Ex-man terminaal
maandag 6 september 2021 om 11:28
Korte situatieschets:
12 jaar getrouwd, 4 jaar gescheiden, 2 kinderen uit dit huwelijk. Gescheiden owv de vele ruzies, geen derde persoon. Na de scheiding nog regelmatig ruzie, maar ook altijd op elkaar kunnen rekenen. Hij heeft sinds 3 jaar een nieuwe relatie, ik sinds een klein half jaar.
Nu weten we sinds enkele weken dat hij kanker heeft en sinds enkele dagen dat er ook uitzaaiingen zijn en dat het ongeneeslijk is en omdat het een heel agressieve tumor is, heeft hij vermoedelijk nog slechts enkel maanden te leven.
Nu vraagt hij me of wij terug een koppel kunnen zijn voor de laatste maanden. Het gaat hierbij niet over sex (is ook onmogelijk), maar over samen zijn als gezin. Hij beweert ook dat hij over zijn gevoelens voor mij al nagedacht had voor hij ziek werd.
Mijn nieuwe relatie is nog pril, maar het is de eerste keer sinds de scheiding 4 jaar geleden dat ik me terug goed voel bij iemand. Een bijkomende complicatie is wel dat de vorige vriendin van mijn huidige vriend 3 jaar geleden gestorven is aan kanker. Hij geeft echt het gevoel voor mij te willen gaan, inclusief lange termijn plannen. Hij is ook een hele steun voor mij. Deze relatie gaat echt perfect, behalve dat ik soms twijfel of hij zijn overleden vriendin wel kan loslaten. Ik weet dat hij altijd van haar zal houden, dat is normaal. Maar zijn huis hangt propvol foto's van haar (echt overal), zijn online profielfoto is nog steeds als koppel met haar, terwijl ik zou willen dat het een foto is van hem alleen.
En dus nu weet ik het allemaal niet meer. Ja, ik hou zeker nog van mijn ex-man. En in het verleden was ik soms verdrietig en vroeg ik me af of we niet langer hadden moeten proberen, maar de laatste 2 jaar niet meer. Sinds hij ziek geworden is, was hij wel terug kalm, terug de man op wie ik oorspronkelijk verliefd geworden was. En misschien zou het voor de kinderen ook geweldig zijn om hun vader bij zich te hebben in zijn laatste maanden.
Maar het is pas sinds kort dat ik terug gelukkig ben met iemand. En die iemand zou er kunnen zijn voor de toekomst.
Ik weet dat ik uiteindelijk degene ben die moet beslissen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een beter inzicht te krijgen.
12 jaar getrouwd, 4 jaar gescheiden, 2 kinderen uit dit huwelijk. Gescheiden owv de vele ruzies, geen derde persoon. Na de scheiding nog regelmatig ruzie, maar ook altijd op elkaar kunnen rekenen. Hij heeft sinds 3 jaar een nieuwe relatie, ik sinds een klein half jaar.
Nu weten we sinds enkele weken dat hij kanker heeft en sinds enkele dagen dat er ook uitzaaiingen zijn en dat het ongeneeslijk is en omdat het een heel agressieve tumor is, heeft hij vermoedelijk nog slechts enkel maanden te leven.
Nu vraagt hij me of wij terug een koppel kunnen zijn voor de laatste maanden. Het gaat hierbij niet over sex (is ook onmogelijk), maar over samen zijn als gezin. Hij beweert ook dat hij over zijn gevoelens voor mij al nagedacht had voor hij ziek werd.
Mijn nieuwe relatie is nog pril, maar het is de eerste keer sinds de scheiding 4 jaar geleden dat ik me terug goed voel bij iemand. Een bijkomende complicatie is wel dat de vorige vriendin van mijn huidige vriend 3 jaar geleden gestorven is aan kanker. Hij geeft echt het gevoel voor mij te willen gaan, inclusief lange termijn plannen. Hij is ook een hele steun voor mij. Deze relatie gaat echt perfect, behalve dat ik soms twijfel of hij zijn overleden vriendin wel kan loslaten. Ik weet dat hij altijd van haar zal houden, dat is normaal. Maar zijn huis hangt propvol foto's van haar (echt overal), zijn online profielfoto is nog steeds als koppel met haar, terwijl ik zou willen dat het een foto is van hem alleen.
En dus nu weet ik het allemaal niet meer. Ja, ik hou zeker nog van mijn ex-man. En in het verleden was ik soms verdrietig en vroeg ik me af of we niet langer hadden moeten proberen, maar de laatste 2 jaar niet meer. Sinds hij ziek geworden is, was hij wel terug kalm, terug de man op wie ik oorspronkelijk verliefd geworden was. En misschien zou het voor de kinderen ook geweldig zijn om hun vader bij zich te hebben in zijn laatste maanden.
Maar het is pas sinds kort dat ik terug gelukkig ben met iemand. En die iemand zou er kunnen zijn voor de toekomst.
Ik weet dat ik uiteindelijk degene ben die moet beslissen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een beter inzicht te krijgen.
maandag 6 september 2021 om 13:08
Wauw, allereerst heel veel sterkte. Want dit doet je als ex al genoeg, maar als moeder van degenen die binnen zeer afzienbare tijd hun vader gaan verliezen breekt je hart wel dubbel
Dat hij meer tijd met jullie wil doorbrengen lijkt me toch wel een logische reactie van zijn kant. Vertrouwd, veilig en toch de belangrijkste mensen in zijn leven.
Dat hij dichtbij woont is alleen maar heel fijn dan. En dat je kinderen nog even rust kunnen vinden en even 'weg' kunnen zijn van de ziekte en dood - door in jouw huis te zijn - lijkt me een pre!
Dus een middenweg...veel tijd doorbrengen, maar niet als relatie. Ja, een vriendschapsrelatie.

Dat hij meer tijd met jullie wil doorbrengen lijkt me toch wel een logische reactie van zijn kant. Vertrouwd, veilig en toch de belangrijkste mensen in zijn leven.
Dat hij dichtbij woont is alleen maar heel fijn dan. En dat je kinderen nog even rust kunnen vinden en even 'weg' kunnen zijn van de ziekte en dood - door in jouw huis te zijn - lijkt me een pre!
Dus een middenweg...veel tijd doorbrengen, maar niet als relatie. Ja, een vriendschapsrelatie.
maandag 6 september 2021 om 13:11
Ik zou in jouw plaats nee zeggen op het verzoek weer een relatie aan te gaan, maar ja zeggen op het verzoek weer bij ons in te trekken. Ik zou mijn kinderen in de eerste plaats, maar ook hun vader, gunnen om in de laatste maanden van zijn leven hun dagelijks leven met hun vader te delen.
Ik zou daarbij mijn eigen relatie willen en proberen te behouden, maar als mijn nieuwe vriend er moeilijk over zou doen zou ik het ook niet zo erg vinden als de relatie sneuvelt.
De gedeelde geschiedenis en een goed afscheid voor mijn kinderen zou mij boven alles gaan.
Ik zou daarbij mijn eigen relatie willen en proberen te behouden, maar als mijn nieuwe vriend er moeilijk over zou doen zou ik het ook niet zo erg vinden als de relatie sneuvelt.
De gedeelde geschiedenis en een goed afscheid voor mijn kinderen zou mij boven alles gaan.
Am Yisrael Chai!

maandag 6 september 2021 om 13:14
Veel tijd samen door brengen zou voor mij niet voldoende zijn voor de kinderen. Voor de kinderen is het ontzettend fijn, lijkt me, om "gewoon" in de ochtend in hetzelfde huis wakker te worden, 's avonds op dezelfde bank te kunnen zitten, 's nachts bij papa in bed kunnen kruipen, en gewoon alle dag-dagelijkse dingetjes als "wat eten we" en "hoe was het op school" te kunnen delen. Dat is voor later voor hen onvervangbaar.
Am Yisrael Chai!
maandag 6 september 2021 om 13:18
Helemaal mee eens. De andere kant is wel dat de kinderen heel erg veel mee gaan krijgen van het stervensproces. Ook de zorg voor de ex Komt dan neer op moeder.fashionvictim schreef: ↑06-09-2021 13:14Veel tijd samen door brengen zou voor mij niet voldoende zijn voor de kinderen. Voor de kinderen is het ontzettend fijn, lijkt me, om "gewoon" in de ochtend in hetzelfde huis wakker te worden, 's avonds op dezelfde bank te kunnen zitten, 's nachts bij papa in bed kunnen kruipen, en gewoon alle dag-dagelijkse dingetjes als "wat eten we" en "hoe was het op school" te kunnen delen. Dat is voor later voor hen onvervangbaar.
Ik zou er geen trek in hebben. Wel zou ik het samenzijn intensiveren als gezin maar altijd een plekje waar jij en je kinderen even kunnen terugtrekken en de batterij opladen.
jonesboro wijzigde dit bericht op 06-09-2021 13:18
0.30% gewijzigd

maandag 6 september 2021 om 13:19
Eens als het gaat om maanden. Maar als straks blijkt dat hij toch wel een jaar of twee heeft, vind ik dat, hoewel natuurlijk goed nieuws en fijn voor de betrokkenen, wel andere koek.fashionvictim schreef: ↑06-09-2021 13:14Veel tijd samen door brengen zou voor mij niet voldoende zijn voor de kinderen. Voor de kinderen is het ontzettend fijn, lijkt me, om "gewoon" in de ochtend in hetzelfde huis wakker te worden, 's avonds op dezelfde bank te kunnen zitten, 's nachts bij papa in bed kunnen kruipen, en gewoon alle dag-dagelijkse dingetjes als "wat eten we" en "hoe was het op school" te kunnen delen. Dat is voor later voor hen onvervangbaar.

maandag 6 september 2021 om 13:32
Ik vind dat dus wel heel mooi van je.fashionvictim schreef: ↑06-09-2021 13:14Veel tijd samen door brengen zou voor mij niet voldoende zijn voor de kinderen. Voor de kinderen is het ontzettend fijn, lijkt me, om "gewoon" in de ochtend in hetzelfde huis wakker te worden, 's avonds op dezelfde bank te kunnen zitten, 's nachts bij papa in bed kunnen kruipen, en gewoon alle dag-dagelijkse dingetjes als "wat eten we" en "hoe was het op school" te kunnen delen. Dat is voor later voor hen onvervangbaar.
maandag 6 september 2021 om 13:33
Jonesboro schreef: ↑06-09-2021 13:18Helemaal mee eens. De andere kant is wel dat de kinderen heel erg veel mee gaan krijgen van het stervensproces. Ook de zorg voor de ex Komt dan neer op moeder.
Ik zou er geen trek in hebben. Wel zou ik het samenzijn intensiveren als gezin maar altijd een plekje waar jij en je kinderen even kunnen terugtrekken en de batterij opladen.
Is dat erg?
maandag 6 september 2021 om 14:10
Nee, als het jaren gaat duren natuurlijk niet. Maar vooralsnog is de prognose een aantal maanden. De mensen die ik ken die dierbaren hadden waarbij dat de prognose was, daarbij was het alle keren niet eens binnen maanden maar binnen enkele weken gebeurd.
Am Yisrael Chai!
maandag 6 september 2021 om 14:11
Jeetje, wat een bizar voorstel.. Voor mij is klaar echt klaar, dus ik kan me hier werkelijk waar niets bij voorstellen. Jullie kunnen toch gewoon meer dingen doen met zijn vieren zonder dat je een relatie hebt? Dat is voor de kinderen ook nog te begrijpen.
Nu heb jij eindelijk je leven weer lekker op de rit en wil hij dat je dat allemaal overhoop gooit en de kinderen ook ernstig in verwarring brengt. En dan mag jij zijn zorg gaan regelen? Je baan on hold zetten? En als hij er niet meer is kun jij weer opnieuw beginnen.
Heel vreemd.. Veel sterkte, het lijkt me heel heftig, ook voor je kinderen.
Nu heb jij eindelijk je leven weer lekker op de rit en wil hij dat je dat allemaal overhoop gooit en de kinderen ook ernstig in verwarring brengt. En dan mag jij zijn zorg gaan regelen? Je baan on hold zetten? En als hij er niet meer is kun jij weer opnieuw beginnen.
Heel vreemd.. Veel sterkte, het lijkt me heel heftig, ook voor je kinderen.
maandag 6 september 2021 om 14:12
maandag 6 september 2021 om 14:14
maandag 6 september 2021 om 14:15
Maar dit kan toch gewoon? Door kinderen wat vaker bij vader te laten zijn? Ipv normaal gesproken 50/50, nu zoveel ze willen bij vader? Dan hebben ze ook nog hun eigen veilige haven als het ze even teveel wordt.fashionvictim schreef: ↑06-09-2021 13:14Veel tijd samen door brengen zou voor mij niet voldoende zijn voor de kinderen. Voor de kinderen is het ontzettend fijn, lijkt me, om "gewoon" in de ochtend in hetzelfde huis wakker te worden, 's avonds op dezelfde bank te kunnen zitten, 's nachts bij papa in bed kunnen kruipen, en gewoon alle dag-dagelijkse dingetjes als "wat eten we" en "hoe was het op school" te kunnen delen. Dat is voor later voor hen onvervangbaar.
maandag 6 september 2021 om 14:16
Maar is de manier om de kinderen een goed afscheid te geven weer te gaan doen of ze een stelletje zijn, terwijl ze eerder door ruzies uit elkaar zijn gegaan? Zorgen voor iemand die ziek is, is een zware opgave en ziek zijn brengt ook niet alleen maar het beste in mensen naar boven.fashionvictim schreef: ↑06-09-2021 13:11Ik zou in jouw plaats nee zeggen op het verzoek weer een relatie aan te gaan, maar ja zeggen op het verzoek weer bij ons in te trekken. Ik zou mijn kinderen in de eerste plaats, maar ook hun vader, gunnen om in de laatste maanden van zijn leven hun dagelijks leven met hun vader te delen.

maandag 6 september 2021 om 14:20
Dat je voor hem wil zorgen en eventueel bij je wil laten intrekken vind ik nog tot daaraan toe.
Maar een relatie hebben? Een relatie heb je omdat je van elkaar houdt, omdat je samen wil zijn. Die gevoelens zijn er al 4 jaar niet meer. Jullie gingen met een goede reden uit elkaar. Hoe ziet hij dat voor zich? De laatste maanden doen alsof, zodat er gezinnetje gespeeld kan worden? Dat kan toch niet?
Maar een relatie hebben? Een relatie heb je omdat je van elkaar houdt, omdat je samen wil zijn. Die gevoelens zijn er al 4 jaar niet meer. Jullie gingen met een goede reden uit elkaar. Hoe ziet hij dat voor zich? De laatste maanden doen alsof, zodat er gezinnetje gespeeld kan worden? Dat kan toch niet?
maandag 6 september 2021 om 14:22
Eens, dat kan ik me ook nog wel voorstellen. Maar dan inderdaad dat hij in het weekend met zijn vriendin is, en TO ook gewoon nog haar vriend ziet. Gewoon om de kinderen tijd met hun vader te geven en te zorgen dat er iemand in de buurt is. Maar het moet ook haalbaar zijn, met werk en dergelijke, het kan ook niet zo zijn dat haar baan op de tocht komt te staan.Rosalind* schreef: ↑06-09-2021 14:20Dat je voor hem wil zorgen en eventueel bij je wil laten intrekken vind ik nog tot daaraan toe.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 6 september 2021 om 14:26
Dit dus.safrat schreef: ↑06-09-2021 13:01Ex wil gewoon verzorgd worden en heeft geen zin om te verhuizen naar vriendin. Wat misschien ook wel logisch is, maar om dat van jou te vragen onder het mom van weer een koppel worden is erg egoïstisch. Je bent geen koppel. Jullie zijn zieke en verzorgende. En om hem te verzorgen moet jij jouw relatie opgeven. Het is maar net waar je zin in hebt.
maandag 6 september 2021 om 14:33
Wat erg dat de vader van je kinderen zo ziek is en niet meer beter gaat worden.
Erg voor hem, erg voor je kinderen, maar ook voor jou.
Toch zou ik proberen hier praktisch naar te kijken, hoe bot dat misschien ook lijkt.
Wanneer je nu een gezin gaat vormen met je ex, zal de klap voor je kinderen straks waarschijnlijk nóg groter zijn. De band zal alleen maar hechter worden door hem in huis te nemen. Mooi natuurlijk dat ze nog een tijdje dicht bij hun vader kunnen zijn, maar ze zullen ook de nare kant van het ziek zijn en overlijden intenser meekrijgen.
Ze kunnen hem nu zo vaak bezoeken als ze willen, maar kunnen wanneer ze bij jou thuis zijn ook even afstand nemen.
Wanneer je ex eenmaal is overleden ben jij je huidige relatie kwijt. Kan me bijna niet voorstellen dat je huidige vriend hiermee akkoord gaat en op je gaat wachten.
Je bent niet voor niets gescheiden en je bent inmiddels bezig zelf weer iets met iemand op te bouwen.
Wil je dat echt weggooien?
Ik snap de wanhoop van je ex, maar ik vind dat hij je emotioneel aan het chanteren is en verwacht dat jij een onmogelijke keuze maakt.
Erg voor hem, erg voor je kinderen, maar ook voor jou.
Toch zou ik proberen hier praktisch naar te kijken, hoe bot dat misschien ook lijkt.
Wanneer je nu een gezin gaat vormen met je ex, zal de klap voor je kinderen straks waarschijnlijk nóg groter zijn. De band zal alleen maar hechter worden door hem in huis te nemen. Mooi natuurlijk dat ze nog een tijdje dicht bij hun vader kunnen zijn, maar ze zullen ook de nare kant van het ziek zijn en overlijden intenser meekrijgen.
Ze kunnen hem nu zo vaak bezoeken als ze willen, maar kunnen wanneer ze bij jou thuis zijn ook even afstand nemen.
Wanneer je ex eenmaal is overleden ben jij je huidige relatie kwijt. Kan me bijna niet voorstellen dat je huidige vriend hiermee akkoord gaat en op je gaat wachten.
Je bent niet voor niets gescheiden en je bent inmiddels bezig zelf weer iets met iemand op te bouwen.
Wil je dat echt weggooien?
Ik snap de wanhoop van je ex, maar ik vind dat hij je emotioneel aan het chanteren is en verwacht dat jij een onmogelijke keuze maakt.
maandag 6 september 2021 om 14:38
Ik denk dat het lastig is om een goed besluit te nemen met de emoties die erbij komen op dit moment. Natuurlijk is je eerste impuls om er voor iemand die ziek is te willen zijn en te zorgen voor tijd met de kinderen.
Maar ik denk dat je je verkijkt op de impact van weer samen onder één dak wonen.
Jullie hebben niet de stabiele basis om samen de kinderen de steun te geven die zij ook nodig hebben.
Je weet ook niet wat de toekomst brengt voor wat betreft de duur van zijn ziekte.
Je ex heeft wellicht in een vlaag van paniek alle opties op een rijtje willen zetten en maakt nu misschien rare sprongen. Maar dat betekent niet dat jij daar in mee moet gaan. Ik zou echt juist in het belang van de kinderen allebei je eigen woonplek aanhouden.
Er spelen ook twee verschillende dingen mee:
- de zorg voor je ex, die wel eens veelomvattender kan zijn en worden dan je nu beseft
- de zorg voor de kinderen, hoe ga je ermee om dat hun vader ziek is, hoe help je ze bij verwerking als hij zou komen te overlijden.
Je mag daar best een keuze in maken, je hoeft niet beide op je te nemen, dat kan juist ook in het belang van de kinderen zijn.
Maar ik denk dat je je verkijkt op de impact van weer samen onder één dak wonen.
Jullie hebben niet de stabiele basis om samen de kinderen de steun te geven die zij ook nodig hebben.
Je weet ook niet wat de toekomst brengt voor wat betreft de duur van zijn ziekte.
Je ex heeft wellicht in een vlaag van paniek alle opties op een rijtje willen zetten en maakt nu misschien rare sprongen. Maar dat betekent niet dat jij daar in mee moet gaan. Ik zou echt juist in het belang van de kinderen allebei je eigen woonplek aanhouden.
Er spelen ook twee verschillende dingen mee:
- de zorg voor je ex, die wel eens veelomvattender kan zijn en worden dan je nu beseft
- de zorg voor de kinderen, hoe ga je ermee om dat hun vader ziek is, hoe help je ze bij verwerking als hij zou komen te overlijden.
Je mag daar best een keuze in maken, je hoeft niet beide op je te nemen, dat kan juist ook in het belang van de kinderen zijn.
.
maandag 6 september 2021 om 14:59
Ik zei "nee" zeggen tegen de relatie, maar "ja" zeggen tegen het verzoek samen te wonen.Agen schreef: ↑06-09-2021 14:16Maar is de manier om de kinderen een goed afscheid te geven weer te gaan doen of ze een stelletje zijn, terwijl ze eerder door ruzies uit elkaar zijn gegaan? Zorgen voor iemand die ziek is, is een zware opgave en ziek zijn brengt ook niet alleen maar het beste in mensen naar boven.
Dus in mijn geval zou er geen sprake zijn van net doen alsof ze een stel zijn. Dat hoeft ook helemaal niet, ze zijn samen papa en mama en dat is al een relatie.
Am Yisrael Chai!