Foute felicitatie?
zaterdag 12 april 2025 om 11:02
Laatst was ik jarig en ik kwam die ochtend iets later een vergadering binnen met wat taartjes bij wijze van traktatie. Ik werd door iedereen gefeliciteerd en toen iemand naar mijn leeftijd vroeg, reageerde een mannelijke collega met: “Wat zie jíj er nog goed uit, zeg!” Meteen doken twee vrouwelijke collega’s er bovenop: “Wat zeg jíj nou, Peter? Dat kan echt niet hoor, zo’n opmerking.”
De sfeer was meteen verpest. Peter liep helemaal paars aan en ik durfde bijna niet meer te zeggen dat ik blij was met zijn compliment. Toen ik het toch zei, riepen de vrouwelijke collega’s dat het helemaal geen compliment wás en dat Peter in deze tijden toch beter moest weten dan zo’n misplaatste opmerking te maken enzovoort.
Toch was ik echt wel blij met het compliment. Is dat raar? Ik vind het sowieso leuk als iemand zegt dat ik er goed of leuk gekleed of uitgerust uitzie, en ik snap dat het woordje ‘nog’ naar mijn leeftijd verwijst, maar ik weet zelf ook wel dat ik een veertiger ben en geen twintiger dus wat is er precies zo vreselijk politiek incorrect aan?
De sfeer was meteen verpest. Peter liep helemaal paars aan en ik durfde bijna niet meer te zeggen dat ik blij was met zijn compliment. Toen ik het toch zei, riepen de vrouwelijke collega’s dat het helemaal geen compliment wás en dat Peter in deze tijden toch beter moest weten dan zo’n misplaatste opmerking te maken enzovoort.
Toch was ik echt wel blij met het compliment. Is dat raar? Ik vind het sowieso leuk als iemand zegt dat ik er goed of leuk gekleed of uitgerust uitzie, en ik snap dat het woordje ‘nog’ naar mijn leeftijd verwijst, maar ik weet zelf ook wel dat ik een veertiger ben en geen twintiger dus wat is er precies zo vreselijk politiek incorrect aan?
donderdag 17 april 2025 om 21:06
Nou, zeg dat! Maar intussen is mijn verwarring alleen maar groter geworden. Want het begon met het taboe op de opmerking dat iemand er ‘nog’ goed uitziet, oftewel ageism, dacht ik, maar toen bleek het erom te gaan dat dit soort opmerkingen überhaupt niet gepast zijn op de werkvloer (wat ik wel kan begrijpen, onder bepaalde omstandigheden), en inmiddels zijn we beland op het punt dat opmerkingen en complimenten over iemands uiterlijk in het algemeen niet meer kunnen. Nooit. Ook niet onder vriendinnen of familieleden.
donderdag 17 april 2025 om 21:15
donderdag 17 april 2025 om 21:36
Het lichaam op de tafel van de fysio dat te mooi is voor blessures, de getrainde armen in het park, het mooie uitzicht in de supermarkt, de getrainde barman en wat zie je er mooi uit op maandagochtend en al die andere voorbeelden gaan allemaal over uitstraling?
Oh, ok.
donderdag 17 april 2025 om 21:40
donderdag 17 april 2025 om 21:58
Ja alle mannen zijn tegenwoordig stil omdat ze niks meer mogen zeggen. Je merkt het overal; op tv, radio, werk, feestjes, social media, op straat.. alleen maar krekelgeluiden waar voorheen mannen nog hun stem lieten horen.
En ze willen wel iets zeggen maar het mag niet meer dus je hoort ze nergens meer. Dit gaat echt de geschiedenis in als het tijdperk van de monddood gemaakte man. Ik denk dat we moeten gaan demonstreren voor de man en zijn stem want dit kan zo niet langer.
Ik zat te denken aan een paar schoenen op de dam voor iedere man die tegenwoordig niks meer mag zeggen, het zal er indrukwekkend uitzien.
donderdag 17 april 2025 om 23:31
Ik had het in de post waarop jij reageerde over de opmerking van Peter, niet over die andere voorbeelden.ldp schreef: ↑17-04-2025 21:36Het lichaam op de tafel van de fysio dat te mooi is voor blessures, de getrainde armen in het park, het mooie uitzicht in de supermarkt, de getrainde barman en wat zie je er mooi uit op maandagochtend en al die andere voorbeelden gaan allemaal over uitstraling?
Oh, ok.
De fysio was gewoon onbeschoft, in een professionele setting waarbij de klant zich ook nog eens moet uitkleden is zo’n opmerking evident onprofessioneel en zelfs klacht-waardig. De supermarkt-opmerking idem, maar daar waren we het met z’n allen ook wel over eens. Het is te simpel om alle voorbeelden op een hoop te gooien. Je hebt intimiderende, seksualiserende en grensoverschrijdende opmerkingen, en daarnaast heb je complimenten die vriendelijk bedoeld zijn, zonder dubbele bodem of flirterige ondertoon, en de goede verstaander herkent zo’n compliment als onschuldig. Ik denk wel dat eigen ervaringen hier een rol in spelen: een vrouw die vaak vervelend is bejegend door mannen zal strenger oordelen en überhaupt geen complimenten willen krijgen, maar ik hoop toch dat je snapt dat er ook mensen zijn die er wel blij van worden.
donderdag 17 april 2025 om 23:34
Wat ik al zei: de fysieke verschillen tussen leeftijdsgenoten zijn klein maar kunnen groter lijken door uitstraling: kleren, geverfd haar, make-up etc.Bbubbels schreef: ↑17-04-2025 21:40Als de opmerking van Peter over je uitstraling zou gaan dan had leeftijd daar toch helemaal geen rol in gespeeld? Of is uitstraling ook iets wat met het ouder worden afneemt? Dat je er “nog” goed uitziet heeft toch automatisch met (beperkte) lichamelijke aftakeling te maken?
vrijdag 18 april 2025 om 07:32
Ja blijkbaar is dat zo.
Ik vind het eerlijk gezegd echt een beetje treurig dat je geluk zo erg afhangt van wat een ander vindt van hoe je er aan de buitenkant uit ziet. Voor mij illustreert dat het probleem (wat ik zelf dus als een probleem ervaar) alleen maar.
Dat meen ik echt, maar ik heb het idee dat de mensen die het een ervaren en de mensen die het andere ervaren elkaar moeilijk begrijpen. Dat geldt net zo goed voor mezelf.
vrijdag 18 april 2025 om 07:36
Dit komt op mij over als jammer voor alle vrouwen die te maken krijgen met grensoverschrijdend gedrag maar ik vind die egoboost van een collega of wildvreemde in het park belangrijker.Claire45 schreef: ↑17-04-2025 23:31Ik had het in de post waarop jij reageerde over de opmerking van Peter, niet over die andere voorbeelden.
De fysio was gewoon onbeschoft, in een professionele setting waarbij de klant zich ook nog eens moet uitkleden is zo’n opmerking evident onprofessioneel en zelfs klacht-waardig. De supermarkt-opmerking idem, maar daar waren we het met z’n allen ook wel over eens. Het is te simpel om alle voorbeelden op een hoop te gooien. Je hebt intimiderende, seksualiserende en grensoverschrijdende opmerkingen, en daarnaast heb je complimenten die vriendelijk bedoeld zijn, zonder dubbele bodem of flirterige ondertoon, en de goede verstaander herkent zo’n compliment als onschuldig. Ik denk wel dat eigen ervaringen hier een rol in spelen: een vrouw die vaak vervelend is bejegend door mannen zal strenger oordelen en überhaupt geen complimenten willen krijgen, maar ik hoop toch dat je snapt dat er ook mensen zijn die er wel blij van worden.
vrijdag 18 april 2025 om 07:37
Kleren, haarverf en make up zijn toch geen uitstraling?
Je uitstraling komt uit jezelf toch? Charisma, karakter, energie, humeur, dat soort dingen zou ik daar noemen.
vrijdag 18 april 2025 om 07:43
Om te huilen dit.
Dit is wat er mis is in de maatschappij.
Niemand durft nog iets te zeggen of te doen.
Lijkt mij een wereld van werken, eten, slapen. Repeat.
Niks voor mij.
Gelukkig zijn de mensen om mij heen niet zo.
Durf je als man b.v. voor een vrouw geen deur meer open te houden, want hij moet vooral niet denken dat die vrouw dat niet zelf kan!
Terwijl hij de deur misschien ook wel had open gehouden voor zijn mannelijke collega, als die achter hem liep.
Ik weet het niet. Niet iedereen wil een emotielize "ik kan kan alles zelf en heb jou niet nodig" zijn, maar vindt het juist wel fijn om een beetje oudetwets te zijn.
*dit zelf ooit met een gehandicapte vrouw meegemaakt. Ze had geen armen en benen en reed in een elektrische rolstoel, achter mij.
Ik hield haar de deur open.
Ze snauwde (!) Dat ze zelf die deur kon openen.
Ik dacht, ok, fijn.
Heb de deur voor haar neus dicht geduwd.
Niks voor mij.
Durf je als man b.v. voor een vrouw geen deur meer open te houden, want hij moet vooral niet denken dat die vrouw dat niet zelf kan!
Terwijl hij de deur misschien ook wel had open gehouden voor zijn mannelijke collega, als die achter hem liep.
Ik weet het niet. Niet iedereen wil een emotielize "ik kan kan alles zelf en heb jou niet nodig" zijn, maar vindt het juist wel fijn om een beetje oudetwets te zijn.
*dit zelf ooit met een gehandicapte vrouw meegemaakt. Ze had geen armen en benen en reed in een elektrische rolstoel, achter mij.
Ik dacht, ok, fijn.
de wereld wacht om ontdekt te worden
vrijdag 18 april 2025 om 07:48
Dat is er inderdaad mis.
Dat als mensen zelf hun grenzen, wensen, behoeftes aangeven dat een ander daardoor op zo'n manier reageert omdat hij in zijn reddersgedrag is aangetast. En omdat het eigen ego is gekrenkt moet de ander worden nageschopt.
Mooie illustratie.
Ik roep lekker ding tegen jou en je kijkt alleen maar chagrijnig terug. Kuthoer!
ldp wijzigde dit bericht op 18-04-2025 07:52
50.65% gewijzigd
vrijdag 18 april 2025 om 07:51
Arme mannen. Mogen over 9337 miljoenmiljard dingen praten maar uitgerekend dat enige thena waar ze het 24/7 over willen hebben, namelijk het uiterlijk van vrouwen, betekent 'tegenwoordig' wegrotten in de kerker. Zijn er al kamervragen gesteld?Yakuzakiko schreef: ↑17-04-2025 21:58Ja alle mannen zijn tegenwoordig stil omdat ze niks meer mogen zeggen. Je merkt het overal; op tv, radio, werk, feestjes, social media, op straat.. alleen maar krekelgeluiden waar voorheen mannen nog hun stem lieten horen.
En ze willen wel iets zeggen maar het mag niet meer dus je hoort ze nergens meer. Dit gaat echt de geschiedenis in als het tijdperk van de monddood gemaakte man. Ik denk dat we moeten gaan demonstreren voor de man en zijn stem want dit kan zo niet langer.
Ik zat te denken aan een paar schoenen op de dam voor iedere man die tegenwoordig niks meer mag zeggen, het zal er indrukwekkend uitzien.
vrijdag 18 april 2025 om 07:52
Hahahaha ja dát is wat er mis is. Wat een vreselijk overdreven post.thanx schreef: ↑18-04-2025 07:43Om te huilen dit.
Niks voor mij.
Ik dacht, ok, fijn.
vrijdag 18 april 2025 om 07:58
Gooi zelf nog eens wat interessant hout op het vuur dan, dan gaan we daar mee verder.
vrijdag 18 april 2025 om 07:59
Het is vooral om te huilen dat vrouwen veel te vaak te maken hebben met seksisme en ander ongewenst en grensoverschrijdend gedrag. En ook dat de ellende al op zeer jonge leeftijd begint.thanx schreef: ↑18-04-2025 07:43Om te huilen dit.
Niks voor mij.
Ik dacht, ok, fijn.
vrijdag 18 april 2025 om 08:02
vrijdag 18 april 2025 om 08:04

Kan ik me wel voorstellen. Ik had ook de deur open gehouden voor iemand met armen en benen. Geen dank hoor..
vrijdag 18 april 2025 om 08:12
Yakuzakiko schreef: ↑17-04-2025 21:58Ja alle mannen zijn tegenwoordig stil omdat ze niks meer mogen zeggen. Je merkt het overal; op tv, radio, werk, feestjes, social media, op straat.. alleen maar krekelgeluiden waar voorheen mannen nog hun stem lieten horen.
vrijdag 18 april 2025 om 08:19
Het is juist om te huilen dat vrouwen hartstikke hun best doen om vooral te laten zien dat ze alles zelf kunnen en geen man nodig hebben.
Dat is in bepaalde mate ook wel zo (behalve het hormonale stukje, wat moeder natuur erin heeft gezet), maar worden we daar echt gelukkig van?
Is de wereld niet mooier als we iets voor elkaar over hebben?
Moet er op alle slakken zout gelegd worden?
Heeft alles een onderliggende betekenis?
Iets zegt mij dat peter ook tegen "john" had gezegd "so, dan heb je, je nog goed gehouden hoor!"
En ís het iets wat met uiterlijk te maken heeft? Ja, indirekt wel. Je kúnt nu eenmaal niet ontkennen dat een 50 jarige echt wel ouder uitziet dan een 20 jarige. Dat ís gewoon zo.
Een feit dus.
En als iemand je dan jonger heeft geschat, is dat toch juist een complimentje?
Dat is toch mooi meegenomen?
En voor iedereen die dat niet vindt zeg ik "ik ben blij dat ik jullie niet als mijn collega's heb".
Wat doen jullie voor werk eigenlijk?
Ik heb er wel een beeld van, maar zal er vast naast zitten. Ben oprecht benieuwd of mijn beeld klopt.
vrijdag 18 april 2025 om 08:23
Ja, precies.
Maar dan wordt er heel snauwerig gezegd dat ze dat zelf kan.
Dus ik duw de deur weer dicht.
Maar dat is dan blijkbaar ook niet goed, aldus de reactie hier.
Hou op zeg.
Wonen jullie in een grote stad?
Hier in ons dorpse stadje is het n.l. vrij normaal om elkaar te begroeten, om de deur open te houden.
Om mensen aan te kijken en ook om zomaar in de rij,wachtkamer of bij de bushalte een praatje met elkaar te maken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in