig en vroeg ik me af of we niet langer hadden moeten proberen, maar de laatste 2 jaar niet meer. Sinds hij ziek geworden is, was hij wel terug kalm, terug de man op wie ik oorspronkelijk verliefd geworden was. En misschien zou het voor de kinderen ook geweldig zijn om hun vader bij zich te hebben in zijn laatste maanden.
Maar het is pas sinds kort dat ik terug gelukkig ben met iemand. En die iemand zou er kunnen zijn voor de toekomst.

Ik weet dat ik uiteindelijk degene ben die moet beslissen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een beter inzicht te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte, dat is een zwaar bericht, ook voor je kinderen.

Verwacht je man ook daadwerkelijk dat je de relatie met je nieuwe vriend verbreekt? Dat zou ik wel wat veel gevraagd vinden, maar het gaat hem toch gewoon om de laatste maanden als gezin doorbrengen in één huis? Ik zou me kunnen voorstellen dat je vriend er wel begrip voor heeft en op je wacht.

Hoe ziet hij het voor zich met zijn huidige vriendin?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wat zou het doel zijn? Dat je veel tijd met hem doorbrengt samen met de kinderen? Of dat je van hem erft?

Dat eerste kan ook zonder relatie en dat tweede kan ook juridisch geregeld worden zonder een feitelijke relatie.

Sterkte in ieder geval, ook voor de kinderen. Lijkt me een lastige situatie.
Wat heftig!

Ik weet niet wat ik zelf zou doen in jouw situatie.
Denk dat ik het wel zou bespreken met nieuwe partner. Kijken naar een tussenoplossing?

Mijn eerste gedachte is dat ik zou zorgen voor expartner, omdat het nu nog kan.

Wat moeilijk zeg. Sterkte. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Sterkte, moeilijke tijd gaan jullie tegemoet?

Is je duidelijk hoe hij de invulling ziet?
Even los van jouw en zijn huidige relatie: is dit goed voor de kinderen denk je?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je je aandacht beter kan besteden aan het steunen van je kinderen en je ex binnen de huidige situatie. Het lijkt me erg verwarrend voor iedereen als jullie nu opeens weer een soort van stel worden. Je huidige relatie heeft dan natuurlijk ook geen schijn van kans meer. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat het beste is voor iedereen.
Je kunt hem toch ook steunen zonder weer semi bij elkaar te komen?
Sterkte, het lijkt me een zware situatie.
Wat moeilijk dat hij je zo voor het blok zet. Je wilt een stervend persoon graag terwille zijn, dat snap ik.
Maar niet ten koste van jezelf hé!!

Jullie waren al geen gezin meer en dat had een goede reden.
Hij heeft een partner, jij hebt een partner (waar dat ook heen mag gaan in de toekomst)

Ik vind het een rare en onmogelijke vraag.

Wil je niet liever er voor hem zijn als een goede vriendin? Lijkt me een mooi tegen-aanbod.
Alle reacties Link kopieren
Noia schreef:
06-09-2021 11:33

Mijn eerste gedachte is dat ik zou zorgen voor expartner, omdat het nu nog kan.
Waarmee de huidige vriendin van ex per direct het nakijken heeft? Ik vind dat erg vreemd. Ontzettend pijnlijk voor de huidige vriendin.
Alle reacties Link kopieren
Wat een moeilijk verhaal, veel sterkte in elk geval!

Waar is de nieuwe relatie van je ex-man in dit verhaal? Hoe oud zijn jullie kinderen, is dit idee iets om met hen te overleggen?

Aan de ene kant vind ik het best een mooi idee om met het oorspronkelijke "kerngezin" de laatste maanden door te brengen; het kan voor je kinderen denk ik ook heel waardevol zijn.

Aan de andere kant is het een idee van je ex-man; die is er over een paar maanden niet meer en dan moet jij wel verder..als je hieraan begint, kun je dan over een paar maanden ook op een goede manier verder verder of is dan je eigen leven een grote puinhoop, waaruit bijv je nieuwe relatie inmiddels is verdwenen omdat hij het idee van je ex-man niet zo leuk vond?
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Wat is precies zijn idee bij een koppel zijn de laatste maanden? Hij heeft een vriendin al 3 jaar. Gaat hij het met haar uitmaken dan?

Zijn de kinderen nog jong? Denk ik wel zo te lezen. Dan denk ik dat je de laatste maanden sowieso een grote rol gaat spelen in zijn leven nu je de kinderen zal begeleiden in het afscheid van hun vader. In hoeverre dat ook dagelijks zal zijn hangt ook beetje van jezelf af. Ik ken mensen die hun hele leven dan on hold zouden zetten en bijvoorbeeld bij hun ex weer zouden intrekken en de verzorging op zich nemen. Maar er zijn er ook die dat niet doen. Het moet ook bij je passen zo'n rol van verzorgen en begeleiden bij iemand die sterft.
Jufjoke schreef:
06-09-2021 11:37
Waarmee de huidige vriendin van ex per direct het nakijken heeft? Ik vind dat erg vreemd. Ontzettend pijnlijk voor de huidige vriendin.

Inderdaad. Ben ook benieuwd waar die vrouw is in het hele verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal een vraag die hij je stelt.
Zou er persoonlijk niet aan moeten denken om me moreel verplicht te voelen terug een relatie in te gaan met mijn ex omdat dat zijn laatste wens is.
Het is dan ook niet oprecht, want diep in jouw hart wil jij je huidige liefde niet kwijt. Als hij het niet gevraagd had, had jij het ook niet uit jezelf voorgesteld.
En nee ik denk niet dat je huidige relatie stand zal houden als je dit aangaat.
Vergeet niet genoeg taart te eten
Unicorntje schreef:
06-09-2021 11:38
Ik vind het nogal een vraag die hij je stelt.
Zou er persoonlijk niet aan moeten denken om me moreel verplicht te voelen terug een relatie in te gaan met mijn ex omdat dat zijn laatste wens is.
Het is dan ook niet oprecht, want diep in jouw hart wil jij je huidige liefde niet kwijt. Als hij het niet gevraagd had, had jij het ook niet uit jezelf voorgesteld.
En nee ik denk niet dat je huidige relatie stand zal houden als je dit aangaat.
Eigenlijk wel een goeie ja. Je hebt het uit jezelf niet voorgesteld. Toen hij dit nog niet aan je had gevraagd, hoe zag jij de rol toen de laatste paar maanden van zijn leven. Heb je direct contact met hem opgenomen toen je het hoorde, ben je gelijk naar hem toegegaan, lange waardevolle gesprekken met elkaar gevoerd. Of richtte je je meer op de kinderen (wat ik geheel logisch zou vinden hoor).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.
Mijn ex-man zou inderdaad liefst hebben dat we alletwee onze huidige relatie stopzetten, maar hij begrijpt het als ik dat liever niet wil. Ik denk dat hij in dat geval ook zijn eigen relatie wil behouden.

Het gaat echt over tijd doorbrengen, niet over erfenis, dat wordt inderdaad geregeld.

En ik weet niet of dit voor de kinderen beter of slechter zou zijn. Ze zijn nu al 4 jaar gewoon dat we gescheiden zijn (ze zijn 10 en 12 jaar oud). We hebben wel altijd dicht bij elkaar gewoond en hoewel de kinderen vooral bij mij wonen, gingen ze wel regelmatig naar hun vader.
Jullie zijn al 4 jaar geen stel meer. Nu de laatste maanden samen doorbrengen is toch geen reeële situatie?
Bovendien heb niet alleen jij een andere relatie, maar hij ook.

Ik zou hem en de kinderen bijstaan in dit verdriet en het naderende afscheid. Dat zou ook moeten kunnen zonder een relatie te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Birdie schreef:
06-09-2021 11:38
Inderdaad. Ben ook benieuwd waar die vrouw is in het hele verhaal.
Hij zou het inderdaad met haar uitmaken. En ik vind het inderdaad ook wel erg voor haar, want zij wil er wel zijn voor hem.
Een relatie? Nee dat zou ik niet doen.

In goed overleg met de nieuwe partners een huis delen met je ex en de kinderen? Ja, dat wel. Voor de kinderen. Mits de kinderen dat ook willen en niet teveel lijden onder de medische zorg en emotionele stress va hun vaders overlijden. Ook afhankelijk van hun leeftijd en de woonsituatie en dus van de te verwachten medische zorg. .

Maar als het zo simpel is dat jij nog in het oude gezinshuis woont bijvoorbeeld, en hij er bij intrekt... dat zou ik zo doen.
Zonnebloempje schreef:
06-09-2021 11:45
Hij zou het inderdaad met haar uitmaken. En ik vind het inderdaad ook wel erg voor haar, want zij wil er wel zijn voor hem.

Ik vind dat best schofterig van hem. Neem tenminste aan dat zij dat niet weet?

Maar je hebt nu verteld wat je ex-man wil....wat veel belangrijker is, wat wil jij zelf?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal heel bijzonder wat hij van je vraagt:

- Jij moet jouw prille relatie aan de kant zetten.
- Hij zet zijn relatie aan de kant, niet heel chic.
- Hij heeft nagedacht over zijn gevoelens naar jou toe? Als in, hij heeft spijt? Hij wil jou terug? Nogmaals: erg pijnlijk voor zijn huidige vriendin.

De issues van jouw huidige vriend mbt alle foto's van zijn vorige vriendin, dat is iets heel anders. Ik vind het niet raar dat hij nog veel foto's van haar heeft, want zij is overleden, ze zijn niet op een gewone manier uit elkaar gegaan. Het hadden net zo goed foto's van andere mensen kunnen zijn, sommigen vinden dat gewoon fijn. Hoogstens dat ik het raar zou vinden dat hij nu nog een profielfoto heeft van hen samen, maar ik moet eerlijk zijn, dat kan ook gewoon zijn omdat hij er niet aan gedacht heeft.

Maar dit staat los van de vraag of jij en jouw ex als gezin samen moeten gaan leven. Vergeet niet dat jullie met een reden uit elkaar zijn. Het werkte niet meer. En stel dat hij nog een half jaar heeft en dan bijvoorbeeld bij jou woont, want jullie zijn een gezin. Dan moet je je wel een half jaar aanpassen en kom je mogelijk weer in het patroon terecht dat in het verleden niet werkte. Met het risico dat je ook belast gaat worden met zorgtaken en het mij ontzettend verwarrend lijkt voor de kinderen.

Naast dat ik het totaal niet kies vind naar zijn huidige vriendin toe.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Rosalind* schreef:
06-09-2021 11:44

Ik zou hem en de kinderen bijstaan in dit verdriet en het naderende afscheid. Dat zou ook moeten kunnen zonder een relatie te hebben.

Lijkt mij ook de meest logische.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
06-09-2021 11:42
Eigenlijk wel een goeie ja. Je hebt het uit jezelf niet voorgesteld. Toen hij dit nog niet aan je had gevraagd, hoe zag jij de rol toen de laatste paar maanden van zijn leven. Heb je direct contact met hem opgenomen toen je het hoorde, ben je gelijk naar hem toegegaan, lange waardevolle gesprekken met elkaar gevoerd. Of richtte je je meer op de kinderen (wat ik geheel logisch zou vinden hoor).
Toen ik het hoorde heb ik inderdaad direct contact opgenomen. We hebben urenlang zitten praten en wenen, zonder de kinderen erbij. Als de kinderen er zijn, probeer ik me sterk te houden en hen te helpen.
Ik wil er wel zijn voor hem en als ik die nieuwe relatie niet had, zou ik wel ja zeggen, daar twijfel ik niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Een relatie zou ik absoluut niet doen. Wat een nare situatie voor zijn vriendin ook!

Ik kan me wel voorstellen, in het belang van de kinderen, dat hij bijvoorbeeld 1 of 2x per week bij jullie komt eten en de kinderen naar bed brengt. Of op een andere manier wat meer deelneemt aan het gezinsleven. Zodat hij wat intensiever contact met ze heeft in deze periode. Misschien lijkt dat meer op een gezinssituatie dan waar je in een andere, niet zieke ex-man, voor zou kiezen. Maar ik kan me voor je kinderen ook voorstellen dat het prettig is om nu nog wat extra "familietijd" met elkaar door te brengen.
Maar dan zou het idee zijn dat ex dus bij jullie intrekt? Dit aangezien de kinderen dus vooral bij jou wonen. En de vriendin van ex, woont die samen met hem?
Alle reacties Link kopieren
Een echte relatie zou ik zeker niet doen. Stel jullie trekken bij elkaar in en het wordt binnen een week onverwacht toch ruzie? Pijnlijke stiltes? Of je gaat er zelf aan onderdoor?

Ik zou op de eerste plaats focussen op de kinderen. Wat willen zij? Willen zij meer tijd doorbrengen met hun vader? Facaliteer dat dan voor ze. Ook als dat betekent dat je zelf mee gaat, zodra hij niet meer alleen met ze kan zijn.
Misschien kunnen jullie samen nog fijne herinneringen maken (tip Pap, vertel eens boek invullen). Misschien een keer met z'n allen naar zee of uit eten? Foto reportage van vader met kinderen? Dat soort dingen.
Daarnaast moet je jezelf niet uit het oog verliezen. Wat voel jij? Waar word jij gelukkig van? Hoe neem je tijd voor jezelf? Hoe ontspan je? Wil jij nog tijd met ex doorbrengen? Dingen met hem bespreken? Niet alleen weten, maar ook doen.

Natuurlijk kun je daarnaast (als je daar ruimte voor hebt naast de kinderen, zorg voor jezelf, je relatie, dagelijkse taken en eventueel je werk) overwegen of je (een paar uur per week) mantelzorger voor hem wilt zijn. Je kunt hem ook helpen door de juiste hulp voor hem te regelen, je hoeft het niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloempje schreef:
06-09-2021 11:43
Bedankt voor de reacties.
Mijn ex-man zou inderdaad liefst hebben dat we alletwee onze huidige relatie stopzetten, maar hij begrijpt het als ik dat liever niet wil. Ik denk dat hij in dat geval ook zijn eigen relatie wil behouden.

Het gaat echt over tijd doorbrengen, niet over erfenis, dat wordt inderdaad geregeld.

En ik weet niet of dit voor de kinderen beter of slechter zou zijn. Ze zijn nu al 4 jaar gewoon dat we gescheiden zijn (ze zijn 10 en 12 jaar oud). We hebben wel altijd dicht bij elkaar gewoond en hoewel de kinderen vooral bij mij wonen, gingen ze wel regelmatig naar hun vader.
Het is in mijn ogen alleen maar extra verwarrend voor de kinderen. Hoe langer ik erover nadenk, hoe absurder het me voorkomt. Dit is een slecht idee. Ga je dan maandenlang mantelzorger zijn? En wat als het geen maanden, maar veel langer gaat duren?
Jouw leven komt in de wacht te staan. En je baan? In combinatie met zorgen voor een stervende... hoe gaat dat dan? Plus twee mensen die keihard aan de kant geknikkerd worden. Nee. Het klinkt hard, maar het kerngezin bestaat niet meer. Het is niet reëel om het nu nog kunstmatig terug tot leven te wekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven