gaat dit beter worden?
dinsdag 12 mei 2020 om 11:02
Achtergrond: relatie van mij en mijn man gaat zeer slecht, scheiding gaan we binnenkort aanvragen.
Mijn man is de afgelopen maanden steeds vervelender thuis geworden. Wil niks meer als gezin doen (doet zelf wel af en toe dingen met kinderen, maar dan niet gelijk verdeeld, hij heeft voorkeur voor 1 van de kinderen), is alleen maar met zichzelf bezig, heeft veel kritiek, ook op de kinderen, grootste deel van reacties van hem naar de kinderen zijn boos en streng (was voorheen niet zo), is snel boos en drinkt erg veel alcohol.
Hij vertelt of vraagt niks meer aan mij. Als ik niks meer zou zeggen zou hij dat niet eens doorhebben denk ik. Van zijn kant komt er niks meer. De sfeer in huis is daardoor heel naar. Hij is duidelijk niet gelukkig maar trekt ons daar allemaal in mee, vooral voor de kinderen vind ik het heel erg dat hij zich zo opstelt. Kinderen zijn pubers dus die maken alles heel bewust mee.
Een volwassen opstelling om deze laatste weken / maanden met gezin in huis te wonen zou het zoveel fijner maken. Ik merk dat ik dat wel kan en dat ik normaal wil communiceren en overleggen. Als ik wat wil bespreken, dan kijkt hij niet meer op, blijft meestal op telefoon lezen en reageert hij of met een kortaf 'doe maar' of 'zal wel' of 'interesseert me niet' of hij gaat er keihard tegenin. Normaal praten lukt hem niet meer.
Pogingen van mij om dit bespreekbaar te maken mislukken, hij draait het dan bijvoorbeeld om dat het mijn / onze schuld is dat hij zo doet. Aanpassen doet hij dan niet of gaat nog meer mokken. Hij zei vroeger ook wel eens lange tijd niks tegen me, maar dan zei ik meestal sorry om de sfeer weer beter te laten zijn (ook al was iets niet echt mijn schuld), maar inmiddels doe ik dat niet meer en daar is hij nog slechter van gaan gedragen.
Hij doet dus helemaal niet zijn best om normaal met elkaar om te gaan, het kan hem duidelijk niets meer schelen. Hij is nog wel zo netjes om geen knallende ruzies met mij te houden, al is hij wel duidelijk vijandig en merk ik ook aan de kinderen dat zij er last van hebben, ook omdat hij 1 lijkt voor te trekken en de anderen daar dan weer erg verdrietig over zijn.
Hij drinkt nu veel meer dan voorheen. Hij wordt daar ook niet gezelliger door. Denken jullie dat het beter gaat worden als we de scheiding zijn gestart en als we niet meer bij elkaar wonen of is hij zo boos op mij dat dit nog wel even zal duren?
Mijn man is de afgelopen maanden steeds vervelender thuis geworden. Wil niks meer als gezin doen (doet zelf wel af en toe dingen met kinderen, maar dan niet gelijk verdeeld, hij heeft voorkeur voor 1 van de kinderen), is alleen maar met zichzelf bezig, heeft veel kritiek, ook op de kinderen, grootste deel van reacties van hem naar de kinderen zijn boos en streng (was voorheen niet zo), is snel boos en drinkt erg veel alcohol.
Hij vertelt of vraagt niks meer aan mij. Als ik niks meer zou zeggen zou hij dat niet eens doorhebben denk ik. Van zijn kant komt er niks meer. De sfeer in huis is daardoor heel naar. Hij is duidelijk niet gelukkig maar trekt ons daar allemaal in mee, vooral voor de kinderen vind ik het heel erg dat hij zich zo opstelt. Kinderen zijn pubers dus die maken alles heel bewust mee.
Een volwassen opstelling om deze laatste weken / maanden met gezin in huis te wonen zou het zoveel fijner maken. Ik merk dat ik dat wel kan en dat ik normaal wil communiceren en overleggen. Als ik wat wil bespreken, dan kijkt hij niet meer op, blijft meestal op telefoon lezen en reageert hij of met een kortaf 'doe maar' of 'zal wel' of 'interesseert me niet' of hij gaat er keihard tegenin. Normaal praten lukt hem niet meer.
Pogingen van mij om dit bespreekbaar te maken mislukken, hij draait het dan bijvoorbeeld om dat het mijn / onze schuld is dat hij zo doet. Aanpassen doet hij dan niet of gaat nog meer mokken. Hij zei vroeger ook wel eens lange tijd niks tegen me, maar dan zei ik meestal sorry om de sfeer weer beter te laten zijn (ook al was iets niet echt mijn schuld), maar inmiddels doe ik dat niet meer en daar is hij nog slechter van gaan gedragen.
Hij doet dus helemaal niet zijn best om normaal met elkaar om te gaan, het kan hem duidelijk niets meer schelen. Hij is nog wel zo netjes om geen knallende ruzies met mij te houden, al is hij wel duidelijk vijandig en merk ik ook aan de kinderen dat zij er last van hebben, ook omdat hij 1 lijkt voor te trekken en de anderen daar dan weer erg verdrietig over zijn.
Hij drinkt nu veel meer dan voorheen. Hij wordt daar ook niet gezelliger door. Denken jullie dat het beter gaat worden als we de scheiding zijn gestart en als we niet meer bij elkaar wonen of is hij zo boos op mij dat dit nog wel even zal duren?
dinsdag 12 mei 2020 om 12:53
Waarschijnlijk blijft je ex voorlopig zo doen. Ben inmiddels 2 jaar gescheiden en mijn ex kan niet 'normaal' doen. Sowieso is het allemaal mijn schuld dat hij zo doet, want als ik niet dit of dat dan zou hij niet zo hoeven doen... had heel veel moeite om te gaan scheiden, maar ben zo blij dat ik van hem af ben!
dinsdag 12 mei 2020 om 13:05
Inderdaad, ik hoop dan maar dat TO het financieel kan opbrengen om op korte termijn een woning te kopen of te huren.
dinsdag 12 mei 2020 om 13:19
wat heftig, hopelijk gaat mijn man nog wat bijdraaien straks. We gaan het zien, ik hoop zo dat het een beetje gemoedelijk zal gaan.Intotheunknown schreef: ↑12-05-2020 12:53Waarschijnlijk blijft je ex voorlopig zo doen. Ben inmiddels 2 jaar gescheiden en mijn ex kan niet 'normaal' doen. Sowieso is het allemaal mijn schuld dat hij zo doet, want als ik niet dit of dat dan zou hij niet zo hoeven doen... had heel veel moeite om te gaan scheiden, maar ben zo blij dat ik van hem af ben!
dinsdag 12 mei 2020 om 13:29
Laat hoop niet iets worden waar je je als een soortement codependent persoon van een alcoholverslaafde aan gaat vasthouden.silence567 schreef: ↑12-05-2020 13:19wat heftig, hopelijk gaat mijn man nog wat bijdraaien straks. We gaan het zien, ik hoop zo dat het een beetje gemoedelijk zal gaan.
Leg de focus op je eigen grenzen en verwachtingen. Van wat jij acceptabel en onacceptabel gedrag vindt van je toekomstige ex-man, ook van hem naar de kinderen toe.
Stop met te kijken naar wat hij doet en gaat doen. Stop met hopen.
Wees blij en dankbaar als het minder onaangenaam uitpakt maar gooi het niet op hoop.
Hij heeft er de ziekte in en hij zuipt. Beter wordt 't niet. Aan jou om je niet als mikpunt van zijn ongenoegen op te stellen.
hanke321 wijzigde dit bericht op 12-05-2020 13:53
14.45% gewijzigd
dinsdag 12 mei 2020 om 13:36
silence567 schreef: ↑12-05-2020 12:07Ja wel zoals deze verloopt. Ik heb eerder langere relaties verbroken maar dat ging heel vriendschappelijk. Nu er kinderen zijn vind ik dat nog belangrijker, dat je in ieder geval minimaal respectvol bent naar elkaar. Je hoeft echt niet mooi weer te spelen (al doet hij dat bv wel als er anderen bij zijn, laat dan niks merken) maar binnen het gezin is hij erg vijandig.
dinsdag 12 mei 2020 om 13:45
Dan komt het niet meer goed en of het beter wordt in de toekomst dat weet niemand.silence567 schreef: ↑12-05-2020 12:00Nee, we zijn er al samen uit, hij wil absoluut van mij scheiden en ik ook van hem.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 12 mei 2020 om 13:47
Wat een vreemde reacties in dit topic. Dus omdat de beslissing is genomen dat er een scheiding komt, is het doodnormaal dat een volwassen kerel zich niet meer fatsoenlijk kan gedragen tegen de vrouw waar hij jarenlang een gezin mee heeft gevormd, zelfs waar zijn puberkinderen bij zijn? Ik vind dat dus echt niet normaal hoor, TO.
Helaas is het wel zo dat je er niet veel aan kunt doen, behalve zo snel mogelijk stappen te zetten om ervoor te zorgen dat jullie niet meer in hetzelfde huis wonen, zodat jullie kinderen niet langer aan dit schadelijke gedrag worden blootgesteld. De kans dat hij wel normaal gaat doen als jullie apart wonen lijkt me gezien wat je schrijft ook heel klein, maar dan kun je in ieder geval in je eigen woning een veilige omgeving creëren voor ál je kinderen.
Helaas is het wel zo dat je er niet veel aan kunt doen, behalve zo snel mogelijk stappen te zetten om ervoor te zorgen dat jullie niet meer in hetzelfde huis wonen, zodat jullie kinderen niet langer aan dit schadelijke gedrag worden blootgesteld. De kans dat hij wel normaal gaat doen als jullie apart wonen lijkt me gezien wat je schrijft ook heel klein, maar dan kun je in ieder geval in je eigen woning een veilige omgeving creëren voor ál je kinderen.
dinsdag 12 mei 2020 om 13:49
Grappig, dat slechte lezen. Eerst de reacties vreemd noemen, omdat je ze niet begrijpt, en dan vervolgens zelf precies hetzelfde zeggen.ozymandias schreef: ↑12-05-2020 13:47Wat een vreemde reacties in dit topic. Dus omdat de beslissing is genomen dat er een scheiding komt, is het doodnormaal dat een volwassen kerel zich niet meer fatsoenlijk kan gedragen tegen de vrouw waar hij jarenlang een gezin mee heeft gevormd, zelfs waar zijn puberkinderen bij zijn? Ik vind dat dus echt niet normaal hoor, TO.
Of het “normaal” is maakt niet uit, het is veelvoorkomend. En dus moet je daar rekening mee houden. Maar ja, nadat je anderen vreemd noemt zegt je dat zelf ook.
dinsdag 12 mei 2020 om 14:00
silence567 schreef: ↑12-05-2020 13:19wat heftig, hopelijk gaat mijn man mijn EXnog wat bijdraaien straks. We gaan het zien, ik hoop zo dat het een beetje gemoedelijk zal gaan.
dinsdag 12 mei 2020 om 18:54
Bijna exact dit wilde ik ook schrijven. Doet mij overigens denken aan een ander topic hier, maar maakt niks uit.
TO, als je het idee hebt dat jullie kinderen schade oplopen (dit laat je een beetje doorschemeren namelijk), kom dan in actie! En zoek professionele hulp hierbij. Op een forum klagen dat het ongezellig is zal niks opleveren. Tenzij het allemaal meevalt verder, dan heb ik niks gezegd.
dinsdag 12 mei 2020 om 18:58
Vaak gebeurt dat helaas toch. Soms omdat ze nergens anders terecht kunnen, of wellicht zitten beiden op het huis te broeden.justagirly schreef: ↑12-05-2020 18:40Eens. Waarom wachten, het is toch hartstikke ruk om zo te moeten leven.
dinsdag 12 mei 2020 om 20:03
woensdag 13 mei 2020 om 09:13
Dat zei ik ook al maar TO gaat niet in op de vraag of er al stappen zijn ondernomen anders dan uitspreken dat je niet meer met elkaar verder wilt.justagirly schreef: ↑12-05-2020 18:40Eens. Waarom wachten, het is toch hartstikke ruk om zo te moeten leven.
zondag 24 mei 2020 om 09:14