Geen hechte vriendschappen van vroeger

05-08-2020 11:24 32 berichten
Hey!!

Ik heb geen hechte vriendschappen meer van vroeger meer. Van bijvoorbeeld de kindertijd of jeugd. Met sommige heb ik na de basisschool of middelbare school nog wel een langere tijd contact gehad. Maar nu niet meer en zie mezelf nu ook niet meer bevriend met ze zijn.

Ook was ik ooit met twee meiden goed bevriend. Eentje kende ik 11 jaar maar ik heb daar het contact mee gebroken. De ander kende ik een paar jaar en ze leek de andere partij te kiezen.

Van mbo heb ik nog wel met wat meiden contact...

Ik doe nu mijn best om nieuwe vrienden te maken. Woon in een nieuwe omgeving,

Is het raar dat ik geen echte lange termijn vriendschappen meer heb ?

Hoe zit dat bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Dat verschilt per persoon. Ik heb veel vrienden die ik al vanaf de basisschool / middelbare school ken en veel contract mee heb. Omdat ik nu op een andere plek woon heb ik hier nu ook nieuwe vrienden. Maar de 'oude' vriendengroep blijkt ook bestaan.
Alle reacties Link kopieren

Is het raar dat ik geen echte lange termijn vriendschappen meer heb


• Nee

Een keer trek je de conclusie Vriendschap is een illusie :-D
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Ooh verdomd, jij bent van de steden/dorpen en dan is het weer alleen een vraag en meer komt er niet.
anoniem_64c635cf8decf wijzigde dit bericht op 05-08-2020 11:38
72.27% gewijzigd
Nee
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, twee vriendschappen (ken hen inmiddels dertig jaar) zijn ontstaan in de tijd van studeren. Dus wat is lang he? De vrienden die jij op het mbo hebt ontmoet kunnen zomaar vrienden voor het leven zijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Soms ga je een andere kant op in je leven en groei je uit elkaar, daar is niks vreemds aan. Het wordt pas een probleem als je dat er zelf van maakt.
Zoals verwacht loopt alles anders
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 56 en mijn langste vriendschap dateert van vlak voordat ik 30 werd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Misschien wel of niet.
Als ik heel mijn leven met dezelfde mensen om zou gaan, altijd in dezelfde omgeving gewoond te hebben, zou ik het wel raarder vinden als je met niemand meer van vroeger contact zou hebben.

Aan de andere kant is het heel normaal. Soms is de binding heel erg los, als kind school en buitenspelen, maar naar mate je ouder wordt krijg je andere interesses en dan kan het gewoon zijn dat je niet meer matcht.
Ik zie bij mij vaak dat vriendschappen over gaan omdat het gezamelijke wegvalt, waardoor je of minder hebt om over te kletsen of je ziet elkaar minder. Zoals school, werk, hobby of woonomgeving.

Nieuwe vrienden maken is altijd lastig, maar als je in een nieuwe omgeving weer dingen gaat ondernemen is het wel mogelijk. Dan moet je alleen wel weer investeren in die relaties en dat kost tijd en moeite, waar het vroeger op school en zo bijna moeiteloos ging. Kijk ook eens op vriendin.nl of hier bij de contactverzoekjes.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Je klinkt nog jong?
Ze komt vast niet meer terug, laat ons altijd in de steek na een OP geplaatst te hebben :cry:
Alle reacties Link kopieren
Ik zie wel een verschil in het soort vriendschap die ik heb met mensen van vroeger of die nieuwer zijn. Bij de oude vriendschappen gaat het vaker over vroeger, gemeenschappelijke bekenden en andere zaken. Bij nieuwe vrienden gaat het toch vaker over andere interesses (sport/hobby ed).
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb een aan/uit vriendschap met iemand die al ken vanaf mijn 17e. 26 jaar ken ik haar nu.

En mijn liefste vriendin ken ik vanaf mijn 22e. Nu ruim 21 jaar bevriend. Alle andere vrienden van die tijd of daarna.
Denk dat dat voor veel mensen geldt, dat ze niet bevriend zijn met mensen van de lagere school.
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
05-08-2020 11:39
Ze komt vast niet meer terug, laat ons altijd in de steek na een OP geplaatst te hebben :cry:
Oh, dat was een zeer korte vriendschap dan
Zoals verwacht loopt alles anders
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen vriendschappen meer van mijn basisschooltijd. Dat is verwaterd toen mijn vriendinnen andere interesses en daarna relaties kregen. Ik paste er niet meer tussen. Lang had ik gehoopt op een comeback. Tot op de klassenreünie 5 jaar geleden. Leuke middag gehad, fijn gekletst. Maar vroeger zei hen niet meer zoveel, het staat voor hen verder weg. En ze waren ook druk bezig met gezinnetjes stichten. Ik ben nog altijd vrijgezel zonder kinderwens. Het contrast tussen mij en hen is nog groter geworden. Het is toen vast niet voor niks verwaterd.
De klas boven mij had een groepje van 6 meiden die nu nog steeds bevriend zijn en soms dingen samen ondernemen. Het kán dus wel. Maar dan moet je wel een beetje op dezelfde golflengte zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal vriendschappen van basis- en middelbare schooltijd, ik ken veel mensen die dat hebben maar ik vind het niet raar als je die niet hebt.

Wat ik merk is dat ik met een hele hoop vrienden van vroeger nu gewoon niets meer gemeen heb, en dat als we mekaar eens spreken ik gewoon niet goed weet waar ik het over moet hebben met ze. Vaak komt dat omdat zij inmiddels al een gezin hebben, en ik niet. Dat leidt tot verschillende interesses en zeer uiteenlopende levens. Dat hoeft niet erg te zijn, maar ik ervaar dat de gesprekken vooral over hun kinderen gaan en dat die gesprekken voor mij heel erg inwisselbaar voelen voor een ander gesprek over willekeurige kinderen. Ik probeer me daar wel in aan te passen, maar daar heb ik niet altijd zin in, in alle eerlijkheid. Andersom hebben zij dan weer niet zoveel met mijn gespreksstof over festivals, reizen en hobby's. De vriendschappen die het overleven zijn toch de vriendschappen waarin de ander ook de behoefte heeft om met mij eens 1 op 1 af te spreken, zonder gezin erbij. Soms vinden ze het stiekem wel fijn om eens niet naar de speeltuin te gaan, maar naar de kroeg met mij ;)
Suusje666 schreef:
05-08-2020 11:41
Ik heb een aantal vriendschappen van basis- en middelbare schooltijd, ik ken veel mensen die dat hebben maar ik vind het niet raar als je die niet hebt.

Wat ik merk is dat ik met een hele hoop vrienden van vroeger nu gewoon niets meer gemeen heb, en dat als we mekaar eens spreken ik gewoon niet goed weet waar ik het over moet hebben met ze. Vaak komt dat omdat zij inmiddels al een gezin hebben, en ik niet. Dat leidt tot verschillende interesses en zeer uiteenlopende levens. Dat hoeft niet erg te zijn, maar ik ervaar dat de gesprekken vooral over hun kinderen gaan en dat die gesprekken voor mij heel erg inwisselbaar voelen voor een ander gesprek over willekeurige kinderen. Ik probeer me daar wel in aan te passen, maar daar heb ik niet altijd zin in, in alle eerlijkheid. Andersom hebben zij dan weer niet zoveel met mijn gespreksstof over festivals, reizen en hobby's. De vriendschappen die het overleven zijn toch de vriendschappen waarin de ander ook de behoefte heeft om met mij eens 1 op 1 af te spreken, zonder gezin erbij. Soms vinden ze het stiekem wel fijn om eens niet naar de speeltuin te gaan, maar naar de kroeg met mij ;)
Maar zijn dat vrienden of kennissen?


Ik ken zat mensen van vroeger en een aantal her en der tegen bij leuke dingen of feestjes van anderen maar zie ze niet als vrienden.
Ik kijk uit naar je volgende topic, Seyyme99.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
05-08-2020 11:44
Maar zijn dat vrienden of kennissen?


Ik ken zat mensen van vroeger en een aantal her en der tegen bij leuke dingen of feestjes van anderen maar zie ze niet als vrienden.
Ze zegt vrienden van vroeger, dus ik denk toen waren het vrienden en nu kennisen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Suusje666 schreef:
05-08-2020 11:41


Wat ik merk is dat ik met een hele hoop vrienden van vroeger nu gewoon niets meer gemeen heb, en dat als we mekaar eens spreken ik gewoon niet goed weet waar ik het over moet hebben met ze.
Dat heb ik ook met mijn nog enige jeugdvriendin, die niet op mijn school zat. Al voelt ze voor mij al jaren als kennis. Maar het lastige is dat ze mij elk jaar nog steeds uitnodigt voor haar verjaardag. Eigenlijk heb ik daar geen zin meer in en zeg vaak af met reden dat ik in die week al 2 verjaardagen heb. Is ook zo. Anders wordt het te druk voor me. En ze woont ook niet bij mij in de buurt. We hebben een paar keer apart afgesproken en toen vielen de gesprekken gauw stil.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
05-08-2020 11:36
Ik ben 56 en mijn langste vriendschap dateert van vlak voordat ik 30 werd.
ik ben 43 en voor mij geldt hetzelfde. Ik zie nog wel wat mensen waar ik vroeger (rond mijn 20e) mee bevriend was maar die behoren niet meer tot mijn vriendenkring. De meeste mensen uit mijn vriendenkring heb ik tussen mijn 30e en 40e ontmoet.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, heb ik ook niet. Vind het wel iets speciaals hebben als mensen dat wel hebben, maar ik mis het niet.

Ik heb hele fijne familie, een heel leuk gezin en lieve vrienden en vriendinnen. De oudste vriendschap is nu 16 jaar. Die is ontstaan ná de middelbare school.

Op de basisschool en vaak ook op de middelbare school kies je minder makkelijk zelf, het is maar net bij wie je in de klas komt...
Na de basisschool ging ik naar een hele andere middelbare school dan al mijn vriendinnen. Daar nieuwe vrienden en vriendinnen gemaakt, tijdje daarna nog contact gehouden, maar die bleven in het eeuwige studentenleven hangen, dus zijn onze wegen gescheiden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot mijn 14de op handbal gezeten. Was dolblij om er af te gaan. Maar alle meiden van toen zijn echt nog een kliekje. Die wonen in dezelfde straat, gaan in de zomer samen kamperen, zijn getuige bij elkaars bruiloft.

Enerzijds mooi, want blijkbaar hele hechte vriendschappen, maar ik vind het ook wel eens iets benauwends hebben.

Ik denk dat het heel fijn en mooi kan zijn, maar dat het geen gemis hoeft te zijn als je nu tevreden bent en een fijn sociaal leven hebt.
Niq schreef:
05-08-2020 11:46
Ik kijk uit naar je volgende topic, Seyyme99.
Hoezo haha?
Alle reacties Link kopieren
Dan heb ik toch best lange vriendschappen eigenlijk. Ben nu midden 40 en ben nog goed bevriend met mijn irritante buurjongen van vroeger. Ook heb ik nog een vriendin van eind middelbare school. 4 jaar geleden ons 25 jarige jubileum gevierd.
Beiden zie ik niet vaak, vriendin soms vaker, maar het is altijd goed met elkaar.

En als ik zo nadenk zijn er ook diverse vrienden uit mijn studententijd blijven hangen, met hun heb ik soms veel, soms weinig contact. Nu met corona, online (via zoom) weer heel veel, wat gek genoeg in die rare wereld van het begin van de lockdown een veilig gevoel geeft.

En dan nog een hoop losse vriendinnen die komen en gaan. Een aantal zie ik een jaar niet, en als we elkaar zien is het altijd meteen goed.

Grappig eigenlijk als je er over nadenkt.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven