geen vertrouwen in kerels

16-03-2009 16:31 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo!

van een vriendin kreeg ik het advies om mijn verhaal op een forum te plaatsen, dus waag ik deze stap maar.

in het verleden heb ik erg nare ervaringen met mannen gehad. Een oppas die zijn handjes niet thuis kon houden, daarna een vriendje die me dwong tot seks en daarna een langdurige relatie met een jongen die erg agressief was naar mij toe, die mij niet alleen fysiek mishandelde maar ook geestelijk. Met hem heb ik een jaar samengewoond, maar gelukkig ben ik er weg. Daarna een scharrel gehad die met jan en alleman vreemdging en recentelijk een scharrel die mij ook sloeg, waarna ik wel gelijk bij hem wegging.

Nu ben ik naar de psycholoog geweest, individuele gesprekken gehad en ook groepsgesprekken waarvan woensdag de laatste is. Maar nog steeds ben ik bang. Bang voor kerels die mij kwetsen en daarom durf ik mij niet meer open te stellen voor kerels, hoewel ik wel steeds meer behoefte krijg aan een relatie maar dit ook weer niet aandurf. Lastig dus. Heeft iemand hier ook ervaring mee? of tips?

Alvast bedankt!!!

liefs
Niet in de mate die jij omschrijft.

Wel heb ik met mezelf afgesproken dat als mezelf toestond weer een relatie aan te gaan dat ik nooit meer genoegen neem met minder. Maar dat het helemaal moet kloppen.

Dat ik mezelf nooit meer te kort zal doen. Dat een relatie een aanvulling is en geen invulling.

Dus dat ik blij moet zijn met wie ik ben en waar ik sta in het leven.

En toen dat klopte kwam ik mijn ware vanzelf tegen.
Eerst een poos een vriendschap aangaan om goed te kijken wat voor vlees je in de kuip hebt daarna pas een relatie beginnen als het koosjer is of halal hoe je het noemen wilt.
En misschien gewoon lekker een tijdje single zijn. Bouw je sociale leven verder uit, ga stappen met vriendinnen en andere dingen doen die JIJ leuk vindt. Gewoon lekker voor jezelf.

Van jezelf leren houden, en na een paar jaar sta je er heel anders in, omdat je weet dat je ook alleen kunt zijn.
Hallo bloem,

eers even

Wat een drama zeg! Wees vooral heel lief voor jezelf! Doe geen dingen die je eigenlijk niet wilt en luister vooral naar je gevoel. En als je dan iemand tegen komt, laat hem dan maar bewijzen dat hij je waard is. Doe het rustig aan. In een later stadium, als hij jou vertrouwen heeft kunnen winnen, kun je hem misschien een beetje vertellen over wat je is overkomen. Als hij echt voor je gaat zal hij het geduld en begrip opbrengen om je de tijd te geven.

Veel liefde & geluk gewenst
Lesbisch worden?

Je hebt al een aantal gesprekken met de psycholoog gehad. daarin is vast ook wel nar boven gekomen dat er een onderliggende reden is waarom jij steeds "foute"mannen uitkiest. wat je nu moet gaan leren is a) om te gaan vertrouwen op je intuitie om foute mannen te herkennen. als je voor jzelf weet waarom je ze uitkiest, dan helpt dat ook met herkennen. Vaak is dit patroon bijvoorbeeld een herhaling van de relatie van de ouders. vrouwen waarvan vader moeder mishandelde of die door een van de ouders mishandelt zijn, zoeken dit ook weer in hun eigen relatie, omdat dit patroon voor hen herkenbaar en dus "veilig" is. Of misschien omdat je je door het eerste misbruik vies en minderwaardig bent gaan voelen, en daardoor uitstraalt dat jij een makkelijke prooi bent. de enioge manier om hier uit te komen is voral blijven werken aan je zelfvertrouwen en gevoel voor eigenwaarde. p het moment dat jij zkere weet dat jij je eigen grenzen kunt stellen en bewaken. dat jij een foute man tijdig kunt herkennen en dan ook sterk genoeg bent om hem zonder pardon je leven uit te kinkelen, hoef je ook niet meer bang te zijn voor kerels. Je blijft kwetsbar en je kunt altijd op je bek gaan. maar als je zeker weet dat je ook weer kunt opstaan en dan verder gaan, is op je bek gaan lang zo eng niet meer.
@sluit me aan bij return of the kreng. Plus: therapie is handig om inzicht te krijgen, vaak - als het goed is- zelfvertrouwen, maar echt leren van nieuw gedrag en nieuwe ervaringen opdoen, zul je toch echt in de praktijk moeten doen. En dat is zoeken. Wat jij leuk vindt, met wat voor iemand jij om wilt gaan. Die angsten verdwijnen wel (gedeeltelijk) als je de juiste tegenkomt, of dan zijn ze hanteerbaar. Maar het gaat vooral om ervaring opdoen, leren waar jouw grenzen liggen. Wat voor iemand jij wel of niet leuk vindt. En dat kost tijd. Maar dat moet je jezelf gunnen. Het is een proces met telkens kleine stapjes.
quote:liselore schreef op 16 maart 2009 @ 16:36:

Niet in de mate die jij omschrijft.

Wel heb ik met mezelf afgesproken dat als mezelf toestond weer een relatie aan te gaan dat ik nooit meer genoegen neem met minder. Maar dat het helemaal moet kloppen.

Dat ik mezelf nooit meer te kort zal doen. Dat een relatie een aanvulling is en geen invulling.

Dus dat ik blij moet zijn met wie ik ben en waar ik sta in het leven.

En toen dat klopte kwam ik mijn ware vanzelf tegen.Hier hetzelfde. Al weet ik nog niet of mijn vriend de ware is (zijn pas een aantal maanden samen). Aanvulling is het zeker.
bedankt voor jullie reactie allemaal!!! Altijd wel fijn om goede oplossingen te horen!!!

Op dit moment ben ik 3 jaar vrijgezel dus al wel een aardig tijdje. het is meer een soort vicieuze cirkel waar ik in zit; wanneer ik mezelf weer kwetsbaar opstel heb ik meer kans om gekwetst te worden en dat durf ik niet meer aan. Aan de andere kant heb ik juist wel weer behoefte aan liefde. Dat maakt het erg frustrerend! Eigenlijk moet ik gewoon een leuke kerel tegenkomen maar ja dan moet je er wel open voor staan...

hoe is jullie dat gelukt?
"Dance like nobody's watching; love like you've never been hurt. Sing like nobody's listening; live like it's heaven on earth."

Zoiets dus. En natuurlijk ten alle tijden je gezond verstand en je intuitie blijven gebruiken. En het onderscheid kunnen maken tussen je angsten en je intuitie, als je begrijpt wat ik bedoel.
verliefd worden is altijd een risico, je kan niet verliefd zijn en niet kwetsbaar blijven. Het is een keus die je maakt. Word verliefd maar hou de boot in het begin af, kijk eerst goed de kat uit de boom, ga pas naar de volgende stap wanneer je vrijwel zeker bent dat hij goed voor je zal zijn. Je weet al heel snel wanneer iemand agressief is of andere punten heeft die niet goed zijn in een relatie (werkeloos, verslaafd, getrouwd, labiel, ga zo maar door.)

Word dus verliefd als je dat wil, maar ga niet te snel verder!
Goed dat je hier je verhaal hebt neergezet! Ik ben niet zulke eikels tegengekomen als jij, maar toch ook meerdere mannen die helemaal niet zo betrouwbaar waren en de bevrediging van hun eigen behoeftes en grillen heel veel belangrijker vonden dan mijn zin daarin of ook maar toestemming daarvoor.

En ik weet van mezelf dat ik mannen waarmee ik eenmaal intiem ben geweest en die zich later helemaal niet respectvol of zelfs maar fatsoenlijk naar mij opstellen, toch eindeloos het voordeel van de twijfel blijf geven. Mijn conclusie: voorzichtig zijn in wie je dichtbij laat komen.

Dat is natuurlijker makkelijker gezegd dan gedaan.

Voor mij heeft het ontzettend geholpen dat ik twee goede mannelijke vrienden heb die ik zo nu en dan eens kan vragen om een mannelijk perspectief op mijn 'liefdes'perikelen (en omgekeerd kan ik hun zo nu en dan uitleg geven over de vrouwen in hun leven die ze onbegrijpelijk vinden). Het helpt mij erg om te weten dat er ook betrouwbare, eerlijke mannen zijn die er niet op gebrand zijn om mijn lichaam voor hun bevrediging te gebruiken en met wie ik een gelijkwaardige vriendschappelijke relatie kan hebben. Da's dus een aanrader!

Je schrijft dat je wel weer behoefte hebt aan een relatie. Dat herken ik wel een beetje. Maar wat ik voor mezelf duidelijk heb proberen te krijgen, is waar ik dan concreet behoefte aan heb. Misschien helpt dat jou ook? Om dat maar even met een voorbeeld te illustreren: ik mis het knuffelen en fysiek contact en heb nu besloten om een massagecursus te gaan volgen en ben de laatste tijd ook gewoon wat knuffeliger naar vrienden toe geworden. Soms even onwennig, maar er lopen genoeg verdrietige mensen rond die je daar zo af en toe juist een heel groot plezier mee doet. Behoefte aan iemand die zegt dat je er mooi uitziet? Lekker samen met een vriendin kleding uitzoeken en opmaken voor je een avondje gaat stappen, of een middagje kleren shoppen en zo'n opmerking komt gegarandeerd voorbij.

Je agenda lekker vol plannen met leuke dingen doen met lieve mensen maakt een hoop gemis goed.

En zoals als eerder gezegd is: als jij oprecht blij bent met jezelf en met je leven zoals het is (single dus), trek je ineens een heel ander type mannen aan!
Goh, hoop herkenning...En eens met alle adviezen. Ik ben ook iemand die mn ex steeds weer het voordeel van de twijfel gaf. Steeds weer vergaf en mijn grenzen verlegde totdat ik mezelf bijna kwijtraakte. Toen het uit ging heftig verdriet gehad. Nu dus voorzichtiger...
quote:mussk schreef op 26 maart 2009 @ 13:17:

Goh, hoop herkenning...En eens met alle adviezen. Ik ben ook iemand die mn ex steeds weer het voordeel van de twijfel gaf. Steeds weer vergaf en mijn grenzen verlegde totdat ik mezelf bijna kwijtraakte. Toen het uit ging heftig verdriet gehad. Nu dus voorzichtiger...Het begint een beetje een forum-mantra te worden: je kunt altijd beter je partner kwijtraken dan jezelf. Als je ook in relatie je eigen grenzen bewaakt en stelt, en niet acepteert dat een aner er overheen gaat, dan loopt er mss wel eens een relatie stuk, dan zul je ook nog wel eens liefdesverdiet hebben, maar nooit meer het gevoel dat je alles kwijt bent en de bodem onder je is weggeslagen. Als je weet dat je in staat bent om jezelf niet kwijt te raken, heb je altijd jezelf om weer op terug te vallen. dat maakt de val minder hard en diep als een relatie dan stukloopt. En als je weet dat die val niet zo hard is, dan wordt e angst ook minder.
quote:return_of_kreng schreef op 26 maart 2009 @ 14:35:

[...]

Het begint een beetje een forum-mantra te worden: je kunt altijd beter je partner kwijtraken dan jezelf. Als je ook in relatie je eigen grenzen bewaakt en stelt, en niet acepteert dat een aner er overheen gaat, dan loopt er mss wel eens een relatie stuk, dan zul je ook nog wel eens liefdesverdiet hebben, maar nooit meer het gevoel dat je alles kwijt bent en de bodem onder je is weggeslagen. Als je weet dat je in staat bent om jezelf niet kwijt te raken, heb je altijd jezelf om weer op terug te vallen. dat maakt de val minder hard en diep als een relatie dan stukloopt. En als je weet dat die val niet zo hard is, dan wordt e angst ook minder. Dank je wel voor je bijdrage! Had ik echt even nodig. Die print ik uit en lijst ik in. Ik voel me nog lang niet sterk in mn eentje, maar t went.. Mussk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven