Ex tijdelijk bij zijn ouders , onze peuter niet welkom
zaterdag 20 december 2025 om 08:42
Situatie in het kort.
We zijn niet getrouwd maar hebben een dochter van bijna 2. Na de breuk is hij bij zijn ouders ingetrokken terwijl hij zoekt naar woonruimte.
Nu bijna 4 maanden uit elkaar en hij heeft haar 2x een weekendje gehad en verder mag ik al die tijd alles regelen wat amper te bolwerken is. Maar schouders er onder en gaan. Ik heb uit eerdere relatie nog een dochter van 9 maar met haar vader een goeie band nog en er valt altijd wat te regelen.
Dus ik om mezelf doordeweeks wat te ontlasten en een dag opvang te besparen , geregeld met mijn werk dat ik om het weekend twee diensten mag draaien (ik werkte normaliter alleen doordeweeks). Dit ook afgestemd met de vader van mijn peuter.
Maar nu komt het. Zijn ouders hebben aangegeven dat omgang met ons kind niet bij hen thuis mag. Vinden ze te druk. Maar... Hij heeft ook nog 2 kinderen uit een eerdere relatie en die mogen wel om het weekend komen. Hij verzekert me dat het echt niet aan onze dochter an sich ligt maar het totaal aantal kinderen. Ik ehm...vind daar wat van.
Maandag heb ik een gesprek met een advocaat want dat we dit nu nog amicaal kunnen regelen lijkt me uit den boze. Iemand tips met wat handige dingen zijn om haar te laten regelen? Wil sowieso een alimentatie berekening maar ook hoe om te gaan met de veel hogere kinderopvang kosten. Hij is immers ruim een uur verderop gaan zitten en mijn dochter mag dus niet mee naar opa en oma.
Hij wil nu doordeweeks omgang in mijn huis. Maar we zijn uit elkaar omdat hij altijd boos was op mij en ik derhalve mijn oudste in bescherming heb genomen. Dus nee die zie ik niet gebeuren. Mag ik dat weigeren ?
Ook had hij verzonnen om dan tijdens mijn werkweekend met al zijn kinderen in mijn huis te zitten immers dan is mijn oudste bij haar vader. Maar dit lijkt me ook niet echt een oplossing. Nu is hij boos op mij want ik werk volgens hem niet mee aan een oplossing. Terwijl ik echt zoiets heb van hoe jij de omgang regelt in jouw weekenden is niet mijn verantwoordelijkheid. Desnoods ga je om het weekend in het Van der Valk met ze zitten. Hij verdient genoeg en woont bij zijn ouders in dus hij heeft echt wel meer opties dan nu alles over mijn schutting kiepen lijkt me.
Maar na 4 maanden stress en alle ballen hooghouden zie ik het even niet meer. Het hele rooster voor de gastouder kan weer de prullenbak in door deze actie.
Ps mijn moeder wil dolgraag oppassen maar die woont op 2 uur rijden en heeft net een operatie gehad waardoor ze nog minstens een half jaar geen auto mag rijden. Dus die kan ik ook afstrepen. Bovendien ben ik het dan weer aan het oplossen.
We zijn niet getrouwd maar hebben een dochter van bijna 2. Na de breuk is hij bij zijn ouders ingetrokken terwijl hij zoekt naar woonruimte.
Nu bijna 4 maanden uit elkaar en hij heeft haar 2x een weekendje gehad en verder mag ik al die tijd alles regelen wat amper te bolwerken is. Maar schouders er onder en gaan. Ik heb uit eerdere relatie nog een dochter van 9 maar met haar vader een goeie band nog en er valt altijd wat te regelen.
Dus ik om mezelf doordeweeks wat te ontlasten en een dag opvang te besparen , geregeld met mijn werk dat ik om het weekend twee diensten mag draaien (ik werkte normaliter alleen doordeweeks). Dit ook afgestemd met de vader van mijn peuter.
Maar nu komt het. Zijn ouders hebben aangegeven dat omgang met ons kind niet bij hen thuis mag. Vinden ze te druk. Maar... Hij heeft ook nog 2 kinderen uit een eerdere relatie en die mogen wel om het weekend komen. Hij verzekert me dat het echt niet aan onze dochter an sich ligt maar het totaal aantal kinderen. Ik ehm...vind daar wat van.
Maandag heb ik een gesprek met een advocaat want dat we dit nu nog amicaal kunnen regelen lijkt me uit den boze. Iemand tips met wat handige dingen zijn om haar te laten regelen? Wil sowieso een alimentatie berekening maar ook hoe om te gaan met de veel hogere kinderopvang kosten. Hij is immers ruim een uur verderop gaan zitten en mijn dochter mag dus niet mee naar opa en oma.
Hij wil nu doordeweeks omgang in mijn huis. Maar we zijn uit elkaar omdat hij altijd boos was op mij en ik derhalve mijn oudste in bescherming heb genomen. Dus nee die zie ik niet gebeuren. Mag ik dat weigeren ?
Ook had hij verzonnen om dan tijdens mijn werkweekend met al zijn kinderen in mijn huis te zitten immers dan is mijn oudste bij haar vader. Maar dit lijkt me ook niet echt een oplossing. Nu is hij boos op mij want ik werk volgens hem niet mee aan een oplossing. Terwijl ik echt zoiets heb van hoe jij de omgang regelt in jouw weekenden is niet mijn verantwoordelijkheid. Desnoods ga je om het weekend in het Van der Valk met ze zitten. Hij verdient genoeg en woont bij zijn ouders in dus hij heeft echt wel meer opties dan nu alles over mijn schutting kiepen lijkt me.
Maar na 4 maanden stress en alle ballen hooghouden zie ik het even niet meer. Het hele rooster voor de gastouder kan weer de prullenbak in door deze actie.
Ps mijn moeder wil dolgraag oppassen maar die woont op 2 uur rijden en heeft net een operatie gehad waardoor ze nog minstens een half jaar geen auto mag rijden. Dus die kan ik ook afstrepen. Bovendien ben ik het dan weer aan het oplossen.
donderdag 25 december 2025 om 20:32
Natuurlijk mag dat. En dat zal het ook best zijn, ook in een co-ouderschap. Maar ik geloof toch echt niet dat dat het gevoel is wat bij mij zou overheersen. Ik zou mijn kind echt ongelofelijk missen. Dus ja, als mensen dat voordeel benoemen dan vind ik dat persoonlijk wat gek.
donderdag 25 december 2025 om 20:35
Nee.
Als je eenmaal hebt besloten je voort te planten zul je je nergens anders meer mee bezighouden dan met je nakomelingen, tot in eeuwen der eeuwen en desnoods tot de dood erop volgt.
ik voel mij als een kerstboom zonder piek
donderdag 25 december 2025 om 20:42
Het klinkt alsof je gelukkig geen ervaring hebt.Bbubbels schreef: ↑25-12-2025 20:32Natuurlijk mag dat. En dat zal het ook best zijn, ook in een co-ouderschap. Maar ik geloof toch echt niet dat dat het gevoel is wat bij mij zou overheersen. Ik zou mijn kind echt ongelofelijk missen. Dus ja, als mensen dat voordeel benoemen dan vind ik dat persoonlijk wat gek.
Ik vond de overgang van co-ouderschap naar de kinderen volledig bij mij (naast mijn fulltime baan) behoorlijk pittig. Natuurlijk was ik blij ze niet meer te hoeven missen, maar het was wel volledig ‘aan’ staan, continu, zonder ooit even te kunnen zeggen: let jij een beetje op, ik ben niet zo lekker en ga vroeg naar bed / loop even naar de buren en misschien bieden die me een snelle kop koffie aan / ben even een half uurtje later thuis van het werk, trein gemist…
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
donderdag 25 december 2025 om 20:46
Ja precies. Zelfs als je wel met zijn tweeën bent is het wel eens lekker om een avondje geen kinderen te hebben. Mijn schoonzus stond er alleen voor en wij pasten regelmatig op haar kinderen, en bij wijze van tegenprestatie nam zij de onze wel eens mee te logeren zodat wij een zaterdagavond samen vrij waren. Heerlijk vond ik dat altijd.CaroMamaVanMaik schreef: ↑25-12-2025 20:42Het klinkt alsof je gelukkig geen ervaring hebt.
Ik vond de overgang van co-ouderschap naar de kinderen volledig bij mij (naast mijn fulltime baan) behoorlijk pittig. Natuurlijk was ik blij ze niet meer te hoeven missen, maar het was wel volledig ‘aan’ staan, continu, zonder ooit even te kunnen zeggen: let jij een beetje op, ik ben niet zo lekker en ga vroeg naar bed / loop even naar de buren en misschien bieden die me een snelle kop koffie aan / ben even een half uurtje later thuis van het werk, trein gemist…
ik voel mij als een kerstboom zonder piek
donderdag 25 december 2025 om 21:03
En je denkt die andere ouders nie?. Na verloop van tijd is het in een hoekje liggen huilen ook wel klaar.Bbubbels schreef: ↑25-12-2025 20:32Natuurlijk mag dat. En dat zal het ook best zijn, ook in een co-ouderschap. Maar ik geloof toch echt niet dat dat het gevoel is wat bij mij zou overheersen. Ik zou mijn kind echt ongelofelijk missen. Dus ja, als mensen dat voordeel benoemen dan vind ik dat persoonlijk wat gek.
Look me in the eyes and tell me what you see.
donderdag 25 december 2025 om 21:08
Uiteraard. Ik reageerde alleen maar op iemand die het had over vrouwen die aangaven dat ze het co-ouderschap wel relaxed vonden want zooo veel vrijheid. Sja. Dat je dat benadrukt vind ik wel vreemd. Verder absoluut geen judgement van mij over tijd voor jezelf willen oid.
donderdag 25 december 2025 om 22:43
Niet iedereen is gemaakt om 24/7 altijd ouder te zijn. Velen praten daar niet over (want een taboe). Mijn vriendin vind dat ene weekend vrij per jaar heerlijk. Maar krijgt daar best eens opmerkingen over. Terwijl zij wel vaker zou willen maar dat is geen optie. En even een uurtje voor jezelf is echt wat anders dan structureel een dag en nacht of heel weekend. Waarom zouden mensen dat niet fijn mogen vinden?Bbubbels schreef: ↑25-12-2025 21:08Uiteraard. Ik reageerde alleen maar op iemand die het had over vrouwen die aangaven dat ze het co-ouderschap wel relaxed vonden want zooo veel vrijheid. Sja. Dat je dat benadrukt vind ik wel vreemd. Verder absoluut geen judgement van mij over tijd voor jezelf willen oid.
donderdag 25 december 2025 om 23:55
Ik vond het co-ouderschap ook best relaxt. En niet vanwege de enorme vrijheid, want dat heb je niet. Ik moest gewoon naar mijn werk en huishouden doen enzovoort. Mijn kinderen waren prima onderdak bij hun vader, en ik had mijn handen vrij om te werken zonder stress, een beetje te ontspannen en op te laden voor als ze weer volledig bij mij waren en ik alle verantwoordelijkheid van opstaan tot slapen gaan alleen moest doen en geen enkel moment voor mezelf had.Bbubbels schreef: ↑25-12-2025 21:08Uiteraard. Ik reageerde alleen maar op iemand die het had over vrouwen die aangaven dat ze het co-ouderschap wel relaxed vonden want zooo veel vrijheid. Sja. Dat je dat benadrukt vind ik wel vreemd. Verder absoluut geen judgement van mij over tijd voor jezelf willen oid.
Natuurlijk miste ik ze. Maar ik was heel blij dat we na ons uit elkaar gaan het zo samen konden doen, en hun vader ook. Wij hadden een prima balans. Als ze er waren, kon ik er helemaal voor ze zijn, als ze er niet waren, deed ik de was en de grote schoonmaak. Heerlijk, dat dat niet allemaal tegelijk hoefde.
En dat ik ‘s avonds dan ook nog tijd had voor een glas wijn met een vriendin, of sporten, of een cursus én daar van kon genieten ; shoot me.
En ik was gewoon 24/7 ouder hoor. Beschikbaar als nodig.
vrijdag 26 december 2025 om 09:42
Ze zijn nog net geen 4 maanden uit elkaar. In sommige regio's wacht je fucking lang op een woning.Hexopbezemsteel schreef: ↑25-12-2025 19:44Het is een volwassen man en hij maakt er een zooitje van. Waarom woont hij nog bij zijn ouders?
En dan blijft mijn vraag staan: waarom je kind koste wat kost willen droppen bij haar vader? Terwijl hij toch ook de man is waarbij je weg bent gegaan en je oudste in bescherming hebt genonen doordat hij altijd zo boos werd?
En dan wil jij je kindje daar achterlaten. Al gaat hij maar naar een van der valk!
(Je eigen woorden TO).
Ik zou mijn kind dat niet aan willen doen.
Ik denk ook niet dat je hem kunt dwingen om een leuke band op te bouwen. En als die er niet is, zou ik toch bang zijn dat hij de boosheid op het kind afreageerd.
de wereld wacht om ontdekt te worden
vrijdag 26 december 2025 om 10:15
Gelijk heb je. Vind het vreemd dat mensen zeggen: bij mij zou alleen het gevoel overheersen van dat ik de kinderen de helft van de tijd mis.patchouli_ schreef: ↑25-12-2025 23:55Ik vond het co-ouderschap ook best relaxt. En niet vanwege de enorme vrijheid, want dat heb je niet. Ik moest gewoon naar mijn werk en huishouden doen enzovoort. Mijn kinderen waren prima onderdak bij hun vader, en ik had mijn handen vrij om te werken zonder stress, een beetje te ontspannen en op te laden voor als ze weer volledig bij mij waren en ik alle verantwoordelijkheid van opstaan tot slapen gaan alleen moest doen en geen enkel moment voor mezelf had.
Natuurlijk miste ik ze. Maar ik was heel blij dat we na ons uit elkaar gaan het zo samen konden doen, en hun vader ook. Wij hadden een prima balans. Als ze er waren, kon ik er helemaal voor ze zijn, als ze er niet waren, deed ik de was en de grote schoonmaak. Heerlijk, dat dat niet allemaal tegelijk hoefde.
En dat ik ‘s avonds dan ook nog tijd had voor een glas wijn met een vriendin, of sporten, of een cursus én daar van kon genieten ; shoot me.
En ik was gewoon 24/7 ouder hoor. Beschikbaar als nodig.
Maar ik denk dat iedereen behoefte heeft aan tijd voor zichzelf. Of dat nou is door een uur in bad te liggen met een boek of door 's avonds naar een vriendin, schouwburg of kroeg te gaan.
In een relatie kun je dit onderling regelen maar waarom zou deze behoefte wegvallen als je gescheiden bent en in de helft van de tijd dat je kinderen er niet zijn alléén maar bezig met "kinderen missen". Je doet jezelf er dan ook mee tekort vind ik.
Tuurlijk is het nog idealer als je na dat bad voor jezelf of de schouwburg óók je kinderen nog bij je hebt maar het lijkt me zeer pittig als de tijd voor jezelf helemaal wegvalt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in