financiele zaken regelen met ex...advies graag!!!

30-10-2008 13:34 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verhaal in het kort: bij ex weggegaan toen dochtertje 1 jaar was. Hebben een koophuis, waar een restschuld aan vastzit (hypotheek hoger als waarde woning). Ex kon nergens anders naar toe, is in het huis gebleven en ik ben dus weggegaan.

Aan de kosten van het huis ben ik steeds blijven meebetalen, aangezien hij dat alleen niet kon opbrengen. Nu staat het huis sinds een jaar te koop. de verkoop wil niet zo vlotten, ondanks prijsverlagingen.

We zijn zo stom geweest om niets op papier vast te laten zetten, ik dacht dat we er zo wel uitkwamen.

de eerste tijd betaalde hij 50 euro alimentatie voor de kleine, na veel gezeur is het 100 geworden en na nog meer gezeur 125. Hij geeftaan het niet op te kunnen brengen met de hoge kosten van het huis.

Een maand of 2 geleden vertelde mijn dochtertje dat pap's vriendin zei dat ze de volgende keer als ze kwam bij papa zou wonen. Ik heb mijn ex gebeld en gevraagd wat de bedoeling was...ja, dat klopte...hij mocht toch wel iemand bij hem laten wonen! Ik gaf aan dan wel niet meer mee te willen betalen aan het huis...nee, dat ging niet, want ze moet nog een ander huis betalen! (voor jullie denken dat ik multimiljonair ben...nee, jammer genoeg niet). Ik zei dus...o en dat ik dat doe is heel normaal. reactie: ja, want het is ook jouw huis en ik kan het niet alleen betalen, dus dan volgt gedwongen verkoop. En ik begrijp dat je het ook moelijk hebt, maar het kan nu eenmaal niet anders.

Nogmaals een gesprek gehad dat ik ook te weinig voor onze dochter krijg, tja hij kan niet meer geven!

Ondertussen ben ik erachter dat zijn vriendin ook nog zwanger is!

weer gesproken..kan zij mijn deel niet overnemen, dan is het probleem toch opgelost. reactie: nee, dat kan niet, kan ze niet opbrengen, ze heeft geen inkomen!

Dus al met al betaal ik nu 500 per maand aan ex en nieuwe vriendin.

Vorige maand ging de telefoon...meneer wilde de helft van het hypotheek bij zijn belastingen aftrekken. Terwijl ik dat altijd gedaan heb en de voorlopige teruggave altijd op de gezamelijke rekening gestort heb. dardoor erschter gekomen dat ik dus blijkbaar al 4 jaar alimentatie aan mijn ex betaal!!!

Advocaat ingeschakeld, zij schrijft hem een brief waarin staat dat ik niet langer wens mee te betalen en de alimentatie voor onze dochter wil.

Mijn vraag is of er mensen zijn die een vergelijkbaar iets hebben meegemaakt en hoe gaat dit verder?

Is wel een heel lang verhaal geworden!
Ik begrijp je verhaal niet helemaal, maar klopt het dat zowel jij als je ex de rente over de hypotheek hebben opgegeven bij de belastingdienst? Zo ja, dan zou ik dat als de drommel uit laten zoeken, want je wilt de fiscus niet bij je op de stoep hebben staan. Dat is geen gemakkelijke partij om mee te onderhandelen.

Verder: schakel je advocate voor dingen in en laat de zaken zo snel mogelijk op papier zetten. En dat huis met die te hoge hypotheek: dan maar gedwongen verkoop, maar regel dat de restschuld direct gesplitst wordt. Jij hoeft toch niet te gaan betalen voor zijn te dure huis terwijl zijn nieuwe vriendin er ook nog eens bij in woont!

Meid, wat laat jij misbruik van je maken!!!
wauw! wat ben jij goed geweest voor je ex zeg!

ik heb hier geen ervaring mee, maar wil je wel succes wensen en hoop voor jou dat het snel afgehandeld is.
Onmiddellijk een advocaat inschakelen!
Wat lopen er toch eikels op deze aardkloot rond......
@ pinksterbloempje; ja, nu wordt de hypotheek 2 keer afgetrokken. Ik heb al een belastingadviseur bij de arm genomen, die zegt dat hij niet zoveel kan. En voor de rest krijg ik alleen het advies advocaat en ga er maar van uit dat het een lange rechtzaak zal worden.

Ben benieuwd naar de reactie van mijn ex als hij de brief van de advocaat in de brievenbus vindt.

@ gigaluilak: dank je!
Ja, advocaat inschakelen en het hem/haar allemaal laten uitzoeken. Het is (bijna) onbegonnen werk om dit zelf allemaal op een rijtje te krijgen. En er bestaat een rekenprogramma om precies uit te rekenen hoeveel alimentatie je ex aan jou zou moeten betalen...
quote:borboleta schreef op 30 oktober 2008 @ 13:50:

@ pinksterbloempje; ja, nu wordt de hypotheek 2 keer afgetrokken. Ik heb al een belastingadviseur bij de arm genomen, die zegt dat hij niet zoveel kan. En voor de rest krijg ik alleen het advies advocaat en ga er maar van uit dat het een lange rechtzaak zal worden.

Ben benieuwd naar de reactie van mijn ex als hij de brief van de advocaat in de brievenbus vindt.

@ gigaluilak: dank je!Ik zou iig de maandelijkse teruggave stoppen of apart zetten...
quote:borboleta schreef op 30 oktober 2008 @ 13:50:

@ gigaluilak: dank je!

Nou, om te beginnen moet je per direct stoppen met het betalen aan je ex. Dat huis is zijn probleem, zeker nu zijn vriendin bij hem in woont. Als je alimentatie en wat je hem betaalt tegen elkaar wegstreept, is niet betalen en geen alimentatie goedkoper voor jou dan de huidige situatie.

Verder: ik zou naar de belastingdienst zelf stappen en melden dat je dit nu hebt gesignaleerd. Liever zelf de zaak melden, dan een navordering van de belastingdienst krijgen.

Succes met de rechtszaak!
.
Het probleem is alleen wel dat als ze stopt met betalen en haar ex betaalt ook de kosten voor de hypotheek niet meer, dat de bank dan ook bij Borboleta aan komt kloppen? Iig als het huis op hun beider naam staat..

Tis raar geregeld in deze wereld hoor..
Huh? Ik snap dat van de hypotheekrente niet. Jij hebt tot nu toe altijd de volledige rente teruggekregen en dat gestort op de gezamenlijke rekening. Nu wil hij zijn eigen deel aftrekken. Omslachtig, maar niks mis mee toch?
quote:JohnnyCake schreef op 30 oktober 2008 @ 14:05:

Huh? Ik snap dat van de hypotheekrente niet. Jij hebt tot nu toe altijd de volledige rente teruggekregen en dat gestort op de gezamenlijke rekening. Nu wil hij zijn eigen deel aftrekken. Omslachtig, maar niks mis mee toch?Ja duh! Dat kan dus niet.
Ja, maar dan is er toch nog niks gebeurd? Natuurlijk kan dat wel, voor het volgende jaar!!
Als hij zijn deel van de gezamenlijke rekening af gaat halen is er geen probleem. Maar als hij zijn deel bij de belasting gaat aftrekken, dan gebeurt dat dus 1 1/2 x.. en dat mag niet volgens mij ;)
Het is logisch dat dat niet mag maar ik lees nergens dat hij daadwerkelijk zijn deel van de rente heeft afgetrokken. Dus ik begrijp de ophef over rechtzaken en de belastingdienst niet direkt. Hij belde immers slechts met de mededeling het te WILLEN doen. Althans, dat maak ik op uit de OP. Wat dat verder met 4 jaar alimentatie te maken heeft is mij een raadsel.

Zou je het nog een keer uit willen leggen to?
quote:borboleta schreef op 30 oktober 2008 @ 13:34:

(...)

Vorige maand ging de telefoon...meneer wilde de helft van het hypotheek bij zijn belastingen aftrekken. Terwijl ik dat altijd gedaan heb en de voorlopige teruggave altijd op de gezamelijke rekening gestort heb. dardoor erschter gekomen dat ik dus blijkbaar al 4 jaar alimentatie aan mijn ex betaal!!!

Advocaat ingeschakeld, zij schrijft hem een brief waarin staat dat ik niet langer wens mee te betalen en de alimentatie voor onze dochter wil.Of bedoelt TO dat ex dus als vier jaar de rente opgeeft bij de belastingdienst?
Daar heb je gelijk in JohnnyCake. Maar buiten dat lijkt het me wel verstandig als TO eens met een advocaat gaat praten om alles nu officieel te regelen. De los/vast gemaakte afspraken werken kennelijk niet.

Als de OP lees is het idd al 4 jr geleden allemaal. Lijkt mij tijd worden om duidelijkheid voor iedereen te scheppen.
Hoe vaker ik t lees, hoe onduidelijker het wordt. TO mss kun je het wat duidelijker op een rijtje zetten? Komt het gegeven advies vast ten goede!
We wachten af Maar inderdaad zoals je zegt, het huis is van beiden. De bank kan het niet schelen wie betaalt, wie waar woont, wie meer of minder alimentatie betaalt, wie zwanger is en wie niet. Als er maar wordt betaald.

Lang leve een samenlevingscontract!
quote:borboleta schreef op 30 oktober 2008 @ 13:34:

Dus al met al betaal ik nu 500 per maand aan ex en nieuwe vriendin.

Vorige maand ging de telefoon...meneer wilde de helft van het hypotheek bij zijn belastingen aftrekken. Terwijl ik dat altijd gedaan heb en de voorlopige teruggave altijd op de gezamelijke rekening gestort heb. dardoor erschter gekomen dat ik dus blijkbaar al 4 jaar alimentatie aan mijn ex betaal!!!Als jij 500 euro meebetaalt aan zijn woongenot en hij jou slechts 50/100/125 euro alimentatie betaalt, dan was toch zeker al wel eerder duidelijk dat jij hem aan het sponsoren bent i.p.v. dat hij jou financieel ondersteunt? Ik snap niet waarom je daar pas achter gekomen zou zijn toen hij over de renteaftrek begon.
een heleboel reacties.

Ik zal proberen iets duidelijker te zijn.

*4 jaar uit elkaar ondertussen.

* huis van beiden. Dus als ik niet mee betaal en hij 'red' het niet draai ik als mede-eigenaar mee op voor de kosten.

@ pinksterbloempje: 'Als je alimentatie en wat je hem betaalt tegen elkaar wegstreept, is niet betalen en geen alimentatie goedkoper voor jou dan de huidige situatie. ' Daar heb je gelijk in. Daar heb ik ook al veel langer over getwijfeld, maar ik weet ook dat hij het niet kan opbrengen, dus uiteindelijk draai ik er toch voor op, waar dan door te late betalingen ook nog een flink pak rente bovenop komt.

@ clairie: ik heb al 1 1/2 jaar geleden laten uitrekenen door de alimentatiehaven dat ik 310 euro per maand van hem zou moeten ontvangen. (Ik werk bijna fulltime, dus de kosten voor de opvang moeten ook gedeeld worden. Zou liever minder werken, maar het is voorlopig nog zo). Natuurlijk heb ik hem met dit bedrag geconfronteerd...reactie...maak er maar een rechtzaak van, door mijn hoge lasten kan ik dat toch niet betalen en hoef dat dan ook niet, omdat er ook gekeken wordt naar de draagkracht. Hij heeft toen welgezegd dat hij het zou gaan betalen als het huis verkocht was.

@ milo: nee, zijn nieuwe vriendin heeft een huurhuis. Zelf denk ik dat ze niet werkt en van een uitkering leeft. Voor zover ik dat op kan maken uit de uitspraken van mijn ex.

@ johnnycake: Ja, ik heb het bedrag altijd al geheel laten aftrekken via mij, maar het geld wordt automatisch op de gezamelijke rekening gestort. Mijn ex heeft het geld dus al ontvangen. En voor 2007 en verder jaren kan dat dus niet, want dan ben ik al langer als 3 jaar niet meer woonachtig in de wonong en dan mag je blijkbaar geen hypotheek meer aftrekken. Die 3 jaar krijg je nog voor de verkoop van de woning.

Het jaar dat mijn ex wilt terugvorderen is 2006. En dat heeft hij ondertussen gedaan. Dit is al aan de belastingen gemeld...een vriend van me werkt er.

We hebben een samenlevingscontract!!! Dat is namelijk verplicht als je als niet gehuwden samen een huis koopt. De advokaat is aan het uitzoeken of hij daar wel zomaar mag wonen met iemand anders, zonder mij daarvan in kennis te stellen.

@ capibara: tuurlijk was ik al langer op de hoogte van het feit dat hij mij te weinig betaalde, maar accepteerde dat eerst omdat ik hem geloofde (dat hij geen geld had).

Het samenwoonverhaal en de belastingen zijn allemaal binnen 1 week gebeurd. Door zelf verder te puzzelen ben ik erachter gekomen dat ik zelfs huur van hem had moeten ontvangen. de belastingen gaat daar een bedrag voor bijtellen bij mijn inkomen en dat dan in box 3!

Natuurlik heb ik direct een advocaat bij de arm genomen, alleen kon ik dat financieel niet opbrengen en heeft het even geduurd voordat bekend was of ik in aanmerking kwam voor een pro-deo-advocaat. Vandaar dat we nu aleweer 2 maanden verder zijn.

De vriend van bij de belastingen gaf me het advies een copie van zijn aangifte te vragen. Die heeft mijn ex me gegeven. Daardoor ben ik erachter gekomen dat hij gelogen heeft. Hij verdient gewoon wat ik dacht en niet 400 euro minder, zoals hij beweerde. Dat heeft mij ook erg boos gemaakt!
Ok, het is nu een stuk duidelijker. Wat een ellende zeg, en wat een bloedzuigende profiteur. Maar goed, naiviteit nodigt dit soort ellende uit, dat heb ik bij mezelf ook meegemaakt (zei het op een ander gebied). Ik kan je alleen maar veel sterkte toewensen met deze looser. Zoals ze in het Engels zeggen, 'cut your losses and run'.
Lastige situatie voor je hoor. Zeker met de huidige financiële markt zal je huis niet zo snel verkopen. Maar goed, er hoeft maar één koper te zijn natuurlijk.. Maar jullie hebben dus nog steeds een gezamenlijke rekening? Die zou ik iig opheffen. Als hij wat van jou zou moeten ontvangen kan je dat rechtstreeks naar hem overmaken. Niks niet meer gezamenlijk...

Maar toen jullie destijds uit elkaar gingen heb je dus niets officieel vast laten leggen over alimentatie e.d.? Want als je niet gehuwd bent geweest - wat ik nu van je begrijp - is hij volgens mij niet eens verplicht om te betalen?..
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven