Ex tijdelijk bij zijn ouders , onze peuter niet welkom
zaterdag 20 december 2025 om 08:42
Situatie in het kort.
We zijn niet getrouwd maar hebben een dochter van bijna 2. Na de breuk is hij bij zijn ouders ingetrokken terwijl hij zoekt naar woonruimte.
Nu bijna 4 maanden uit elkaar en hij heeft haar 2x een weekendje gehad en verder mag ik al die tijd alles regelen wat amper te bolwerken is. Maar schouders er onder en gaan. Ik heb uit eerdere relatie nog een dochter van 9 maar met haar vader een goeie band nog en er valt altijd wat te regelen.
Dus ik om mezelf doordeweeks wat te ontlasten en een dag opvang te besparen , geregeld met mijn werk dat ik om het weekend twee diensten mag draaien (ik werkte normaliter alleen doordeweeks). Dit ook afgestemd met de vader van mijn peuter.
Maar nu komt het. Zijn ouders hebben aangegeven dat omgang met ons kind niet bij hen thuis mag. Vinden ze te druk. Maar... Hij heeft ook nog 2 kinderen uit een eerdere relatie en die mogen wel om het weekend komen. Hij verzekert me dat het echt niet aan onze dochter an sich ligt maar het totaal aantal kinderen. Ik ehm...vind daar wat van.
Maandag heb ik een gesprek met een advocaat want dat we dit nu nog amicaal kunnen regelen lijkt me uit den boze. Iemand tips met wat handige dingen zijn om haar te laten regelen? Wil sowieso een alimentatie berekening maar ook hoe om te gaan met de veel hogere kinderopvang kosten. Hij is immers ruim een uur verderop gaan zitten en mijn dochter mag dus niet mee naar opa en oma.
Hij wil nu doordeweeks omgang in mijn huis. Maar we zijn uit elkaar omdat hij altijd boos was op mij en ik derhalve mijn oudste in bescherming heb genomen. Dus nee die zie ik niet gebeuren. Mag ik dat weigeren ?
Ook had hij verzonnen om dan tijdens mijn werkweekend met al zijn kinderen in mijn huis te zitten immers dan is mijn oudste bij haar vader. Maar dit lijkt me ook niet echt een oplossing. Nu is hij boos op mij want ik werk volgens hem niet mee aan een oplossing. Terwijl ik echt zoiets heb van hoe jij de omgang regelt in jouw weekenden is niet mijn verantwoordelijkheid. Desnoods ga je om het weekend in het Van der Valk met ze zitten. Hij verdient genoeg en woont bij zijn ouders in dus hij heeft echt wel meer opties dan nu alles over mijn schutting kiepen lijkt me.
Maar na 4 maanden stress en alle ballen hooghouden zie ik het even niet meer. Het hele rooster voor de gastouder kan weer de prullenbak in door deze actie.
Ps mijn moeder wil dolgraag oppassen maar die woont op 2 uur rijden en heeft net een operatie gehad waardoor ze nog minstens een half jaar geen auto mag rijden. Dus die kan ik ook afstrepen. Bovendien ben ik het dan weer aan het oplossen.
We zijn niet getrouwd maar hebben een dochter van bijna 2. Na de breuk is hij bij zijn ouders ingetrokken terwijl hij zoekt naar woonruimte.
Nu bijna 4 maanden uit elkaar en hij heeft haar 2x een weekendje gehad en verder mag ik al die tijd alles regelen wat amper te bolwerken is. Maar schouders er onder en gaan. Ik heb uit eerdere relatie nog een dochter van 9 maar met haar vader een goeie band nog en er valt altijd wat te regelen.
Dus ik om mezelf doordeweeks wat te ontlasten en een dag opvang te besparen , geregeld met mijn werk dat ik om het weekend twee diensten mag draaien (ik werkte normaliter alleen doordeweeks). Dit ook afgestemd met de vader van mijn peuter.
Maar nu komt het. Zijn ouders hebben aangegeven dat omgang met ons kind niet bij hen thuis mag. Vinden ze te druk. Maar... Hij heeft ook nog 2 kinderen uit een eerdere relatie en die mogen wel om het weekend komen. Hij verzekert me dat het echt niet aan onze dochter an sich ligt maar het totaal aantal kinderen. Ik ehm...vind daar wat van.
Maandag heb ik een gesprek met een advocaat want dat we dit nu nog amicaal kunnen regelen lijkt me uit den boze. Iemand tips met wat handige dingen zijn om haar te laten regelen? Wil sowieso een alimentatie berekening maar ook hoe om te gaan met de veel hogere kinderopvang kosten. Hij is immers ruim een uur verderop gaan zitten en mijn dochter mag dus niet mee naar opa en oma.
Hij wil nu doordeweeks omgang in mijn huis. Maar we zijn uit elkaar omdat hij altijd boos was op mij en ik derhalve mijn oudste in bescherming heb genomen. Dus nee die zie ik niet gebeuren. Mag ik dat weigeren ?
Ook had hij verzonnen om dan tijdens mijn werkweekend met al zijn kinderen in mijn huis te zitten immers dan is mijn oudste bij haar vader. Maar dit lijkt me ook niet echt een oplossing. Nu is hij boos op mij want ik werk volgens hem niet mee aan een oplossing. Terwijl ik echt zoiets heb van hoe jij de omgang regelt in jouw weekenden is niet mijn verantwoordelijkheid. Desnoods ga je om het weekend in het Van der Valk met ze zitten. Hij verdient genoeg en woont bij zijn ouders in dus hij heeft echt wel meer opties dan nu alles over mijn schutting kiepen lijkt me.
Maar na 4 maanden stress en alle ballen hooghouden zie ik het even niet meer. Het hele rooster voor de gastouder kan weer de prullenbak in door deze actie.
Ps mijn moeder wil dolgraag oppassen maar die woont op 2 uur rijden en heeft net een operatie gehad waardoor ze nog minstens een half jaar geen auto mag rijden. Dus die kan ik ook afstrepen. Bovendien ben ik het dan weer aan het oplossen.
zaterdag 20 december 2025 om 08:46
Is het huis van jou waar je in woont? Of ook nog van je ex? Als dit tweede zo is lijkt het me dat hij net zoveel recht heeft om in het huis te zijn als jij. Is het niet meer zijn huis dan moet hij inderdaad zelf met een oplossing komen. Maar ik vind wel dat jij mee kan denken. Hij heeft ook niet zomaar een ander huis.
zaterdag 20 december 2025 om 08:49
Het is mijn huis. We waren in het proces om daar ons huis van te maken maar hij kwam geen afspraken na, liet mij 99 procent van de mental load doen en ging zich dusdanig gedragen dat mijn oudste er last van kreeg. Dan is de keuze snel gemaakt. Kind gaat voor. Hoe ingewikkeld dat de situatie ook maakt.Sabine schreef: ↑20-12-2025 08:46Is het huis van jou waar je in woont? Of ook nog van je ex? Als dit tweede zo is lijkt het me dat hij net zoveel recht heeft om in het huis te zijn als jij. Is het niet meer zijn huis dan moet hij inderdaad zelf met een oplossing komen. Maar ik vind wel dat jij mee kan denken. Hij heeft ook niet zomaar een ander huis.
En hij heeft nu toch tijdelijk onderdak? Ouders hebben een riante woning. Wat ik me dus afvraag is als er straks wel omgangs regeling is, wie er verantwoordelijk hiervoor is. En ik vind het heel apart dat opa en oma de andere twee kids wel in huis willen in de weekenden maar die van ons niet.
Overdag kan hij met zijn kinderen naar ballorig het zwembad de kinderboerderij het bos en sowieso naar de hobbys van de oudste twee. Onze peuter doet braaf haar dutjes. Slaapt de nachten door. Dus geen gehuil of gekrijs. Hij zou zelfs met de kids buiten de deur kunnen eten als het moet. Maar nee die paar uurtjes dat ze dan even door hun woonkamer kruimelt terwijl zijn bijna puber naar een vriendin is en zijn middelste boven zit te Minecraften dat is teveel.
Ik krijg daar het gevoel van dat dit puur is om een punt te maken.
anoniem_694a8fa697365 wijzigde dit bericht op 20-12-2025 08:54
37.41% gewijzigd
zaterdag 20 december 2025 om 08:50
zaterdag 20 december 2025 om 08:50
zaterdag 20 december 2025 om 08:52
Goed gedaan.SnipSnip schreef: ↑20-12-2025 08:49Het is mijn huis. We waren in het proces om daar ons huis van te maken maar hij kwam geen afspraken na, liet mij 99 procent van de mental load doen en ging zich dusdanig gedragen dat mijn oudste er last van kreeg. Dan is de keuze snel gemaakt. Kind gaat voor. Hoe ingewikkeld dat de situatie ook maakt.
Elke week komt er op het forum wel een vrouw die niet zulke beslissingen durft te nemen. Gelukkig durf jij wel de knoop door te hakken.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zaterdag 20 december 2025 om 08:53
zaterdag 20 december 2025 om 08:55
Ze opperde al "desnoods gaat hij om de twee weken bij Van der Valk zitten".Sabine schreef: ↑20-12-2025 08:46Is het huis van jou waar je in woont? Of ook nog van je ex? Als dit tweede zo is lijkt het me dat hij net zoveel recht heeft om in het huis te zijn als jij. Is het niet meer zijn huis dan moet hij inderdaad zelf met een oplossing komen. Maar ik vind wel dat jij mee kan denken. Hij heeft ook niet zomaar een ander huis.
zaterdag 20 december 2025 om 08:56
Wow that escalated quickly haha.
Ja laat ik haar terug stoppen. Must you know... Nee ik had nooit de intentie om met hem een baby te maken. Pil en condoom. Maar Houdini had daar lak aan.
Nu graag weer ontopic.
zaterdag 20 december 2025 om 09:00
Je noemt al oplossingen (van der Valk, kinderen meenemen naar ballorig enzovoort).
Maar eigenlijk is dat geen ideale vorm van opvang.
Als ik het goed begrijp, gaat het om dagen waarop je niet voor jouw oudste hoeft te zorgen toch?
In dat geval is het misschien niet heel erg als hij in jouw huis oppast.
Als ik het goed begrijp, gaat het om dagen waarop je niet voor jouw oudste hoeft te zorgen toch?
zaterdag 20 december 2025 om 09:01
Het is ontopic.
Hij wilde dus absoluut geen kinderen met jou. Jij ook niet met hem. Dat is nu de basis geworden voor de opvoeding de komende 17,5 jaar. Elk besluit van hem gaat hierop terugkomen.
Sterkte.
zaterdag 20 december 2025 om 09:05
O wacht, dit had hij ook al verzonnen. En dan moet hij zijn andere kinderen meenemen in jouw huis.dreuvel schreef: ↑20-12-2025 09:00Je noemt al oplossingen (van der Valk, kinderen meenemen naar ballorig enzovoort).
Het is inderdaad niet ideaal. En het lijkt mij ook frustrerend dat hij rommel gaat maken en jij het straks op moet ruimen.
Terwijli jij al sinds de geboorte alles regelt.
Ik vrees dat je je erbij neer moet leggen dat hij een slappe zak is.
Kijk nu of dit voorstel goed is voor je kind.
zaterdag 20 december 2025 om 09:07
Ik ben al teruggegaan naar het minimaal aantal dagen op werk dus nee korter kan niet.
De afgelopen maanden heeft hij per maand 100 euro over gemaakt en ook dat dekt de lading niet echt voor een peuter nog in de luiers. Maar goed ik heb een goeie baan en red mezelf financieel. Wel moet ik soms op tijden mijn bed uit dat onze dochter nu hij er niet meer is, moet slapen bij de gastouder. Ik heb nu dus eigenlijk co ouderschap met de gastouder en dat lijkt me niet de bedoeling.
zaterdag 20 december 2025 om 09:08
Je hoeft je niet te verdedigen tegen zo'n betweter hoor.
Leuk dat je je kind naar een goochelaar vernoemd hebt, die naam kom je niet veel tegen!
zaterdag 20 december 2025 om 09:09
Dan heeft hij zijn andere twee kinderen ook. Die sowieso op zaterdag en zondag hun hobbys hebben.dreuvel schreef: ↑20-12-2025 09:00Je noemt al oplossingen (van der Valk, kinderen meenemen naar ballorig enzovoort).
zaterdag 20 december 2025 om 09:09
Zou Ge weten dat zoiets minstens 9 maanden duurt?
Er moet een snellere oplossing bestaan.
zaterdag 20 december 2025 om 09:10
Hoe tijdelijk is tijdelijk? Op welke termijn verwacht hij woonruimte hebben? Hoe gaat de omgang eruit zien als hij eigen woonruimte heeft?
Het is een rot situatie, maar als zijn ouders ‘ Nee’ zeggen heeft hij daar ook maar mee te dealen. Probeer het te blijven zien als een tijdelijk, maar wel gezamenlijk probleem.
En nee, je hoeft hem niet in je huis te laten voor omgang, al zijn er meer ouders die tijdelijk voor die oplossing kiezen. Maar meedenken (bij een broer/zus/vriend van ex?) en een beetje meebewegen tot er een wat meer permanente oplossing is houdt de verstandhouding beter dan roepen dat het alleen zijn probleem is.
Woonde hij wel bij jou dan? Want waarom zit hij anders tijdelijk bij zijn ouders?
Het is een rot situatie, maar als zijn ouders ‘ Nee’ zeggen heeft hij daar ook maar mee te dealen. Probeer het te blijven zien als een tijdelijk, maar wel gezamenlijk probleem.
En nee, je hoeft hem niet in je huis te laten voor omgang, al zijn er meer ouders die tijdelijk voor die oplossing kiezen. Maar meedenken (bij een broer/zus/vriend van ex?) en een beetje meebewegen tot er een wat meer permanente oplossing is houdt de verstandhouding beter dan roepen dat het alleen zijn probleem is.
Woonde hij wel bij jou dan? Want waarom zit hij anders tijdelijk bij zijn ouders?
patchouli_ wijzigde dit bericht op 20-12-2025 09:12
4.63% gewijzigd
zaterdag 20 december 2025 om 09:13
Mijn visie op een forum is antwoord geven op de vraag die iemand stelt. Dat doe ik op mijn manier. Daarvoor aangevallen worden door een roedel wilde ganzen is interessant voer voor antropologen. Mij doet het weinig. Ik ben hier niet voor jou.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in