F*ckin schuldgevoel

17-07-2018 17:56 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even iets van me afschrijven in de hoop op wat herkenning of verlossende inzichten...

Al mijn hele leven lang voel ik bij heel veel wat ik doe de noodzaak om het te kunnen verantwoorden naar anderen... Constant dat gewetensstemmetje in mijn hoofd. Gek word ik ervan want ik ben echt niet achterlijk en kan prima beslissen wat ik wil en wat (voor mij) goed is. Waarom dat stemmetje???

Zo denk ik bij alles omtrent mijn kinderen of mijn horror-ex er aanstoot aan zal nemen (en het dus tegen me zal gebruiken bij rechtszaken), voel ik me schuldig naar mijn verse ex dat ik voor de fun wat tinder (dit bedoel ik dus, nu verontschuldig ik me tegenover jullie voor mijn promiscue tindergedrag... zucht), enz enz...

Horror-ex kent dit knopje van mij maar al te goed en maakt daar volop misbruik van.

Hoe stop ik dit?
Sjaantje37 schreef:
17-07-2018 21:25
Eens wat een trieste zooi en we horen maar een kant van het verhaal, maar heb echt medelijden met die kinderen.
En ik met die van jou. Doei
Jake99 schreef:
17-07-2018 20:40
Oh dat probleem ken ik...te loyaal naar anderen. Je gaat zo blij worden van dat boek. :)
Ja! Ik laat het wel weten. Tnx :-)
Laat de reacties van mensen die je niet aanspreken lekker gaan joh, want je OP is duidelijk genoeg hoor.

Bij onnodige schuldgevoelens hanteer ik tegenwoordig het volgende motto: "je hoeft jezelf niet in brand te steken om een ander warm te houden".

Misschien heb je er wat aan.
Noujaazeg schreef:
17-07-2018 21:20
Dus je gaat op je tenen lopen om maar te zorgen dat een ander ergens niks van kan vinden/zeggen/denken? Dat zuigt heul erg!
Been there, done that, t-shirt hangt gelukkig te verstoffen in de kast.
Wat een andere denkt/zegt/vindt zegt veel over die persoon hoor. Als je dat niet kan veranderen, dan verander je hoe je zelf in die situatie staat.
Nu blijf je, met jouw gedrag, toestaan dat je ex(en) invloed op je kunnen uitoefenen. Die zullen niet stoppen hoor, dus je zal zelf iets moeten veranderen. Dat gaat niet van de ene dag op de andere. Pak t stukje bij beetje aan en hou vol!

En...denk je echt dat je ex dat voor elkaar gaat krijgen, om je uit de ouderlijke macht te laten zetten? Zou dat niet eerder een dreigement zijn, om macht over je te houden? Hij knipt met zn vinger, jij buigt.

Sterkte :redrose:
Bedankt voor je lieve reactie. Ik denk dat ie er een zware dobber aan zal hebben maar hij gaat heel ver om het te proberen. 99% van al zijn communicatie is manipulatief. Dreigen, chanteren, onderwerp veranderen of ontwijken, vals beschuldigen en beledigen (helaas niet schriftelijk). Ik kan hem steeds beter op afstand houden, maar het is lastig om te leren en het gevoel gaat lastiger/langzamer mee. Dit Oa door emotieloos reageren. Dat maakt hem zoals viel te voorspellen alleen maar razender.

Ik ben blij met alle tips, herkenning en mental support.
Franky77 schreef:
17-07-2018 22:17
Bedankt voor je lieve reactie. Ik denk dat ie er een zware dobber aan zal hebben maar hij gaat heel ver om het te proberen. 99% van al zijn communicatie is manipulatief. Dreigen, chanteren, onderwerp veranderen of ontwijken, vals beschuldigen en beledigen (helaas niet schriftelijk). Ik kan hem steeds beter op afstand houden, maar het is lastig om te leren en het gevoel gaat lastiger/langzamer mee. Dit Oa door emotieloos reageren. Dat maakt hem zoals viel te voorspellen alleen maar razender.

Ik ben blij met alle tips, herkenning en mental support.
Dat klinkt als een toxisch type man. Gelukkig zijn ze heel voorspelbaar als je hun trucjes eenmaal kent en daarna zijn ze eigenlijk alleen maar zielig.

Toch moet je altijd op je hoede blijven, want ze kunnen de buitenwereld gruwelijk voor de gek houden met hun charmes, leugens, smaad en mooie praatjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven