Geen emotionele interesse, partner(man)
maandag 24 november 2025 om 15:29
Hoi Viva forummers,
Ik heb dit account aangemaakt omdat ik eigenlijk benieuwd ben naar reacties en hoe anderen dit zien, dus eerlijke reacties welkom!
Mijn partner en ik zijn 10 jaar samen.. en hebben samen een zoontje. We zijn 31/34 jaar. Op het eerste gezicht is ons relatie prima. Zonder “het probleem” wat ik ga beschrijven klopt eigenlijk alles. Hoewel dit toch wel aan mij begint te knagen.
Nou is het zo dat mijn partner geen emotionele aandacht/belangstelling geeft. en met geen, bedoel ik ook echt 0.
1 duidelijk voorbeeld is dat ik hem vertelde dat mijn moeder hoogstwaarschijnlijk ernstig ziek zou zijn en hier onderzoek na gedaan wordt.. en als reactie krijg ik dan “oké wow fucktup”. verder niets.
2 maand later heeft hij nog steeds nooit gevraagd wat hier de uitkomst van is. Ik heb dit in een serieus gesprek na 2 maanden aangekaart hoe dit kan. Is hij niet benieuwd? vraagt hij het zich niet af? en dit heb ik wel nodig in een relatie (gezien dit eigenlijk op elk mogelijk onderwerp gebeurd)
Hij gaf HEEL EERLIJK aan dat hij het vervelend vindt om te horen dat hij hier in “te kort schiet” en dat hij dit altijd al heeft gehad.. hij heeft het vaak in zijn leven (ook van zijn ouders) gehoord. En weet niet zo goed wat hij er mee moet. Het boeit hem oprecht uit zichzelf gewoon niets hoe het gaat. <- zijn eigen woorden. Wel wilt hij hier wat aan doen, VOOR mij.
Hij heeft een communicatiecursus gedaan, dat waardeer ik. maar nu fast forward 3 maanden later. NOG STEEDS GEEN ENKELE vraag / interesse / belangstelling geweest in hoe het met mijn moeder is of met mij?
Hij weet nu 7 maanden later nog steeds de uitslag niet (die is pas sinds kort bekend omdat er andere onderzoeken gedaan moesten worden) het komt gewoon niet in hem op, om naar mij of naar deze situatie te vragen.
Dit hierboven is een zeer duidelijk voorbeeld. Maar eigenlijk geldt dit op alles. ook hoort hij mij niet. Meestal als ik hem iets vertel voelt het alsof ik tegen een muur aan praat.. naar gevoel.
maar de enkele keren dat ik denk dat hij mij hoort, kom ik er op een later moment achter, bijvoorbeeld 2 dagen later, dat hij niets heeft gehoord van wat ik heb gezegd. (Dit gaat dan bijv. Om zwemmen zoontje / afspraak die ik heb, dan ben ik niet thuis etc)
Ik weet niet wat ik moet.
Het is namelijk nooit anders geweest.. ik heb er dus niet heel veel vertrouwen in dat dit kan veranderen. Ik zie het als onvermogen.
Aan de ene kant zie ik dat hij echt veel van mij houdt en dit een onvermogen is, aan de andere kant kan ik niet begrijpen dat dit er gewoon niet in zit, zelfs op een heel minimaal basis level niet. hoe kan je dan van iemand houden? Hoort dit niet enigszins op minimaal level, vanzelf te gaan?
Het probleem is denk ik dat ik zelf ook ben opgegroeid in een thuissituatie waar nóóit naar mij gevraagd werd op emotioneel vlak. waardoor dit voor mij niet onbekend voelt.
Het maakt me niet doodongelukkig.. tegelijkertijd begin ik mij nu met het ouder worden, te realiseren dat ik wellicht “ultiem” geluk pas kan ervaren als een partner mij dit wel kan bieden. En dat er wellicht een veel gelukkiger leven op mij wacht als ik naar mijn “verstand” luister en deze relatie beëindig. Ondanks ik geen ECHTE alarmbellen ervaar door mijn jeugd, en ik goed om kan gaan in het “niet mijzelf verliezen” in zo een relatie.
Ik denk dat een elk ander persoon in mijn situatie zich diep ongelukkig zou voelen. En ik ben bang dat ik mijzelf tekort doe in het leven door dit te accepteren.
Gewoon tips / jullie kijk hier op zijn zeer welkom.
Wat zou jij doen? / wat zou jij een vriendin aanraden in deze situatie?
Bedankt alvast voor eventuele reacties.
Ik heb dit account aangemaakt omdat ik eigenlijk benieuwd ben naar reacties en hoe anderen dit zien, dus eerlijke reacties welkom!
Mijn partner en ik zijn 10 jaar samen.. en hebben samen een zoontje. We zijn 31/34 jaar. Op het eerste gezicht is ons relatie prima. Zonder “het probleem” wat ik ga beschrijven klopt eigenlijk alles. Hoewel dit toch wel aan mij begint te knagen.
Nou is het zo dat mijn partner geen emotionele aandacht/belangstelling geeft. en met geen, bedoel ik ook echt 0.
1 duidelijk voorbeeld is dat ik hem vertelde dat mijn moeder hoogstwaarschijnlijk ernstig ziek zou zijn en hier onderzoek na gedaan wordt.. en als reactie krijg ik dan “oké wow fucktup”. verder niets.
2 maand later heeft hij nog steeds nooit gevraagd wat hier de uitkomst van is. Ik heb dit in een serieus gesprek na 2 maanden aangekaart hoe dit kan. Is hij niet benieuwd? vraagt hij het zich niet af? en dit heb ik wel nodig in een relatie (gezien dit eigenlijk op elk mogelijk onderwerp gebeurd)
Hij gaf HEEL EERLIJK aan dat hij het vervelend vindt om te horen dat hij hier in “te kort schiet” en dat hij dit altijd al heeft gehad.. hij heeft het vaak in zijn leven (ook van zijn ouders) gehoord. En weet niet zo goed wat hij er mee moet. Het boeit hem oprecht uit zichzelf gewoon niets hoe het gaat. <- zijn eigen woorden. Wel wilt hij hier wat aan doen, VOOR mij.
Hij heeft een communicatiecursus gedaan, dat waardeer ik. maar nu fast forward 3 maanden later. NOG STEEDS GEEN ENKELE vraag / interesse / belangstelling geweest in hoe het met mijn moeder is of met mij?
Hij weet nu 7 maanden later nog steeds de uitslag niet (die is pas sinds kort bekend omdat er andere onderzoeken gedaan moesten worden) het komt gewoon niet in hem op, om naar mij of naar deze situatie te vragen.
Dit hierboven is een zeer duidelijk voorbeeld. Maar eigenlijk geldt dit op alles. ook hoort hij mij niet. Meestal als ik hem iets vertel voelt het alsof ik tegen een muur aan praat.. naar gevoel.
maar de enkele keren dat ik denk dat hij mij hoort, kom ik er op een later moment achter, bijvoorbeeld 2 dagen later, dat hij niets heeft gehoord van wat ik heb gezegd. (Dit gaat dan bijv. Om zwemmen zoontje / afspraak die ik heb, dan ben ik niet thuis etc)
Ik weet niet wat ik moet.
Het is namelijk nooit anders geweest.. ik heb er dus niet heel veel vertrouwen in dat dit kan veranderen. Ik zie het als onvermogen.
Aan de ene kant zie ik dat hij echt veel van mij houdt en dit een onvermogen is, aan de andere kant kan ik niet begrijpen dat dit er gewoon niet in zit, zelfs op een heel minimaal basis level niet. hoe kan je dan van iemand houden? Hoort dit niet enigszins op minimaal level, vanzelf te gaan?
Het probleem is denk ik dat ik zelf ook ben opgegroeid in een thuissituatie waar nóóit naar mij gevraagd werd op emotioneel vlak. waardoor dit voor mij niet onbekend voelt.
Het maakt me niet doodongelukkig.. tegelijkertijd begin ik mij nu met het ouder worden, te realiseren dat ik wellicht “ultiem” geluk pas kan ervaren als een partner mij dit wel kan bieden. En dat er wellicht een veel gelukkiger leven op mij wacht als ik naar mijn “verstand” luister en deze relatie beëindig. Ondanks ik geen ECHTE alarmbellen ervaar door mijn jeugd, en ik goed om kan gaan in het “niet mijzelf verliezen” in zo een relatie.
Ik denk dat een elk ander persoon in mijn situatie zich diep ongelukkig zou voelen. En ik ben bang dat ik mijzelf tekort doe in het leven door dit te accepteren.
Gewoon tips / jullie kijk hier op zijn zeer welkom.
Wat zou jij doen? / wat zou jij een vriendin aanraden in deze situatie?
Bedankt alvast voor eventuele reacties.
lovinglifeb wijzigde dit bericht op 24-11-2025 16:05
Reden: Kleine toevoeging
Reden: Kleine toevoeging
0.83% gewijzigd
maandag 24 november 2025 om 18:30
verliefdheid kan ook ontstaan door behoeftes die vervuld worden. maar eens die vervulling wegvalt sluit men zich af en gaat ook de verliefdheid weg. Dat is toch mijn ervaring. ik heb uiteindelijk mijn eigen kopje gevuld. mijn verwachtingen van de mensen ligt te hoog.Zenah schreef: ↑24-11-2025 18:16Ik herken wel wat je zegt. Het klinkt alsof je al niet helemaal vanuit een gelijkwaardige plek gaf. Je probeerde misschien iets in jezelf te vullen via de ander(projectie), iets wat je eigenlijk nooit echt terugkreeg. Zolang de verliefdheid er is, voelt dat nog oké omdat je hoop hebt dat het wel gaat komen. Maar als die fase voorbij is, verdwijnt die hoop langzaam en blijf je achter met hetzelfde lege gevoel waar je al mee begon.
Daarom is het zo belangrijk om eerst je eigen “kopje” te vullen. Dan heb je altijd genoeg over voor jezelf, ongeacht wat de ander kan geven of doormaakt. En dan voelen relaties op een geven moment ook niet meer als een last of iets waar je constant op leegloopt.
maandag 24 november 2025 om 18:34
Heeft hij überhaupt wel interesse in andere mensen? In jullie kind, in vrienden of familie? En is hij verder betrokken bij jou? Vraagt hij naar je werk of hoe je dag was. En stel je zegt in de ochtend dat je naar de huisarts moest. Vraagt hij in de avond dan hoe het was.
Ik zou beginnen om zelf meer ruimte in te nemen. Onderbreek hem gewoon als hij over zichzelf begint. Kap het af of maak duidelijk dat je dat al weet. Of dat je hoofd nu echt naar wat anders staat. Wijs hem eens wat harder dat je nu echt geen interesse hebt in zijn onzinnige verhaal want je maakt je zorgen over je moeder. Dus weg met die beleefdheid van jou. Zet jezelf eens meer op 1.
En ik begrijp je wel. Je wilt niet continu aan iemand moeten vragen om geïnteresseerd te zijn. Hij mist echt basisvaardigheden.
Ik zou beginnen om zelf meer ruimte in te nemen. Onderbreek hem gewoon als hij over zichzelf begint. Kap het af of maak duidelijk dat je dat al weet. Of dat je hoofd nu echt naar wat anders staat. Wijs hem eens wat harder dat je nu echt geen interesse hebt in zijn onzinnige verhaal want je maakt je zorgen over je moeder. Dus weg met die beleefdheid van jou. Zet jezelf eens meer op 1.
En ik begrijp je wel. Je wilt niet continu aan iemand moeten vragen om geïnteresseerd te zijn. Hij mist echt basisvaardigheden.
maandag 24 november 2025 om 18:35
we zijn empathisch, maar wat als het ons allemaal wat teveel wordt, dan moeten we toch ook eens egoïstisch zijn? daar een evenwicht in vinden in relaties vind ik te complex .makreel schreef: ↑24-11-2025 17:55Jij stelt dit nu als een algemeenheid, maar ik denk niet dat dat zo is.
Lijkt misschien voor jou wel zo.
Ik denk dat mensen van zichzelf empathisch zijn, we zijn sociale dieren.
Als dat op een of andere manier bij iemand niet zo werkt, is dat niet de normale gang van zaken.
maandag 24 november 2025 om 18:46
Mooi toch? Nu heb je je eigen kopje gevuld en verbind je niet meer vanuit (mogelijke) tekorten. Daardoor weet je beter wat je verdient en is het logisch dat je verwachtingen hoger liggen. Niets mis mee!Zokanhetook schreef: ↑24-11-2025 18:30verliefdheid kan ook ontstaan door behoeftes die vervuld worden. maar eens die vervulling wegvalt sluit men zich af en gaat ook de verliefdheid weg. Dat is toch mijn ervaring. ik heb uiteindelijk mijn eigen kopje gevuld. mijn verwachtingen van de mensen ligt te hoog.
maandag 24 november 2025 om 18:47
maandag 24 november 2025 om 18:48
Niets tekort schiet of ontbreekt? Hij zegt gewoon letterlijk dat de ziekte van zijn schoonmoeder hem niets boeit!Zokanhetook schreef: ↑24-11-2025 17:23hoe ik het zie, is dat er niets tekort schiet of ontbreekt aan jouw partner. In onze jeugd worden we geleerd om beleefd te zijn, vriendelijk te zijn , respect te tonen voor de ander, interesse te tonen voor de ander, er zijn voor de ander. Dit wordt allemaal aangeleerd. Ik denk dat jouw partner daar gewoon geen behoefte aan heeft en geen zin heeft om een masker te dragen. in veel relaties valt het masker uiteindelijk toch af en blijkt uiteindelijk veel geacteerd om de partner tevreden te houden ( eens de verliefdheid voorbij is en de verantwoordelijkheden van het leven aandacht vragen) Iedereen heeft zijn onvervulde behoeftes en wil deze vervuld krijgen in een relatie. maar de realiteit toont dat dit nooit zal lukken op lange termijn om alle behoeftes vervuld te krijgen. ieder heeft zijn eigen agenda en is ook maar een mens met grenzen.
Jij hebt dus een onvervulde behoefte .
je kan proberen deze vervuld te krijgen in een andere relatie , maar in die andere relatie zullen er dan andere problemen/ behoeftes zijn die de kop opsteken.
Geen behoefte aan heeft? Andersom heeft hij die behoefte anders wel degelijk. Alleen niet als het gaat over anderen.
Heeft je man een diagnose, to?
maandag 24 november 2025 om 19:03
en als er een diagnose is, dan is het te begrijpen en met compassie te omarmen?
waarom kan dat niet zonder diagnose?
maandag 24 november 2025 om 19:16
Met een diagnose kun je beter opzoek naar een oplossingZokanhetook schreef: ↑24-11-2025 19:03en als er een diagnose is, dan is het te begrijpen en met compassie te omarmen?
maandag 24 november 2025 om 19:27
Dat zeg ik helemaal niet, dat vul jij zelf in. Ik zou het persoonlijk, met of zonder diagnose, niet kunnen begrijpen of met compassie kunnen omarmen als mijn man zou zeggen dat de ziekte van mijn moeder hem niet boeit. Maar ieder het zijne.Zokanhetook schreef: ↑24-11-2025 19:03en als er een diagnose is, dan is het te begrijpen en met compassie te omarmen?
Een diagnose zou mogelijk een (deel van) een verklaring kunnen zijn. Dat zou mogelijk kunnen leiden tot een beter begrip van het gedrag, maar dat staat verder weer los van compassie, omarmen of accepteren van het gedrag.
maandag 24 november 2025 om 19:48
Nou ja, TO schrijft ook dat ze vanuit huis nooit gewend is dat mensen interesse in haar hebben. Misschien staat de relatie met haar moeder al jaren op een laag pitje.
maandag 24 november 2025 om 19:48
maandag 24 november 2025 om 19:53
maandag 24 november 2025 om 19:59
Herkenbaar, mijn partner is ook wel een beetje zo. Ik heb er geen moeite mee, maar ik ben jou niet natuurlijk.
Ik ben zelf ook wel een beetje zo, als mijn partner mij iets wil vertellen over gezondheid van familie dan hoor ik dat wel, ik vraag er ook niet altijd uit mezelf naar. En hij ook niet bij mij. Ik vind het ook wat vermoeiend wanneer ik maar moet "raden" hoe het met hem gaat, hij is oud en wijs genoeg om te zeggen wat hij op zijn lever heeft en ik ook. En ik ga niet soort van passief/agressief zitten wachten op een belangstellende vraag vanuit zijn kant, en hij andersom ook niet. We zijn inmiddels 25 jaar bij elkaar, we accepteren elkaar zoals we zijn met alle voors- en tegens. Ik wil en kan hem niet veranderen en hij mij ook niet.
En soms komt dat misschien wat ongeïnteresseerd over misschien, maar als er echt wat speelt dan zeggen we het gewoon uit onszelf.
Maar nogmaals, voor ons werkt het zo. Voor jou schijnbaar niet. En je partner kan wel over zichzelf praten lees ik, dus wat hij kwijt wil doet hij gewoon, zonder eerst een vraag vanuit jou? Wat als jij gewoon hetzelfde doet? Uit jezelf beginnen over belangrijke dingen zonder de verwachting dat hij dat uit zichzelf doet? Verwachtingen zijn uitgestelde teleurstellingen denk ik maar. Ik ben liever gewoon misschien onpersoonlijk maar duidelijk dan ergens omheen lopen draaien, of wachten tot iemand interesse in mij toont.
Ik ben zelf ook wel een beetje zo, als mijn partner mij iets wil vertellen over gezondheid van familie dan hoor ik dat wel, ik vraag er ook niet altijd uit mezelf naar. En hij ook niet bij mij. Ik vind het ook wat vermoeiend wanneer ik maar moet "raden" hoe het met hem gaat, hij is oud en wijs genoeg om te zeggen wat hij op zijn lever heeft en ik ook. En ik ga niet soort van passief/agressief zitten wachten op een belangstellende vraag vanuit zijn kant, en hij andersom ook niet. We zijn inmiddels 25 jaar bij elkaar, we accepteren elkaar zoals we zijn met alle voors- en tegens. Ik wil en kan hem niet veranderen en hij mij ook niet.
En soms komt dat misschien wat ongeïnteresseerd over misschien, maar als er echt wat speelt dan zeggen we het gewoon uit onszelf.
Maar nogmaals, voor ons werkt het zo. Voor jou schijnbaar niet. En je partner kan wel over zichzelf praten lees ik, dus wat hij kwijt wil doet hij gewoon, zonder eerst een vraag vanuit jou? Wat als jij gewoon hetzelfde doet? Uit jezelf beginnen over belangrijke dingen zonder de verwachting dat hij dat uit zichzelf doet? Verwachtingen zijn uitgestelde teleurstellingen denk ik maar. Ik ben liever gewoon misschien onpersoonlijk maar duidelijk dan ergens omheen lopen draaien, of wachten tot iemand interesse in mij toont.
maandag 24 november 2025 om 22:39
Op basis van deze toevoeging: ik zou gaan rennen. Je moet jezelf echt wat beters gunnen dan deze hork.LovinglifeB schreef: ↑24-11-2025 15:39Nog even 1 toevoeging.
Hij deelt en praat veel (over zichzelf) ook kan hij emoties die hij zelf dus, ervaart, goed delen en benoemen. ik ben zelf een luisteraar en ben er graag voor mensen. zo ook voor hem. We hebben dus zeer zeker wel gesprekken, maar dan gaat het dus enkel om hem. Zodra het om mij gaat.. ontstaat er een storing. En voel ik letterlijk de verbinding verbreken.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in